Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2004, 22:15   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Mensen laten zich niet indelen aan de hand van arbitraire criteria zoals taalgebruik. Dat is een dwaze utopie van mensen met een ongezonde hokjesmentaliteit. In de realiteit vloeien die verschillende gemeenschappen in elkaar over, en zo hoort het ook.
Ik merk dat er vanaf het begin een begripsverwarring is. Hier gaat het om administratieve indelingen op basis van taal, niet om "mensen in te delen". Administratieve gehelen moeten logisch worden samengesteld. Welnu, een administratie werkt met een taal (anders is het papierwerk niet mogelijk). Bijgevolg is het heel logisch dat administratieve diensten gemakkelijk werkbare gehelen krijgen die een zekere eenheid vormen. Eenheid naar taal is hierbij een groot gemak.

Of in de praktijk gemeenschappen door elkaar vloeien is hierbij totaal irrelevant. Administraties kunnen niet gebaseerd zijn op "vloeiende zaken". Zo werkt het nu eenmaal niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 22:19   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
D�*t is een dwaze utopie!
De homo sapiens sapiens zal zich altijd in roedels(=samenlevingen) verenigen, op gelijk welke basis, ook o.a. van taal. Alle vreemde elementen zullen steeds afkeer wekken. Dat 'vreemd' kan taal zijn, maar ook huidskleur, zeden en gewoontes etc.
Inderdaad, taal is een bijzonder sterk natie- en identiteitsvormend element. Zelfs in meertalige landen waar er een stabiliteit heerst die wij niet kennen in België, bestaat dat groepsgevoel. Mijn ervaring met de Zwitsers leert me dat: Alemannische Zwitsers hebben onder elkaar een wij-gevoel dat ze niet met de Franstaligen delen. En de Franstaligen vinden zich anders dan die "boches" (want ja, zo noemen ze hun Duitstalige landgenoten niet zelden). Zelfs met het onderliggend feit dat beide overtuigd Zwitser zijn.
Oud 4 augustus 2004, 22:33   #163
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
juist mijn punt. ook de Franstaligen moeten die moeite doen.
Er bestaat geen twijfel over dat ze dat zullen doen, want ze doen het vandaag reeds en misschien wel méér dan de Nederlandstaligen onderhand. Alleen moet dat communautair opbod stoppen want dat is allerminst motiverend om de andere landstaal te leren.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 22:35   #164
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
-- off topic
Zou het leven niet zoveel mooier zijn als over heel het land zowel NL als FR werd gesproken en verstaan én gerespecteerd uiteraard?

Zou het niet vele problemen en grieven oplossen, zonder aldusdanig te moeten splitsen?....

Uw reacties aub?
Wel, Nello, blijkbaar ken jij als goede belg je vaderlandse geschiedenis niet, anders zou je weten wat in dit land met 'tweetaligheid' bedoeld wordt: Frans op de hoogste echelons en Nederlands bij de meiden en knechten.

De franstaligen bewijzen nog dagelijks dat ze hun imperialistische onverdraagzaamheid en arrogantie niet de baas kunnen; leg je oor maar eens te luisteren in de zgn. 'faciliteitengemeenten' waar de Vlamingen buitengepest worden op een manier die Happart als volleerd krapuul in Voeren invoerde en toepaste.

De waalse echtgenote van een collega liet me ooit weten dat zij niet zou dulden dat één van haar kinderen met een Vlaming zou trouwen.
D�*t is de mentaliteit van een franstalige: het zit in hun genen, bloed en bodem!

Als de Nazi's geen Duits hadden gepraat was het zeker Frans geweest.8)

Over Steve Stevaert:
"Sinds hij voorzitter is geworden, is de partij helemaal de populistische, autoritaire weg opgegaan. Zijn verhaaltjes zijn simplistisch. Hij beschouwt de kiezer als een infantiel wezen, een consument die direct moet bevredigd worden."
basil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 22:36   #165
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Waarheid? Ik bemerk alleen een verhaaltje dat voor de rest de essentiële elementen ontbeert om geloofwaardig over te komen: namen, data, plaats. Het lijkt eerder op een volksverhaal: "Ergens langs geleden was er eens een..." Even vaag als die lezersbrief.
Zoals zovele van die Vlaams-nationale verhaaltjes van een was eens een "Waal" die de "Vlamingen" uitlachtte?

Basil gaf net nog zo'n mooi voorbeeldje in de trand van: "iemand heeft me ooit gezegd dat...".

Ja, zo kan er ook een honderdtal uitvinden !

Laatst gewijzigd door Hans1 : 4 augustus 2004 om 22:37.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 22:57   #166
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik merk dat er vanaf het begin een begripsverwarring is. Hier gaat het om administratieve indelingen op basis van taal, niet om "mensen in te delen". Administratieve gehelen moeten logisch worden samengesteld. Welnu, een administratie werkt met een taal (anders is het papierwerk niet mogelijk). Bijgevolg is het heel logisch dat administratieve diensten gemakkelijk werkbare gehelen krijgen die een zekere eenheid vormen. Eenheid naar taal is hierbij een groot gemak.

Of in de praktijk gemeenschappen door elkaar vloeien is hierbij totaal irrelevant. Administraties kunnen niet gebaseerd zijn op "vloeiende zaken". Zo werkt het nu eenmaal niet.
Tuurlijk wel, het is gewoon een kwestie van goede wil en DAT ontbreekt jullie flaminganten ten enenmale... Al de rest is geleuter om jullie Walenhaat een air van fatsoenlijkheid te verlenen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 23:04   #167
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Zoals zovele van die Vlaams-nationale verhaaltjes van een was eens een "Waal" die de "Vlamingen" uitlachtte?

Basil gaf net nog zo'n mooi voorbeeldje in de trand van: "iemand heeft me ooit gezegd dat...".

Ja, zo kan er ook een honderdtal uitvinden !
Het gaat over wat meer dan 'uitlachen' dacht ik.

Tiepen zoals jij, een BelzeBubber vermoed ik, weigeren halsstarrig te erkennen dat de Vlamingen een strijd hebben moeten voeren om na 1830 hun taal te mogen spreken.

Het is nog zo lang niet geleden dat op de colleges in Vlaanderen een 'signum' circuleerde om de leerlingen die Nederlands praatten te verklikken, want dat was verboden.
Tot een stuk in de vorige eeuw waren Vlamingen uitgesloten van bepaalde functies.
De vergelijking met het apartheidsregime in Z. Afrika was nooit ver weg; kom mij dus geen zever vertellen over de 'nobele' bedoelingen van onze franstalige landgenoten die zich nu plots zouden aanpassen in Vlaanderen!

Wat betreft het citaat van Pascale uit Rochefort die nu in Leuven woont en nog dagelijks gaat winkelen in Hamme-Mille ('uwant daarrr spreken ze nog frans'): dat jij het niet gelooft kan mij geen moer schelen.
De mening van een dwaas doet mij evenveel als een hondedrol op de stoep: ik stap er omheen.

Over Steve Stevaert:
"Sinds hij voorzitter is geworden, is de partij helemaal de populistische, autoritaire weg opgegaan. Zijn verhaaltjes zijn simplistisch. Hij beschouwt de kiezer als een infantiel wezen, een consument die direct moet bevredigd worden."

Laatst gewijzigd door basil : 4 augustus 2004 om 23:05.
Oud 4 augustus 2004, 23:14   #168
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk wel, het is gewoon een kwestie van goede wil en DAT ontbreekt jullie flaminganten ten enenmale... Al de rest is geleuter om jullie Walenhaat een air van fatsoenlijkheid te verlenen.
Antwoord totaal naast de zaak.

Laten we even terugkeren naar het discussieonderwerp.

U stelt dat indelingen op basis van taal absurd zijn. Waarom? Uw antwoord is slechts: "Omdat ze absurd zijn. Samenlevingen vloeien door elkaar."

Nu heeft dat gewoon niets met de zaak te maken. Administraties werken met afgelijnde gehelen (territoriaal begrensd). Kijk maar eens naar een gemeente: werkterrein binnen bepaalde, welomschreven grenzen. Ook grotere gehelen werken zo.

Blijkbaar heeft u trouwens niet door dat territoriale taalgehelen ook in andere landen bestaan (hebben ze daar ook last van een of andere haat???).

In Zwitserland is de territoriale omschrijving van het kleinste taalgebied strikt omschreven, nl. dat is de gemeente. In Zwitserland is iedere gemeente eentalig. Nergens geen faciliteiten.

In Ierland hebben ze de Gaeltacht, territoriaal omschreven gebieden waarbinnen het Iers de enige ambtelijke en onderwijstaal is. Geen enkele faciliteiten voor de Engelstaligen.

Denemarken kent een welomschreven gebied waar het Duits als regionale taal is erkend. Eén kilometer uit dit gebied kan een Duitstalige met Deense nationaliteit geen beroep doen op een of ander taalrecht. Dat is slechts in het bij wet vastgelegde gebied.

In Duitsland is het Sorbisch taalgebied ook door de wet bepaald. Gaat men naar een dorp buiten dat gebied, dan houden de taalrechten voor de Sorben daar ook op.

Noorwegen kent een taalindeling in gemeenten die het Nynorsk als onderwijs- en ambtelijke taal gebruiken en andere die het Bokmaal Norsk gebruiken. Wie zich als Bokmaal-spreker in een gemeente met Nynorsk vestigt, zal zijn administratie in het Nynorsk ontvangen, niet in het Bokmaal Norsk.

Overal ziet men dus territoriale omschrijvingen op basis van taal. België is dus helemaal geen uitzondering. Met Walenhaat heeft het niets te maken. Of denkt u dat de instelling van de eentalige Ierse gebieden iets te maken heeft met een of andere haat ten opzichte van de Engelstalige Ieren?

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 4 augustus 2004 om 23:16.
Oud 4 augustus 2004, 23:36   #169
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U stelt dat indelingen op basis van taal absurd zijn. Waarom?
Omdat mensen zich niet in die hokjes laten indelen.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 4 augustus 2004, 23:53   #170
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Jan van den Berghe
U stelt dat indelingen op basis van taal absurd zijn. Waarom?

Citaat:
Raf, Raf Raf, je wil het niet snappen hé?
Een laatste poging dan maar...

Vanaf het ontstaan van de homo sapiens is er steeds een constante geweest in het samenlevingspatroon: mensen verenigen zich volgens patronen van territoriale, culturele of biologische aard.
Denk jij nu echt dat alle afrikaanse stammen door één of andere overheid met een 'hokjespolitiek' gecreëerd zijn? Dat franstaligen in Vlaanderen mekaar opzoeken omdat een hogere macht hen dwingt?

Ik denk dat jou blinde haat tegen het Blok je zover heeft gekregen dat je paranoïde gaat reageren op ieder greintje vlaamse identiteit, Piano lijdt aan dezelfde ziekte.

Over Steve Stevaert:
Oud 5 augustus 2004, 00:35   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U heeft nog steeds niet begrepen dat administratieve indelingen er niet zijn om "mensen in hokjes te stoppen", maar om de overheidsdiensten en andere nutsinstellingen naar behoren en doeltreffend te laten werken. Om goed te functioneren moet hun werking territoriaal afgebakend zijn. Daarnaast werd de werking ervan vergemakkelijkt als er binnen dat geheel een enkele taal kan gebruikt worden.
Oud 5 augustus 2004, 09:01   #172
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U heeft nog steeds niet begrepen dat administratieve indelingen er niet zijn om "mensen in hokjes te stoppen", maar om de overheidsdiensten en andere nutsinstellingen naar behoren en doeltreffend te laten werken. Om goed te functioneren moet hun werking territoriaal afgebakend zijn. Daarnaast werd de werking ervan vergemakkelijkt als er binnen dat geheel een enkele taal kan gebruikt worden.
Nee hoor, dat is allemaal geleuter. Wat jij wil is dat iedereen netjes in zijn hokje en bij zijn groepje blijft en daar zijn eigen taaltje spreekt, maar zo werkt de realiteit niet.

Citaat:
Oud 5 augustus 2004, 09:03   #173
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door basil
Raf, Raf Raf, je wil het niet snappen hé?
Een laatste poging dan maar...

Vanaf het ontstaan van de homo sapiens is er steeds een constante geweest in het samenlevingspatroon: mensen verenigen zich volgens patronen van territoriale, culturele of biologische aard.
Denk jij nu echt dat alle afrikaanse stammen door één of andere overheid met een 'hokjespolitiek' gecreëerd zijn? Dat franstaligen in Vlaanderen mekaar opzoeken omdat een hogere macht hen dwingt?

Ik denk dat jou blinde haat tegen het Blok je zover heeft gekregen dat je paranoïde gaat reageren op ieder greintje vlaamse identiteit, Piano lijdt aan dezelfde ziekte.
Ga jij hier nu in alle ernst Vlaanderen vergelijken met een Afrikaanse stam? Ben jij niet goed snik of zo?

Citaat:
Oud 5 augustus 2004, 09:16   #174
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Waarom mag dat niet vergeleken worden Raf ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 09:36   #175
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Waarom mag dat niet vergeleken worden Raf ?
Omdat wij niet in Afrika leven en omdat we niet in stamverband leven. Dat lijkt me toch nogal wiedes...

Citaat:
Oud 5 augustus 2004, 10:09   #176
Tegendradigaard

Standaard

Stam of volk is dat niet gewoon een ander woord voor een min of meer zelfde lading ?
en ik wist niet dat jij onderscheid maakt tussen Afrika en Europa ? sinds wanneer is de wereld geen dorp meer ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 5 augustus 2004, 10:17   #177
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

NNNNNNNNNNNNNNNNNNNONNNNNNNNNNNSEENNNNNNNNNNNNNSS- alarm!!

Welk gemeentehuis?
Welke datum?

Weet meneer V. ook de naam van de bediende?
Zoniet, hoe laat was dit, men kan dat natrekken, dan kan men eens de reactie van de bediende horen.

En zelfs al heeft men dit niet, ambetaren houden zich hier heus niet mee bezig
Oud 5 augustus 2004, 10:39   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor, dat is allemaal geleuter. Wat jij wil is dat iedereen netjes in zijn hokje en bij zijn groepje blijft en daar zijn eigen taaltje spreekt, maar zo werkt de realiteit niet.
Hahaha. "Zo werkt de realiteit niet."

Wel, beste vriend, mag ik dan eens weten in welke land er geen territoriale omschrijvingen gebruikt worden?

Ik denk dat het eerder in fantasialand is...
Oud 5 augustus 2004, 10:40   #179
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door basil
Wel, Nello, blijkbaar ken jij als goede belg je vaderlandse geschiedenis niet, anders zou je weten wat in dit land met 'tweetaligheid' bedoeld wordt: Frans op de hoogste echelons en Nederlands bij de meiden en knechten.

De franstaligen bewijzen nog dagelijks dat ze hun imperialistische onverdraagzaamheid en arrogantie niet de baas kunnen; leg je oor maar eens te luisteren in de zgn. 'faciliteitengemeenten' waar de Vlamingen buitengepest worden op een manier die Happart als volleerd krapuul in Voeren invoerde en toepaste.

De waalse echtgenote van een collega liet me ooit weten dat zij niet zou dulden dat één van haar kinderen met een Vlaming zou trouwen.
D�*t is de mentaliteit van een franstalige: het zit in hun genen, bloed en bodem!

Als de Nazi's geen Duits hadden gepraat was het zeker Frans geweest.8)
Ik dacht nogthans dat de "adel" van de Duitse officieren allen Frans spraken. Zie maar naar onze leopold I. Die sprak ook frans!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 10:43   #180
Tegendradigaard

Standaard

Daarom ook dat de in Belgie aanwezige hogere nazi officieren zo graag met de Franstalige bourgeoisie aanpapte ?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be