![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet ook wel dat de Belgische variant van het Frans als Frans kan/mag worden beschouwd (zij het dan een variant met weinig prestige ![]() Ik vind het echter behoorlijk vervelend dat u mij met die heilige plicht om steeds het goede voorbeeld te geven hebt opgezadeld. Hopelijk mag ik mij tenminste tijdens de vakantie toch wat nonchalance veroorloven ![]() Vriendelijke groet, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 11 augustus 2011 om 18:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het natuurlijk wel sympathiek als iemand dat toch probeert, en vaak ook grappig als het niet helemaal wil lukken. U hoeft daar niks kwaadaardig achter te zoeken, hoor.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 11 augustus 2011 om 19:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Evenwel, als u van het groot genoegen kunt genieten om een lokaal dialect te beheersen, belet niets u om dat in uw stad of gemeente te gebruiken, al dan niet tijdens de vakantie. Een lokaal dialect is immers de meest fundamentele cultuuruiting : het verpersoonlijkt uw intense verbondenheid met een bepaalde stad of streek. En het is, althans lokaal, evenzeer “gedegen taalgebruik”, naar mijn mening. Maar buiten de bedoelde lokale omschrijving is het gebruik van de standaardtaal geboden. Dat is inderdaad uw heilige plicht ! Behoorlijk vervelend ? Wel integendeel, mijnheer djimi : het is een eer het goede voorbeeld te mogen geven ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
tijdens mijn verblijf in uw land heb ik mij er niet van kunnen weerhouden twee vervelende snotneuzen in mijn beste West-Vlaams te vertellen waar ze wat mij betreft heen konden. Terug thuis in Bruxelles francophone heb ik ook al een paar keer l'aksang du midi gebezigd omdat ik dat zo'n verdomd leuk aksang vind ![]() Ik kan met de beste wil van de wereld niet beloven dat ik het nooit meer zal doen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 11 augustus 2011 om 19:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Minister-President
|
![]() Om te antwoorden op de vraag « welke taal moet een postbode spreken in België ? » : de officiële taal van het taalgebied waarin de gemeente ligt, uiteraard. Dat is in het Nederlands taalgebied (zeg maar het Vlaams gewest) het Nederlands, in het Frans taalgebied (zeg maar het Waals gewest) het Frans, in het Duits taalgebied het Duits, en in het gebied Brussel-Hoofdstad het Frans en het Nederlands.
Vanzelfsprekend mag de postbode desgewenst ook nog andere talen beheersen. Het zou mij overigens enorm verbazen mochten kandidaat-postbodes geen examen moeten afleggen waaruit blijkt dat zij de taal (of talen) beheersen van het taalgebied waarin zij zullen tewerkgesteld worden. Hoewel…..als het om België gaat kan niets mij nog verbazen, eigenlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als ze al weten dat er een ander taal dan het Frans gesproken wordt in België, zijn ze er echt van overtuigd dat deze taal de vergelijkbare status heeft als de Duitse taal in de Elzas. Officieel (in contacten met de overheid) verboden, maar officieus getolereerd. Gedoemd om op termijn te verdwijnen. Het 'Elzasser' is voor hen geen Duits, maar slechts een 'patois' dan vervangen dient te worden door de "hoogstaande franse cultuurtaal". En dat is wat zij ook denken over het 'Vlaams' in België. Het is geen 'Nederlands', maar een 'patois' dat op termijn gedoemd is te verdwijnen ten voordele van het 'edele Frans'. Ik leg hen dan uit wij Nederlands spreken en dat wat 'Vlaams' genoemd wordt gewoon deel uitmaakt van de Nederlandse taal. De meesten vatten dit nochtans eenvoudige gegeven niet. Ik vertel hen dat ik in een eentalig Nederlands gebied woon, dat ik in mijn dagelijkse leven nooit Frans nodig heb, en dat ik in mijn contacten met de overheid alleen het Nederlands nodig heb. Wat ik al wel een aantal keren mocht ervaren is dat de Fransen moeite doen om Engels tegen me te spreken. (mijn Engels is stukken beter dan mijn Frans, dat ik slechts af en toe eens gebruik op (door)reis in Frankrijk en dat zich dan nog beperkt tot een bestelling of een eenvoudige vraag.) Ze horen het aan mijn Frans dat ik Belg ben. Velen waren dit jaar ook al wat beter op de hoogte van de (taal)politieke toestanden in België. Waardoor ik (wegens mijn belabberde kennis van het Frans) de vraag kreeg of in een Vlaming was. Sommigen schakelden hierop spontaan over naar het (overigens steeds zéér slechte) Engels. Eén persoon bij de toeristische dienst in een dorpje tussen Calais en St Omer schakelde over naar jawel... het Nederlands. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 12 augustus 2011 om 09:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de métro van Parijs liep ik onlangs twee jonge, op argeloze toeristen uit zijnde banlieusards tegen het lijf. Zij wilden weten waar ik vandaan kwam en waar ik heen ging. Toen ik hen vertelde dat ik weliswaar uit la Belgique kwam, maar toch flamand was, begrepen ze onmiddellijk wat ik bedoelde. Zij probeerden mij daarna in een soort Duits op te lichten. Ik maakte hen vervolgens in het West-Vlaams duidelijk dat ik hun gezelschap niet bepaald op prijs stelde, en zij lieten mij onmiddellijk met rust. De wonderen zijn de wereld inderdaad nog niet uit ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 12 augustus 2011 om 09:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de heilige plicht en jouw gebod, vind ik toch wel ver gezocht. Ik voel me niet gebonden door jouw kruistocht.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laten we niet overdrijven, mijnheer De Schoofzak. Wat ik stel is dat mensen die taalonderricht geven en mensen die de taal als een werkinstrument gebruiken moeten geacht worden het goede voorbeeld te geven op taalgebied. Als we dat van hen niet moeten verwachten, van wie dan wel, eigenlijk ? Voor het overige hoeft u zich geenszins gebonden te voelen door wat ik stel, hier of elders, en ten eeuwigen dage. En vice-versa. Maar een beetje meer taalassertiviteit zou de Vlamingen geen kwaad doen, vind ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Banneling
|
![]() Mijn post moet in de juiste bus vallen, wat voor taal deze man spreekt maakt weinig uit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een verhaaltje, wel niet over een postbode, maar over een postbediende in het postkantoor. Een oud madammeke stond voor mij in de rij. En dat duurde .... En ik hoorde de postbeambte, maar in een dialect dat ikzelf amper verstond: "ja madammeke, ge moet dus zoveel euro overschrijven, maar op dat papierke dat ge mij geeft staat geen rekeningnummer, dat is een gsm-nummer" ... maar dat moest dus tien keer met handen en voeten uitgelegd worden ... Ik blijf bij mijn standpunt: wie een civil servant is en door belastingscenten (mee) betaald wordt, moet bijdragen aan de zorg voor iedereen, en zeker voor de zwaksten. Ik vind het afgrijselijk dat de sossen (om van klein-links nog maar te zwijgen) dat zij deze sociale ingesteldheid niet willen belijden, alleen maar omdat de nva deze wel hoog in het vaandel voert. Sossen zijn foei !! Hun leiders (�* la Van Den Bossche company) bedriegen hun eigen mensen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#175 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het zal voor de francofonie een geruststelling zijn dat het postwezen als vanouds la langue bezigt in zijn internationale, postale netwerken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Staatssecretaris
|
![]() zijn agenda is voor de eerste drie jaar al volgeboekt
![]()
![]() |
![]() |
#178 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door speurneus : 12 augustus 2011 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Europees Commissaris
|
![]() Zou een Waalse postbesteller weten waar Bergen ligt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar af en toe moet een postbode ook in contact komen met de mensen die achter die gleuf zitten. bv bij een aangetekende brief. een minimum van kennis ter zake, kan toch helpen, niet?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |