Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 oktober 2011, 11:12   #161
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
20% Vlaamse rechters voor 7% Vlamingen!!!
Die Brusselse Vlamingen moeten nogal wat misdaden begaan om zo zoveel rechters werk te verschaffen.
als vlaams slachtoffer van een ingeweken verrijker, telt dat zeker niet mee?
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 24 oktober 2011, 12:03   #162
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Het Frans van veel Vlamingen is bovendien vrij ondermaats doordat de meerderheid van hen in de dagelijkse omgang die taal zelden of nooit nodig heeft en er ook nauwelijks mee in contact komt. Het precentage Vlamingen dat regelmatig Franstalige publicaties leest of Franstalige media volgt is immers verwaarloosbaar. Het gevolg is dat Vlamingen in discussies met Franse moedertaalsprekers steeds het gesprek zullen ondergaan. Er zijn dus twee mogelijke oplossingen: ofwel moeten de Vlamingen meer met de Franse taal in contact komen, zodat ze aan hun jarenlange intensieve onderwijs in het Frans daadwerkelijk ook iets hebben, ofwel schaf je de verplichting om Frans te leren gewoon af. Aangezien je het eerste moeilijk kan dwingen - tenzij op politiek niveau besloten zou worden dat het Frans voortaan een officiële taal in Vlaanderen zou worden, wat mij erg onwaarschijnlijk lijkt - lijkt de tweede optie dus iets realistischer.
Als die belgicistische partijen ons blijven uitverkopen dan zie ik dat op lange termijn nog gebeuren...
matthias999 is offline  
Oud 24 oktober 2011, 13:29   #163
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
20% Vlaamse rechters voor 7% Vlamingen!!!
Die Brusselse Vlamingen moeten nogal wat misdaden begaan om zo zoveel rechters werk te verschaffen.
80% Franstalige rechters voor een bevolking waar 40% als thuistaal Frans heeft (Brussel) is natuurlijk geen punt van discussie?
Hollander is offline  
Oud 24 oktober 2011, 14:23   #164
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, op zich niet, dit zou in andere landen volledig hetzelfde zijn. er is momenteel een serieuze hetze bezig tegen het Frans, terwijl die taal er niets mee te maken heeft.
Waaraan ziet u dat?
Everytime is offline  
Oud 24 oktober 2011, 14:29   #165
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waaraan ziet u dat?
door het gedrag van de gewone Vlaming in de straat. bij een bepaald deel van de bevolking geldt dat alles wat Frans is, verdacht is.

je hebt in Vlaanderen daarmee 2 tegengestelde stromingen. 1 stroming die zegt dat het Frans toch nog altijd superieur is aan het Nederlands en dat dus Franstaligen voorrechten moeten krijgen in Vlaanderen, zoals aparte rechters in Halle-Vilvoorde. Deze vinden ook dat je Frans moet spreken tegen een Franstalige, uiteraard.

een andere stroming zegt dan weer dat Frans de taal van de onderdrukker is en dus moet gemeden worden. ook tegen Franse toeristen zouden deze geen woord Frans willen spreken.

Uiteraard heb je ook een massa die daar ergens tussen zweeft, gelukkig maar.

maar mijn stelling is dat dit niet mag wegen op de eindtermen in het onderwijs. we moeten vooruit kijken met ons onderwijs, niet achteruit. maar nu is gewoon geen sereen debat mogelijk en kunnen er dus geen goede beslissingen genomen worden.
Oud 24 oktober 2011, 14:37   #166
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
door het gedrag van de gewone Vlaming in de straat. bij een bepaald deel van de bevolking geldt dat alles wat Frans is, verdacht is.

je hebt in Vlaanderen daarmee 2 tegengestelde stromingen. 1 stroming die zegt dat het Frans toch nog altijd superieur is aan het Nederlands en dat dus Franstaligen voorrechten moeten krijgen in Vlaanderen, zoals aparte rechters in Halle-Vilvoorde. Deze vinden ook dat je Frans moet spreken tegen een Franstalige, uiteraard.

een andere stroming zegt dan weer dat Frans de taal van de onderdrukker is en dus moet gemeden worden. ook tegen Franse toeristen zouden deze geen woord Frans willen spreken.

maar mijn stelling is dat dit niet mag wegen op de eindtermen in het onderwijs. we moeten vooruit kijken met ons onderwijs, niet achteruit. maar nu is gewoon geen sereen debat mogelijk en kunnen er dus geen goede beslissingen genomen worden.
Mij kan het helemaal niet schelen wat de gewone Vlaming van de Franstaligen en van de Franse taal denkt en ik zou zelf verder gaan : het bestaan van het Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen moet de Franstaligen juist overtuigen om nog meer naar Vlaanderen te gaan en dit, dat het de Vlamingen bevalt of niet. Dit "bepaald deel" waarover u spreekt, zou zelf daardoor in een totale depressie vallen dat mijn mening helemaal niet zou veranderen.
Everytime is offline  
Oud 24 oktober 2011, 14:38   #167
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Maar ik blijf erbij dat de doorsnee Vlaming te weinig met Frans in contact komt en het te weinig gebruikt én nodig heeft om aan de verplichting om het als eerste en meest belangrijke vreemde taal aan te leren te blijven vasthouden.
SDG is offline  
Oud 24 oktober 2011, 14:46   #168
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik blijf erbij dat de doorsnee Vlaming te weinig met Frans in contact komt en het te weinig gebruikt én nodig heeft om aan de verplichting om het als eerste en meest belangrijke vreemde taal aan te leren te blijven vasthouden.
in alle jobs die ik gedaan heb, had ik Frans nodig. Ik schat dat ongeveer 70% van de mensen die ik ken, dat ook doen. het is ook een moeilijke taal om te leren voor ons. Engels leren we iets gemakkelijker en komen we via de media ook meer tegen.

maar nog eens, dat debat moet zeker kunnen, maar dat debat moet binnen het onderwijs gevoerd worden op basis van redelijke argumenten en niet op basis van de huidige communautaire spanningen.

ik zou trouwens graag zien dat daar ook de bedrijfswereld geadviseerd wordt, zij weten wat hun noden zijn.

onderwijs mag niet gebruikt worden voor ideologische doeleinden, daarvoor is het te belangrijk. het argument dat het Frans nu als 2e taal gezet wordt, om Vlaanderen te verfransen, vind ik vals. Dat is niet waar, daarvoor is het Frans dat we leren op school véél en véél te ontoereikend. het is wel een goede basis om later met Franstaligen, Belgisch of niet, te kunnen communiceren. Zonder die basis ga je er ook niet komen.
Oud 24 oktober 2011, 14:48   #169
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Mij kan het helemaal niet schelen wat de gewone Vlaming van de Franstaligen en van de Franse taal denkt en ik zou zelf verder gaan : het bestaan van het Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen moet de Franstaligen juist overtuigen om nog meer naar Vlaanderen te gaan en dit, dat het de Vlamingen bevalt of niet. Dit "bepaald deel" waarover u spreekt, zou zelf daardoor in een totale depressie vallen dat mijn mening helemaal niet zou veranderen.
dat is iets wat mij totaal niet interesseert. het gedrag van de Franstaligen die zich niet willen aanpassen in Vlaanderen, mag geen aanleiding zijn om bepaalde zaken in het onderwijs te veranderen, dat is wat ik probeer uit te leggen.

Het is niet omdat je Frans spreekt, dat je het constant moet doen. Ik spreek relatief goed Frans, maar tov een Franstalige in Vlaanderen of in Brussel zal ik hoedanook eerst in het Nederlands beginnen. Alleen als ik merk dat die persoon ook zijn best doet om in het Nederlands te spreken, kan het zijn dat ik af en toe iets vertaal om de conversatie gemakkelijker te maken.
Oud 31 oktober 2011, 08:08   #170
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is iets wat mij totaal niet interesseert. het gedrag van de Franstaligen die zich niet willen aanpassen in Vlaanderen, mag geen aanleiding zijn om bepaalde zaken in het onderwijs te veranderen, dat is wat ik probeer uit te leggen.

Het is niet omdat je Frans spreekt, dat je het constant moet doen. Ik spreek relatief goed Frans, maar tov een Franstalige in Vlaanderen of in Brussel zal ik hoedanook eerst in het Nederlands beginnen. Alleen als ik merk dat die persoon ook zijn best doet om in het Nederlands te spreken, kan het zijn dat ik af en toe iets vertaal om de conversatie gemakkelijker te maken.
Dat is een goede houding.
Veel hangt natuurlijk af van wat jullie onderlinge verhouding is.
Ben jij verkoper en is de ander een klant of omgekeerd.
Oud 31 oktober 2011, 13:48   #171
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat is de releantie daarvan nog anno 2011? Dat Brussel in de negentiende eeuw verfranste, kan je de Vlamingen niet kwalijk nemen, aangezien ze toen geen enkele politieke macht hadden om die verfransing tegen te gaan. Nu echter, met de middelen en de culturele autonomie waarover men beschikt, heeft men daar geen enkel excuus meer voor. Als Vlaanderen nu nog verder verfranst, is dat omdat de Vlaming die verfransing ZELF wil.
De enige manier om het tegen te gaan is: de grendels naast ons neerleggen en duidelijk naar buiten toe de lakens uitdelen. Niet zoals nu waar de nieuwelingen in Brussel duidelijk voelen en zien dat de Vlamingen misschien wel iets willen, maar het niet durven. Dus, de 'baas' is gekend en dan stemmen de nieuwelingen maar voor partijen die bazen leveren.
Burry is offline  
Oud 31 oktober 2011, 13:56   #172
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
puur economisch gezien is het dus raadzaam om toch Frans te blijven onderwijzen. over het aantal uren kan gediscussieerd worden, maar om gewoon te zeggen dat het Frans moet verdwijnen omdat er Vlamingen bestaan die dermate onderdanig zijn dat ze onmiddellijk Frans spreken als er een Franstalige in de buurt is, dat vind ik niet echt slim.

Het is niet omdat je een taal spreekt, dat je je eigen taal moet verloochenen hé.
Normale mensen, wanneer ze een meerderheid zijn leggen zichzelf geen verplichtingen op jegens een minderheid; toch niet van die orde.
Een buitenlander kan de globale verplichting om op elk niveau van het leerplichtonderwijs Frans te geven alleen maar zien als 'de Vlaming ligt onder de sloef van de Franstaligen' en aangezien in de echte wereld men alleen rekening houdt met de 'baas' leren nieuwelingen dus Frans en vinden ze dat volstaan.
Burry is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be