Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2012, 18:03   #161
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Reken daar advocaatskosten en de kosten van een burgelijke partijstelling bij...
Dat wordt een dure bloedneus.
Zeer juist !
en dat allemaal op hun stoere haantjesgedrag te bewijzen..
Oud 24 januari 2012, 18:06   #162
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baka Bekijk bericht
Seponeren ...dat gebeurt er met een blauw oog...
Behalve als het een flik is of andere ambtenaar.
Een rechter bespringen kost je 30 maanden.

Iemand enkele steken toebrengen, 24 maanden.

Dat is de realiteit. Hoeveel jij ook citeert
haha, seponeren. Als er geen sterke zaak is, akkoord.

Als jij EN naar de dokter gaat, EN getuigen hebt, EN de politie er bij haalt, meteen klacht neerlegt. Dan heb je een ijzersterke zaak en win je die zaak met de vingers in de neus. Dit citeer ik niet, dit zijn geen verhalen gelezen in de gazet, maar hier spreek ik uit eigen ervaringen.
Oud 24 januari 2012, 18:10   #163
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
je denkt dat het je geen geld krijgt voor de geleden fysieke en lichamelijke schade? Denk je echt dat je zomaar iemand een blauw oog mag slagen (of erger) zonder daar iets van straf voor te krijgen?
Ken jij echt niet meer uit het strafwetboek?
In mijn ervaring, ik heb al heel wat mensen petsen zien krijgen, van een orde die "een blauw oog" ver te boven ging, maar ik heb nooit geweten dat er schadevergoeding werd uitgesproken. De meeste mensen legden niet eens klacht neer trouwens.

De enige maal dat ik enige schadevergoeding heb weten uitspreken was toen dat er gaten ingeschoten werden, zoals toen die keer bij dat Antwerpse motorclubje de "Celtic Friends" of iets dergelijks was hun naam.

En echt veel uit het strafwetboek ken ik niet, alleen over de zaken waarin ik zelf veroordeeld ben, maar dat maakt weinig uit, want je hebt daar toch altijd èèn of meer advocaten voor bij.
Oud 24 januari 2012, 18:13   #164
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Art. 398
Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot honderd [euro] of met een van die straffen alleen.
Ingeval de schuldige heeft gehandeld met voorbedachten rade, wordt hij veroordeeld tot gevangenisstraf van een maand tot een jaar en tot geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro].

Dit is hetgene wat je riskeert als je iemand een blauw oog slaagt. Ohja, vergeet niet dat je deze boetes moet vermenigvuldigen met 5,5 ---
Art. 399
Indien de slagen of verwondingen een ziekte of ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid ten gevolge hebben, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van twee maanden tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro].
De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van honderd [euro] tot vijfhonderd [euro], indien hij met voorbedachten rade heeft gehandeld.

Rechtspraak: Cass. 19 april 2006, NJW 169, 747 De verzwarende omstandigheidbestaande uit een blijvende arbeidsongeschiktheid wordt niet in concreto beoordeeld in functie van de professionele of sociale status van het slachtoffer. De verzwarende omstandigheid wordt in abstracto beoordeeld waardoor dus ook de "arbeidsongeschiktheid", dat evenwel in concreto geen arbeid verricht en bezwarende omstandigheid kan uitmaken, zelfs indien dit kind geen winstgevende activiteit uitoefent. De verzwarende omstandigheid houdt enkel rekening met de zwaarwichtigheid van de verwondingen.

Art. 400
De straf is gevangenisstraf van twee jaar tot vijf jaar en geldboete van tweehonderd [euro] tot vijfhonderd [euro], indien de slagen of verwondingen, hetzij een ongeneeslijk lijkende ziekte, hetzij een blijvende ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid, hetzij het volledig verlies van het gebruik van een orgaan, hetzij een zware verminking ten gevolg hebben.
De straf is [opsluiting van vijf jaar tot tien jaar], ingeval de schuldige heeft gehandeld met voorbedachten rade.

Art. 401
[Wanneer de slagen of verwondingen opzettelijk worden toegebracht, maar zonder het oogmerk om te doden, en toch de dood veroorzaken, wordt de schuldige gestraft met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar.
Hij wordt gestraft met opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar indien hij die gewelddaden met voorbedachten rade pleegt.]
Hoe ironisch, hoe lang is het geleden dat ik hier zei dat op slagen en verwondingen zes maand max stond.

de schoofzak beweerde toen bij hoog en bij laag dat er een veel zwaardere straf opstond.

Ik ben blij dat je dat hier hebt gepost, kwestie van het in schoofzak zijn gezicht te draaien.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 24 januari 2012 om 18:17.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 18:14   #165
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
In mijn ervaring, ik heb al heel wat mensen petsen zien krijgen, van een orde die "een blauw oog" ver te boven ging, maar ik heb nooit geweten dat er schadevergoeding werd uitgesproken. De meeste mensen legden niet eens klacht neer trouwens.

De enige maal dat ik enige schadevergoeding heb weten uitspreken was toen dat er gaten ingeschoten werden, zoals toen die keer bij dat Antwerpse motorclubje de "Celtic Friends" of iets dergelijks was hun naam.

En echt veel uit het strafwetboek ken ik niet, alleen over de zaken waarin ik zelf veroordeeld ben, maar dat maakt weinig uit, want je hebt daar toch altijd èèn of meer advocaten voor bij.
Tja, als je geen klacht neerlegt, kan je ook niemand vervolgen natuurlijk. Als ze dit wel hadden gedaan, hadden ze hun agressor nog kunnen straffen. Je zou echt eens wat moeten lezen uit het strafwetboek. Staat veel informatie in dat je kan helpen, zowel rechten als plichten.
Oud 24 januari 2012, 18:16   #166
Duvelke

Standaard

Citaat:
Hoe ironisch, hoe lang is het geleden dat ik hier zei dat op slagen en verwondingen zes maand max stond.

de schoofzak beweerde toen bij hoog en bij laag dat er een veel zwaardere straffen opstond.
Nee, 6 maanden effectief gaan ze quasi nooit uitspreken. Dat is gewoon de maximumstraf. Voor een blauw oog, zal je niet de bak in moeten. Boete kan wel tegenvallen natuurlijk. Trouwens, als ze je toch gevangenisstraf geven, zal die toch niet effectief zijn.
Oud 24 januari 2012, 18:34   #167
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, 6 maanden effectief gaan ze quasi nooit uitspreken. Dat is gewoon de maximumstraf. Voor een blauw oog, zal je niet de bak in moeten. Boete kan wel tegenvallen natuurlijk. Trouwens, als ze je toch gevangenisstraf geven, zal die toch niet effectief zijn.
Oh jawel, ik ken verschillende mensen die dat die zes maand hebben gekregen. maar daar was nooit schadevergoeding bij.

Begrijp je? Ik heb het niet over èèn of twee keer. Ik weet nog toen ik prospect in de club was dat je drie en vier maal per week van die fratsen meemaakte, er waren er daarbij die het gewoon niet konden laten, vol alcohol en speed, boem pats petat, weer een cafe kort en klein.
Oud 24 januari 2012, 18:39   #168
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
als ik in de naaste omgeving zie, wat sommige mensen al hebben uitgestoken in hun leven..en dat ze er nog steeds voor moeten opdraaien, tot zelfs 20 jaar later, dan weet ik genoeg

Als je het zelf niet kan betalen, halen ze het desnoods bij je ouders. maar betalen zulde hoor
Dat laatste is nonsens. Eenmaal je meerderjarig bent zijn je ouders niet verantwoordelijk voor eventuele schulden. Tenzij ze zich borg hebben gesteld.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 18:40   #169
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oh jawel, ik ken verschillende mensen die dat die zes maand hebben gekregen. maar daar was nooit schadevergoeding bij.

Begrijp je? Ik heb het niet over èèn of twee keer. Ik weet nog toen ik prospect in de club was dat je drie en vier maal per week van die fratsen meemaakte, er waren er daarbij die het gewoon niet konden laten, vol alcohol en speed, boem pats petat, weer een cafe kort en klein.
ok, maar dan heb je hier toch over kerels die constant hervallen, en blijven vechten, en blijven het kot op stelten zetten?
Het zou me werkelijk wel verbazen, moesten ze de schade niet moesten betalen (zowel wat ze in het cafe hebben kapotgeslagen, als de mensen die ze hebben toegetakeld)
Oud 24 januari 2012, 18:41   #170
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
kijk jij niet wat veel TV?

Als hij het niet meteen kan betalen, kan hij er voor gaan werken !
loonbeslag, weet je wel.
Dan gaat hij gewoon NIET MEER werken, hé, hele slimme !
Voor zover hij tevoren ging werken...
Dat is toch zo klaar als een klontje : als je teveel schulden hebt, stop je gewoon met werken. Of je werkt in het zwart...
Dan sta jij daar, met je stukgeslagen tronie, je krukken, en je uitgestoken handje...Je kan best ergens in een winkelstraat gaan bedelen dan, dat zal je méér opbrengen als hetgeen je van zo een bruut beest zal kunnen ontfutselen...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 18:42   #171
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Dat laatste is nonsens. Eenmaal je meerderjarig bent zijn je ouders niet verantwoordelijk voor eventuele schulden. Tenzij ze zich borg hebben gesteld.
Dat kan kloppen dat je ouders niet aansprakelijk worden gesteld, maar dan halen ze het in ieder geval van je loon af.
Oud 24 januari 2012, 18:43   #172
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
kijk jij niet wat veel TV?

Als hij het niet meteen kan betalen, kan hij er voor gaan werken !
loonbeslag, weet je wel.
Vraag maar eens aan de eerste de beste flik, of hij zulke inééngetimmerde mensen niet regelmatig ergens opraapt...De TV bootst in deze enkel de realiteit na...
Oud 24 januari 2012, 18:47   #173
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat kan kloppen dat je ouders niet aansprakelijk worden gesteld, maar dan halen ze het in ieder geval van je loon af.
Dan zijn er nog heel wat truken om daar onderuit te komen. Ze kunnen pas inhouden vanaf een bepaald bedrag. Wie ietwat slim is gaat dan officieel deeltijds werken en officieus voltijds en de rest van zijn pree in het zwart laten betalen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 18:47   #174
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Los van het feit of je nu wel of geen schade vergoeding gaat krijgen (van wie in de meeste gevallen trouwens ? ), ben je dus voorstander van klop te krijgen en geen weer te geven?

Die indruk geef je althans.

Het is dat wat mij zorgen maakt.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 18:48   #175
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Dan gaat hij gewoon NIET MEER werken, hé, hele slimme !
Voor zover hij tevoren ging werken...
Dat is toch zo klaar als een klontje : als je teveel schulden hebt, stop je gewoon met werken. Of je werkt in het zwart...
Dan sta jij daar, met je stukgeslagen tronie, je krukken, en je uitgestoken handje...Je kan best ergens in een winkelstraat gaan bedelen dan, dat zal je méér opbrengen als hetgeen je van zo een bruut beest zal kunnen ontfutselen...
ja tuurlijk, hij zal is stoppen met werken, omdat hij een schadevergoeding moet betalen. Wat hij ook verdiend (mens moet ook leven), hij zal het met een minimum moete doen, en de rest zal hij mogen afgeven !

Je doet precies of je hier nog nooit van gehoord hebt? Dit is een normale gang van zaken hoor.
Oud 24 januari 2012, 18:49   #176
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
dan zal je dat moeten kunnen bewijzen.
Mijn tegenstander ook. Woord tegen woord dus. Ik heb vertrouwen erin wie ze gaan geloven...En anders steken ze mij maar in de bak , hé. Liever gezond en wel in de bak voor een paar maanden, dan vrij als een vogel, maar in een rolstoel, met een kapotgetimmerd bakkes en ledematen...Maar ieder zijn prioriteiten natuurlijk.
Oud 24 januari 2012, 18:51   #177
Baka
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben blij dat je dat hier hebt gepost, kwestie van het in schoofzak zijn gezicht te draaien.
Want jij kon dat toen niet opzoeken ?
Baka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 18:52   #178
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Als we het nu niet over overvallen of andere aanvallen op straat hebben..

een normale mens van deze tijd vecht niet. De tijd van vroeger op cafe een robbertje vechten is al lang gepasseerd. Domme mensen die niet beter weten dan met hun vuisten te spreken.
Af en toe zal je nu nog wel wat low-life-people elkanders tanden zien uitslagen, maar laat die onnozelaars maar elkander aftroeven.
Mensen met een beetje niveau, praten zaken uit, en doen geen barbaarse fysieke aanvallen, waarvoor je vervolgd kan worden. Als ze elkaar toch willen kloten, doen ze dat wel op een andere manier
Ik vecht ook niet in café's als het anders kan. Maar wel wekelijks in de sportzaal. Dus, als het op straat moet, zal dat wel meevallen, ik ben getraind. Is niks dom aan vind ik, is goed voor mijn gezondheid, in form blijven...Je zou daar ook eens aan moeten denken misschien, inplaats van anderen voor dommerik uit te maken.
Oud 24 januari 2012, 18:53   #179
Baka
Banneling

Standaard

Citaat:
ja tuurlijk, hij zal is stoppen met werken, omdat hij een schadevergoeding moet betalen. Wat hij ook verdiend (mens moet ook leven), hij zal het met een minimum moete doen, en de rest zal hij mogen afgeven !

Je doet precies of je hier nog nooit van gehoord hebt? Dit is een normale gang van zaken hoor.
Niks 'minimum'. Google loonbeslag maar.
Baka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 18:58   #180
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baka Bekijk bericht
Want jij kon dat toen niet opzoeken ?
Dat had helemaal niets uitgehaald, wacht maar tot schoofzak commentaar geeft, het zal nog niet waar zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be