![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Overigens vind ik het betreurenswaardig, ja zelfs erg eigenaardig dat de belgicisten op dit forum nalaten om bedoelde commentaren openlijk en streng af te keuren : dergelijk gestook van het laagste allooi is “gevaarlijker” voor het voortbestaan van België dan de volgens hen vermaledijde N-VA ooit zal kunnen zijn. Zij die anderen een hongerwinter toewensen, wie dit ook moge zijn, zullen nooit op mijn sympathie kunnen rekenen. Zij die anderen de verdrinkingsdood toewensen op een zinkend vlot midden de oceaan evenmin, trouwens. Ach, ik begrijp natuurlijk wel dat er enige tweespalt en polarisatie kan zijn tussen bevolkingsgroepen die zowel cultureel als sociologisch zeer verschillend zijn, maar toch geacht worden binnen eenzelfde staatsverband te leven. Ik zie daarin echter geen reden om elkaar de huid vol te schelden of tot in het diepste der ziel te beledigen. Een beetje volwassener gedrag, met name de zakelijke vaststelling dat samenleven al te moeilijk is geworden en dat het wellicht beter zou zijn om als vrije maar goede buren verder te gaan, ware voor eenieder nuttiger en zinniger. Het ontketenen van een burgeroorlog ware overigens volstrekt onzinnig, en voor niets nodig. Het volstaat dat de Vlamingen ooit eens middels voldoende eendracht en rechtlijnigheid hun democratische macht gebruiken (niet deze die in de huidige Belgische grondwet wordt voorzien, maar de echte universele onvervalste), maar daar bent u met zijn allen nog erg ver van af : laten we afwachten om daar verder over te praten tot een Vlaamsvoelende democratische partij eens 50 �* 60% van de stemmen haalt in Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
#162 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Eén bemerking : het is toch wel een beetje schrijnend dat u mij hier onverbloemd als “francofiel” omschrijft. U moet toch wel al gemerkt hebben dat ik er geenszins voor terugdeins om scherpe kritiek te hebben op de houding van de Franstalige Belgen – mijn eigen taalgenoten nota bene – ten aanzien van de Vlamingen. U mag zelf eens nagaan hoeveel Fransen u zult vinden die • voldoende geïnteresseerd zijn in de Belgische poespas om zich daarover een objectieve mening te (willen) vormen • in weerwil van hun Belgische taalgenoten ruime sympathie zullen betonen voor de verzuchtingen van de Vlamingen • één en ander tegen de stroom in zullen komen verkondigen (in betrekkelijk aanvaardbaar Nederlands nog wel) op een Vlaams forum Welnu, als er dan eens zo ééntje is, volstaat het dat zij niet zomaar goedschiks kan aanvaarden dat de eerste de beste dommekloot haar taal en cultuur publiekelijk als “onbeduidend” omschrijft en haar land en de landen waar haar taal wordt gesproken als “onbeschaafd” bestempelt om haar meteen als “francofiel” te kenmerken. Wat had u dan wel verwacht ? Ik zal het zeer eenvoudig stellen, mijnheer : als voor de Vlamingen de enige “goeden” degenen zijn die bereid zijn hun taal, cultuur en land door hen te laten beschimpen, dan zullen de Vlamingen op geen vrienden moeten rekenen buiten de grenzen van hun gewenste ministaat. En zonder Europese steun en goedkeuring kunnen zij die wensdroom op hun buik schrijven, dus een minimum aan verstand gebruiken bij publieke politieke uitspraken zou geen kwaad kunnen.... |
|
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 juni 2011 om 02:02. |
|
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Graag iets meer uitleg, ik snap het niet.
#165 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat ik je 'francofiel' noem, heeft niets te maken met de pejoratieve betekenis die vaak aan dat woord ten grondslag ligt, namelijk ' een Vlaming die zijn eigen herkomst verloochent, dweept met de Franse taal en cultuur (vooral dan met Franstalig België , kortweg de Francofonie) en de Vlaamse en Nederlandse cultuur en taal daarom minacht'. Dus, jij als Française, valt buiten deze pejoratieve betekenis. In jouw geval gebruikte ik francofiel in de oorspronkelijk betekenis van het woord 'iemand die van de Franse taal en cultuur houdt', wat volkomen begrijpelijk is gezien je herkomst. Moest het anders zijn overgekomen of moest ik mij niet goed genoeg hebben uitgedrukt, dan ben ik bereid om me daarvoor te excuseren. Wat je laatste alinea betreft, kan ik je volledig bijtreden. Geen enkele Vlaming zal dit ontkennen in deze geglobaliseerde wereld. Daarom dat wij tegelijkertijd terugvallen op het niveau van Europa en van de eigen regio. Het overbodige Belgische niveau is niet meer aan ons besteed omdat het meer problemen dan heil met zich meebrengt. Maar ik meen verstaan te hebben dat jij ons daarin kunt volgen.
![]() |
#166 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#167 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door robert t : 6 juni 2011 om 12:06. |
||||
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, en dat is nu eenmaal toegelaten, ook al vindt zonnekoming Magnette van niet.
![]() |
![]() |
#170 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog een geluk dat hij wordt gevolgd door de Gestapo, geen onvertogen woord van hem zal ongemerkt voorbijgaan. Triest dat we in een maatschappij leven waar men mensen nog altijd ongestraft monddood kan proberen te maken.
|
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo kan ik begrijpen dat er bij onderhandelingen enkel Frans gesproken wordt. Waarom is dat niet 50/50 bijvoorbeeld? Ik schat dat het gewoon minder vlot als er Nederlands gesproken wordt. En de Franstaligen hebben daar geen probleem mee. Die vinden dat normaal dat enkel de taal van de minderheid gesproken wordt. Jammere houding. Dit is geen land op die manier...dit zijn kenmerken van kolonialisme (zeker als men dan ook nog eens begint over grondgebied overhevelen). Ik zie nooit een geldstroom van Zuid naar Noord gaat. Als ik de houding van de Franstalige 'Belgicisten' op dit forum bestudeer merk ik superioriteitsgevoelens en opportunisme, geen solidariteit met het Noorden van België. Ivm taal. Weet iemand hoeveel % van de Franstaligen het Nederlands kiest als tweede taal? Onderscheid Brussel en Wallonië misschien. Dat cijfer lijkt me een mogelijke maatstaf om het Belgicisme en respect voor de Vlamingen van de Franstaligen te pogen te kennen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 juni 2011 om 02:14. |
|
![]() |
![]() |
#173 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ons plan is jullie overlaten aan jullie eigen kak, hoe stout toch!