![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Akkoord met uw stelling, maar met hier te zitten zeveren en één bepaalde tak van werkmensen af te schieten gaat dat weinig uithalen denk ik. En als je dan stelt om met z'n allen te zorgen dat de juiste mensen het snappen, krijg je ongeloof, draait iedereen zich om en wordt je bestempeld als losgeslagen zot. Ik blijf erbij, de Belgen ( ja zowel Vlamingen als Walen) verdienen niks beter dan armoede en werkloosheid, misschien dat ze het dan wel gaan snappen.
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Burgemeester
|
![]() Ik denk dat ik meer dan genoeg, en waarschijnlijk meer dan de meesten, belastingen betaal. Dus ik heb mijn pensioen verdiend.
Laatst gewijzigd door tschoon verdiep : 31 oktober 2012 om 13:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, niet waar. De generaties na u verdienen uw pensioen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Rechtvaardig zou zijn simpelweg de twee potten bijeen te smijten. Dit betekent minder voor de ambtenaar en meer voor de werknemers, maar uiteindelijk wordt het gewoon evenveel. Zeker aangezien de private sector alles financiert... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar vermits dat je veel meer belasting betaald dan de meesten heb je ook veel meer verdiend en zal je ook wel genoeg gespaard hebben en maakt het niets uit dat er binnen een paar jaar geen pensioen meer betaald wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Vergeet uw stelling dat de private sector alles financiert. Dat klopt uiteraard voor het grootste deel, maar de overheidsdiensten doen ook bepaalde zaken voor die private sector. Anders zou de private sector zelf wegen moeten aanleggen, zelf samenzitten met alle mogelijke werkgevers om een algemene nationale boekhouding bij te houden, zelf vrijwillig samenleggen met de volledige Belgische bevolking om alle nodige infrastructuur te voorzien, en ga zo maar door. Niemand vind het leuk zijn geld te moeten afgeven, maar ik ga dikwijls naar Denemarken bv. en hoor daar zeer weinig mensen klagen. Ze zijn tevreden over hoe de overheid hun geld investeert, ze hebben zeer goede infrastructuur, ze hebben allemaal pensioenen die hoger liggen dan hier (want we zijn bij de laagste van Europa) en ze hebben een prima dienstverlening door, jawel, goede ambtenaren. De twee moeten als perfecte symbiose kunnen bestaan, zonder al teveel inmenging van de steeds veranderde politieke situatie en gericht op aanwerving van de beste mensen voor de job en de beste middelen voor de structurering. Zo simpel ligt dat, al de rest is reeds lang verzuurde prietpraat die verder borduurt op een gans systeem die ten dode opgeschreven is en zal leiden tot armoede. Spijtig genoeg leven we niet in een rechtvaardige wereld, maar om daarvoor weeral eens (zie ook wereldoorlog 1 en 2 o.a.) onder elkaar te liggen bekvechten terwijl de echte schuldigen en geldwolven er vandoor gaan, dat gaat niet echt goedkomen dan.
![]() |
![]() |
#168 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga uw posting in stukjes knippen en de stukjes beantwoorden.
Citaat:
Citaat:
Waar gaat het mis? In de opdrachtgeving? In de opvolging? Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het probleem is wel wat ingewikkelder, dan het te beperken tot politici. Uiteraard zijn we, en worden hoe langer hoe meer, opgescheept met populistische politici. Maar de overheidsvakbonden, die toch mogen beschouwd worden als de vertegenwoordigers van de "gewone" ambtenaar, spelen op zijn zachtst gezegd dit spelleke mee. Integendeel zelfs, dreigen ermee van het land stil te leggen, als er ook nog maar iemand aan denkt om een wijziging aan het statuut aan te brengen. BTW het ene probleem kost al wel wat meer dan het andere. Maar hier heeft men ook een soort van rechtvaardigheidsgevoel (en nu spreek ik niet over de vergelijking hogere ambtenaar/ceo maar wel over statutaire kuisvrouw/arbeiderskuisvrouw). Maar troost U. Als we gaan vergelijken met Europese ambtenaren, is het verschil waarschijnlijk nog (veel) groter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als u er nog eentje van mij leest, zal je merken dat ik al gewezen heb waar het grondig misloopt en wat het veroorzaakt. Citaat:
En dus is het de schuld van die gewone ambtenaar met zijn hoger pensioen dat u voor zichzelf nooit een woning heeft kunnen voorzien? Ik ben ook begonnen met niks, aan een schamel loontje in de ambtenarij. Ik ben ondertussen ondernemer geworden en verdien nu meer. Die keuze is voor iedereen weggelegd denk ik toch. Iedereen kan op zoek naar een betere baan die kan voorzien in zijn noden, de rest is verzuurde praat van mensen die nooit een risico hebben durven nemen. Maar in België hebben ze nu eenmaal een broertje dood aan het verlaten van hun cocon op zoek naar betere deals en voorwaarden.
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, als de hoeveelheid betaalde belastingen (en vergeet rsz niet) een maat is voor het latere pensioen, dan zouden er veel pensioenen een stuk hoger moeten zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Maar laat die ambtenaren gerust, zij spelen de hand die hen bedeeld werd en gelijk hebben ze. Of gaat u, zoals ik al eerder stelde, op straat komen om uw eigen benen eraf te knallen en er nog blij over te zijn dat u de echte graaiers gered heeft?
![]() |
![]() |
#173 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Daar geef ik je dan wel weer gelijk in. En dus moeten ze allemaal naar omhoog in plaats van het been van een andere sector af te hakken, niet?
![]() |
#174 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
U bespaart mij de moeite om zelf mijn mening uit te typen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Burger
|
![]() Tegenwoordig hebben contractuele ambtenaren toch ook niet zo'n hoog pensioen meer dan de statutaire van vroeger? En als de overheid doet wat het belooft dan gaan er in de toekomst minder ambtenaren aangenomen worden.
Dat het pensioen van de oudere, statutaire ambtenaren wat hoger is dan dat van de personen die in de privé werken, waren de voorwaarden die destijds aangeboden werden en was misschien de reden dat sommigen ambtenaar geworden zijn. Iemand die destijds, pakweg 30 jaar geleden, onder die voorwaarden ambtenaar is geworden moet je toch een paar jaar voor zijn pensioen niet de voorwaarden gaan veranderen? Dat is woord/contractbreuk waar blijkbaar niemand meer van wakker ligt tenzij het hem(haar)zelf overkomt. Dat is het rotte aan deze maatschappij. Ik kan er gerust mee leven dat de voorwaarden aan het begin van een loopbaan veranderen. Maar iemand van 58 jaar die al 38 jaar werkt een paar jaar voor zijn pensioen een deel van zijn inkomen gaan afpakken omdat je zelf jaloers, gefrustreerd of gelijk wat bent vind ik verwerpelijk. Iemand op die leeftijd voor een voldongen feit zetten zonder dat hij nog andere opties heeft kan gewoon niet. Wat voor onzekerheid ga je creëren? Ja, maar wat we 2 jaar geleden beloofd hebben geldt nu niet meer... Je hebt obligaties gekocht aan een gegarandeerd rendement van 4% maar we gaan een jaar later die garantie intrekken en maar 1.5% geven. Tegenwoordig kan dat want al de gefrustreerden die geen obligaties hebben keuren dat goed. Noem maar op...Net als met die zonnepanelen. Politici kunnen tegenwoordig iedere belofte, afspraak, contract verbreken want een groot deel van de bevolking keurt het goed, zolang het maar iemand anders zijn "contract"is. Puur egoïsme. Dat is dus het buikgevoel van de Vlamingen. Pak heb maar bij die ander. Allemaal goed en wel, tot ze het bij de groep komen halen waartoe jij zelf behoort, dan schreeuwen ze moord en brand. Om ziek van te worden. Misschien verdienen wij wel de politici die er nu aan de macht zijn, want de bevolking is zelf geen haar beter. Laatst gewijzigd door Gerre : 31 oktober 2012 om 15:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Men gaat dan gewoon het systeem aanpassen, misschien wel zodat zij meer krijgen en jij minder dan je hebt bijgedragen. Waarom niet, dat was toch ook jouw redenering? Daarom is het veel logischer om nu een systeem in te voeren dat betaalbaar is en door iedereen wordt aanvaard als rechtvaardig, ook al is dat minder dan je nu zou krijgen. Zoek conflict met de volgende generatie en je zal verliezen, elke keer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik kan wel onze lonen vergelijken... En je kan tellen dat, in vergelijking met een soortgelijke functie in een qua grootte (en budget) soortgelijke organisatie, ik ongeveer 2/3 verdien... Zonder de wagen, de gms, internet thuis, maaltijdcheques, groepsverzekering, enz., enz., enz. En ik zit ook vast in een bepaalde loonnorm. In tegenstelling tot mijn collega's in de privé kan ik geen opslag krijgen (buiten de automatische en de indexering), geen "cadeau's", geen ditte en geen datte. Ik kan zelfs geen promotie maken zonder onwaarschijnlijke regels en procedures. Ik klaag niet, ik weet dat dat de spelregels zijn. Want in tegenstelling tot de privé heb ik totale jobzekerheid, faciliteiten naar carrièreplanning toe, en een hoog pensioen. Dus ja, geen probleem, ik ben zeker bereid om over de ambtenarenpensioenen te discussiëren. Maar laten wij dan over ALLES praten, en de logica's van alles naast elkaar leggen. Dan zal men eindelijk eens een eerlijke discussie voeren.
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |