Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2005, 20:45   #161
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Eén trein, drie verschillende spoormaatschappijen, en toch allemaal in één ticket bijeen. Niet slecht hé.

Nog nooit naar Nederland geweest trouwens? Ook altijd één ticket.
Voor de derde maal, dat is onzin (tenzij met thalys rijdt). Je krijgt 1 ticket, maar dat omvat in feite 2 verschillende trips (van Belgisch station tot de grenszone en van grenszone tot NEderlands station).
Oud 24 januari 2005, 20:57   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Eén trein, drie verschillende spoormaatschappijen, en toch allemaal in één ticket bijeen. Niet slecht hé.

Nog nooit naar Nederland geweest trouwens? Ook altijd één ticket.
Natuurlijk. Men krijgt maar één reisticket in de hand, zelfs al gaat het af te leggen traject over meerdere landen. Blijkbaar is dat voor bepaalden iets te moeilijk om te begrijpen.

Onlangs keek ik uit om naar Litouwen te sporen. Daartoe heb ik meerdere mogelijkheden: verschillende treinkaarten kopen (een railpass tot de laatste halte voor de Belgische grens, dan een internationaal biljet tot Berlijn, vervolgens een Duits biljet tot het eerste Poolse station, daarna een biljet van de Poolse spoorwegen en vervolgens een Litouws biljet). Misschien komt dat wel goedkoper uit, omdat de tarieven in Polen en Litouwen beduidend lager zijn dan bij ons. Gemakkelijk is het evenwel niet.

Ik kan gewoon EEN internationaal ticket kopen en daarna het hele traject afleggen. Veel gemakkelijker, maar ongetwijfeld wel wat duurder.

Maar er is ook de keuze om een van de interrailticketen te kopen.

Daarnaast biedt de NMBS trouwens grensoverschrijdende ticketten aan: één enkele treinkaart om naar bepaalde buitenlandse stations te sporen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 21:19   #163
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Natuurlijk. Men krijgt maar één reisticket in de hand, zelfs al gaat het af te leggen traject over meerdere landen. Blijkbaar is dat voor bepaalden iets te moeilijk om te begrijpen.

Onlangs keek ik uit om naar Litouwen te sporen. Daartoe heb ik meerdere mogelijkheden: verschillende treinkaarten kopen (een railpass tot de laatste halte voor de Belgische grens, dan een internationaal biljet tot Berlijn, vervolgens een Duits biljet tot het eerste Poolse station, daarna een biljet van de Poolse spoorwegen en vervolgens een Litouws biljet). Misschien komt dat wel goedkoper uit, omdat de tarieven in Polen en Litouwen beduidend lager zijn dan bij ons. Gemakkelijk is het evenwel niet.

Ik kan gewoon EEN internationaal ticket kopen en daarna het hele traject afleggen. Veel gemakkelijker, maar ongetwijfeld wel wat duurder.

Maar er is ook de keuze om een van de interrailticketen te kopen.

Daarnaast biedt de NMBS trouwens grensoverschrijdende ticketten aan: één enkele treinkaart om naar bepaalde buitenlandse stations te sporen.
En hoe denk je dat ze de prijs daarvan vaststellen? Komaan Jan, van jou verwacht ik toch beter.
Oud 24 januari 2005, 22:05   #164
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

met kans om iets te zeggen wat al gezegd is geweest (ik heb niet iedere posting gelezen) maar ik wil nog wel iets kwijt over de 1e paar postings.
Hier stond in dat de lijn winst maakt: spijt mij mensen maar het zal niet zo zijn.

De lijn maakt geen winst, ze maakt verlies, véééééééééééééél verlies hetgeen ze tekort komt wordt netjes bijgepast door de staat,
aankopen bv nieuwe bussen, siemensen, ... worden beslist en gefinancierd door diezelfde gulle staat (BRON: CLASSified info sorry)
inkomsten zijn nul vergeleken met de uitgaves

de lijn MAG geen winst maken, ze is een VZW,

gewoon even ter info
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]

Laatst gewijzigd door jusbou : 24 januari 2005 om 22:08.
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 22:08   #165
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Ook hier is de situatie grondig gewijzigd. In Nederland is men het openbaar vervoer zo langzamerhand aan het doodknijpen, op enkele uitzonderingen na. Enkele redenen lijken mij de centraal opgelegde bezuinigingen, de veel te kleine concessiegebieden, de algemene malaise van de Nederlandse economie, en de privatisering, waar de concurrentie alleen speelt bij het verlenen van de concessie, niet voor de reiziger.
De concurrentie speelt sowieso niet voor de reiziger, want er is een nationaal tariefsysteem, zowel voor de trein als voor de bus/tram/metro.

Ik deel je kritiek op het Nederlandse openbaar vervoer als het gaat over het streekvervoer. Het busvervoer is er inderdaad niet op vooruit gegaan, met uitzondering van het moderniseren van de vloot en goedkope actiekaartjes. Maar voor het spoorvervoer, waar deze topic toch over gaat, geldt deze achteruitgang niet (meer). Ik vraag me dan ook af welke verslechteringen je (nog) in het spoorvervoer ziet. Ik zie enkel verbeteringen, zowel vergeleken met drie/vier jaar geleden als vergeleken met tien jaar geleden. Modernere treinen, meer stations (opstapplaatsen), meer treinen (ook op onrendabele lijnen!), geen enkele lijn en amper stations gesloten, verbetering van de puntualiteit, nieuwe (lightrail)projecten in ontwikkeling, enz. Het kan natuurlijk altijd beter, maar er is nu ook al heel wat verbeterd.

Citaat:
De vraag was, of Vlaanderen beter zelf zijn spoorwegen zou beheren en uitbaten. Indertijd was ik gematigd voorstander. Ondertussen zijn andere oplossingen mij in het oog gesprongen.
Spoorwegen blijven m.i. best federaal, of zelfs overkoepeld door een Beneluxorgaan, eens Nederland terug wil investeren in OV. Niettemin, moet er veel meer inspraak mogelijk zijn van gewesten, provincies of gemeentes. Daarom worden in de schoot van een nationale holding, best wel de federale structuren gekopieerd, waarbij gemeenschappelijke projecten gezamelijk worden uitgevoerd, maar waarbij elk niveau autonoom eigen projecten kan ontwikkelen en financieren, zowel op vlak van uitbating als infrastructuur. In een dergelijke constructie zou ik zelfs graag De Lijn, TEC en MIVB integreren, of via de oprichting van vervoersbonden (Verkehrsbünden, zie NRW in Duitsland) bij het beleid betrekken.
Ik denk niet dat een integratie van alle openbaarvervoersniveaus in België zou werken. Daarvoor is het immers nodig dat er op alle vlakken hetzelfde beleid wordt gevoerd, dat men overal streeft naar efficiëntie, maar bovenal dat men bereid is samen te werken. Die bereidheid is er momenteel niet en bovendien lijkt Wallonië niet erg geïnteresseerd in efficiëntie maar des te meer in het alles bij het oude laten. Ook voor het opzetten van Verkehrsverbünde (vervoersverbanden) is samenwerking een eerste vereiste. Maar de grootste speler, de NMBS, zal daarvoor eerst volledig gereorganiseerd moeten worden. In de huidige situatie lijkt me dat niet waarschijnlijk. Overigens ben ik wel een groot voorstander van het opzetten van vervoersverbanden, daarmee loopt Duitsland natuurlijk ver voor. Maar in Duitsland heeft men geen nationale staatsopenbaarvervoersmaatschappij die alles overkoepelt. Ik begrijp dus niet echt goed waar dat idee vandaan komt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 22:15   #166
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Hier zitten blijkbaar enkele zotten die de splitsing van de NMBS wensen. Waarom ook niet.

Enkele vraagjes:
  • Wat met Brussel? Nu heb je reeds een ander vervoersbedrijf (MIVB), wat nú al voor problemen zorgt (dwz: de Lijn rijdt tot begin Brussel, want daarbinnen 'mag hij niet', dit resulteert dus in een wachttijd tussen het verlaten van de bus "De Lijn", en wachten op de bus "MIVB"
  • Wat met Brussel? Stel je nu voor, ieder zijn eigen treinen (De Lijn, TEC- ik ga hier al van de vereenvoudiging uit, dat "De Lijn" en "TEC" in Brusesl treinen mogen laten rijden - de Vlaamsnationalisten uit Brussel zullen dus nu en dan op een WAALSE trein moeten zitten). Die treinen komen vlot binnen in Brussel , maar moeten TERUG, want anders rijden die het andere landsgedeelte in (en terugrijden voor een trein is niet wat het is voor een auto - je het er een trekker voor nodig)
    ==> Je zit zowiezo in de knoop met Brussel
Deze argumenten geloof je zelf toch niet zeker?!

- Sinds wanneer kan een trein niet keren??? Is Brussel trouwens nu al niet het eindpunt van een groot aantal treinen?
- Waarom zouden een Vlaamse en een Waalse maatschappij niet naast elkaar actief kunnen zijn in Brussel? De Vlaamse maatschappij rijdt de treinen vanuit Vlaanderen naar Brussel, de Waalse maatschappij rijdt de treinen vanuit Wallonië naar Brussel.
Oud 24 januari 2005, 22:20   #167
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
- Waarom zouden een Vlaamse en een Waalse maatschappij niet naast elkaar actief kunnen zijn in Brussel? De Vlaamse maatschappij rijdt de treinen vanuit Vlaanderen naar Brussel, de Waalse maatschappij rijdt de treinen vanuit Wallonië naar Brussel.
Waarom dan niet ijveren voor een West-Vlaamse spoorwegmaatschappij? Oh ja juist, je vergat het element schaalvoordeel in je argument op te nemen .
Oud 24 januari 2005, 22:20   #168
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
met kans om iets te zeggen wat al gezegd is geweest (ik heb niet iedere posting gelezen) maar ik wil nog wel iets kwijt over de 1e paar postings.
Hier stond in dat de lijn winst maakt: spijt mij mensen maar het zal niet zo zijn.

De lijn maakt geen winst, ze maakt verlies, véééééééééééééél verlies hetgeen ze tekort komt wordt netjes bijgepast door de staat,
aankopen bv nieuwe bussen, siemensen, ... worden beslist en gefinancierd door diezelfde gulle staat (BRON: CLASSified info sorry)

gewoon even ter info

Raak!
Oud 24 januari 2005, 22:23   #169
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
ge kunt nen trein trekkenge kunt genen trein duwen (cfr: auto-met-caravan)
snappie snappie?
Je kunt geen trein duwen, zegt 'ie dan.

Nooit van trek-duwtreinen gehoord? Hoe denk jij dat de Beneluxtrein (Amsterdam-Brussel) heen en weer rijdt? Dat is een trek-duwtrein met aan de ene kant een loc en aan de andere kant een stuurstandrijtuig zonder motor. Op de heenreis trekt de loc en wordt de trein vanuit de loc bestuurd, op de terugreis duwt de loc en wordt de trein vanuit het stuurstandrijtuig bestuurd.
Oud 24 januari 2005, 22:26   #170
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Waarom dan niet ijveren voor een West-Vlaamse spoorwegmaatschappij? Oh ja juist, je vergat het element schaalvoordeel in je argument op te nemen .
Een West-Vlaamse spoorwegmaatschappij is ook heel goed mogelijk. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

Schaalvoordeel? Ik dacht dat het inmiddels wel duidelijk was dat spoorwegen juist beter op een lager schaalniveau kunnen worden beheerd.
Oud 24 januari 2005, 22:27   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

gewoon even ter info
Dat is larie. Een vzw mag weldegelijk winst maken, maar hoeft dat niet. Rendabiliteit is echter wel iets wat nagestreefd moet worden.

Bij mijn weten is De Lijn trouwens een autonoom overheidsbedrijf.
Oud 24 januari 2005, 22:30   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heeft u niet zo'n echt goed zicht op de toestand. In de eerste plaats is het zo dat De Lijn van de overheid een bepaalde opdracht moet vervullen. Daarbij zijn onder andere bepaalde overeenkomsten die de overheid zelf heeft opgelegd. 't Gratis vervoer in Hasselt bijvoorbeeld is een verplichting die De Lijn kreeg opgelegd. Daarvoor moet de overheid echter ook een vergoeding betalen, wat maar al te logisch is.

U vergeet ook dat De Lijn slechts een klein deel van de bussen bezit die dagelijks onder de gekende kleuren rijden: heel wat van die bussen zijn immers eigendom van private firma's die voor De Lijn werken in onderaanneming. Die firma's moeten zelf hun bussen kopen, onderhouden en rendabel maken. Ook dat is u blijkbaar onbekend.
Oud 24 januari 2005, 22:33   #173
Dimitri

Standaard

Citaat:
Voor de derde maal, dat is onzin (tenzij met thalys rijdt). Je krijgt 1 ticket, maar dat omvat in feite 2 verschillende trips (van Belgisch station tot de grenszone en van grenszone tot NEderlands station).
Daar ging het niet om. Jij beweerde dat je bij een splitsing van de NMBS straks twee of drie tickets moest kopen om naar de Ardennen te kunnen. Dat is dus onzin, want je kunt ook één ticket kopen voor internationale treinritten en -reizen. Wat er precies op het ticket staat is enkel een administratief gegeven. In de meeste gevallen staat alles wel degelijk op één ticket, alleen wordt er een bepaalde route (grensovergang) voorgeschreven. Zo kun je via de kaartautomaat op elk Nederlands treinstation kaartjes naar de belangrijkste bestemmingen in België en Duitsland kopen, plus enkele bestemmingen in Frankrijk en Luxemburg. Op dat kaartje staat dan alleen via welke grensovergang de reis moet lopen (bijv. 'Roosendaal - grens').
Oud 24 januari 2005, 23:07   #174
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ging het niet om. Jij beweerde dat je bij een splitsing van de NMBS straks twee of drie tickets moest kopen om naar de Ardennen te kunnen. Dat is dus onzin, want je kunt ook één ticket kopen voor internationale treinritten en -reizen.
Neen, technisch gezien kan ik niet anders dan je melden dat je de essentie niet lijkt te snappen. Je koopt meerdere tickets, en het is niet omdat dit samengevat staat op 1 papier dat het ook effectief om 1 ticket gaat. Neen, integendeel, het gaat hier om verschillende trajecten, en daar betaal je ook de prijs voor (+ passeren van de grens, maar dat je officieel niet zeggen in deze EU-tijden).

Citaat:
Wat er precies op het ticket staat is enkel een administratief gegeven. In de meeste gevallen staat alles wel degelijk op één ticket, alleen wordt er een bepaalde route (grensovergang) voorgeschreven. Zo kun je via de kaartautomaat op elk Nederlands treinstation kaartjes naar de belangrijkste bestemmingen in België en Duitsland kopen, plus enkele bestemmingen in Frankrijk en Luxemburg. Op dat kaartje staat dan alleen via welke grensovergang de reis moet lopen (bijv. 'Roosendaal - grens').
Ja en waarom is dat denk je? Je zegt het bijna zelf.

Het is niet omdat ze bij de NS bepaalde trajecten hard coded hebben in de DB (ze leasen hem wellicht van de NMBS ) dat dit effectief ook 1 geintegreerd traject is. Oh neen, mijn beste non-train spotting friend. "Daar slaat u de bal gevoelig mis."

Laatst gewijzigd door gm10 : 24 januari 2005 om 23:26.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 23:11   #175
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een West-Vlaamse spoorwegmaatschappij is ook heel goed mogelijk. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

Schaalvoordeel? Ik dacht dat het inmiddels wel duidelijk was dat spoorwegen juist beter op een lager schaalniveau kunnen worden beheerd.
Dan moet je in het vervolg eens beter opletten de volgende keer je in de trein zit. Die parallelle ijzeren staven waartussen de trein voortdurend lijkt te mikken, in het jargon ook wel rails genoemd, zijn duur om te leggen. Het beheer van zo'n systeem wordt best van al op grote schaal waargenomen, in casu Europa. Maar jij zou een West-Vlaams spoorsysteem wel weten te pruimen?
Oud 24 januari 2005, 23:13   #176
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
De NMBS moet in de komende jaren 600 miljoen euro besparen. Door jarenlang wanbeleid is de NMBS uitgegroeid tot een slecht werkend, log, verlieslatend, oer-Belgisch staatsbedrijf.

De meeste stationsgebouwen liggen er dan ook verloederd en verouderd bij. Ook rijden er nog treinen rond die je eerder zou verwachten in het oostblok.

Steeds meer politici willen dan ook de splitsing van de NMBS.

- de SP.A (waaronder Stevaert, minister van verkeer)
- de VLD
- de N-VA
- de CD&V
- Vlaams Blok

Tijd dus voor een nieuwe, frisse, goed werkende Vlaamse spoorwegmaatschappij. De Lijn heeft bewezen dat het werkt; het busvervoer in Vlaanderen werkt uitstekend en De Lijn maakt winst!
Waar wachten de spoorwegen nog op!?
Blijkbaar ben je wel vergeten dat de NMBS de laatste 15 jaar geleid werd door Schouppe (CDenV) en Vincke (VLD).
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 23:14   #177
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar heeft u niet zo'n echt goed zicht op de toestand. In de eerste plaats is het zo dat De Lijn van de overheid een bepaalde opdracht moet vervullen. Daarbij zijn onder andere bepaalde overeenkomsten die de overheid zelf heeft opgelegd. 't Gratis vervoer in Hasselt bijvoorbeeld is een verplichting die De Lijn kreeg opgelegd. Daarvoor moet de overheid echter ook een vergoeding betalen, wat maar al te logisch is.

U vergeet ook dat De Lijn slechts een klein deel van de bussen bezit die dagelijks onder de gekende kleuren rijden: heel wat van die bussen zijn immers eigendom van private firma's die voor De Lijn werken in onderaanneming. Die firma's moeten zelf hun bussen kopen, onderhouden en rendabel maken. Ook dat is u blijkbaar onbekend.
Misschien heeft de relevante persoon geen goed zicht op de toestand, maar uit jouw reply valt dit niet af te leiden.

Als je je een post begint met het zeggen dat de originele post verkeerd is, verwacht ik meestal argumentatie waarom dit verkeerd zou zijn. Jouw beslissing om in plaats hiervan interessante doch in deze context overbodige informatie te verschaffen, verwart me enigszins.
Oud 24 januari 2005, 23:35   #178
Dimitri

Standaard

Citaat:
Neen, technisch gezien kan ik niet anders dan je melden dat je de essentie niet lijkt te snappen. Je koopt meerdere tickets, en het is niet omdat dit samengevat staat op 1 papier dat het ook effectief om 1 ticket gaat. Neen, integendeel, het gaat hier om verschillende trajecten, en daar betaal je ook de prijs voor (+ passeren van de grens, maar dat je officieel niet zeggen in deze EU-tijden).
Als de reiziger één keer een ticket moet kopen waar alles op één papier staat, wat is dan in godsnaam het probleem voor die reiziger? Je hoeft dus n�*et twee of drie tickets te kopen, wat jij letterlijk beweerde, dus er verandert helemaal NIETS.

Citaat:
Ja en waarom is dat denk je? Je zegt het bijna zelf.

Het is niet omdat ze bij de NS bepaalde trajecten hard coded hebben in de DB (ze leasen hem wellicht van de NMBS ) dat dit effectief ook 1 geintegreerd traject is. Oh neen, mijn beste non-train spotting friend. "Daar slaat u de bal gevoelig mis."
Het is helemaal niet relevant of het een geïntegreerd traject is in de computer van de NS of de DB, het gaat erom wat de gevolgen voor de reiziger zijn bij het overschrijden van een grens. Die zijn er dus niet, want je kunt één kaartje kopen voor het hele traject.

Overigens ben je ook voor binnenlandse ritten verplicht om de kortste route te nemen. Of denk je dat je met een kaartje van Maastricht naar Heerlen via Groningen mag reizen? Nee dus. Met een kaartje van Maastricht naar Luik mag je logischerwijs dus ook niet via Roosendaal en Antwerpen.
Oud 24 januari 2005, 23:44   #179
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dan moet je in het vervolg eens beter opletten de volgende keer je in de trein zit. Die parallelle ijzeren staven waartussen de trein voortdurend lijkt te mikken, in het jargon ook wel rails genoemd, zijn duur om te leggen. Het beheer van zo'n systeem wordt best van al op grote schaal waargenomen, in casu Europa. Maar jij zou een West-Vlaams spoorsysteem wel weten te pruimen?
Jij zit duidelijk nog met de ouderwetse koppeling van spoorbeheer en spoorvervoer in je hoofd. Het is heel goed mogelijk om het spoorbeheer nationaal te houden, maar op die spoorwegen regionale spoorwegmaatschappijen te laten opereren. Dat gebeurt ondertussen in Nederland, in Duitsland, en inmiddels is ook in België alvast een aparte infrastructuursmaatschappij Infrabel naast de vervoersmaatschappij NMBS opgericht, weliswaar onder de NMBS-Holding.
Oud 25 januari 2005, 00:14   #180
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de reiziger één keer een ticket moet kopen waar alles op één papier staat, wat is dan in godsnaam het probleem voor die reiziger? Je hoeft dus n�*et twee of drie tickets te kopen, wat jij letterlijk beweerde, dus er verandert helemaal NIETS.
Ha! En aan de prijs denk je blijkbaar niet. Waarom moet men 2 nationale spoordiensten voor het traject kortrijk-rijsel? Neen, een internationaal ticket is nagenoeg altijd een combinatie-ticket, ook al wordt dit niet noodzakelijk letterlijk vemeld op het ticket.

Citaat:
Het is helemaal niet relevant of het een geïntegreerd traject is in de computer van de NS of de DB, het gaat erom wat de gevolgen voor de reiziger zijn bij het overschrijden van een grens. Die zijn er dus niet, want je kunt één kaartje kopen voor het hele traject.
Dat is erg relevant. Bij de NS is men van oordeel dat dergelijk tracject vaak genoeg voor komt zodat men het kan hard coden. Dit heeft natuurlijk een bepaalde kost, maar de efficientie bij het personeel dat de tickets verkoopt neemt toe.

Citaat:
Overigens ben je ook voor binnenlandse ritten verplicht om de kortste route te nemen. Of denk je dat je met een kaartje van Maastricht naar Heerlen via Groningen mag reizen? Nee dus. Met een kaartje van Maastricht naar Luik mag je logischerwijs dus ook niet via Roosendaal en Antwerpen.
Dat is in Belgie volgens mij niet het geval. Je moet natuurlijk niet via Luik van Kortrijk naar Oostende gaan. Maar Kortrijk-Gent-Oostende is helemaal geen probleem.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be