![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je beeld van vrouwen is wel heel bekrompen. Bovendien: je hebt het niet begrepen wat ik bedoel met samen gevochten hebben enzo. Je neemt het te letterlijk.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb trouwens ook niet specifiek verwezen naar 'gelijkheid op de arbeidsmarkt'. Het gaat om een veel breder gelijkheidsdenken dat nog volop in ontwikkeling is: maatschappelijke verwachtingen vormen daarbij een richtsnoer, maar aangezien een begrip als 'gelijkheid' op zich niets concreets zegt over de componenten aan beide zijden van het isgelijkteken, blijft dat richtsnoer iets abstracts en procedureels. De concrete invulling blijft een vraagteken: wat is gelijk aan wat? Veel meer dan de aloude biologische impulsen en voorbeelden uit het verleden, uit tijdschriften of uit televisiebeelden, gecombineerd met 'experimenteren' is er niet om daar een antwoord op te bieden. Ik wens dus ook geen veroordeling uit te spreken over de achterophinkenden. Het is volstrekt logisch dat oude vormen geliefd zijn als de nieuwe niet gedefinieerd zijn. Alleen zijn ze niet compatibel met het culturele isgelijkteken dat ook deel is geworden van het verwachtingspatroon van mannen en vrouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het is me ondertussen al duidelijk dat je negeert wat ik schrijf.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Banneling
|
![]() Jouw beeld van een relatie die bestaat uit samen op café te hangen, beschouw ik ook niet erg ruimdenkend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt het niet begrepen. Als je werkelijk denkt dat dat mijn beeld is van een relatie, kan ik enkel vaststellen dat je een beperkt beeld hebt en niet verder denkt dan wat je ziet staan. Maar zeg eens even: wat verwacht jij eigenlijk van een relatie? Van een man of van een vrouw? Dat hij voldoet aan jouw verwachtingen, en dat hij maar moet rieken wat je wil, wanneer je dat wil en hoe je dat wil? Of wil je een man de kans geven je te leren kennen en te leren aanvaarden dat je bent wie je bent? En wil jij die man leren kennen en de kans nemen hem te leren aanvaarden met al zijn goede en slechte kanten?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. Laatst gewijzigd door Txiki : 9 augustus 2012 om 13:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voorts is het moeilijk uit te maken hoe ver biologische factoren reiken en waar culturele factoren beginnen. Het gaat altijd ook om het cultiveren van een biologisch verschil, namelijk het mannelijk versus het vrouwelijk geslacht. Verschillende culturen geven hier een verschillende invulling aan, maar er is een beperking op het aantal invullingen. Zo ken ik geen enkele cultuur waar de vrouwen ten oorlog trekken en de mannen ondertussen thuis blijven om op de kinderen te passen. Citaat:
Citaat:
Ik ga uit van structurele divergentie, die dus niet met de tijd vermindert.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Huh? Ik acht dat perzie hier op een vraag van mij antwoordde? Vergis ik mij?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal het duidelijker schrijven:
Een vrouw die van mij verwacht dat ik kan rieken wat ze wil, wanneer ze dat wil en hoe ze dat wil, daar zou ik ook kwaad op worden. Een vrouw die van mening is dat ik niet genoeg man zou zijn omdat ik geen moeite doe om aan haar grillen tegemoet te komen, moet dat maar weten. Een vrouw die een relatie wil vol telkens nieuwe entertainment en dus per definitie met mijn voeten wil gaan spelen, kan de boom in. Ik ken andere vrouwen. Interessante. Met wie je tenminste iets kunt beleven en die uiteraard wel gelijkwaardigheid vragen (wat logisch is), maar van wie je weet wat je er aan hebt. En die je respecteren zoals jij hen respecteert. Sommigen hier verwijzen meteen naar marginale types. Wat mij dan weer duidelijk maakt dat die sommigen niet verder geraken dan karikaturen en nog niet veel vrouwen zijn tegengekomen met een andere ingesteldheid. Het zij zo. Blijbkaar is er geen ruimte voor een afwijkende mening in dit topic. Salut.
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt. In haar antwoord verwijst ze heel duidelijk naar dingen die ik hier geschreven heb. En dus reageer ik daar op. Mag dat van jou?
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar anderzijds. Die jeugdige twinks waar jij zo graag naar kijkt gaan toch ook van ergens moeten blijven komen, nietwaar? En ze worden zo snel volwassen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Banneling
|
![]() Even terzijde, een kanttekening:
Wat ik waarneem is het volgende: vroeger waren een aantal heel stricte zaken inzake relatievorming en seksualiteit noodzakelijk om te overleven -- het bewijs zit in de pudding, als ze niet tot overleven zouden leiden, zouden ze niet overleefd hebben. Deze zaken, culturele patronen, tradities en rituelen waren zeer dwingend en om hun aard te bekrachtigen werd aan sommige gedragingen een sacraal nut toegekend. De natuur van alle mensen concordeerde niet noodzakelijk met deze gebruiken, maar wat is nieuw? Bij veel diersoorten zien wij gedragingen die tegen hun fysische natuur ingaan, met als extremum kevers die om het vrouwtje te bevruchten een opening rammen in haar pantser, waarbij ze kort daarna afsterft en wordt opgegeten. De dingen die nodig waren om te overleven als soort, waren niet noodzakelijk aangenaam op het niveau van het individu, integendeel. Nietzsche schreef het nog: hoe vreselijk dingen ook kunnen zijn, zij blijven bestaan als zij bijdragen tot het overleven van de mens! De materiele verhoudingen liggen nu anders, en een aantal van deze gebruiken zijn atavistisch geworden. Ze zijn niet langer noodzakelijk om te overleven, vooral door het feit dat wij over veel meer vrije energie beschikken die ons bestaan beveiligt. Een aantal oude gebruiken zijn dus rudimentair en sterven af, als ware ze de poten van een slang. De natuur van het individu krijgt een grotere betekenis, maar is nog niet ingevuld -- die zaken hebben nog geen zingeving gehad, de structuren die daaruit voortvloeien zijn niet benoemd en verkend. En het fundamentele conflict dat wij waarnemen is het conflict tussen de emergerende socio-seksuele structuren, en de oude soorten die alsnog pretenderen op recht op voortbestaan. Deze laatste verliezen meer en meer terrein, en worden bijgevolg agressiever in hun verdediging. Laatst gewijzigd door Восход-1 : 9 augustus 2012 om 13:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, sorry, dat wist ik niet.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je sprak over laaggeschoolden die kinderen maken en hooggeschoolden die blijven twijfelen. Wel, als je zegt dat alleen laaggeschoolden kinderen maken, dan is het normaal dat vergelijkingen met de film Idiocracy opduiken...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Banneling
|
![]() Dit geldt historisch wel vaker voor bepaalde hoogopgeleiden, hoor. En als overlevingsstrategie zeer succesvol.
Laatst gewijzigd door Восход-1 : 9 augustus 2012 om 13:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar wel een typische uiting van het superioriteitsgevoel van de links-intellectuelen naar wat ooit hun 'basis' was natuurlijk. Laatst gewijzigd door Mitgard : 9 augustus 2012 om 13:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men had de hypothese die je nu geeft immers ook geformuleerd inzake religie en b.v. voor de VS hebben we de omgekeerde tendens gezien: het kerkbezoek, waarvan men had voorspeld dat het verder zou dalen, is in tegendaal opnieuw sterk gestegen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |