![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
http://stijnbruers.wordpress.com/201...htvaardigheid/ Die 8 principes kunnen nu gelden als ethische axioma's. Verder vraag ik me nog af of andere mensen niet ruwweg dezelfde morele intuities hebben om ongeveer hetzelfde morele systeem uit te komen. Voor een aantal van mijn 8 principes zal dat misschien niet zo zijn, maar voor een aantal andere (in het bijzonder die principes die gaan over dierenrechten en welzijn) heb ik sterke vermoedens van wel. Dus ik zou gokken dat jij op het vlak van dierenrechten tot min of meer dezelfde conclusies komt als ik, vertrekkende van jouw intuities, en afwegen welke intuities overwegen in geval van interne contradicties. Ik kom hier later nog op terug; ik ga er eens een tekstje over schrijven op mijn site...
![]() |
![]() |
#162 | |
Europees Commissaris
|
![]() Eten Veganisten/vegetariers brood?
Citaat:
Maar ja, sommige dierenactivisten worden al misselijk als ze een druppel bloed zien.
![]() |
![]() |
#163 | |||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stel ik heb de macht, en jij mag kiezen. Ofwel vermoord ik je, ofwel verbied ik je om nog vlees te eten (je mag lekker veggie eten in de plaats, en voor de rest laat ik u met rust). Wat zou je dan verkiezen? Citaat:
Citaat:
Ik kan ook een sadist zijn. Ik kan vleeseter zijn,... In welke zin gebruik je het woord 'kan'? Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#164 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#165 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Department of Agriculture (niet de FDA)
De referentie naar die studie over acute voedselvergiftigingen van vlees, staat in: Happier Meals. Rethinking the Global Meat Industry, Worldwatch paper 171, World Watch Institute 2005. Maar ik heb dat boekje niet bij de hand nu Citaat:
Citaat:
Citaat:
Genoeg redenen dus om eerst ons eigen gedrag aan te passen. Het is niet omdat de natuur een situatie heeft gecreeerd die pijnlijk is, dat wij voor ons genot pijnlijke situaties mogen creëren.
![]() |
![]() |
#166 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() hoezo? Kun je dat beargumenteren?
![]() |
#167 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En bij de productie van brood worden minder (geen) voelende wezens gebruikt als louter middel, dus wordt minder (niet) het basisrecht geschonden. Als je dan nog eens zuinig leeft, milieuvriendelijke landbouwtechnieken promoot (permacultuur, agroforestry,...) Wat wil je dan nog meer?
![]() |
![]() |
#168 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 1) Niks doen wat je zelf niet graag hebt.
2) Niet betrapt worden. 3) Gul zijn en indien iemand U iets doet, zelfs al gaat het in tegen regel 1, geef het dubbel en dik terug. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ikzelf ben geen fan van pijn. Dus ik probeer pijn te vermijden, ergo, Halal vlees is voor mij taboe...(flauwe grap, ik stel dieren niet gelijk aan mensen.) Citaat:
Citaat:
Net zoals historische feiten aantonen dat eerlijk behandelde slaven(niet noodzakelijk vriendelijk), hun meesters trouwer bleven en beter opbrachten dan vrije werknemers die om moesten gaan met oneerlijke werkgevers.
![]() |
![]() |
#169 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() ik denk dat ik al wel voldoende beargumenteerd heb dat ze dat wel zijn. Mensen hebben het basisrecht, discriminatie is immoreel, en ik kan 8 argumenten geven waarom het discriminatie is om niet-menselijke voelende wezens niet het basisrecht te geven. Wat wil je nog meer?
Citaat:
Citaat:
1) Het behoren tot een soort is niet gekoppeld aan het hebben en kunnen gewaarworden van complexe belangen. Er is geen magisch “belangen-gen” dat alle en alleen mensen hebben. Een recht is een bescherming van een belang, en enkel voelende wezens hebben complexe belangen die ze subjectief kunnen gewaarworden (gevoelens dienen om na te gaan of een belang al dan niet geschonden is). 2) Eén van onze meest waardevolle morele deugden is empathie. En empathie kan men op een zinvolle wijze voelen met alle en alleen voelende wezens (wezens met een functioneel en voldoende complex zenuwstelsel). Sommige mensen beperken hun empathie tot bv. blanken of mannen, maar van nature voelen we empathie met alle voelende wezens, inclusief met dieren (iedereen die een huisdier heeft kan dat beamen). En ook vele dieren voelen empathie, zelfs over de soortgrenzen heen. 3) Het soortcriterium is arbitrair: de meeste westerlingen behoren tot de populatie (ras) van blanken, de ondersoort Homo sapiens sapiens, de soort Homo sapiens, de genus Homo, de familie van mensachtigen, de superfamilie van mensapen, de infraorde van smalneusapen, de orde van primaten, de klasse van zoogdieren, de onderstam van gewervelden, de stam van chordadieren,… Waarom zouden we verwijzen naar de derde biologische rangorde? Waarom niet de morele gemeenschap beperken tot de eerste (zoals de racisten doen)? Of uitbreiden tot de achtste (primaten) of de negende (zoogdieren) of…? 4) Het genetische soortcriterium verwijst net zoals bij racisme naar uiterlijke of genetische kenmerken. En daarvan weten we dat die niet moreel relevant geacht worden. 5) Stel dat u straks geboren zult worden als een mentaal gehandicapte, een varken of een boom. U weet niet wie u zult worden, maar u weet wel dat ik één van die drie wezens straks een stevig pak slaag ga geven. Als u mag kiezen wie ik zeker geen pak slaag mag geven, dan zult u (indien u rationeel bent) snel kiezen voor de diep mentaal gehandicapte en het varken. Moet u echter kiezen tussen de mentaal gehandicapte en het varken, dan is dat veel moeilijker. Uit dit “onpartijdigheidsargument” blijkt duidelijk dat gevoel wel relevant is, en het behoren tot een soort niet. 6) De soortgrens kan men doorbreken met genetische manipulatie of kruisingen (hybriden). Net zoals een paard en een ezel kunnen kruisen tot een muilezel (die weliswaar zelf meestal onvruchtbaar is - daarom behoren paard en ezel tot twee verschillende soorten), is het best mogelijk dat een mens en een chimpansee ook zouden kunnen kruisen tot een “chimens”. Tussen diersoorten komt men wel meer van dergelijke kruisingen tegen: dolfijn en orka, leeuw en tijger, ijsbeer en grizzly, schaap en geit,…. De vraag is: wat zou het morele statuut van een chimens zijn? Krijgt hij mensenrechten? (cfr de discussie over rechten van mulatten, de anti-miscegenatiewetten,...) 7) De biologische soortdefinitie verwijst naar de mogelijkheid tot het kunnen krijgen van vruchtbare nakomelingen. Het is vergezocht om dat gegeven te gebruiken als basis voor mensenrechten. Ook onvruchtbare mensen krijgen rechten, en het doet er niet toe of de naaste familieleden van die onvruchtbare mens al dan niet vruchtbare nakomelingen hadden kunnen krijgen met andere wezens. 8) Uit discussies rond embryonaal stamcelonderzoek en –therapie blijkt dat gevoel en bewustzijn ook een belangrijke rol spelen in het funderen van mensenrechten. Pas bevruchte embryo’s worden gebruikt en gedood voor wetenschappelijk onderzoek. En dat mag, zegt men, omdat die embryo’s nog geen bewustzijn en gevoelens hebben ontwikkeld. Citaat:
Citaat:
En een koe eet en vertrappelt ook wat mieren... (en weidevogels) Citaat:
Maar als je nu expres iemand dood rijdt om dat slachtoffer op te eten, of om de organen van dat slachtoffer te verkopen... (de orgaanvoorraad slinkt, omdat er de laatste jaren iets minder dodelijke verkeersongevallen zijn - men gebuikt organen van verkeersslachtoffers) Zouden we dan van moord spreken? Ja. Schending van basisrecht? Ja. Veel erger dan per ongeluk een kind doodrijden? Jazeker. Dus dat wijst op een verschil...
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de bestuurder van die wagen, die word even erg, of zelfs erger gestraft dan iemand die een moord of zelfs een roofmoord gepleegd heeft. Bovenop zijn/haar eigen schuldgevoel. Iemand doodrijden om "Roadkill Special" te kunnen klaarmaken... Waarom heb ik daar nog niet aan gedacht. Ik zorg er eerst voor dat het vlees van mijn toekomstige maaltijd vol zit met botsplinters, gal en andere orgaansappen, om het dan pas gaan klaar te maken. Over Masochisme gesproken.
![]() |
![]() |
#172 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Tot nu toe sprak ik enkel over het basisrecht om niet gebruikt te worden als louter middel, en zei ik dat dat een erg sterk principe is. Ik heb nooit iets gezegd over "basisregel van niet te doden". Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#173 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En de organen, die zijn voor mijn slaven, de jachthonden.
![]() |
![]() |
#174 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zeker weten, geen probleem voor mij, al zie ik niet in waarom occasioneel een stuk vlees nuttigen dan niet zou kunnen. Het hoeft echt niet zo zwart wit te zijn. Met vlees moet men gewoon veel zuiniger gaan worden een zware rem daarop zou een goede zaak zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() nu vind ik het wel leuk dat vleeseters dergelijke vragen stellen. Want dat wil zeggen dat ze ethische consistentie erg belangrijk vinden...
![]() |
#176 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het lijkt me dat dit toch het dichts komt bij wat de meerderheid ook intuitief aanvoelt.
![]() |
![]() |
#178 |
|
![]() Ik vind ethische consistentie behoorlijk belangrijk. Je hebt mij echter nog lang niet overtuigd dat jou ethiek consistent is, laat staan consistenter dan de mijne...
![]() |
#179 |
|
![]() Het is alleszins wel opvallend dat vitamine B12 tekort frequent voorkomt bij veganisten. En dat zou ergens toch wel de hersenfunktie moeten beïnvloeden. Maar onderzoek naar een verband tussen intelligentie en veganisme is zowat onmogelijk, omdat je onmogelijk alle factoren controleren. Net zoals een verband tussen veganisme (of vegetarisme) en gezondheid ook niet echt aan te tonen is.
![]() |
#180 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Stel dat blanken de macht grijpen en zwarten als slaaf gaan gebruiken. Om dat emotioneel klaar te spelen, moeten ze gaan denken dat zwarten minderwaardige wezens zijn. Als er dan blanke kinderen in dergelijke samenleving opgroeien, zullen die ook "intuitief" de morele gemeenschap beperken tot blanken. Ik zet intuitief tussen aanhalingstekens, omdat het niet intuitief is in de betekenis van het woord; we zijn er niet mee aangeboren. Mensen maken intuitief een ingroup-outgroup onderscheid, maar wie tot de ingroup behoort, is niet intuitief bepaald. Sterker nog, met kan het ingroup-outgroup idee dat men had "overrulen". In een sociologisch experiment kon men het in-outgroup onderscheid gebaseerd op huidskleur overrulen door bv. de kleur van t-shirt. Blanke racisten kon men doen samenwerlen met zwarten als die dezelfde kleur van t-shirt hadden. Er is geen enkele aanwijzing dat we echt intuitief alle Homo sapiens tot de ingroup rekenen, dat dat de meest natuurlijke ingroup is ofzo.
![]() |