Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2012, 17:42   #161
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb het over respect voor de cultuur van de oorspronkelijke bevolking.
Ge zoudt mij intussen toch zo goed moeten kennen om te weten dat ik daarvoor ook respekt heb. Maar in deze draad is dat effe niet aan de orde.

Citaat:
Over welke standaardtaal hebt gij het? AN zoals het onderwezen wordt in Vlaamse en Waalse scholen of VTM-standaardnederlands zoals in TV-soaps gebruikt wordt?
Ik begrijp de zin niet van die detailvraag. Maar ik weet dat ge anti-verkavelingsvlaams zijt.

Als ze hun kinderen naar een NL-school sturen, dan stelt zich bovendien die vraag niet. Het is duidelijk wat die daar dan leren.
En wat ze zelf spreken is van minder belang want weldra zijn ze dood;het is de toekomst die telt!
En F-onderwijs eisen in VL. noem ik nu net een assimilatieweigering bij uitstel met bovendien verstrekkende gevolgen.

NB In Leuven gaat in '14 de eerste Engelstalige basisschool open. Vlug effe een mailtje doen naar TAK en het op de lijst zetten voor als de politikers nog eens bij mij aanbellen nu de verkiezingen voor de deur staan.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 juli 2012 om 17:49.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 17:48   #162
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Diegenen die ik ken worden razend als ik verwijs naar hun Vlaamse naam, hun Brussels/Brabants en bij uitbreiding Vlaams dialekt, hun Vlaamse afkomst (dikwijls maar tot de grootouders in Brussel kwamen wonen) en dus besluit dat het eigenlijk Vlamingen zijn. Neen, dan worden ze razend.

Wat een onderscheid met de Frans-Vlamingen. Zeg die niet dat het geen Vlamingen zijn omdat ze geen Vlaams meer spreken...

Vreemd verschil in gevoeligheid.....

Neen maar, u beweerde dat een Franstalige in Vlaanderen zich nooit Vlaming zou noemen. Niet dus, want J. Brel deed dit wel degelijk. Ik meen ook te weten dat de Franstalige Vlaming en schrijver Jean Ray er ook zo eentje was. Zijn schuilnaam was zelfs John Flanders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 juli 2012 om 17:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 17:53   #163
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen maar, u beweerde dat een Franstalige in Vlaanderen zich nooit Vlaming zou noemen. Niet dus, want J. Brel deed dit wel degelijk. Ik geloof dat de Franstalige Vlaming en schrijver Jean Ray er ook zo eentje was. Zijn schuilnaam was zelfs John Flanders.
Wellicht moeten we een onderscheid maken tussen diegenen reeds generaties in Vl. wonen zoals al die Gentse schrijvers in de 19 e eeuw. Maeterlinck zal zich ook misschien Vlaming genoemd hebben. Maar dat is een uitstervende/uitgestorven soort.
Ik spreek uiteraard van de Beulemansen diegenen die ik ken en leerde kennen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 juli 2012 om 17:54.
Oud 19 juli 2012, 17:56   #164
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wellicht moeten we een onderscheid maken tussen diegenen reeds generaties in Vl. wonen zoals al die Gentse schrijvers in de 19 e eeuw. Maeterlinck zal zich ook misschien Vlaming genoemd hebben. Maar dat is een uitstervende/uitgestorven soort.
Ik spreek uiteraard van de Beulemansen diegenen die ik ken en leerde kennen.
Maar de Beulemansen (een ras dat uitsterft) noemen zich van eigens nooit Vlaming. Zij noemen zich 'Brusseleirs'. En eigenlijk voelen zij zich ook geen Vlamingen. Het zijn (nog echte) Brabanders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 juli 2012 om 18:12.
Oud 19 juli 2012, 17:57   #165
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het over respect voor de cultuur van de oorspronkelijke bevolking.

Over welke standaardtaal hebt gij het? AN zoals het onderwezen wordt in Vlaamse en Waalse scholen of VTM-standaardnederlands zoals in TV-soaps gebruikt wordt?
Wij hebben het over de Nederlandse cultuur, waaronder AN en VTM-Nederlands begrepen wordt.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 18:12   #166
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar de Beulemansen (een ras dat uitsterft) noemen zich van eigens nooit Vlaming. Zij noemen zich 'Brusseleirs'. En eigenlijk voelen zij ook geen Vlamingen. Het zijn Brabanders.
Zoals ik. En laat dat nu net zijn wat ik bedoel. Die denken niet gelaagd zoals ik als Brabander EN zoals de Friezen en want daar ging het om hierboven.
Integedeel, die weren zich tegen alles wat Vlaams is terwijl ze het onmiskenbaar zijn lettende op hun Vlaams dialekt en hun Vlaamse grootouders.
Zich affirmeren als Brusselaar is voor die gasten een anti-Vlaams statement.

Neem van mij aan dat als die zeggen:'Ik ben Brusselaar', ze eigenlijk willen stellen dat ze hun afkomst verloochnen en niets willen te maken hebben met Nederlandstalig/Vlaams/Vlaanderen.
Oud 19 juli 2012, 18:24   #167
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik. En laat dat nu net zijn wat ik bedoel. Die denken niet gelaagd zoals ik als Brabander EN zoals de Friezen en want daar ging het om hierboven.
Integedeel, die weren zich tegen alles wat Vlaams is terwijl ze het onmiskenbaar zijn lettende op hun Vlaams dialekt en hun Vlaamse grootouders.
Zich affirmeren als Brusselaar is voor die gasten een anti-Vlaams statement.

Neem van mij aan dat als die zeggen:'Ik ben Brusselaar', ze eigenlijk willen stellen dat ze hun afkomst verloochnen en niets willen te maken hebben met Nederlandstalig/Vlaams/Vlaanderen.
Ik denk dat niet. Zij willen helemaal niets verloochenen. Zij voelen zich gewoon echt Brusselaar op een manier zoals dit in Brussel alleen maar kan. Het heeft allemaal maar weinig te maken met het ontkennen van hun afkomst. Brussel is hun afkomst. Toch raar dat uitgelezen u dat niet kunt begrijpen. Misschien -en dat is geen echt verwijt aan uw adres- bent u het wel die te weinig historisch- en ander 'echt-Brussels' inlevingsvermogen vertoont.

Maar, zoals u wellicht nog niet weet, kunnen hoge idealen veel 'maskeren' en verliest men soms elk inzicht in een bepaalde -eerder vrij eenvoudige- realiteit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 juli 2012 om 18:36.
Oud 19 juli 2012, 18:25   #168
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
NB In Leuven gaat in '14 de eerste Engelstalige basisschool open. Vlug effe een mailtje doen naar TAK en het op de lijst zetten voor als de politikers nog eens bij mij aanbellen nu de verkiezingen voor de deur staan.
Een Engelstalige basisschool moet ge zeker tegenhouden? Is de beste manier om te voorkomen dat anderstaligen mee helpen aan de technologische vooruitgang van Vlaanderen. Dat is de beste manier om van Vlaanderen een achterlijke streek te maken. Dat is de beste manier om internationale onderzoekers van onze Leuvense universiteit weg te houden. De beste manier om het internationale aanzien van onze universiteit verder omlaag te krijgen.

Denkt gij dat aan de unief alle meetings in het Nederlands zijn? Hebt gij daar problemen mee als die in het Engels zijn? Zouden die onnozele pippo's van TAK daar ook problemen mee hebben?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 18:29   #169
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

@ Het Oosten. Goed, die woorden die ge in het blauw zet laat ik weg uit mijn post opdat hij aan objektiviteit wint.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 juli 2012 om 18:30.
Oud 19 juli 2012, 18:30   #170
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een Engelstalige basisschool moet ge zeker tegenhouden? Is de beste manier om te voorkomen dat anderstaligen mee helpen aan de technologische vooruitgang van Vlaanderen. Dat is de beste manier om van Vlaanderen een achterlijke streek te maken. Dat is de beste manier om internationale onderzoekers van onze Leuvense universiteit weg te houden. De beste manier om het internationale aanzien van onze universiteit verder omlaag te krijgen.

Denkt gij dat aan de unief alle meetings in het Nederlands zijn? Hebt gij daar problemen mee als die in het Engels zijn? Zouden die onnozele pippo's van TAK daar ook problemen mee hebben?
Daar zegt u wat.

Het Algemeen Nederlands Verbond (ANV) heeft in zijn 11 juli-toespraak onder de aandacht gebracht dat de Vlaamse regering zo'n beetje de poort wagenwijd open heeft gezet voor de verengelsing van het hoger en universitair onderwijs in Vlaanderen.

Een blamage voor het Nederlands taalgebied, een slag in het gezicht voor de Vlaamse Beweging en ... een schone taak voor het TAK.
Oud 19 juli 2012, 18:41   #171
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is een eerste stap in de evolutie die ge elders beschrijft en die moet worden tegengehouden. NU is het dus de moment om in te grijpen.

Voor andertaligen die meehelpen aan de technologische vooruitgang van Vlaanderen zal het niet bepalend zijn of er in Leuven een Engelstalige basisschool is. Dat zal voor internationale onderzoekers niet bepalend zijn om naar Leuven te komen of niet. In het verleden heeft hun dat immers niet tegengehouden. Waarom nu dan wel? Die houden misschien van vreemde kulturen anders zouden ze hun eigen land niet verlaten.

Laat Brussel maar verengelsen, maar Leuven niet.

Uw redenen zijn dus niet valabel. En zoals ik hierboven stelde: eerst de taal en dan de portefeuille. Idealisme versus plat materialisme.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 juli 2012 om 18:43.
Oud 19 juli 2012, 18:47   #172
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Daar zegt u wat.

Het Algemeen Nederlands Verbond (ANV) heeft in zijn 11 juli-toespraak onder de aandacht gebracht dat de Vlaamse regering zo'n beetje de poort wagenwijd open heeft gezet voor de verengelsing van het hoger en universitair onderwijs in Vlaanderen.

Een blamage voor het Nederlands taalgebied, een slag in het gezicht voor de Vlaamse Beweging en ... een schone taak voor het TAK.
Het is een wereldwijd fenomeen die verengelsing. Ook Nederland zit met dit probleem.

2009
Citaat:
Nederland biedt, afgezien van de Engelstalige landen, het meeste onderwijs in het Engels aan. Meer dan de helft van de masteropleidingen wordt al in die taal gegeven
Oud 19 juli 2012, 18:48   #173
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Denkt gij dat aan de unief alle meetings in het Nederlands zijn? Hebt gij daar problemen mee als die in het Engels zijn? ?
Uw onbegrip is gewoonweg stuitend. Die meetings zijn geen strukturele verengelsing.
Een Engelstalige basisschool natuurlijk wél. D�*t is de eerste stap naar een tweetalig statuut �* la Brussel.
Het onderwijs is nu net de grote motor bij uitstek geweest van de verfransingsmachine in Brussel. En nu dreigt de geschiedenis in Leuven zich te herhalen. Hoe ,kortzichtig kan men wel niet zijn.

Alle hens aan dek. Een bom onder die school begod!
Oud 19 juli 2012, 18:59   #174
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is een wereldwijd fenomeen die verengelsing. Ook Nederland zit met dit probleem.

2009
Daarom valt het mij bijzonder tegen dat Vlaanderen dit slechte voorbeeld volgt. Het ANV heeft rusteloos getracht de Vlaamse regering van gedachten te doen veranderen.
Oud 19 juli 2012, 19:10   #175
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom valt het mij bijzonder tegen dat Vlaanderen dit slechte voorbeeld volgt. Het ANV heeft rusteloos getracht de Vlaamse regering van gedachten te doen veranderen.
Elke vergelijking loopt natuurlijk mank, maar de verengelsing is een beetje te vergelijken met de verfransing in de Rand. Kan men zulke fenomenen tegenhouden door een wet of een beleid? Het is maar te hopen.
Oud 19 juli 2012, 19:21   #176
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Elke vergelijking loopt natuurlijk mank, maar de verengelsing is een beetje te vergelijken met de verfransing in de Rand. Kan men zulke fenomenen tegenhouden door een wet of een beleid? Het is maar te hopen.
Het kan alvast geen kwaad als bestuurders luisteren naar de wijze raad van hen die ter zake van de taal deskundig zijn.

Het komt mij echter voor dat de politici ook te dien aanzien horende doof zijn en slechts uit zijn op dagkoersen. De consequenties van hun kortetermijndenken alsmede de effecten van hun rampzalige weg-met-onsmentaliteit dringen niet of nauwelijks tot hen door.
Oud 19 juli 2012, 19:29   #177
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het kan alvast geen kwaad als bestuurders luisteren naar de wijze raad van hen die ter zake van de taal deskundig zijn.

Het komt mij echter voor dat de politici ook te dien aanzien horende doof zijn en slechts uit zijn op dagkoersen. De consequenties van hun kortetermijndenken alsmede de effecten van hun rampzalige weg-met-onsmentaliteit dringen niet of nauwelijks tot hen door.
Ja maar daar zit de knoop niet geboden. Volgens mij is het juist andersom. Het is juist een zeker middel-lang-termijndenken dat de nationale staten dwingt het Engels te omarmen. Onze wereld is een dorp geworden waarin, voorlopig althans, de Engelse taal op cultureel, wetenschappelijk en economisch vlak zeer sterk staat en de eerste viool speelt. Men moet dus, om mee te spelen -en te blijven spelen- in de wereld deze taal zeer goed machtig zijn de dag van vandaag.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 juli 2012 om 19:32.
Oud 19 juli 2012, 19:36   #178
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aldus sprak de grote kenster van TAK-leden.

In feite zijn ze tegen geen enkele taal; wél tegen de bedreiging van het Nederlands!
Alsof het Nederlands bedreigd was.................
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 19:40   #179
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
België is niet een goed land om in te leven omdat Het Oosten het zegt, maar omdat het effectief ook zo is.
Inderdaad.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 19:49   #180
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja maar daar zit de knoop niet geboden. Volgens mij is het juist andersom. Het is juist een zeker middel-lang-termijndenken dat de nationale staten dwingt het Engels te omarmen. Onze wereld is een dorp geworden waarin, voorlopig althans, de Engelse taal op cultureel, wetenschappelijk en economisch vlak zeer sterk staat en de eerste viool speelt. Men moet dus, om mee te spelen -en te blijven spelen- in de wereld deze taal zeer goed machtig zijn de dag van vandaag.
Wat dwingt de nationale staten om het Engels te omarmen? Dat zijn politici, topmannen van het bedrijfsleven en enkele doorgeschoten wetenschappers - het gezelschap van ons-kent-ons - die ons dit malle idee aanpraten.

De bevolking is geen vragende partij om onze samenleving te verengelsen en ook de Engelstaligen zelf vragen dit niet. Zij kijken met verbijstering naar de cultuurbarbarij om onze samenleving te ontdoen van het Nederlands. Een kennis van mij, een Amerikaan, heeft zich de moeite getroost om Nederlands te leren en hij is ontdaan door het Engelstalige straatbeeld. Zijn commentaar: Het kan niet anders dan dat jullie jullie eigen taal misachten, is het niet?

Na deze vraag verschoot ik alleen maar ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be