Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2011, 18:58   #161
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Mmmja…. het is juist dat le belge niet bepaald een prestigieuze variant is van het Frans, maar wij beschouwen het toch wel als tot de francophonie behorend, hoor :

http://www.hotliste.net/liste-des-pays-francophones/

Overigens en terzijde worden Belgen in mijn land (zelfs nu nog) als in wezen Franstaligen gezien. De Belgen zonder onderscheid, overigens. Pas recent dringt het her en der door dat er ook niet-francophone Belgen bestaan, maar de misvatting is zodanig ingebakken dat de anderstaligheid van “sommige” Belgen eerder als een soortement folklore wordt gezien.

Eigenaardig is ook – voor zover ik het kan nagaan – dat vele mijner landgenoten die contact hebben (in het Frans, uiteraard) met Belgen niet eens kunnen zeggen of het om Vlamingen of Walen gaat. Mijn persoonlijke ervaring is dat Belgen die quasi accentloos Frans spreken meestal Vlamingen of Brusselaars zijn, wijl Walen in de regel de typische Belgische tongval hebben.

Nu, als het om een taal als louter communicatiemiddel gaat moet men niet al te veel taalpurisme aan de dag leggen, vind ik. Mensen zoals u die taal onderwijzen, mijnheer djimi, of mensen die de taal beroepshalve als werkinstrument hanteren hebben naar mijn overtuiging de heilige plicht om steeds het goede voorbeeld te geven, maar mensen die minder gezwind met taal kunnen omgaan hebben evenveel recht van spreken, ook al doen ze dat soms in een koetertaaltje dat geen literaire potten kan breken (of juist wel), zoals “le belge”.

Die overtuiging belet evenwel niet dat ik het wel wat jammer vind dat gedegen taalgebruik in sommige kringen al snel als “hautain” wordt gezien. Maar dat maakt, vrees ik, deel uit van de algemene vervlakking die heden ten dage – vooral bij een bepaald deel der jeugd – opgang blijkt te maken.

Er is op alle gebied, en dus ook op het vlak van de taal, nog véél werk aan de winkel….
Ik wilde enkel "azert" een beetje jennen vanwege zijn opmerking over die 'middelgrote taal met weinig prestige', beste Gwylan.

Ik weet ook wel dat de Belgische variant van het Frans als Frans kan/mag worden beschouwd (zij het dan een variant met weinig prestige ), en er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt iemand het recht op meningsuiting af te pakken omdat hij/zij een taal gebruikt die de mijne niet is.

Ik vind het echter behoorlijk vervelend dat u mij met die heilige plicht om steeds het goede voorbeeld te geven hebt opgezadeld.

Hopelijk mag ik mij tenminste tijdens de vakantie toch wat nonchalance veroorloven

Vriendelijke groet,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 11 augustus 2011 om 18:59.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 19:03   #162
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Dat klopt volledig, maar moet iemand die niet in een West-Vlaams dialect opgevoed is daarom zelf ook proberen dat dialect te spreken als hij met West-Vlamingen praat?...
Van mij moet dat niet, neen.

Ik vind het natuurlijk wel sympathiek als iemand dat toch probeert, en vaak ook grappig als het niet helemaal wil lukken.

U hoeft daar niks kwaadaardig achter te zoeken, hoor.

Laatst gewijzigd door djimi : 11 augustus 2011 om 19:03.
Oud 11 augustus 2011, 19:28   #163
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik wilde enkel "azert" een beetje jennen vanwege zijn opmerking over die 'middelgrote taal met weinig prestige', beste Gwylan.

Ik weet ook wel dat de Belgische variant van het Frans als Frans kan/mag worden beschouwd (zij het dan een variant met weinig prestige ), en er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt iemand het recht op meningsuiting af te pakken omdat hij/zij een taal gebruikt die de mijne niet is.

Ik vind het echter behoorlijk vervelend dat u mij met die heilige plicht om steeds het goede voorbeeld te geven hebt opgezadeld.

Hopelijk mag ik mij tenminste tijdens de vakantie toch wat nonchalance veroorloven

Vriendelijke groet,

djimi
Het spijt mij u te moeten melden dat de vakantietijd naar mijn overtuiging geen uitvlucht mag zijn om van een gedegen taalgebruik af te wijken.

Evenwel, als u van het groot genoegen kunt genieten om een lokaal dialect te beheersen, belet niets u om dat in uw stad of gemeente te gebruiken, al dan niet tijdens de vakantie. Een lokaal dialect is immers de meest fundamentele cultuuruiting : het verpersoonlijkt uw intense verbondenheid met een bepaalde stad of streek. En het is, althans lokaal, evenzeer “gedegen taalgebruik”, naar mijn mening.

Maar buiten de bedoelde lokale omschrijving is het gebruik van de standaardtaal geboden. Dat is inderdaad uw heilige plicht !

Behoorlijk vervelend ? Wel integendeel, mijnheer djimi : het is een eer het goede voorbeeld te mogen geven !
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 19:45   #164
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het spijt mij u te moeten melden dat de vakantietijd naar mijn overtuiging geen uitvlucht mag zijn om van een gedegen taalgebruik af te wijken.

Evenwel, als u van het groot genoegen kunt genieten om een lokaal dialect te beheersen, belet niets u om dat in uw stad of gemeente te gebruiken, al dan niet tijdens de vakantie. Een lokaal dialect is immers de meest fundamentele cultuuruiting : het verpersoonlijkt uw intense verbondenheid met een bepaalde stad of streek. En het is, althans lokaal, evenzeer “gedegen taalgebruik”, naar mijn mening.

Maar buiten de bedoelde lokale omschrijving is het gebruik van de standaardtaal geboden. Dat is inderdaad uw heilige plicht !

Behoorlijk vervelend ? Wel integendeel, mijnheer djimi : het is een eer het goede voorbeeld te mogen geven !
Ik durf het nauwelijks toe te geven, beste Gwylan, maar ik ben het u nu toch wel verplicht, me dunkt:

tijdens mijn verblijf in uw land heb ik mij er niet van kunnen weerhouden twee vervelende snotneuzen in mijn beste West-Vlaams te vertellen waar ze wat mij betreft heen konden.

Terug thuis in Bruxelles francophone heb ik ook al een paar keer l'aksang du midi gebezigd omdat ik dat zo'n verdomd leuk aksang vind

Ik kan met de beste wil van de wereld niet beloven dat ik het nooit meer zal doen.

Laatst gewijzigd door djimi : 11 augustus 2011 om 19:45.
Oud 11 augustus 2011, 20:04   #165
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik durf het nauwelijks toe te geven, beste Gwylan, maar ik ben het u nu toch wel verplicht, me dunkt:

tijdens mijn verblijf in uw land heb ik mij er niet van kunnen weerhouden twee vervelende snotneuzen in mijn beste West-Vlaams te vertellen waar ze wat mij betreft heen konden.

Terug thuis in Bruxelles francophone heb ik ook al een paar keer l'aksang du midi gebezigd omdat ik dat zo'n verdomd leuk aksang vind

Ik kan met de beste wil van de wereld niet beloven dat ik het nooit meer zal doen.
Als het om vervelende snotneuzen gaat wou ik soms dat ik ook uw West-Vlaams kon gebruiken om ze terecht te wijzen….
Oud 12 augustus 2011, 04:26   #166
Gwylan
Minister-President

Standaard

Om te antwoorden op de vraag « welke taal moet een postbode spreken in België ? » : de officiële taal van het taalgebied waarin de gemeente ligt, uiteraard. Dat is in het Nederlands taalgebied (zeg maar het Vlaams gewest) het Nederlands, in het Frans taalgebied (zeg maar het Waals gewest) het Frans, in het Duits taalgebied het Duits, en in het gebied Brussel-Hoofdstad het Frans en het Nederlands.

Vanzelfsprekend mag de postbode desgewenst ook nog andere talen beheersen.

Het zou mij overigens enorm verbazen mochten kandidaat-postbodes geen examen moeten afleggen waaruit blijkt dat zij de taal (of talen) beheersen van het taalgebied waarin zij zullen tewerkgesteld worden.

Hoewel…..als het om België gaat kan niets mij nog verbazen, eigenlijk.
Oud 12 augustus 2011, 09:11   #167
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens en terzijde worden Belgen in mijn land (zelfs nu nog) als in wezen Franstaligen gezien. De Belgen zonder onderscheid, trouwens. Pas recent dringt het her en der door dat er ook niet-francophone Belgen bestaan, maar de misvatting is zodanig ingebakken dat de anderstaligheid van “sommige” Belgen eerder als een soortement folklore wordt gezien.
Dat is inderdaad de ervaring die ik in Frankrijk heb.
Als ze al weten dat er een ander taal dan het Frans gesproken wordt in België, zijn ze er echt van overtuigd dat deze taal de vergelijkbare status heeft als de Duitse taal in de Elzas. Officieel (in contacten met de overheid) verboden, maar officieus getolereerd. Gedoemd om op termijn te verdwijnen.
Het 'Elzasser' is voor hen geen Duits, maar slechts een 'patois' dan vervangen dient te worden door de "hoogstaande franse cultuurtaal".
En dat is wat zij ook denken over het 'Vlaams' in België. Het is geen 'Nederlands', maar een 'patois' dat op termijn gedoemd is te verdwijnen ten voordele van het 'edele Frans'.
Ik leg hen dan uit wij Nederlands spreken en dat wat 'Vlaams' genoemd wordt gewoon deel uitmaakt van de Nederlandse taal. De meesten vatten dit nochtans eenvoudige gegeven niet.
Ik vertel hen dat ik in een eentalig Nederlands gebied woon, dat ik in mijn dagelijkse leven nooit Frans nodig heb, en dat ik in mijn contacten met de overheid alleen het Nederlands nodig heb.
Wat ik al wel een aantal keren mocht ervaren is dat de Fransen moeite doen om Engels tegen me te spreken. (mijn Engels is stukken beter dan mijn Frans, dat ik slechts af en toe eens gebruik op (door)reis in Frankrijk en dat zich dan nog beperkt tot een bestelling of een eenvoudige vraag.)
Ze horen het aan mijn Frans dat ik Belg ben. Velen waren dit jaar ook al wat beter op de hoogte van de (taal)politieke toestanden in België. Waardoor ik (wegens mijn belabberde kennis van het Frans) de vraag kreeg of in een Vlaming was. Sommigen schakelden hierop spontaan over naar het (overigens steeds zéér slechte) Engels.
Eén persoon bij de toeristische dienst in een dorpje tussen Calais en St Omer schakelde over naar jawel... het Nederlands. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Laatst gewijzigd door job : 12 augustus 2011 om 09:13.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 09:49   #168
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dat is inderdaad de ervaring die ik in Frankrijk heb.
Als ze al weten dat er een ander taal dan het Frans gesproken wordt in België, zijn ze er echt van overtuigd dat deze taal de vergelijkbare status heeft als de Duitse taal in de Elzas. Officieel (in contacten met de overheid) verboden, maar officieus getolereerd. Gedoemd om op termijn te verdwijnen.
Het 'Elzasser' is voor hen geen Duits, maar slechts een 'patois' dan vervangen dient te worden door de "hoogstaande franse cultuurtaal".
En dat is wat zij ook denken over het 'Vlaams' in België. Het is geen 'Nederlands', maar een 'patois' dat op termijn gedoemd is te verdwijnen ten voordele van het 'edele Frans'.
Ik leg hen dan uit wij Nederlands spreken en dat wat 'Vlaams' genoemd wordt gewoon deel uitmaakt van de Nederlandse taal. De meesten vatten dit nochtans eenvoudige gegeven niet.
Ik vertel hen dat ik in een eentalig Nederlands gebied woon, dat ik in mijn dagelijkse leven nooit Frans nodig heb, en dat ik in mijn contacten met de overheid alleen het Nederlands nodig heb.
Wat ik al wel een aantal keren mocht ervaren is dat de Fransen moeite doen om Engels tegen me te spreken. (mijn Engels is stukken beter dan mijn Frans, dat ik slechts af en toe eens gebruik op (door)reis in Frankrijk en dat zich dan nog beperkt tot een bestelling of een eenvoudige vraag.)
Ze horen het aan mijn Frans dat ik Belg ben. Velen waren dit jaar ook al wat beter op de hoogte van de (taal)politieke toestanden in België. Waardoor ik (wegens mijn belabberde kennis van het Frans) de vraag kreeg of in een Vlaming was. Sommigen schakelden hierop spontaan over naar het (overigens steeds zéér slechte) Engels.
Eén persoon bij de toeristische dienst in een dorpje tussen Calais en St Omer schakelde over naar jawel... het Nederlands. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Door naar le Québec te verwijzen slaag ik er meestal wel in een Franstalige zo goed als onmiddellijk enerzijds het 'verschil' tussen en anderzijds de 'gelijkheid' van Vlaams en Nederlands duidelijk te maken.

In de métro van Parijs liep ik onlangs twee jonge, op argeloze toeristen uit zijnde banlieusards tegen het lijf. Zij wilden weten waar ik vandaan kwam en waar ik heen ging.
Toen ik hen vertelde dat ik weliswaar uit la Belgique kwam, maar toch flamand was, begrepen ze onmiddellijk wat ik bedoelde.
Zij probeerden mij daarna in een soort Duits op te lichten.
Ik maakte hen vervolgens in het West-Vlaams duidelijk dat ik hun gezelschap niet bepaald op prijs stelde, en zij lieten mij onmiddellijk met rust.

De wonderen zijn de wereld inderdaad nog niet uit

Laatst gewijzigd door djimi : 12 augustus 2011 om 09:50.
Oud 12 augustus 2011, 11:30   #169
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben, of beter en eerlijker, ik probeer een mens van plichten en van rechten te zijn.
Maar de heilige plicht en jouw gebod, vind ik toch wel ver gezocht.
Ik voel me niet gebonden door jouw kruistocht.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 12:32   #170
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben, of beter en eerlijker, ik probeer een mens van plichten en van rechten te zijn.
Maar de heilige plicht en jouw gebod, vind ik toch wel ver gezocht.
Ik voel me niet gebonden door jouw kruistocht.
Een kruistocht ?

Laten we niet overdrijven, mijnheer De Schoofzak. Wat ik stel is dat mensen die taalonderricht geven en mensen die de taal als een werkinstrument gebruiken moeten geacht worden het goede voorbeeld te geven op taalgebied.
Als we dat van hen niet moeten verwachten, van wie dan wel, eigenlijk ?

Voor het overige hoeft u zich geenszins gebonden te voelen door wat ik stel, hier of elders, en ten eeuwigen dage. En vice-versa. Maar een beetje meer taalassertiviteit zou de Vlamingen geen kwaad doen, vind ik.
Oud 12 augustus 2011, 12:33   #171
karo
Banneling

Standaard

Mijn post moet in de juiste bus vallen, wat voor taal deze man spreekt maakt weinig uit.
karo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 13:04   #172
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een kruistocht ?

Laten we niet overdrijven, mijnheer De Schoofzak. Wat ik stel is dat mensen die taalonderricht geven en mensen die de taal als een werkinstrument gebruiken moeten geacht worden het goede voorbeeld te geven op taalgebied.
Als we dat van hen niet moeten verwachten, van wie dan wel, eigenlijk ?

Voor het overige hoeft u zich geenszins gebonden te voelen door wat ik stel, hier of elders, en ten eeuwigen dage. En vice-versa. Maar een beetje meer taalassertiviteit zou de Vlamingen geen kwaad doen, vind ik.
Allez vooruit, daar kan ik mee leven.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 12 augustus 2011, 13:13   #173
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karo Bekijk bericht
Mijn post moet in de juiste bus vallen, wat voor taal deze man spreekt maakt weinig uit.
Nogmaals, ik sta voor een 'warmere' samenleving.

Een verhaaltje, wel niet over een postbode, maar over een postbediende in het postkantoor.
Een oud madammeke stond voor mij in de rij.
En dat duurde ....
En ik hoorde de postbeambte, maar in een dialect dat ikzelf amper verstond: "ja madammeke, ge moet dus zoveel euro overschrijven, maar op dat papierke dat ge mij geeft staat geen rekeningnummer, dat is een gsm-nummer" ... maar dat moest dus tien keer met handen en voeten uitgelegd worden ...

Ik blijf bij mijn standpunt: wie een civil servant is en door belastingscenten (mee) betaald wordt, moet bijdragen aan de zorg voor iedereen, en zeker voor de zwaksten.
Ik vind het afgrijselijk dat de sossen (om van klein-links nog maar te zwijgen) dat zij deze sociale ingesteldheid niet willen belijden, alleen maar omdat de nva deze wel hoog in het vaandel voert.
Sossen zijn foei !! Hun leiders (�* la Van Den Bossche company) bedriegen hun eigen mensen.

Oud 12 augustus 2011, 13:46   #174
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, ik sta voor een 'warmere' samenleving.

Een verhaaltje, wel niet over een postbode, maar over een postbediende in het postkantoor.
Een oud madammeke stond voor mij in de rij.
En dat duurde ....
En ik hoorde de postbeambte, maar in een dialect dat ikzelf amper verstond: "ja madammeke, ge moet dus zoveel euro overschrijven, maar op dat papierke dat ge mij geeft staat geen rekeningnummer, dat is een gsm-nummer" ... maar dat moest dus tien keer met handen en voeten uitgelegd worden ...

Ik blijf bij mijn standpunt: wie een civil servant is en door belastingscenten (mee) betaald wordt, moet bijdragen aan de zorg voor iedereen, en zeker voor de zwaksten.
Ik vind het afgrijselijk dat de sossen (om van klein-links nog maar te zwijgen) dat zij deze sociale ingesteldheid niet willen belijden, alleen maar omdat de nva deze wel hoog in het vaandel voert.
Sossen zijn foei !! Hun leiders (�* la Van Den Bossche company) bedriegen hun eigen mensen.
Misschien best dan dat afstompende "geo-route" systeem voor de postbodes afschaffen.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 13:47   #175
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Misschien best dan dat afstompende "geo-route" systeem voor de postbodes afschaffen.
staak anders eens
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 14:14   #176
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om te antwoorden op de vraag « welke taal moet een postbode spreken in België ? » : de officiële taal van het taalgebied waarin de gemeente ligt, uiteraard. Dat is in het Nederlands taalgebied (zeg maar het Vlaams gewest) het Nederlands, in het Frans taalgebied (zeg maar het Waals gewest) het Frans, in het Duits taalgebied het Duits, en in het gebied Brussel-Hoofdstad het Frans en het Nederlands.

Vanzelfsprekend mag de postbode desgewenst ook nog andere talen beheersen.

Het zou mij overigens enorm verbazen mochten kandidaat-postbodes geen examen moeten afleggen waaruit blijkt dat zij de taal (of talen) beheersen van het taalgebied waarin zij zullen tewerkgesteld worden.

Hoewel…..als het om België gaat kan niets mij nog verbazen, eigenlijk.
Mevrouw Gwylan,

Het zal voor de francofonie een geruststelling zijn dat het postwezen als vanouds la langue bezigt in zijn internationale, postale netwerken.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 14:32   #177
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
staak anders eens
zijn agenda is voor de eerste drie jaar al volgeboekt
Oud 12 augustus 2011, 14:34   #178
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De NVA klaagt aan dat de post (ge weet wel, dat bedrijf dat sedert enige tijd het nodig vond om een letter voor zijn naam te zetten ...) in een Vlaamse gemeente een postbode benoemde die ... geen Nederlands kon.

De NVA wil daarom boetes kunnen opleggen, bij overtreding van de taalwetten.
Voor mijn part moet die boete dan wel betaald worden door de grote bonzen, met hun bonussen.

Voor mij is het duidelijk: de flik, de postbode, de gemeentearbeider, de gemeentelijke loketbediende ... allen moeten kunnen aangesproken worden door de bewoner, in de taal van de streek (dus implicerend dat je de taal zo goed moet beheersen dat zelfs wat dialect geen hinder mag zijn).

bron: nieuwsbrief van de nva:
Dus om een brief in een gleuf te steken moet men tweetalig zijn? Wat een muggenzifters die NVA kiekens.

Laatst gewijzigd door speurneus : 12 augustus 2011 om 14:34.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 14:37   #179
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Dus om een brief in een gleuf te steken moet men tweetalig zijn? Wat een muggenzifters die NVA kiekens.
Zou een Waalse postbesteller weten waar Bergen ligt?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 14:37   #180
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
neen, daarvoor niet.

maar af en toe moet een postbode ook in contact komen met de mensen die achter die gleuf zitten. bv bij een aangetekende brief. een minimum van kennis ter zake, kan toch helpen, niet?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be