Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2012, 23:11   #161
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
???

U moet mij dat toch even nader verklaren. Hier om de hoek hebben we het Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis. Volgens u worden de mensen er "confessioneel behandeld"... Welnu, wat doen de dokters daar dan wel anders dan bijvoorbeeld een ziekenhuis als Jan Palfijn dat onder het OCMW valt? Wat is er anders aan de geboden medische behandeling? Welke invloeden zijn er in Onze-Lieve-Vrouw die afwezig zijn in Jan Palfijn?
Doorverwijzingen ? De ene naar UZ KUL Gasthuisberg, de andere naar UZ VUB Jette ?
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 23:13   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Behandeling door en voor confessionelen in een confessionele atmosfeer met confessionele invloeden (en betaald door de gemeenschap van hoofdzakelijk niet-confessionelen)
Er staan hier trouwens een paar leugens in.

a. Wat katholieke zorginstellingen aanbieden, is voor iedereen toegankelijk. Gelovig en niet-gelovig; katholiek en niet-katholiek. Enkel "voor confessionelen" is dus niet waar.

b. In de katholieke zorginstellingen is een veelheid aan mensen aan het werk. De kwaliteit van het geleverde telt, niet het geloof die men aanhangt. Dus, ook niet "door confessionelen" alleen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 23:14   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Doorverwijzingen ? De ene naar UZ KUL Gasthuisberg, de andere naar UZ VUB Jette ?
Denkt u? Maria Middelares uit Gent zendt net zo goed patiënten door naar het UZ Gent als Jan Palfijn dat doet. Waregem trouwens ook.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 6 september 2012 om 23:15.
Oud 6 september 2012, 23:21   #164
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Beernem wel, natuurlijk niet meer zoveel als weleer. Alleen kan men er niet van onderuit: door al die gratuite inzet van zovele broeders zijn al die zorginstellingen mogelijk geworden.
True, op vlak van opvang van hulpbehoevenden hebben een aantal ordes zeker hun verdiensten. Tegenwoordig worden er wel niet meer jongeren op gevangen dan waarvoor men subsidies krijgt, dus het geld van de opvang komt van de overheid. Op zich is daar niets mis mee, want dan kan de overheid ook controle uit oefenen door subsidievoorwaarden op te leggen.

Een voorziening die "te confesioneel" (de vrees van Eno2) handelt zou wel eens haar subsidie kunnen kwijt spelen

Buiten hier en daar een kruisbeeld merk ik hier biiter weinig van de katholieke oorsprong van de voorziening. Al hangt zoiets natuurlijk wel een beetje af van de directie. Oké, in de missie van de voorzieningen van de Broeders van Liefde, wordt wel verwezen naar een aantal waarden die ook in het christendom voor komen, maar die ook humaan zijn. Het zijn waarden waar een vrijzinnige met het hart op de juiste plaats ook zeker achter kan staan.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 23:21   #165
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Er staan hier trouwens een paar leugens in.

a. Wat katholieke zorginstellingen aanbieden, is voor iedereen toegankelijk. Gelovig en niet-gelovig; katholiek en niet-katholiek. Enkel "voor confessionelen" is dus niet waar.
Door en voor daarmee bedoel ik dat ze het profijt op zak steken
Door en voor de betrokken dienstverleners dus. Het is duidelijk dat je geen katholiek moet zijn om behandeld te worden, dat zou nadelig zijn voor de "business"

Citaat:
b. In de katholieke zorginstellingen is een veelheid aan mensen aan het werk. De kwaliteit van het geleverde telt, niet het geloof die men aanhangt. Dus, ook niet "door confessionelen" alleen.
In het onderwijs schijnt dat iets moeilijker te liggen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 23:25   #166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door en voor daarmee bedoel ik dat ze het profijt op zak steken
Door en voor de betrokken dienstverleners dus. Het is duidelijk dat je geen katholiek moet zijn om behandeld te worden, dat zou nadelig zijn voor de "business"
Profijt? Welk profijt haalt een religieuze orde uit haar zorginstellingen? Daar het patrimonium nog steeds eigendom is van die ordes of congregaties, investeren ze daar nog altijd in.

En uw "voor en door" klopt ook nu niet. Fozzie heeft daar al op geantwoord, zodanig dat ik daar niet meer verder mee moet.
Oud 6 september 2012, 23:27   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hiermee geeft u dus zelf aan dat binnen zorginstellingen "confessioneel behandelen" pure prietpraat is.
Oud 6 september 2012, 23:27   #168
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
???

U moet mij dat toch even nader verklaren. Hier om de hoek hebben we het Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis. Volgens u worden de mensen er "confessioneel behandeld"... Welnu, wat doen de dokters daar dan wel anders dan bijvoorbeeld een ziekenhuis als Jan Palfijn dat onder het OCMW valt? Wat is er anders aan de geboden medische behandeling? Welke invloeden zijn er in Onze-Lieve-Vrouw die afwezig zijn in Jan Palfijn?
??????¿¿¿¿¿¿¿¿¿

Wat kom jij af met "confessioneel behandeld"?????

Ik heb het over atmosfeer en invloeden

Ik heb nu eenmaal een hekel aan alle confessionaliteit en vooral hun onevenredige predominante positie in de dienstensector

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 september 2012 om 23:31.
Oud 6 september 2012, 23:28   #169
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hangt vaak van de directie, in hoeverre ze openminded zijn. Ik ken een aantal scholen die zaken bespreekbaar maken waarvan ze in Rome zouden uit hun vel springen. Helaas zijn er inderdaad ook andere scholen met een conservatievere directie die de fundamentalistische houding van de paus volgen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 6 september 2012, 23:33   #170
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Hangt vaak van de directie, in hoeverre ze openminded zijn. Ik ken een aantal scholen die zaken bespreekbaar maken waarvan ze in Rome zouden uit hun vel springen. Helaas zijn er inderdaad ook andere scholen met een conservatievere directie die de fundamentalistische houding van de paus volgen.
Ik denk dat j eer niet kan werken als je het gelovig gedachtengoed niet onderschrijft en je levenswandel daar niet mee overeenkomt
Oud 6 september 2012, 23:34   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
??????¿¿¿¿¿¿¿¿¿

Wat kom jij af met "confessioneel behandeld"?????

Ik heb het over atmosfeer en invloeden

Ik heb nu eenmaal een hekel aan alle confessionaliteit en vooral hun onevenredige predominante positie in de dienstensector
Schijnbaar vergeet u vrij snel uw eigen woorden:

Citaat:
In regie ja, met subsidies
Businesss as usual.

Ik wil niet confessioneel behandeld worden.
Dat is goed voor jullie eigen mensen, die steeds minder in aantal worden.
Oud 6 september 2012, 23:38   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat j eer niet kan werken als je het gelovig gedachtengoed niet onderschrijft en je levenswandel daar niet mee overeenkomt
In het onderwijs is het zo dat wie geen godsdienst geeft, er ook niet van verlangd wordt dat men "het gelovig gedachtegoed moet onderschrijven". Wel wordt er dan enige terughoudendheid gevraagd, wat men maar normaal is. Als je bij de Aldi werkt, sta je in de winkel waar je werkt ook niet de Colruyt aan te prijzen.
Oud 6 september 2012, 23:42   #173
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zoals ik zei, dat hangt sterk af van de directie. In de katholieke voorziening waar ik werk blijkt dat nogal mee te vallen.

Natuurlijk vroegen ze bij mijn sollicitatie of ik de missie van de Broeders van Liefde kon onderschrijven, en dan heb ik naar waarheid geantwoord dat ik de grondgedachte ervan - (de noden van) de bewoners in de mate van het mogelijke centraal stellen en wederzijds respect (behandel de anderen zoals je zelf wil behandeld worden) - zeker deelde (ik heb niet eens verwezen naar geloof of zo). Alle collega's en de directie weten dat ik samen woon met een man zonder dat er daar problemen worden over gemaakt. Er werken hier ook nogal wat gescheiden personen en personen die ongehuwd samen wonen.
Hier werken wel al 10 jaar geen broeders meer.

Gelukkig hebben we hier geen Mieke Van Hecke die loopt te verkondigen dat een leerkracht/opvoeder die huwt met iemand van hetzelfde geslacht "wel eens in de problemen zouden kunnen komen".
Oud 6 september 2012, 23:43   #174
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Schijnbaar vergeet u vrij snel uw eigen woorden:
Schijnbaar grijp je graag terug met overslaan van mijn verduidelijkingen

Ik bedoelde natuurlijk niet de medische behandeling , ik weet ook wel dat die niet confessioneel is

Alles wat jij stelselmatig verkeerd kan interpreten doe je a volonté.
Oud 6 september 2012, 23:45   #175
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Zoals ik zei, dat hangt sterk af van de directie. In de katholieke voorziening waar ik werk blijkt dat nogal mee te vallen.

Natuurlijk vroegen ze bij mijn sollicitatie of ik de missie van de Broeders van Liefde kon onderschrijven, en dan heb ik naar waarheid geantwoord dat ik de grondgedachte ervan - (de noden van) de bewoners in de mate van het mogelijke centraal stellen en wederzijds respect (behandel de anderen zoals je zelf wil behandeld worden) - zeker deelde (ik heb niet eens verwezen naar geloof of zo). Alle collega's en de directie weten dat ik samen woon met een man zonder dat er daar problemen worden over gemaakt. Er werken hier ook nogal wat gescheiden personen en personen die ongehuwd samen wonen.
Hier werken wel al 10 jaar geen broeders meer.

Gelukkig hebben we hier geen Mieke Van Hecke die loopt te verkondigen dat een leerkracht/opvoeder die huwt met iemand van hetzelfde geslacht "wel eens in de problemen zouden kunnen komen".
Jan zal er niet graag bij zijn
Oud 6 september 2012, 23:46   #176
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
In het onderwijs is het zo dat wie geen godsdienst geeft, er ook niet van verlangd wordt dat men "het gelovig gedachtegoed moet onderschrijven". Wel wordt er dan enige terughoudendheid gevraagd, wat men maar normaal is. Als je bij de Aldi werkt, sta je in de winkel waar je werkt ook niet de Colruyt aan te prijzen.
En d e levenswandel? Pak nu Fozzie...
Oud 6 september 2012, 23:49   #177
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jan zal er niet graag bij zijn
Citaat:
Als ik dan al zou moeten gepakt worden, dan heb ik zelf ook liever dat Jan er niet bij is (ik wil geen miserie thuis)

Laatst gewijzigd door Fozzie : 6 september 2012 om 23:50.
Oud 6 september 2012, 23:51   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schijnbaar grijp je graag terug met overslaan van mijn verduidelijkingen

Ik bedoelde natuurlijk niet de medische behandeling , ik weet ook wel dat die niet confessioneel is

Alles wat jij stelselmatig verkeerd kan interpreten doe je a volonté.
Wat u hier nu schrijft, klopt niet. Kijk, dit is de historiek van die zaak:

a. U stelt dat u niet "confessioneel behandeld" wil worden.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=154

b. Ik vraag u wat u hiermee bedoelt:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=156

c. U antwoordt hierop dat het dus "behandeling" betreft - ik citeer u - "voor en door confessionelen". Het is heel duidelijk wat u bedoelt met die behandeling, want een beetje verder in uw bericht heeft u het pas over die atmosfeer. En daarenboven gaat het over medische behandeling, want u heeft het over de overheidsgelden. En die worden gegeven voor de medische zorg.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=159

Dat u nu uw staart intrekt, is uw goed recht maar wees in het vervolg een beetje eerlijker over uw eigen gedachten.
Oud 6 september 2012, 23:53   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste directies zullen er geen enkel probleem van maken, als men maar een zekere discretie aan de dag legt.
Oud 6 september 2012, 23:54   #180
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Profijt? Welk profijt haalt een religieuze orde uit haar zorginstellingen?
Hoeveel keer heb ik al naar de boekhouding gevraagd?

Citaat:
En uw "voor en door" klopt ook nu niet. Fozzie heeft daar al op geantwoord, zodanig dat ik daar niet meer verder mee moet.
Die instelling is er voor en door de Fozzies en allen die er werken en zij die tot d estructuren behoren

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 september 2012 om 23:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be