Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2012, 20:41   #161
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
1) Heb ik U verweten een crapuul of moordenaar te zijn?
Moordenaars heb ik op een dag mogen horen van een fietser... crapuul kan je in deze draad terugvinden.
Citaat:
2) Waar is 'hier'?
Dat is een nogal persoonlijke vraag... Maar laat mij stellen dat de persoon in bovenstaand artikel ons vertegenwoordigt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2012, 20:42   #162
largo_w

Standaard

Citaat:
40000 vossen richten echter véél minder schade aan dan de duizenden verwilderde huisdieren (en zelfs de niet-verwilderde katten moorden lokale soorten uit). 40000 dieren op een oppervlakte als Vlaanderen is peanuts.
Inderdaad... daarmee dat men ook had toegelaten om de verwilderde kat te bestrijden. Na actie van gaia is dit ook gestaakt...
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 16 januari 2012, 20:45   #163
largo_w

Standaard

Citaat:
Sorry maar het is dan ook lachwekkend wat je hier beweerd als ik zowat dagelijks het tegengestelde kan vaststellen in de regio's waar ik me begeef.

Vossen vallen geen kiekekoten aan omdat er geen ander eten meer is, maar omdat het gemakkelijker is.
Wilde dieren die het "gemakkelijker" zouden vinden om te gaan eten bij de mensen... in walt disney waarschijnlijk. Ik wacht nog steeds op het eerste roofdier dat hier komt aanbellen .
Citaat:
Oud 16 januari 2012, 20:49   #164
largo_w

Standaard

Citaat:
Wat is het verschil tussen een kraai, een kauw, een kat of een vos die in steden achter eten komt zoeken?
Kraaien en kauwen zijn ook een plaag. De kauw stoort ons natuurlijk minder omdat hij zich maar weinig bezighoudt met het vermoorden van wild (kraaien daarentegen ).
Verwilderde katten zijn een plaag omdat die nog eens moorden ook (zonder eten).
In het kort dus op je vraag; lijkt me allemaal hetzelfde ja. Er zijn heel wat teveel van de boven vernoemde diersoorten.

Citaat:
Of omdat er hier gewoon méér eten is. Ik moet nog mijn eerste levende vos tegenkomen (en als fotograaf zou ik die écht wel eens willen tegenkomen)
Kan wel zijn maar een wild dier zoekt gewoon de mensen niet op... als het kan leeft het in het wild (vandaar ook zijn naam "wild dier"). Komt het naar de mensen toe dan is daar een reden voor.
Vossen spotten is erg moeilijk omdat ze zeer schuw zijn... maar moest je wat bossen opzoeken zou je toch rap één zien. De gemakkelijkste manier om hem op te sporen is via zijn geur... je weet rap of er een vos in de buurt is.
Citaat:
Oud 16 januari 2012, 20:59   #165
cairn
Lokaal Raadslid

Standaard

Laat de italianen uit de abruzen erop los,die zullen snel zorro oppeuzelen

Laatst gewijzigd door cairn : 16 januari 2012 om 21:00.
cairn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2012, 21:34   #166
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Hazen leven niet in pijpen... Misschien moet je eens naar de jachtcursus gaan; kan je nog eens wat bijleren?
Nee merci. Enne, voor U hetzelfde, wat was niet duidelijk aan "Voor zover ik het me herinner"?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2012, 21:36   #167
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Moordenaars heb ik op een dag mogen horen van een fietser... crapuul kan je in deze draad terugvinden.
En dat is mijn toedoen.... hoe? Beetje crapuleus van mij daarvan te beschuldigen, niet?

Citaat:
Dat is een nogal persoonlijke vraag... Maar laat mij stellen dat de persoon in bovenstaand artikel ons vertegenwoordigt.
De gemeente moet ge nie zeggen eh, Oost-West Limburg,....
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 16 januari 2012, 21:37   #168
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Inderdaad... daarmee dat men ook had toegelaten om de verwilderde kat te bestrijden. Na actie van gaia is dit ook gestaakt...
Mits dit op een humane manier gedaan wordt en men niet begint met alle katten die men ziet af te maken heb ik er weinig problemen mee.
Oud 16 januari 2012, 21:43   #169
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Wilde dieren die het "gemakkelijker" zouden vinden om te gaan eten bij de mensen... in walt disney waarschijnlijk. Ik wacht nog steeds op het eerste roofdier dat hier komt aanbellen .
Wat is volgens U gemakkelijker? Een kiekekot inbreken of een vuilzak open scheuren een het vangen van prooi? Die dieren komen sowieso in contact met de mens (gezien we zowat overal huizen neerplanten, de ruimtelijke ordening in Vlaanderen is niet direct de beste in de wereld) en doen wat nodig is om te overleven.

Dat is niet iets unieks aan vossen, VEEL dieren hebben zich aangepast aan de aanwezigheid van de mens.

Maar hoe zit het nu? Pakken ze teveel wild of pakken ze teveel kiekes? Als ze teveel wild pakken, dan gaat het afknallen van die beesten uw kiekes niet beschermen. En als ge liever diegene afknalt dat uw kiekes pakken dan zit ge nog altijd met die anderen die uw wild vangen.

Vossen die zich vertonen in bebouwde gebieden zijn niet dezelfde als de vossen die ergens in een bos zitten en uw hazen opvreten.
Oud 16 januari 2012, 21:48   #170
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Kraaien en kauwen zijn ook een plaag. De kauw stoort ons natuurlijk minder omdat hij zich maar weinig bezighoudt met het vermoorden van wild (kraaien daarentegen ).
Foei! Concurrentie!

Citaat:
Verwilderde katten zijn een plaag omdat die nog eens moorden ook (zonder eten).
In het kort dus op je vraag; lijkt me allemaal hetzelfde ja. Er zijn heel wat teveel van de boven vernoemde diersoorten.
Er zijn ook teveel mensen. Ook afknallen? Of misschien toch maar iets meer nadenken en een permanente oplossing proberen te zoeken?

Citaat:
Kan wel zijn maar een wild dier zoekt gewoon de mensen niet op... als het kan leeft het in het wild (vandaar ook zijn naam "wild dier"). Komt het naar de mensen toe dan is daar een reden voor.
Ik heb U de reden reeds gegeven: Meer & gemakkelijk eten. In de States komen ze bv ook meer en meer beren tegen tot in dorpen toe. Die beren zijn nog steeds wild. Die beren weten echter ook dat er eten te rapen is.

Waarom denkt ge dat er ratten leven in steden? Voor de goeie lucht?

Citaat:
Vossen spotten is erg moeilijk omdat ze zeer schuw zijn... maar moest je wat bossen opzoeken zou je toch rap één zien. De gemakkelijkste manier om hem op te sporen is via zijn geur... je weet rap of er een vos in de buurt is.
Ge moogt gerust enkele gebieden opsommen ze, ik vind wel een vrij weekend om eens op spotting te gaan.
Oud 16 januari 2012, 21:55   #171
largo_w

Standaard

Citaat:
Wat is volgens U gemakkelijker? Een kiekekot inbreken of een vuilzak open scheuren een het vangen van prooi? Die dieren komen sowieso in contact met de mens (gezien we zowat overal huizen neerplanten, de ruimtelijke ordening in Vlaanderen is niet direct de beste in de wereld) en doen wat nodig is om te overleven.

Dat is niet iets unieks aan vossen, VEEL dieren hebben zich aangepast aan de aanwezigheid van de mens.

Maar hoe zit het nu? Pakken ze teveel wild of pakken ze teveel kiekes? Als ze teveel wild pakken, dan gaat het afknallen van die beesten uw kiekes niet beschermen. En als ge liever diegene afknalt dat uw kiekes pakken dan zit ge nog altijd met die anderen die uw wild vangen.

Vossen die zich vertonen in bebouwde gebieden zijn niet dezelfde als de vossen die ergens in een bos zitten en uw hazen opvreten.

Citaat:
Omdat blijkbaar onze natuur dat niet aankan... Vossen lopen nu al in de grote steden op zoek naar voedsel en op het platteland wordt kiekenshok na kiekenshok leeggevreten. Dat heeft een reden hé... een reden die de jachtsector al sinds een aantal jaar aanklaagt. De "natuurlijke" vangst van de vos is OP... na de gemakkelijkste prooien (konijn en haas) is de vos voortgegaan met de grondbroeders (zoek nu eens een patrijs of een fazant in Vlaanderen maar ook de beschermde diersoorten moesten eraan geloven hé wulp, kieivit, bergeend, snip,...). Maar ook die zijn nu al zo goed als op daarom zit hij nu te wroeten in vuilbakken en kiekenskoten (de onze is al 2x leeggehaald... de vos doodt alles en neemt er eentje terug naar huis).
Maar de jachtsector werd altijd gewoon uitgelachen... schietgraag crapuul etc. Je weet wel wat we bedoelen. Ondertussen heeft de natuur de prijs mogen betalen.
Voor alle duidelijkheid vossen horen in het wild niet in steden...
Citaat:
Oud 16 januari 2012, 22:00   #172
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Voor alle duidelijkheid vossen horen in het wild niet in steden...
En ik heb U reeds gezegd waarom ze wél in steden opduiken. Cause & effect.
Oud 16 januari 2012, 22:02   #173
largo_w

Standaard

Citaat:
Foei! Concurrentie!
Jullie blijven het misvatten... day ze "concurrentie" zijn voor de jager klopt natuurlijk in zoverre dat de jager en die roofdieren op dezelfde dieren willen jagen. Maar men wil ze niet afmaken omdat ze concurrentie zijn maar omdat een volledige scheeftrekking binnen onze natuur ervoor zorgt dat zij veel te talrijk zijn en de gewone wilde dieren (wild en andere vogelsoorten) verdwijnen. Dat bij jullie alleen dat eerste blijft hangen is natuurlijk niet onze fout.
Citaat:
Er zijn ook teveel mensen. Ook afknallen? Of misschien toch maar iets meer nadenken en een permanente oplossing proberen te zoeken?
Wij hebben een oplossing... een snelle en effectieve manier. Degenen die er geen hebben zijn degenen die nu roepen dat het een schande is dat de nieuwe regels van kracht zijn... Wat is jouw alternatief? De natuur verder laten verloederen?

Citaat:
Ik heb U de reden reeds gegeven: Meer & gemakkelijk eten. In de States komen ze bv ook meer en meer beren tegen tot in dorpen toe. Die beren zijn nog steeds wild. Die beren weten echter ook dat er eten te rapen is.
In vele staten in de US is dan ook actie ondernomen tegen beren... ja door jagers.
Beren horen net als de vossen hier in de natuur... niet in de steden.
Citaat:
Waarom denkt ge dat er ratten leven in steden? Voor de goeie lucht?
Ratten leven sinds altijd in de steden... de intrek van de vos in de stad is nieuw. Of toch zeker massaal zoals nu...
Citaat:
Ge moogt gerust enkele gebieden opsommen ze, ik vind wel een vrij weekend om eens op spotting te gaan.
De Vlaamse overheid heeft vele bossen... neem het dichtstbijzijnde en vertrek niet te laat.
Citaat:
Oud 16 januari 2012, 22:20   #174
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Jullie blijven het misvatten... day ze "concurrentie" zijn voor de jager klopt natuurlijk in zoverre dat de jager en die roofdieren op dezelfde dieren willen jagen. Maar men wil ze niet afmaken omdat ze concurrentie zijn maar omdat een volledige scheeftrekking binnen onze natuur ervoor zorgt dat zij veel te talrijk zijn en de gewone wilde dieren (wild en andere vogelsoorten) verdwijnen. Dat bij jullie alleen dat eerste blijft hangen is natuurlijk niet onze fout.
Al eens bij stilgestaan bij het feit dat als de jager stopt met op dezelfde prooien te jagen dat er ook meer zouden zijn?

Er al eens bij stilgestaan dat menselijke activiteiten ook invloeden heeft op de prooien?

Er al eens bij stilgestaan dat het de mens kan zijn die de boel scheef trekt?

Citaat:
Wij hebben een oplossing... een snelle en effectieve manier.
Wat jij aanbiedt is het bestrijden van een symptoom, geen oplossing van de onderliggende problemen en bovendien overtuig je niet echt of het symptoom dat je wilt aanpakken effectief nodig is.

Citaat:
Degenen die er geen hebben zijn degenen die nu roepen dat het een schande is dat de nieuwe regels van kracht zijn... Wat is jouw alternatief? De natuur verder laten verloederen?
Ik heb geen kant en klare oplossing aangezien er meer dan één probleem is. Als er effectief nood is om bij het zoeken van een oplossing een populatie in te perken, geen probleem mee. Als het effectief nodig is.

Wat is nu juist het probleem met vossen? Zijn er teveel die op wild jagen of zijn er teveel die kiekens pakken? Of denk je dat het dezelfde beesten zijn?

Citaat:
In vele staten in de US is dan ook actie ondernomen tegen beren... ja door jagers.
Ze omver schieten is inderdaad gemakkelijker dan ervoor zorgen dat vuilnisbakken bv niet geopend kunnen worden door beren...

Citaat:
Beren horen net als de vossen hier in de natuur... niet in de steden.
Dieren maken geen onderscheid tussen steden en natuur. Dieren passen zich aan aan de omstandigheden of sterven.

Citaat:
Ratten leven sinds altijd in de steden...
Er zijn dan altijd ook steden geweest....

Survival of the fittest is nochtans geen bizar concept zou ik denken. Dieren kunnen ofwel steden vermijden en overleven in wat ruimte er rest, of ze kunnen zich schikken naar de mogelijkheden die steden bieden. Zoals bv bepaalde roofvogels gedaan hebben en begonnen zijn met duiven op te eten.

Citaat:
de intrek van de vos in de stad is nieuw. Of toch zeker massaal zoals nu...
De vos heeft ook op de rand van uitsterven gestaan. Het dier past zich aan en probeert te overleven.
Oud 16 januari 2012, 22:46   #175
largo_w

Standaard

Citaat:
Al eens bij stilgestaan bij het feit dat als de jager stopt met op dezelfde prooien te jagen dat er ook meer zouden zijn?
Klopt NATUURLIJK niet... stop morgen de jacht volledig en de vossenpopulatie zal blijven stijgen en voor problemen zorgen. Het tegendeel is niet waar omdat wij niet ongediscrimineerd "moorden"... wij jagen onder een wettelijk (en eigen) kader dat niet zomaar is "schiet op alles dat beweegt".
Citaat:
Er al eens bij stilgestaan dat menselijke activiteiten ook invloeden heeft op de prooien?
Uiteraard... de grootste schuldige is namelijk de landbouw... wat ga je doen? Landbouwen doen ophouden? Terug gaan boeren met de hand? Weg met Maïs en aardappelen? (plantensoorten die niet in onze contreien horen)
Citaat:
Er al eens bij stilgestaan dat het de mens kan zijn die de boel scheef trekt?
Tuurlijk... Maar als de mens het dan weer wil rechttrekken komt men steevast met het argument dat de natuur het wel zal rechttrekken... gek hé?

Citaat:
Wat jij aanbiedt is het bestrijden van een symptoom, geen oplossing van de onderliggende problemen en bovendien overtuig je niet echt of het symptoom dat je wilt aanpakken effectief nodig is.
Het onderliggend probleem is de manier van bebossen en landbouwen in Vlaanderen. Ook de manier van bebouwen maakt het helemaal onnatuurlijk.

Citaat:
Ik heb geen kant en klare oplossing aangezien er meer dan één probleem is. Als er effectief nood is om bij het zoeken van een oplossing een populatie in te perken, geen probleem mee. Als het effectief nodig is.
Je leeft nog in de waan dat het niet zo is dat er te veel vossen zijn? Zelf vogelbescherming Vlaanderen ontkende de enorme explosie van de vossenpopulatie niet hé...
Citaat:
Wat is nu juist het probleem met vossen? Zijn er teveel die op wild jagen of zijn er teveel die kiekens pakken? Of denk je dat het dezelfde beesten zijn?
Ze jagen al lang op wild... is tevens geen probleem voor zover de predatie op een normaal niveau blijft. Maar omdat het wild schaarser is moeten ze op zoek naar andere voeding; daarmee dat er meer en meer klachten waren rond kippen die werden opgevreten. De vossen in de steden zijn natuurlijk andere vossen op zoek naar nieuwe territoria omdat onze bossen overvol zitten (vossen zijn ook nog eens territoriaal).
Citaat:
Ze omver schieten is inderdaad gemakkelijker dan ervoor zorgen dat vuilnisbakken bv niet geopend kunnen worden door beren...
Ze "omver schieten" is inderdaad een goede optie in dat geval want dan keren die beren gewoon terug naar hun normale habitat.
Citaat:
Oud 16 januari 2012, 22:50   #176
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Mijn mening:

De vossenjacht uitbreiden in VL zal het vossenbestand niet betekenisvol inkrimpen.

Dus concludeer ik dat indien er mensen zijn die erop willen jagen - laat ze doen. Vossen zijn niet bedreigd, dus heb ik er geen enkel bezwaar tegen dat ze gedood worden. Maar beweren dat men dit doet om de pluimveeboeren te helpen is niets anders dan volksbedrog.
Oud 16 januari 2012, 23:14   #177
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Klopt NATUURLIJK niet... stop morgen de jacht volledig en de vossenpopulatie zal blijven stijgen en voor problemen zorgen. Het tegendeel is niet waar omdat wij niet ongediscrimineerd "moorden"... wij jagen onder een wettelijk (en eigen) kader dat niet zomaar is "schiet op alles dat beweegt".
Dus volgens jou zal de populatie prooien niet toenemen als er één van de predatoren (jagers) zou wegvallen? Er zijn twee mogelijkheden: Ofwel neemt een andere predator de plaats in van de eerste ofwel neemt de populatie van de prooi toe.

Als vossen territoriaal zijn en steden opzoeken omdat er te weinig territorium is zal de vos dus al niet de plaats innemen van de jager.

Citaat:
Uiteraard... de grootste schuldige is namelijk de landbouw... wat ga je doen? Landbouwen doen ophouden? Terug gaan boeren met de hand? Weg met Maïs en aardappelen? (plantensoorten die niet in onze contreien horen)
Of zoeken naar methodes om landbouw te voeren met zo weinig mogelijk impact op de ecologie.

Citaat:
Tuurlijk... Maar als de mens het dan weer wil rechttrekken komt men steevast met het argument dat de natuur het wel zal rechttrekken... gek hé?
Dat is nochtans niet wat ik beweer. Vossen neerleggen is in het beste geval een tijdelijke oplossing in het slechtste geval een maatregel die nefast werkt.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het probleem dat ze in Australië hebben met konijnen en de gevolgen van hun oplossingen. (En dat is niet het énige voorbeeld).

Citaat:
Het onderliggend probleem is de manier van bebossen en landbouwen in Vlaanderen. Ook de manier van bebouwen maakt het helemaal onnatuurlijk.
Inderdaad.

Citaat:
Je leeft nog in de waan dat het niet zo is dat er te veel vossen zijn? Zelf vogelbescherming Vlaanderen ontkende de enorme explosie van de vossenpopulatie niet hé...
Ik ontken de toename niet in de populatie maar ik betwijfel sterk aan de conclusies sommigen hieraan geven.

Citaat:
Ze jagen al lang op wild... is tevens geen probleem voor zover de predatie op een normaal niveau blijft. Maar omdat het wild schaarser is moeten ze op zoek naar andere voeding; daarmee dat er meer en meer klachten waren rond kippen die werden opgevreten. De vossen in de steden zijn natuurlijk andere vossen op zoek naar nieuwe territoria omdat onze bossen overvol zitten (vossen zijn ook nog eens territoriaal).
Ik heb problemen met de volgende zaken:
1) De claim dat het wild schaarser wordt. Dit kan effectief zo zijn in bepaalde streken of over heel Vlaanderen. Zonder cijfers kan ik dit niet inschatten.
2) De bewering dat de toename van inbraken in kiekenkotten rechtstreeks gecorreleerd kan worden met de populatie van prooien en vossen zelf. Kwam de toename in vossenpopulatie er voor of na de toename in inbraken? Is de afname van prooien correleerbaar met de toename van vossen?
3) De claim dat de toename van vossen in steden rechtstreeks te maken heeft met de afname van prooien.

Citaat:
Ze "omver schieten" is inderdaad een goede optie in dat geval want dan keren die beren gewoon terug naar hun normale habitat.
Euh, nee. Als je ze omver schiet dan gaan ze nergens naartoe. In tegendeel, door de oorzaak niet aan te pakken zullen andere beren de baan naar de steden blijven vinden.

Ik blijf erbij, de 'aantallen inperken' is een symptoom bestrijden in het beste geval, en in het slechtste geval nefast. En als je nu eenmaal graag beesten omver legt, kom er dan ook voor uit en zoek geen excuses die nergens opslaan.
Oud 16 januari 2012, 23:17   #178
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Mijn mening:

De vossenjacht uitbreiden in VL zal het vossenbestand niet betekenisvol inkrimpen.

Dus concludeer ik dat indien er mensen zijn die erop willen jagen - laat ze doen. Vossen zijn niet bedreigd, dus heb ik er geen enkel bezwaar tegen dat ze gedood worden. Maar beweren dat men dit doet om de pluimveeboeren te helpen is niets anders dan volksbedrog.
Beweren dat men dit doet 'omwille overpopulatie' kan evengoed volksbedrog zijn.
Oud 17 januari 2012, 09:15   #179
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat bergrijpt ge niet aan " binnen de 500 meter van de plaats waar er schade verwacht wordt" ?

de vos is vogelvrij verklaard

Citaat:
Het is duidelijk: als een vos in een kippenhok geraakt, kan de chaos groot zijn. Maar in plaats van kippenhokken zo te maken dat er geen vos in kan, wordt nu de vos geviseerd – alsof er daardoor geen schade meer zal zijn aan kippen als hun hok niet wordt afgeschermd. Hoewel dat ontkend wordt, is de vos de facto vogelvrij gemaakt, want hij mag nu het hele jaar door overdag bejaagd worden, weliswaar uitsluitend binnen een halve kilometer van plaatsen waar ‘schade verwacht kan worden’. Wat een zin: plaatsen waar schade verwacht kan worden!

Er zal op veel plaatsen schade verwacht worden. Wie gaat dat controleren, dat er effectief ergens een probleem zou kunnen zijn?

Laatst gewijzigd door Jakko : 17 januari 2012 om 09:21.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 13:12   #180
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucas Vanclooster
(...)
Het is zover. Vlaams minister van Milieu Schauvlieghe heeft toegegeven aan de druk van de Sint-Hubertus-vereniging en de kippenkwekerslobby om de jacht op vossen uit te breiden tot het hele jaar, en tot op 500 meter afstand van een legbatterij of amateuristisch hoenderhok. Wat de jagers ook mogen beweren, daarmee is de vos, euh, vogelvrij verklaard. Dat is niet alleen jammer maar ook nutteloos. Wetenschappelijk staat vast dat de vos een sterk territoriaal georganiseerd dier is, dat wil zeggen dat er maar een precies aantal exemplaren per zekere oppervlakte voorkomt. Wordt er één doodgereden door een auto, dan neemt een andere zijn of haar plaats in. En net zoals bij de egel dunt de mobiliteit het vossenbestand danig uit. Toen ik onlangs, om files op de E40 te vermijden, via Doornik vanuit het westen naar Brussel reed, zag ik 5 of 6 doodgereden vossen langs de kant van de autoweg. Hoe dan ook, zelfs zonder hulp van de automobilisten, met meer talent dan de mens, vermijdt de vos overbevolking.

Een bekend cliché is dat pluimstaart de geliefde hoenders van simpele volksmensen uitroeit en via beten het dodelijke hondsdolheidsvirus verspreidt. Qué? De vos is wreed en sluw, maar bovenal lui en laf. Als hij diep moet graven of hoog klauteren, druipt hij af. Wie bij zonsondergang zijn kippen, kiwi's en struisen in een normaal hok onderbrengt, kan op 2 oren slapen. Het ultieme middel om een vos weg te houden is even simpel als geniaal: laat een radiootje heel de nacht spelen. De kippen hebben er geen last van, integendeel, en de vos denkt dat boer en boerin in het kippenhok staan te kwelen. Trouwens, er sneuvelen veel meer hanen en zwarte zwanen na een aanval door een hond. Idem bij mensen. U loopt zowat 1 kans op 10 miljard dat u zal bezwijken aan een vossenbeet. U moet hem al te pakken krijgen en zijn muil tegen uw ledematen houden en dan nog eens duchtig aan zijn staart trekken, voor hij zal happen.
(...)
bron
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be