![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar daar staan miljarden mensen tegenover die al dat 'fraais' niet doen. Ik focus mij liever op het goede dat mensen met hun vrije wil doen, dan op het kwade. Kijk, je zou inderdaad kunnen redeneren dat God ofwel niet bestaat, ofwel niet goed is, omdat hij niet ingrijpt in al die rotzooi die op de wereld gebeurt. Langs de andere kant is het leven op zich nog steeds de moeite waard, ondanks alle miserie.. Er zijn ook nog heel veel hoe-wat-waar en waarom vragen waar wij het antwoord niet op weten. Ik geef God dus het voordeel van de twijfel. Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand kon ooit een sluitend, conistent godsbeeld neerzetten.
Nog minder kon iemand ooit een godheid zelf laten zien. De conclusie lijkt heel voor de hand liggend.
![]() |
![]() |
#163 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wanneer alle andere denkpistes uitgeput zijn, claim ondoorgrondelijkheid en je zit meteen safe (zowel voor je tegenstander in de discussie als voor je eigen denkvermogen).
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Allez vooruit! Dat is dan alweer opgehelderd. In de visie van dergelijke mensen is onze would-be opperwezen blijkbaar selectief transcendent... sorry die vlieger gaat niet op.
![]() |
![]() |
#165 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar de mensheid is al zoveel geëvolueerd, wie zegt dat we ooit niet op het punt zullen komen dat we het wél zullen begrijpen? Probeer eens aan een oermens radiogolven uit te leggen, snap je? Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#168 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Daarnaast onderdruk ik veel van mijn willen (mv) wegens onuitvoerbaarheid of vervelende consequenties want ik ben redelijk gecultiveerd en geconditioneerd. Dat neemt niet weg dat ik, net als ieder ander, een unieke persoon ben die zich binnen zekere grenzen, onvoorspelbaar ontwikkelt. Voor veel dingen die ik doe of wil moet ik de motivatie nog verzinnen en soms besluiten er van af te zien wegens concurrerende verlangens en dan weet ik vaak niet wat het beste is. Ik ben voor mijzelf een raadsel en dat boeit mij wel. Een collega (leeftijd 55 jaar) zei mij een keer dat hij het gevoel had dat hij nooit in zijn leven een keuze had gemaakt. Alles was hem overkomen, zijn beroepskeuze, zijn huwelijk, de kapitale villa die zijn familie in vereniging voor hem had gekocht, zijn kinderen, zijn baan. Hij bedoelde dat alles wat hij had gedaan vanzelfsprekend was geweest als de gebeurtenissen in een kettingreactie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Let op: een analogie is niet geschikt als bewijsvoering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Correcte analogieën zijn geen probleem. Maar wees gerust. In uw argument zit geen analogie. Misschien kan de mens voor u niet afdoende in kaart gebracht worden. Maar in tegenstelling tot godheden, kan ik u van menselijke exemplaren zowat een 6-tal miljarden tonen.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 4 juli 2011 om 15:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 4 juli 2011 om 16:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleen zijn radiogolven waarneembaar en aantoonbaar. God niet. In het ene geval zit het probleem dus bij het technische IQ van de holbewoners, in het andere geval zit het probleem bij het feit dat er geen enkele reden is om te veronderstellen dat er een god bestaat.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Je formulering valt mij wel op: niet als jouw persoonlijke mening, maar als vaststaand feit. Je zegt dus niet: "volgens mij is er geen enkele reden" maar gewoon "er is geen enkele reden". Dus je gaat er van uit dat jouw interpretatie de enige juiste is. Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 4 juli 2011 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn godsbeeld is consistent, maar onvolledig. Citaat:
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 4 juli 2011 om 18:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als hij kwaad sticht, of aanricht, dan verliest hij de status 'goed'. Jouw goed recht om je ogen voor die contradictie te sluiten en in een vreemd sprookje te blijven geloven. Maar een consistent verhaal is het aantoonbaar niet.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 4 juli 2011 om 18:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe kan een "goede" god het kwaad scheppen? Dat is als een exclusief koude bakker die zijn eigen brood bakt.
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 4 juli 2011 om 18:22. |
||
![]() |
![]() |