Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 6 juni 2011, 00:30   #161
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
De "onhandig geformuileerde" uitspraken die Bart naar inhoud verdedigde maar niet naar stijl, waren diegene over de onwil om onze taal te leren en stappen te zetten naar verantwoordelijkheid. Hoe kan NVA daar afstand van doen, wanneer het een van onze eisen is? Vic formuleerde het wel een pakje stouter en ik kan me aan zo een stijl ook niet echt goed voelen, maar ik kan wel de houding van Bart begrijpen.
Mij lijkt het dat Vic niet gauw nog een forum gegeven wordt om zijn boosdoenerij te herhalen. Normaal moet iemand van zijn allooi toch makkelijk woorden vinden die proper overkomen maar eigenlijk dubbel beledigend zijn, niet? Op dit forum zie je af en toe pareltjes langs beide zijden. DAT is pas genieten
Weinigen hier zullen de Walen echt de hongerwinter toewensen, hoewel dat dat op dit forum wel dikwijls gezegd wordt. Maar dat is meer als statement dan als daad. Met het Waalse volk hebben weinigen problemen. Hun politici echter... Het zijn net die die er voor zorgen dat de commentaren in Leswaar nog veel beledigender zijn.

Anyhow, ik begin echt te vrezen voor een burgeroorlog. Zeer binnenkort, als de zomer niet gauw de stemming wat laat zinken.
Over sommige lezerscommentaren in Le Soir en uw andere Belgische Franstalige kranten kan ik kort zijn : beschamend en op geen enkele manier goed te keuren. Ik ben van mening dat bedoelde kranten de journalistiek, hun lezers, en de Belgische bevolking in het algemeen een zeer slechte dienst bewijzen door dergelijke onwaardige lezerscommentaren te publiceren. Bovendien kan ik u uit eigen ervaring meedelen dat meer objectieve commentaren in de regel NIET gepubliceerd worden, en al zeker niet als ze uit Frankrijk blijken te komen.
Overigens vind ik het betreurenswaardig, ja zelfs erg eigenaardig dat de belgicisten op dit forum nalaten om bedoelde commentaren openlijk en streng af te keuren : dergelijk gestook van het laagste allooi is “gevaarlijker” voor het voortbestaan van België dan de volgens hen vermaledijde N-VA ooit zal kunnen zijn.

Zij die anderen een hongerwinter toewensen, wie dit ook moge zijn, zullen nooit op mijn sympathie kunnen rekenen. Zij die anderen de verdrinkingsdood toewensen op een zinkend vlot midden de oceaan evenmin, trouwens.

Ach, ik begrijp natuurlijk wel dat er enige tweespalt en polarisatie kan zijn tussen bevolkingsgroepen die zowel cultureel als sociologisch zeer verschillend zijn, maar toch geacht worden binnen eenzelfde staatsverband te leven. Ik zie daarin echter geen reden om elkaar de huid vol te schelden of tot in het diepste der ziel te beledigen. Een beetje volwassener gedrag, met name de zakelijke vaststelling dat samenleven al te moeilijk is geworden en dat het wellicht beter zou zijn om als vrije maar goede buren verder te gaan, ware voor eenieder nuttiger en zinniger.

Het ontketenen van een burgeroorlog ware overigens volstrekt onzinnig, en voor niets nodig. Het volstaat dat de Vlamingen ooit eens middels voldoende eendracht en rechtlijnigheid hun democratische macht gebruiken (niet deze die in de huidige Belgische grondwet wordt voorzien, maar de echte universele onvervalste), maar daar bent u met zijn allen nog erg ver van af : laten we afwachten om daar verder over te praten tot een Vlaamsvoelende democratische partij eens 50 �* 60% van de stemmen haalt in Vlaanderen.
Gwylan is offline  
Oud 6 juni 2011, 01:25   #162
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Neen, maar ik merk dat je op alles wat maar even Van Aelst aanraakt 'schiet'. En ik heb je reactie gelezen na zijn uitspraak over de belangrijkheid van het Frans. En eerlijk gezegd: die reactie vond ik erover.

N-VA gaat akkoord met de grond van de zaak (en die kan niemand ontkennen), niet met de vorm waarin Van Aelst zo poneerde.

Als N-VA werkelijk niets van de Franstaligen moest afweten, zoals je stelt, dan zou die partij deze impasse al lang ten top hebben gedreven. Ze is blijven praten ondanks bijvoorbeeld de manier waarop de Franstaligen georchestreerd de nota-BDW, zonder hem te lezen, hebben afgeschoten.

Het Franstalige misprijzen tegenover Vlaanderen is enorm: ik heb het hier al een paar keer gezegd: ga naar de forums van de Franstalige kranten en je wordt als Vlaming automatisch flamingant. Dat misprijzen wordxt door Van Aelst, op zijn crue manier weliswaar, aan de kaak gesteld.

Franstaligen 'zoeken' alleen maar N-VA - en veelal nog BDW - omdat zee weten dat je daar alleen schrik moet van hebben omdat de andere Vlaamse partijen toch buigen voor het Franstalige dictaat. Dat CD&V nu een beetje weerwerk levert is de verdienste van de rechte lijn die N-Va aanhoudt en het feit dat CD&V nog een openstaande rekening met de Franstaligen hebben uit 2007. 5José Happart zei daarstraks nog in Mise au point dat de Franstaligen de Vlamingen in 2007 met hun voeten gespeeld hebben. EN ... zoiets doe je bij een Vlaming maar één keer.

Dat hoef je ook niet, maar je kan het een ander ook niet ontzeggen zijn mening weer te geven, ook al strookt die helemaal niet met de jouwe.
En met Franstaligen bedoel ik Belgen die Frans spreken of het chic vinden om Frans te spreken, dus geen Fransen. Ik merkte al op dat je die lijn te snel doortrekt. Wij hebben, buiten de EU, weinig of niets politiek met Frankrijk te maken, wel met de franstaligen (in België).

Sorry, maar nu overdrijf je. Van Aelst was cru, maar er zat een niet te ontkennen waarheid in zijn boodschap.
Ik weet dat je niet automatisch anti-N-VA bent, maar wel francofiel. Niets mis mee op voorwaarde dat die voorliefde je niet verhindert van de zaken in de juiste context en objectief te bekijken.
U blijft bij uw visie, ik blijf onverminderd bij de mijne. We zijn het dus niet eens, en dat mag.

Eén bemerking : het is toch wel een beetje schrijnend dat u mij hier onverbloemd als “francofiel” omschrijft. U moet toch wel al gemerkt hebben dat ik er geenszins voor terugdeins om scherpe kritiek te hebben op de houding van de Franstalige Belgen – mijn eigen taalgenoten nota bene – ten aanzien van de Vlamingen. U mag zelf eens nagaan hoeveel Fransen u zult vinden die
• voldoende geïnteresseerd zijn in de Belgische poespas om zich daarover een objectieve mening te (willen) vormen
• in weerwil van hun Belgische taalgenoten ruime sympathie zullen betonen voor de verzuchtingen van de Vlamingen
• één en ander tegen de stroom in zullen komen verkondigen (in betrekkelijk aanvaardbaar Nederlands nog wel) op een Vlaams forum

Welnu, als er dan eens zo ééntje is, volstaat het dat zij niet zomaar goedschiks kan aanvaarden dat de eerste de beste dommekloot haar taal en cultuur publiekelijk als “onbeduidend” omschrijft en haar land en de landen waar haar taal wordt gesproken als “onbeschaafd” bestempelt om haar meteen als “francofiel” te kenmerken. Wat had u dan wel verwacht ?

Ik zal het zeer eenvoudig stellen, mijnheer : als voor de Vlamingen de enige “goeden” degenen zijn die bereid zijn hun taal, cultuur en land door hen te laten beschimpen, dan zullen de Vlamingen op geen vrienden moeten rekenen buiten de grenzen van hun gewenste ministaat. En zonder Europese steun en goedkeuring kunnen zij die wensdroom op hun buik schrijven, dus een minimum aan verstand gebruiken bij publieke politieke uitspraken zou geen kwaad kunnen....
Gwylan is offline  
Oud 6 juni 2011, 02:01   #163
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Magnette stelde ook dat de beweringen van Van Aelst als zouden de Franstaligen geen Nederlands willen praten, fout zijn.
Vergis ik me of is Nederlands geen tweede taal in het onderwijs in het zuiden, terwijl Frans dat wel is in het Noorden van België. Gezien Engels de belangrijkste Europese en wereldtaal is en niet Frans lijkt het me dat het Noorden toont eerder de andere landstaal te willen leren dan het Zuiden.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 juni 2011 om 02:02.
Johan Bollen is offline  
Oud 6 juni 2011, 04:37   #164
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat illustreert het "plan" van de N-VA.

Dank u voor de toelichting.
Graag iets meer uitleg, ik snap het niet.
Oud 6 juni 2011, 09:20   #165
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
U blijft bij uw visie, ik blijf onverminderd bij de mijne. We zijn het dus niet eens, en dat mag.

Eén bemerking : het is toch wel een beetje schrijnend dat u mij hier onverbloemd als “francofiel” omschrijft. U moet toch wel al gemerkt hebben dat ik er geenszins voor terugdeins om scherpe kritiek te hebben op de houding van de Franstalige Belgen – mijn eigen taalgenoten nota bene – ten aanzien van de Vlamingen. U mag zelf eens nagaan hoeveel Fransen u zult vinden die
• voldoende geïnteresseerd zijn in de Belgische poespas om zich daarover een objectieve mening te (willen) vormen
• in weerwil van hun Belgische taalgenoten ruime sympathie zullen betonen voor de verzuchtingen van de Vlamingen
• één en ander tegen de stroom in zullen komen verkondigen (in betrekkelijk aanvaardbaar Nederlands nog wel) op een Vlaams forum

Welnu, als er dan eens zo ééntje is, volstaat het dat zij niet zomaar goedschiks kan aanvaarden dat de eerste de beste dommekloot haar taal en cultuur publiekelijk als “onbeduidend” omschrijft en haar land en de landen waar haar taal wordt gesproken als “onbeschaafd” bestempelt om haar meteen als “francofiel” te kenmerken. Wat had u dan wel verwacht ?

Ik zal het zeer eenvoudig stellen, mijnheer : als voor de Vlamingen de enige “goeden” degenen zijn die bereid zijn hun taal, cultuur en land door hen te laten beschimpen, dan zullen de Vlamingen op geen vrienden moeten rekenen buiten de grenzen van hun gewenste ministaat. En zonder Europese steun en goedkeuring kunnen zij die wensdroom op hun buik schrijven, dus een minimum aan verstand gebruiken bij publieke politieke uitspraken zou geen kwaad kunnen....
Je zult uit mijn vorige commentaren op jouw posts toch al wel begrepen hebben dat ik je helemaal niet als een 'tegenstander' beschouw, integendeel.
Dat ik je 'francofiel' noem, heeft niets te maken met de pejoratieve betekenis die vaak aan dat woord ten grondslag ligt, namelijk ' een Vlaming die zijn eigen herkomst verloochent, dweept met de Franse taal en cultuur (vooral dan met Franstalig België , kortweg de Francofonie) en de Vlaamse en Nederlandse cultuur en taal daarom minacht'. Dus, jij als Française, valt buiten deze pejoratieve betekenis. In jouw geval gebruikte ik francofiel in de oorspronkelijk betekenis van het woord 'iemand die van de Franse taal en cultuur houdt', wat volkomen begrijpelijk is gezien je herkomst. Moest het anders zijn overgekomen of moest ik mij niet goed genoeg hebben uitgedrukt, dan ben ik bereid om me daarvoor te excuseren.

Wat je laatste alinea betreft, kan ik je volledig bijtreden. Geen enkele Vlaming zal dit ontkennen in deze geglobaliseerde wereld. Daarom dat wij tegelijkertijd terugvallen op het niveau van Europa en van de eigen regio. Het overbodige Belgische niveau is niet meer aan ons besteed omdat het meer problemen dan heil met zich meebrengt. Maar ik meen verstaan te hebben dat jij ons daarin kunt volgen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 6 juni 2011, 09:24   #166
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Vergis ik me of is Nederlands geen tweede taal in het onderwijs in het zuiden, terwijl Frans dat wel is in het Noorden van België. Gezien Engels de belangrijkste Europese en wereldtaal is en niet Frans lijkt het me dat het Noorden toont eerder de andere landstaal te willen leren dan het Zuiden.
In het zuiden is Nederlands geen verplichte tweede taal terwijl het Frans in Vlaanderen dat vanaf het vijfde leerjaar wel is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 6 juni 2011, 12:04   #167
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik verzeker u dat ik geen “Van Aelst-fobie” heb : het al dan niet bestaan van dat individu en/of wat deze al dan niet moge uitkramen heeft geen enkele invloed op mijn leven en maakt geen enkel verschil voor mij persoonlijk.
Goed voor jou. Een fobie is altijd negatief.
Citaat:
Al weet ik dat het op dit forum niet wordt geapprecieerd : ik tracht eenvoudigweg objectief te zijn. Als Van Aelst met de goedkeuring van de N-VA publiekelijk iets verkondigt wat bij mij een voor de hand liggende vraag oproept, dan stel ik die vraag.
Je bent in de regel zeer objectief hetgeen i.t.t. tot wat je denkt door de meerderheid van de forummers absoluut gewaardeerd wordt, maar de zaak "Van Aelst" schat je volledig verkeerd in. Wie is V.A.? Een strafpleiter die bekend geworden is door de beruchte "parachutemoord". In een bepaald TV-programma waarin verschillende mensen aan deelnemen vraagt de journalist hem zijn zijn mening over de N-VA. Tot verrassing van velen steekt V.A. de loftrompet over de partij. Gevolg : positieve reactie's bij de flaminganten, niemand had immers deze reactie verwacht. Maar het stopt niet bij die ene en onschuldige uitspraak. Om één of andere reden begint V.A. minder onschuldige uitspraken te doen, ons allen bekend. BDW kan hem niet publiekelijk terechtwijzen omdat V.A. geen politiek mandaat bekleedt in de partij en de vrijheid van meningsuiting hoog aangeschreven staat in de partij.
Citaat:
De vraag is : hoe kan een partij enerzijds niet solidair willen zijn met de Walen, maar anderzijds sinds zowat een vol jaar deelnemen aan gesprekken die tot de vorming van een federale regeringsmeerderheid moeten leiden, wetend dat deelname aan een federale bestuursmeerderheid inhoudt dat ook de belangen van de Walen dienen behartigd te worden ?
Hier zit je er volledig naast : de partijtop heeft nooit beweerd dat de N-VA niet solidair wil zijn met Wallonië. V.A. beweert dit, maar zoals gezegd spreekt hij alleen in eigen naam. Wat de regeringsvorming betreft kan ik je het volgende zeggen : de N-VA heeft meer dan één miljoen stemmen behaald. Enerzijds van de traditionale zeer kritische én nationalistische achterban maar ook van veel niet-nationalistische kiezers die verandering willen maar niet kunnen zeggen welke verandering ze bedoelen. BDW zit een beetje tussen twee vuren en weet vermoedelijk ook niet meer welke richting het met dit apenland uit moet. Voor mij is de zaak eenvoudig : de volledige scheiding, maar zo eenvoudig is het niet. Het probleem met BDW is niet dat hij een separatist is, integendeel, hij is te gematigd. De N-VA moet trouwens de belangen van de Walen niet behartigen, ze moet de belangen van de Vlamingen behartigen, alleen daarvoor is de partij gemandateerd.
Citaat:
En vooral : ik vind het erg betreurenswaardig dat de N-VA, net nu de Vlamingen uiteindelijk eens voor een partij hebben gestemd die mocht geacht worden hun belangen wat beter te behartigen, zich laat recupereren door gefrustreerde extremisten.
Nogmaals : V.A. heeft in de N-VA niks in de pap te brokken, alhoewel veel N-VA'ers en andere flaminganten zijn opvattingen delen. Maar hij communiceert zeer brutaal, maar wat wil je : wie leeft én werkt in Brussel verliest op de duur alle zin voor proportie.

Laatst gewijzigd door robert t : 6 juni 2011 om 12:06.
robert t is offline  
Oud 6 juni 2011, 12:23   #168
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110605_030

titel: 'Uitspraken Van Aelst mogen zich niet herhalen'

Ja ja, dat weten we wel, dat wisten we al langer ...
en dat ze het zo erg vinden dat het Weverke hem niet tot de orde roept, en publiekelijk kapittelt ...

Maar de Magneet begint het te snappen:

Nu nog één stap voor de Magneet: de conclusie ....

en voor het forum: gaat het in de richting van een dergelijke clash gaan ?
Want er zal wel een journalist zijn die om een reactie zal peilen bij de Vicking;
en die zal wel hetzelfde zeggen, maar in andere woorden, en al even gepeperd als we gewoon zijn van hem;
en dan .... ?
Die gaat hem inderdaad niet laten tegenhouden, bij de eerste de beste gelegenheid is het weer van dat...
Herr Flick is offline  
Oud 6 juni 2011, 13:00   #169
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Die gaat hem inderdaad niet laten tegenhouden, bij de eerste de beste gelegenheid is het weer van dat...
Ja, en dat is nu eenmaal toegelaten, ook al vindt zonnekoming Magnette van niet.
Oud 6 juni 2011, 20:22   #170
warpozio
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Is de N-VA alweer als een klein ambetant joeng aan het solliciteren om uitgescholden te worden. Weerom een manifestatie van de zelfuitsluiting van de N-VA.
Dus
warpozio is offline  
Oud 6 juni 2011, 20:31   #171
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Nog een geluk dat hij wordt gevolgd door de Gestapo, geen onvertogen woord van hem zal ongemerkt voorbijgaan. Triest dat we in een maatschappij leven waar men mensen nog altijd ongestraft monddood kan proberen te maken.
fonne is offline  
Oud 7 juni 2011, 01:54   #172
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
In het zuiden is Nederlands geen verplichte tweede taal terwijl het Frans in Vlaanderen dat vanaf het vijfde leerjaar wel is.
Dat lijkt me toch een sterke aanwijzing dat Franstaligen de kennis van het Nederlands niet belangrijk vinden. Het argument dat Frans een belangrijkere taal is dan Nederlands gaat in Belgische context echter niet op. Vlaanderen heeft evenveel redenen om het Engels de tweede taal te maken als Wallonië, maar doet dit niet. Dit voorbeeld toont dat Wallonië helemaal niet 'Belgicistisch' is mijns inziens. Ik schat dat men inderdaad neerkijkt op de taal van de Vlamingen.

Zo kan ik begrijpen dat er bij onderhandelingen enkel Frans gesproken wordt. Waarom is dat niet 50/50 bijvoorbeeld? Ik schat dat het gewoon minder vlot als er Nederlands gesproken wordt. En de Franstaligen hebben daar geen probleem mee. Die vinden dat normaal dat enkel de taal van de minderheid gesproken wordt. Jammere houding. Dit is geen land op die manier...dit zijn kenmerken van kolonialisme (zeker als men dan ook nog eens begint over grondgebied overhevelen).

Ik zie nooit een geldstroom van Zuid naar Noord gaat. Als ik de houding van de Franstalige 'Belgicisten' op dit forum bestudeer merk ik superioriteitsgevoelens en opportunisme, geen solidariteit met het Noorden van België.

Ivm taal. Weet iemand hoeveel % van de Franstaligen het Nederlands kiest als tweede taal? Onderscheid Brussel en Wallonië misschien. Dat cijfer lijkt me een mogelijke maatstaf om het Belgicisme en respect voor de Vlamingen van de Franstaligen te pogen te kennen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 juni 2011 om 02:14.
Johan Bollen is offline  
Oud 7 juni 2011, 14:06   #173
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat illustreert het "plan" van de N-VA.

Dank u voor de toelichting.
Ons plan is jullie overlaten aan jullie eigen kak, hoe stout toch!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be