![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat mensen in de 17de-eeuw gelovig waren, is vrij evident. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo ongenuanceerd ga ik mij niet uitlaten, want dan doe ik precies hetzelfde als de islamofoben hier.
De Islam als DE grote veroorzaker van zon beetje alle kwaad in de wereld, heeft met de werkelijkheid niets van doen. Ook wordt er vanalles bijgehaald wat met het onderwerp al lang niets meer te maken heeft. van het vernielen van wereldergoed in Timboektoe naar homofobie in België, hoe verzinnen ze het.
![]() |
#163 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En besef je dan niet dat je de wetenschap een logisch uitvloeisel is van de wetenschap in vorige eeuwen?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Einstein beschouwde zichzelf weldegelijk als gelovig. Juist als we weten door te dringen in de geheimen van de natuur, onthult zich het ongrijpbare, naar zijn eigen zeggen. Wel was het zo dat hij niets moest weten van enige vorm van georganiseerde religie. In die zin kunnen we de gelijkenis herkennen met een man als Bodifée. Hij spreekt dan weer over "de Grote Intelligentie" die achter de dingen verscholen zit en die zich in de schittering van het heelal laat opmerken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"My position concerning God is that of an agnostic. I am convinced that a vivid consciousness of the primary importance of moral principles for the betterment and ennoblement of life does not need the idea of a law-giver, especially a law-giver who works on the basis of reward and punishment." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Soit. Het is niet omdat Nederland een land is met een lager percentage gelovigen is, dat dat voor de rest van de wereld ook geldt. In de VS zijn atheïsten b.v. een minderheid, en in de meeste andere landen ter wereld ook.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 6 juli 2012 om 22:59. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de VS, tja dan spreek je ook over een land. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Atheïstische fundamentalisten ontwikkelen een heel ander atheïsme als mensen als Feuerbach, Marx, Freud, Nietzsche, Sartre, ...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat lijkt mij niet duidelijk, want hij mag dan wel het reguliere godsbeeld verwerpen of zich daarover in twijfel uitspreken, hij onderkent een groter Principe achter alle dingen. Hoe het nu moet worden ingevuld, is voor hem niet duidelijk. De agnost gaat verder: die uit zelfs de twijfel of er wel een ordenend principe achter de dingen steekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind Swaab zijn uitspraken over god en geloof dan ook volslagen belachelijk, ik geloof niet dat ik dat ergens ontkent heb.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neem nu Duitsland. Een land waarin religie nog een belangrijke rol speelt in het openbare leven. Is er daar minder kennis? Ik denk het niet...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kallikles, Geloof en wetenschap hoeven elkaar niet in de weg te staan of zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat u hier naar voorschuift, is het oude dwangbeeld uit de tijd van de Verlichting alsook van het 19e eeuws vooruitgangsdenken. Uiteindelijk is gebleken dat het niet klopt en dat er eigenlijk geen sprake is van een tegenstelling religie - wetenschap waarbij de laatste de overhand zal halen op de eerste.
|
![]() |
![]() |