![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik stel vast, mijnheer eniotnA, dat u het wil hebben over andere en veel algemenere aspecten van het begrip “cultuur” dan hetgeen waarover ik het heb, met name de voorgehouden typisch Belgische cultuur, waar zowel de Vlamingen als de Belgische Franstaligen zich evenzeer mee verbonden voelen. Geen erg, maar ik stel voor dat we de bredere algemene discussie over onder andere sociologie en dergelijke voor een andere gelegenheid voorbehouden. Wees er echter van overtuigd dat ik uw uiteenzetting omtrent de voorstelling die u hebt inzake “Belgische” cultuur zeer weet te waarderen. Wil mij desbetreffend hierna volgende repliek toestaan. U hebt het in uw uiteenzetting inzake een vermeende typisch Belgische eetcultuur over oesters, ganzenlever en camembert. U spreekt tevens over erwtensoep, “blinde vink”, aardappelen en wortelen, en over frites, bier (incluis de specialiteiten kriekenbier en trappist), witte asperges, stroop, jenever, speculoos, en witlof. Ik weet niet of u dikwijls in Frankrijk komt, maar laat mij u verzekeren dat van alles wat u hiervoor opsomt, enkel “blinde vink” mij als Franse onbekend voorkomt. Ik heb het opgezocht : blinde vink komt zowat overeen met wat wij “roulade farcie” noemen. Speculoos is bij ons in elk warenhuis te vinden, al geef ik grif toe dat daarbij nogal dikwijls naar België verwezen wordt (net zoals bij de chocolats belges, die niet eens in uw opsomming voorkomen). Aan al de rest is er naar mijn oordeel niets dat specifiek “Belgisch” is, tenzij u er wil van uitgaan dat wij Fransen in feite een typisch Belgische eetcultuur hebben. Hoe dan ook zult u het wellicht met mij eens zijn dat als het om bijvoorbeeld oesters, ganzenlever of camembert gaat, niemand ter wereld daarmee eerder België dan Frankrijk zal associëren. En u zou zich ook kunnen afvragen waarom men frites in de USA “French fries” noemt….. Ik ben het vanzelfsprekend met u eens als u aanvoert dat ons beider onderwijssystemen van elkaar verschilt, zoals zij ook verschillen van de onderwijssystemen in andere landen. Wij hebben uiteraard een wat ander “studentenvocabularium” dan u, en onze studentengebruiken verschillen wat, maar zou u dat werkelijk tot het domein der “specifieke cultuur” willen rekenen ? Als u alles wat bij u enigszins verschilt van andere landen wil zien als “specifiek Belgische cultuur waarmee de Vlamingen zich evenzeer verbonden voelen als de Belgische Franstaligen”, dan kunt u net zo goed stellen dat uw uiterst warrige en verwarrende verkeersbordenpolitiek evenzeer “typisch Belgische cultuur” is, evenals uw waanzinnig hoge fiscaliteit, de uiterst slechte staat van uw verkeerswegennet, uw lachwekkend hoge tarieven inzake internet en telefonie, het feit dat men bij u op elke straathoek en zelfs in warenhuizen tabaksproducten kan kopen, en het feit dat de ene helft van uw bevolking de andere helft nauwelijks begrijpt, voor zover men dat al zou willen. Noemt u uw wereldrecords inzake onontwarbare en vanuit diverse wetgevende niveaus elkaar voor de voeten lopende wetgeving, en deze betreffende uw federale politieke poespas inzake regeringsvorming dan ook maar “typisch Belgische cultuur”. Voor mij volstaat dat alles geenszins om over een “typisch Belgische cultuur” te kunnen spreken. Let wel, dat betekent helemaal niet dat ik wat dan ook “tegen de Belgen” zou hebben. Als democrate in hart en nieren, vind ik dat een land waarin de meerderheidsbevolkingsgroep op elke denkbare wijze, ja zelfs constitutioneel geringeloord wordt, en waarin het machtsregime overduidelijk wordt uitgemaakt door elementen en groepen van de minderheidsbevolkingsgroep, geen democratisch land is. Ik heb dus iets tegen uw ondemocratisch staatsbestel, niet tegen de bevolking, wel integendeel. Het behoort tot eenieders persoonlijke vrijheid om zich onder andere te laten wijsmaken dat er wel degelijk een “typisch Belgische cultuur” bestaat. Het behoort evenzeer tot eenieders persoonlijke vrijheid, en dus ook tot de mijne, om één en ander aan de realiteit te toetsen, en vast te stellen dat die voorgehouden typisch Belgische (meng)cultuur eenvoudigweg niet bestaat. Net zoals het tot eenieders persoonlijke vrijheid behoort om zich te laten wijsmaken (of nog erger, zichzelf wijs te maken) dat “Vlamingen” of “Walen” niet bestaan, wijl elk mens met minstens één werkende hersencel op de meest uitgebreide en duidelijke wijze kan vaststellen dat dit wel het geval is. Het behoort tot uw persoonlijke vrijheid om te vinden dat ik dat alles te rationeel benader. Wil het mij evenwel bij voorbaat vergeven dat dit geheel niets aan mijn inzicht zal wijzigen, tot men er mij kan van overtuigen dat de realiteit anders is dan deze die ik vaststel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 1 februari 2012 om 23:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Indien Vlaanderen in twee deelstaten zou opgedeeld worden die een diverse politiek zouden voeren, dan zou Vlaanderen als statistisch relevant niveau ook heel wat aan waarde verliezen. Dat zou nochtans niet betekenen dat de twee delen niets gemeenschappelijk hebben op het culturele niveau. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @Gwylan
U hoeft ons geen vergiffenis te vragen. Uw chauvinisme weerhoudt U om de Belgische cultuur te begrijpen. Cultuur heeft niets met rationaliteit te maken. Als cultuur rationeel zou zijn dan zou men enkel de caloriewaarde betalen voor het originele manuscript van "The Watsons" van Jane Austen.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien is het niet zo dat België zelf NIKS met rationaliteit te maken heeft?. ![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het zal u misschien verbazen, maar alles wat buiten de grenzen van België ligt is niet noodzakelijk een woestijn van onwetendheid of waanzin. Mag ik u aanraden om eens uw pantoffels terzijde te laten, en uw geliefde België een paar maanden of jaren van op een afstand te gaan bekijken : u zult dan zelf kunnen zien dat de realiteit iets anders is dan wat u zichzelf hebt wijsgemaakt. Mocht u het verlaten van Belgisch grondgebied, zelfs tijdelijk, als ondraaglijk ervaren, dan kunt u minstens eens een dagje naar Wallonië trekken, en daar op één of andere drukke straathoek publiekelijk scanderen dat Walen niet bestaan. Ik wens u oprecht een behouden thuiskomst toe. Laatst gewijzigd door Gwylan : 2 februari 2012 om 00:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
|
![]() Citaat:
Wallonië is wat dat betreft misschien wel diverser dan Vlaanderen. Je hebt het stereotypische Wallonië langs de industriële as, van de Borinage tot in Luik. Waals-Brabant daarentegen is als hinterland van Brussel vrij dynamisch en welvarend. Dan zijn er nog de dunbevolkte provincies Namen en Luxemburg, die niet af te rekenen hebben met een industrieel verleden. De stad Namen wordt bijvoorbeeld als vrij aantrekkelijk beschouwd om in te wonen. Enfin, dat men eveneens vragen heeft bij de bruikbaarheid van Vlaanderen en Wallonië als categorieën kan best zijn, hoewel ze mijns inziens zeker wat Vlaanderen betreft vrij robuust zijn. Maar daarmee zou hoe dan ook nog niets bewezen zijn over de zinnigheid van 'België'. Mijn standpunt blijft: in die mate dat het überhaupt zinnig is om regio's en landen onderling te vergelijken, heeft het over het algemeen weinig nut om België als eenheid te gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat doen ze dan precies in dat geweldige onderwijs? Frans leren? Waarom kunnen veel eigenvolkers hun eigen taal niet netjes spreken? En dan durf jij te beweren dat het onderwijs dat deze mensen aflevert superieur zou zijn? Heb je daar ook een soort van bron voor? Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 2 februari 2012 om 00:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Politieke variatie zal sowieso tot stand komen. Het is niet alsof de twee regeringen altijd perfecte kopieën van elkaar zullen zijn. Bijgevolg zal het beleid op allerhande vlakken met elkaar beginnen verschillen in de loop der jaren. Daardoor zal het niveau Vlaanderen als statistisch relevant niveau automatisch aan waarde verliezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voorbeeld: http://www.forumbiodiversity.com/showthread.php?t=8974 Over het algemeen een dwaas resultaat, overigens. Duits is helemaal geen lelijke taal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De manier waarop de Nederlandse taal wordt gepresenteerd in Vlaanderen is de krankzinnigheid voorbij. Maar goed, daar wint geen partij kiezers mee hoor om hier een offensief tegen te ontwikkelen. Integendeel, het klootjesvolk zal het zien als een aanval op zichzelf. Politiek electoraal is elk vernederlandsingsbeleid dus zo goed als geblokkeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een oplossing die u en uw francofone vriendjes ongetwijfeld "ravissant" zouden vinden. "Oh oui oui ouiiii! C'est supèèèèr!"
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De nationalisten een eigen Vlaamse staat in ruil voor BHV en nog wat andere gebiedjes. Mentaal is Brussel allang opgegeven door de meeste Vlamingen. Nu nog even de Rand. Waaruit zou moeten blijken dat dat ook mijn idee is, is me een raadsel overigens. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 2 februari 2012 om 12:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Niet iedereen is in het fenomeen "taal" écht geïntresseerd; de meerderheid van de mensen op deze planeet is nu eenmaal ééntalig. Het is volgens mij ook een waardevolle stelling dat we zo veel mogelijk "kleine talen" moeten beschermen tegen overspoeling door agressieve talen, die met zich een bepaalde culturele eigenheid dragen en de "inheemse" culturen verdringen.
Het is merkwaardig hoe groot de trots is van de "cultuurdragers" van deze "imperialistische talen/culturen op het fgeit dat ze tot deze "cultuurgenocide" in staat zijn. De typische wapens in deze strijd zijn vanzelfsprekend de bemerking om "andere talen" "lelijk" te vinden. Dat de "franstaligen" nu spijt hebben dat ze geen Nederlands hebben geleerd toen ze jong waren en de kans hadden is prijzenswaardig - misschien helpt dat de volgende generatie... Maar welke Nederlandstaligen spreken Estisch, Hongaars, Papiamento of Deens ?
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom vindt U dat eigenaardig ?
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om even terug te gaan op het topic. Volgende humoristisch audiofragment is interessant:
pirette et la nva http://www.youtube.com/watch?v=n4H4w8ZdEms François Pirette is zo het kan nog bekender als humorist in Wallonië dan Urbanus in Vlaanderen. Hij speelt hier een typetje die tijdens de verkiezingscampagne belt naar de N-VA voor stemadvies. Hij krijgt zo waar Bart De Wever aan de lijn die het typetje in zijn beste Frans te woord staat.
![]() |
![]() |