![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht. |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#162 |
|
![]() @ J.O.
Democratisch? Daar ben ik niet zo van overtuigd. Waar het om gaat zijn de politieke belangen en wellicht een politieke afrekening met de Lybische tentbewoner. Voor de rest is het een showplaatje waar zelfs de huidige commandanten nog vraagtekens bij zetten, aldus Defense International. Het prbleem is dat het middel (rebellen) nog wel eens erger zou kunnen zijn dan de kwaal (Ghadaffi). Dat deze rebellen op hun beurt een slachting gaan aanrichten onder de Ghadaffi-getrouwen is evident. Gaat de NAVO dan opnieuw bombarderen als zulks plaats vindt? We zijn in een beginfase terecht gekomen van de slag om de laatste olie. Wie dat gaat winnen? De laatst overblijvende. In plaats van de door de media gestelde "voorzichtige deelname" van de VS blijkt deze de hoogste boventoon te voeren van alle deelnemende partijen gezien het aantal schepen dat doelbewust naar Libië wordt gestuurd. Een overkill van jewelste. United States of professional killers.
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 21 maart 2011 om 19:43. |
![]() |
![]() |
#163 |
|
![]() De Libiërs moeten het nu zelf uitvechten. Het evenwicht is hersteld. Het is aan hen nu. Vergeet niet dat Khadaffi in Libië ook nog een redelijke aanhang heeft vooral in het westen van het land. De opstandelingen zijn trouwens ook geen vragende partij voor dat doorborstelen.
|
![]() |
![]() |
#164 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vind dat men moet luisteren naar de rebellen. Dus niets doen zonder eerts met hen te overleggen, nu is er naast de revolutie nog eens een oorlog waar deze mensen mee te maken krijgen. |
|
![]() |
![]() |
#165 | |||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
#166 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Geen interventie dus:
http://www.youtube.com/watch?v=d8XQM...layer_embedded
![]() |
#167 | |
|
![]() Afghanistan waar
Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
#168 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Volgens mij speelt er meer op de achtergrond. Het feit dat Frankrijk de trom aan het roeren is, geeft al een indicatie. Niet zozeer omdat die impotente dwerg in Parijs laag in de peilingen staat en bijgevolg zijn populariteit wat wil opvijzelen, maar vooral omdat Frankrijk nog altijd de geopolitieke ambities van een wereldrijk heeft - ook al zijn ze dat natuurlijk al lang niet meer. Tenzij men de EU in het plaatje betrekt. Geen onlogische keuze omdat de EU in haar huidige vorm per slot van rekening als een project van Frankrijk is te beschouwen dat werd opgestart en vormgegeven in de tijd dat Frankrijk in rap tempo haar kolonies kwijtraakte. Vooral het verlies van de Franse kolonies in Noord-Afrika deed pijn destijds. Nu is Libië natuurlijk nooit een Franse kolonie geweest (Italië speelde daar de baas), maar Libië grenst wél aan Algerije en Tunesië. Vooral Algerije met zijn belangrijke olievelden is zeer belangrijk voor Frankrijk. Tel daarbij ook de ambities van de EU om op termijn uit te breiden met geheel Noord-Afrika, Turkije en delen van het Midden-Oosten, en het plaatje wordt al wat duidelijker. Wat Libië zelf betreft ook de bedenking dat dat land nu al de facto de buitengrens van de EU vormt, een transitland waardoor veel illegale (Noord-)Afrikaanse migranten richting Europa komen. De hoge heren van de EU is er alles aan gelegen om die illegale migrantenstroom vooral niet te laten opdrogen aangezien massa-immigratie door de EU als wapen tegen de autochtone Europese volkeren wordt ingezet - een breekijzer om de traditionele Europese samenlevingen te ontwrichten teneinde het EU-Project te kunnen volbrengen. |
|
![]() |
![]() |
#169 | |
|
![]() Citaat:
Ondertussen zal de revolutie in Egypte en Tunesië weer oplaaien omdat de oude machtsstructuren niet zijn vernietigd en in de emiraten en Jordanië zal het de zelfde kant op gaan. |
|
![]() |
![]() |
#170 | ||
Banneling
|
![]() Alsof d�*t een Amerkaanse bekommernis zou zijn...
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 22 maart 2011 om 00:26. |
||
![]() |
![]() |
#171 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#172 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
De rebellen hebben wel degelijk hulp nodig, de vraag is wat voor hulp?? Het Westen heeft een slechte reputatie in Afrika en het Midden-Oosten. Slavernij, kolonialisme, de plundering van de Afrikaanse rijkdom, Irak, Afghanistan, ze hebben nooit een progressieve rol in de ontwikkeling van deze regio gespeeld. De vraag die ze stellen is dus terecht, waarom zou deze situatie anders zijn? Ik geloof in het recht op zelfbeschikking en de val van Kadhafi, die zijn eigen volk afslachtte. Dit moet dus gebeuren door de Libiërs of onder leiding van de libische rebellen. Het westen heeft al laten weten dat men A. de olie moet veilig stellen, die deels in handen van Shell is en B. men de grenzen moet bewaken om zo de rol die kadhaffi had om vluchtelingen tegen te houden over te nemen. Mij lijkt het er dus sterk op dat er naast de opstand van het Libische volk er een oorlog gaande is niet om de rebellen te helpen maar om zelf de controle over deze regio te krijgen. Dus ik zeg nee tegen deze interventie en ja tegen de rebellen. Ik leg me dus neer bij de beslissing van de rebellen en hoop dat zij alsnog de macht zullen grijpen. |
||
![]() |
![]() |
#173 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat is hun programma?
![]() |
#174 |
Banneling
|
![]() Volgens mij is dat in de eerste plaats kadhaffi omverwerpen. Een imperialistische interventie, zogenaamd namens hen, zal hun strijd alleen maar moeilijker en erger maken, net zoals gebeurd is in Irak en Afghanistan. In plaats daarvan hebben de rebellen hulp nodig en wapens van anti-imperialistische krachten en van de internationale arbeidersbeweging. De enige weg naar de democratie die ze nodig hebben is dat de macht van onderuit komt en niet terug van bovenaf opgelegd gaat worden. Wat denk jij zelf? Laatst gewijzigd door Wisord : 22 maart 2011 om 12:07. |
![]() |
![]() |
#175 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De rebellen in Libië vroegen hulp van de Westerse wereld. Hulp van de anti-imperialistische beweging? Wat zouden ze in Benghazi het afgelopen weekend meer hebben kunnen gebruiken, de Franse Mirages of de speeches van Peter Mertens? Wie bedankten ze ook alweer? Precies ja. Natuurlijk heeft het imperialisme zijn eigen agenda. Maar als een stelletje pavloviaanse honden reageren op dat imperialisme helpt de Libiërs geen stap verder. Sterker nog: als "het imperialisme" Kadhaffi's troepen niet gebombardeerd had, was er van rebellen al geen sprake meer geweest. |
|
![]() |
![]() |
#176 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar de rebellen in Bengahzi hebben ook duidelijk gesteld dat ze geen interventie wilden: zie hier. Citaat:
Overigens: de afkeer voor deze nieuwe oorlog reduceren tot een speech van Peter Mertens is een vervalsing. Want behalve Peter Mertens is zo goed als heel Latijns-Amerika tegen, samen met Brazilië, Rusland, China en Indië, de hele Afrikaanse Unie en hebben ook Italië, Duitsland en de Arabische Unie inmiddels hun kritische bedenkingen geuit. Citaat:
![]() |
![]() |
#177 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Post 172 |
|
![]() |
![]() |
#178 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het programma van de rebellen? Ik ken het niet nee. Ik kende dat van de opstandelingen in Egypte en Tunesië ook niet. Ik ken dat van de mensen in Bahrein, Syrië, Jemen, Oman, Marokko, Algerije, Jordanië, Palestina, Saoudi-Arabië, Iran, ... ook niet in detail. Het enige wat ik erover weet is dat al die mensen op straat komen en hun leven wagen voor meer democratie en welvaart en om zich te bevrijden van een corrupte dictatuur. Dat steun ik onvoorwaardelijk. Omdat ik mezelf links noem. En ik weiger mee te stappen in het pavloviaans gezwets over het imperialisme en zijn verborgen agenda. Ik weiger ook mee te stappen in discussies over Ivoorkust zoals sommige linkse kameraden de afgelopen dagen begonnen. Want het zijn valse discussies: de dag dat de VS zeggen dat ze een no-fly zone gaan afdwingen in Ivoorkust zullen al die linksen die daar vandaag schijnheilig over doen dat ook veroordelen. Omdat ze er een imperialistisch complot ter vrijwaring van het monopolie van de aardnoot en bananenmultinationals in zullen ontwaren. En ze zullen misschien gelijk hebben, maar als een neveneffect daarvan een greintje meer democratie en welvaart voor de mensen in die landen is dan is dat maar zo. Maar ik ben er zeker van dat de betogers in de Arabische wereld ook héél blij zijn met alle stoere ronkende verklaringen van de Europese linksen hoor... |
|
![]() |
![]() |
#179 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Banneling
|
![]() Zoals ik eerder stelde is er wel degelijk hulp nodig, dit vroegen de rebellen dus ook ...., maar wat men nu ziet is niet wat de rebellen vroegen. Is deze actie dus de hulp die ze nodig hebben? Sta jij achter deze interventie? Ik sta achter de rebellen zoals ik eerder aanhaalde. Terwijl men deze bommen smijt houden ze een oogje gesloten tov de gebeurtenissen in Saoedi-Arabië, Jemen, Bahrein, de bezette Palestijnse Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook. Echte democratie en vrijheid kan niet groeien vanuit luchtbombardementen en door buitenlandse bezetting, men zal een nieuw afghanistan krijgen, en dit is nu net wat men wil een land dat men zelf onder controle kan houden en men volledig kan leegzuigen.
|
![]() |