Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 april 2011, 16:06   #161
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht

zoals Vangheluwe zegt : het was normaal in die tijd
flower power, roze balletten, ... het koningshuis, politici, artiesten, clerici, ...
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 16:12   #162
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
nochtans is zijn verleden gevuld met het christelijk geloof en deed hij al zijn handelingen met goedkeuren van dat geloof en al zijn/haar volgelingen en tot op vandaag vinden zijn leiders dat hij al zwaar genoeg gestraft is en hijzelf ziet niet eens waar zijn gedrag schadelijk is.
Ik herhaal: was deze mens geen priester hij was reeds opgepakt geweest vele jaren terug en begeleidt (en daarna kan hij dan hervallen en opnieuw opgepakt worden enz...) maar zijn gedrag zou op zijn minst zijn opgevolgd en niet zoals het nu is gegaan zijn toegedekt, en we herhalen opnieuw, toegedekt enkel en alleen dankzij zijn associatie met een geloof.
Als we zo gaan beginnen. Was deze mens een allochtone pedo-imaam geweest dat was hij direct gearresteerd (en terecht). Maar ik zou ook niet willen dat men denkt dat zo iemand gehandeld heeft vanuit zn geloof want zoiets valt gewoon niet goed te praten. Welke religie men aanhangt maakt bij deze dan ook niet veel uit.

Zijn verleden is inderdaad gevuld met het christelijke geloof maar zijn daden zijn absoluut tegen de christelijke leer. Zn daden vallen ook niet goed te praten. Hierboven stelde ik inderdaad dat deze man moet boeten aangezien hij absoluut geen spijt heeft van zn daden. Maar wie gaat het doen? Zoals je zelf zegt, deze persoon wordt in bescherming genomen.
Oud 16 april 2011, 16:20   #163
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

ik denk dat ik eindelijk begin door te hebben wat ze met baby boemers bedoelen
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 16:22   #164
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
ik denk dat ik eindelijk begin door te hebben wat ze met baby boemers bedoelen
Gij denkt zo veel.
Oud 16 april 2011, 16:24   #165
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Zijn verleden is inderdaad gevuld met het christelijke geloof maar zijn daden zijn absoluut tegen de christelijke leer. Zn daden vallen ook niet goed te praten. Hierboven stelde ik inderdaad dat deze man moet boeten aangezien hij absoluut geen spijt heeft van zn daden. Maar wie gaat het doen? Zoals je zelf zegt, deze persoon wordt in bescherming genomen.

die mens was/is toch priester....die christelijke leer ademt hij toch, wat heeft die man daar dan geleerd?
En we moeten toch ook niet doen alsof het is zoals bij professionele hulpverleners, waar er uitzonderlijk eens ene door de mazen glipt en je op een misbruikende hulpverlener stoot, bij die geloven is het precies net andersom en moet je al veel geluk hebben wil je op een open, eerlijk mens stoten in uw zoektocht naar ondersteuning.
Het gaat inderdaad verder dan deze ene man, zijn gedrag en zijn reacties op dit gedrag vertellen ons dit; de manier waarop zijn gedrag aangepakt wordt door zijn oversten verteld ons dit; de manier waarop zijn gedrag (en niet enkel zijn gedrag maar dat van priesters de wereld rond) aangepakt wordt door het centraal gezag in Rome verteld ons dit.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 16:31   #166
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
neen, want dat zou pas echt erg zijn...
na jarenlang onder bescherming van zijn kerk zijn gedrag tentoon gespreid te hebben mag je die mens er nu niet meer mee associëren....
het verdorie DOORDAT hij met zijn kerk verbonden was dat hij zovele jaren zoveel misbruik heeft kunnen zaaien, een pedofiel zonder kerk wordt opgepakt en begeleid. Volgens mij toch een serieus verschil met wat VG doormaakt en dat enkel en alleen dankzij zijn associatie met een kerk.
Hij was 'maar' bisschop.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 16:34   #167
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
zoals Vangheluwe zegt : het was normaal in die tijd
flower power, roze balletten, ... het koningshuis, politici, artiesten, clerici, ...
links idool....ssst

Laatst gewijzigd door born2bewild : 16 april 2011 om 16:34.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 16:44   #168
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Het is de wet.
Die verjaring is geen uitvinding van Rome of de kerk.
Dat ze die wet maar snel aanpassen.
Inderdaad, maar toch vind ik niet dat dat schorremorrie zomaar ongestraft kan blijven.
Vangeluwe is en blijft een vuile crimineel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
En om te sanctioneren hoeft Rome zich niets van die wetten aantrekken.
Ik vind dat we die pedofielenkerk hun subsidies moeten afpakken.
Oud 16 april 2011, 17:05   #169
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Vangheluwe heeft spijt van interview
zaterdag 16 april 2011

Roger Vangheluwe heeft een lang gesprek gehad met de zuster-overste van de Monastieke Jeruzalem-Broederschap waar hij verblijft. Volgens de zuster heeft hij zich verontschuldigd voor de mediaheisa die hij heeft veroorzaakt. Hij zou ook betreuren dat hij het interview gegeven heeft.
'Het interview, daar heeft hij spijt van', verklaarde de overste aan VTM. Hij zou beseffen dat zijn optreden donderdagavond op VT4 meer kwaad dan goed heeft berokkend. Zelf wil Vangheluwe dat niet bevestigen voor de camera. Hij wil geen contact meer met de pers.

Wanneer Vangheluwe zal vertrekken uit het klooster is nog onduidelijk. Er wordt uitgekeken naar een nieuwe schuilplaats maar het bezinningscentrum wil zijn aanwezigheid niet te lang meer dulden. De overste hoopt dat hij in de loop van volgende week vertrekt. 'Wat er nu zal gebeuren hangt niet van ons af. Wij hebben hem niet uitgenodigd. Men heeft ons dat gevraagd', zegt de zuster.

Verder heeft ze Vangheluwe gevraagd geen publieke verklaringen meer af te leggen, 'hij heeft de rust van het klooster al genoeg verstoord'.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110416_056

Jaja, zal wel. Wie gelooft dat nog?
Oud 16 april 2011, 17:13   #170
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard Ze zijn hem al beu

Onze reporter op bezoek in het schuiloord van de gevallen bisschop

Zuster-overste heeft al genoeg van Vangheluwe
zaterdag 16 april 2011

Buitenland
Roger Vangheluwe mag alweer op zoek naar een nieuw onderduikadres. 'In ons bezinningscentrum is écht geen plaats voor dit soort circustoestanden', zucht de zuster-overste van de Monastieke Jeruzalem-Broederschap, nabij het Franse Orléans, die Vangheluwe 'uit liefdadigheid' onderdak verschafte.

De kranige zuster-overste realiseerde zich pas vrijdagmiddag goed wie die Vlaamse bisschop was die ze 'op uitdrukkelijke vraag van Rome en de pauselijke nuntius in Brussel' onderdak bood. 'Uit liefdadigheid en omdat ieder mens in nood opvang verdient, zijn we op die vraag ingegaan.'

Begin deze week was Vangheluwe daarop met zijn eigen wagen richting Ferté-Imbault gereden, een compleet ingeslapen landbouwersdorpje zo'n 60 km voorbij Orléans. Diep verscholen in de uitgestrekte bossen ligt daar het bezinningscentrum van de Monastieke Broederschap van Jeruzalem. 'Geestelijken die dat nodig hebben, kunnen hier even tot rust komen door middel van meditatie en gebed', legt zuster-overste uit.

Een rondleiding wil ze niet geven. 'De mensen hier hebben recht op privacy', al komt wat later een zekere broeder Thomas ongevraagd zijn mening ventileren over Vangheluwe. In krukkig Nederlands klinkt het dat hij de bisschop 'na enkele gesprekken' nog steeds als een heilige beschouwt, en dat zijn daden 'niet zo erg zijn'.

Dreigende taal

Zuster-overste grijpt niet in. Ze doet dat enkele minuten later noodgedwongen wél, als een nietsvermoedende Vangheluwe, onderweg naar de ontbijtzaal in een ander gebouw, pardoes op een net gearriveerde cameraploeg van VTM botst.

De voormalige Brugse bisschop reageert als door een bij gestoken, spreekt dreigende taal, duwt de camera weg en beent snel weg. Zuster-overste beseft op dat moment dat het een lange dag wordt. Haar bezinningsdomein ligt weliswaar verscholen in de bossen, maar eender wie dat wil, loopt zo doorheen het niet omheinde gebouwencomplex.

'Ik had hem anders donderdagavond nog uitdrukkelijk gevraagd of het wel zo'n verstandig idee was om zich te laten interviewen over zijn begane misstappen', zucht de zuster-overste. 'Maar hij hield voet bij stuk, hij wilde een aantal zaken rechtzetten en zich ook verontschuldigen voor wat hij heeft gedaan. Daar kon ik toen toch moeilijk bezwaar tegen hebben. Maar als ik nu hoor wat dat interview allemaal teweegbrengt. Misschien dat hij dan toch beter had gezwegen.'

En, zegt ze: 'Vangheluwe had van zijn kerkelijke oversten nét de opdracht gekregen zich koest te houden. Hij moest hier de komende dagen immers in alle rust en stilte aan zijn spirituele en psychologische behandeling beginnen. Er zou daarvoor een expert worden gestuurd.'

'Niets toe te voegen'

Als we haar vervolgens uitleggen dat het interview in ons land een waterval aan geschokte reacties oplevert, gaande van een verontwaardigde justitieminister De Clerck tot de woeste advocaten van Van Gheluwes slachtoffers, begint het haar te dagen dat Vangheluwe zich niet helemaal naar waarheid heeft voorgesteld. 'Ons heeft hij bij zijn aankomst verteld dat hij heel lang geleden één slachtoffer maakte. Een spijtige misstap vertelde hij. Over een tweede slachtoffer (wat Vangheluwe in zijn interview bevestigde, nvdr.) heeft hij met geen woord gerept.'

De vrouw onderbreekt het gesprek. Ze wil dat Vangheluwe het nu zelf maar komt uitleggen en gaat hem in de ontbijtruimte halen. Vangheluwe weigert echter naar buiten te komen. Hij weigert ook wanneer ze het een tweede keer gaat vragen, 'zodat hij tenminste weet hoe er binnen zijn gemeenschap op zijn pijnlijke uitlatingen wordt gereageerd. Want ik weet niet of hij dat op dit moment wel beseft.'

Pas wanneer ze er voor de derde keer bij Vangheluwe op aandringt dat hij eens luistert naar wat hij met zijn uitspraken van donderdagavond allemaal veroorzaakte, komt een brommende Vangheluwe mee. 'Ik heb echter niets toe te voegen aan het interview van gisteren', zegt hij minzaam, nadat hij ons met uitgestoken hand tegemoet is getreden. Als hij vervolgens onze fotograaf opmerkt, spurt hij opnieuw naar binnen, de handen theatraal ten hemel opgeheven.

De maat is vol

Voor de Monastieke Jeruzalem-broederschap was vrijdag in de late middag de maat vol. 'We hebben de bisschop in ons midden opgenomen uit liefdadigheid. Maar in dit soort circustoestanden - met blijkbaar shockerende interviews tégen alle afspraken in en cameraploegen die op onze oprit kamperen - hebben we écht geen zin', aldus zuster-overste.

Vangheluwe mag dus op zoek naar een nieuw schuiladres. Maar met de ervaringen van deze zuster-overste in het achterhoofd zijn waarschijnlijk steeds minder geloofsgemeenschappen daartoe bereid.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GLQ3908AM

Ze hebben er nu al den buik van vol en geef ze eens ongelijk.
Die hoort niet in een klooster om daar beetje de zielepoot met krokodilletranen te spelen. Die hoort in een TBS inrichting of den bak.
Oud 16 april 2011, 19:41   #171
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Al die zever over die pedofiel altijd. Mijn krant lijkt tegenwoordig wel een roddel magazine.
Maandag zeg ik trouwens om die redenen mijn abonnement op. 9 blz alweer over die pedofiel.
Daar betaal ik verder geen geld meer voor.

Ik heb trouwens sterk de indruk dat afkeer nogal vaak begint daar waar geld stopt.

Laatst gewijzigd door Mambo : 16 april 2011 om 19:50.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 22:36   #172
suqar_7loe

Standaard

http://www.standaard.be/artikel/deta...&kanaalid=1532
Oud 17 april 2011, 01:40   #173
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
En wat er 1350 jaar geleden gebeurd is maakt niet zoveel uit, dat die daden VANDAAG door miljoenen van jouw vriendjes nog worden genuanceerd en zelfs vereerd dat is de ware schande..
Inderdaad!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2011, 15:00   #174
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Al die zever over die pedofiel altijd. Mijn krant lijkt tegenwoordig wel een roddel magazine.
Maandag zeg ik trouwens om die redenen mijn abonnement op. 9 blz alweer over die pedofiel.
Daar betaal ik verder geen geld meer voor.

Ik heb trouwens sterk de indruk dat afkeer nogal vaak begint daar waar geld stopt.
Eigenlijk ben ik ook het gezwam rond Vangheluwe kotsbeu. De kranten besteden pagina's en pagina's en pagina's aan deze verjaarde feiten, enkel en alleen omdat het een bisschop is/was.

Indien het de buurman van schuin hierover was, kreeg het maximum twee regeltjes op pagina 26.

Ook de "verontwaardigde reacties" inzake zijn interview vind ik triestig en hilarisch tegelijkertijd. Wat had men nu eigenlijk verwacht ? Dat Vangheluwe met de tranen in zijn ogen zijn bisschopsmijter verscheurde en zich op de grond smeet ? Dat weet je toch van tevoren dat hij de feiten zal proberen te minimaliseren.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2011, 15:28   #175
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Eigenlijk ben ik ook het gezwam rond Vangheluwe kotsbeu. De kranten besteden pagina's en pagina's en pagina's aan deze verjaarde feiten, enkel en alleen omdat het een bisschop is/was.

Indien het de buurman van schuin hierover was, kreeg het maximum twee regeltjes op pagina 26.

Ook de "verontwaardigde reacties" inzake zijn interview vind ik triestig en hilarisch tegelijkertijd. Wat had men nu eigenlijk verwacht ? Dat Vangheluwe met de tranen in zijn ogen zijn bisschopsmijter verscheurde en zich op de grond smeet ? Dat weet je toch van tevoren dat hij de feiten zal proberen te minimaliseren.
Volkomen gelijk.

Die pilaarbijter zegt enkel dingen die alle pedofielen denken. Het is gewoon een ordinaire pedofiel met de gedachtegang van een doorsnee pedofiel. Dat het plebs weer wat geschokeerd gaat doen, elke zelfverklaarde deskundige er zijn zegje moet kunnen over doen,... Misschien verdient het plebs gewoon zulke interviews...
Oud 17 april 2011, 15:57   #176
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

²²²

En als ik dan die (meestal) idiote hysterische reactie's op die berichten op de site van hln lees, dan voel ik haast evenveel afschuw voor de schrijvers van die lezersbrieven als voor Vangheluwe zelf.
De reacties van zowel het volk via de lezersbrieven, de media, en vooral de politiek zijn bijzonder overdreven. Alsof een wilde schutter zich in het parlement verschanst heeft en er in het wilde weg heeft beginnen schieten en vele tientallen doden heeft gemaakt.

Die hele affaire heeft de allure's van een hedendaagse heksenjacht aangenomen. Waarmee ik de feiten niet wil minimaliseren: ze zijn afschuwelijk, maar ik plaats ze gewoon zoals ze zijn.
Oud 17 april 2011, 16:35   #177
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ik sta compleet perplex als ik zie hoe sommigen in dit topic het schijnen op te nemen voor een zieke pedofiel als Van Gheluwe.
Ik zou mensen toch willen aanraden voorzichtig te zijn met het het prefix "ziek".
"Ziek" is de ultieme vluchtroute om verantwoordelijkheid te ontlopen.

Als hij werkelijk ziek is, moet hij niet veroordeeld maar verzorgd worden en verdient hij geen lynchpartij.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2011, 17:01   #178
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
²²²

En als ik dan die (meestal) idiote hysterische reactie's op die berichten op de site van hln lees, dan voel ik haast evenveel afschuw voor de schrijvers van die lezersbrieven als voor Vangheluwe zelf.
De reacties van zowel het volk via de lezersbrieven, de media, en vooral de politiek zijn bijzonder overdreven. Alsof een wilde schutter zich in het parlement verschanst heeft en er in het wilde weg heeft beginnen schieten en vele tientallen doden heeft gemaakt.

Die hele affaire heeft de allure's van een hedendaagse heksenjacht aangenomen. Waarmee ik de feiten niet wil minimaliseren: ze zijn afschuwelijk, maar ik plaats ze gewoon zoals ze zijn.
Vaak zie ik geen verschil tussen de reacties op die artikels van HLN-site en hier.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2011, 17:04   #179
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik zou mensen toch willen aanraden voorzichtig te zijn met het het prefix "ziek".
"Ziek" is de ultieme vluchtroute om verantwoordelijkheid te ontlopen.

Als hij werkelijk ziek is, moet hij niet veroordeeld maar verzorgd worden en verdient hij geen lynchpartij.
2
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2011, 20:44   #180
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Volgens mijn mening, is die man wel degelijk geestelijk ziek.
Daarom ook de reden dat deze nietmeer zonder therapie te hebben gehad nog vrij mag rondlopen.

Jan met de pet was al lang opgenomen in een psychiatrische instelling.
Maar dit staat niet voor een Bisschop natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Pin en Puk : 18 april 2011 om 20:46.
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be