Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2013, 21:58   #161
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Lees het artikel op pagina 1. Die zetelverdeling is niet mijn uitvinding, maar is een simulatie door de onderzoekers zelf. Ik heb het - als ik me niet vergis - zelfs vetjes gezet zodat het wat zou opvallen.
Die zetelverdeling is voor de Kamer, en dus irrelevant. Zelfs met slechts vijftien Vlaamse zetels kan een federale meerderheid gevormd worden.

Interessanter zou zijn om een zetelverdeling te maken voor het Vlaams Parlement. Volgens mij komen CD&V, Open VLD, sp.a en Groen nog aan een meerderheid, met dank aan LDD dat onder de kiesdrempel valt.
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 22:01   #162
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Er is geen enkele reden waarom regionaal en federaal afspiegelingscoalities zouden moeten zijn. Dat is nu ook niet het geval. En als jij echt wil geloven dat n-va in vlaanderen niet het initiatief zal nemen, en de luxe van de keuze van partner niet te kunnen tot een succes omzetten dan moet je maar bij je rekensommetje blijven en geloven in een coalitie van allen die niets kan beslissen omdat ze over alles oneens zijn.
Jij blijft maar gans de tijd hameren op het feit dat N-VA zeker in de Vlaamse regering zal zitten, terwijl hier nauwelijks volk zit die dat ontkent. Tuurlijk zullen ze dat. Als er geen aardverschuiving gebeurt zullen ze verdorie dubbel zo groot zijn als het tweede partijtje.

Maar jij koppelt dat volledig los van de federale regeringsvorming. En da's andere koek. Volgens jou wordt het blijkbaar sowieso Di Rupo II. En daar zou ik toch niet zo zeker van zijn. Di Rupo II zal uiterst onstabiel zijn als ze er komt. De tegenstellingen tussen de twee locomotieven kunnen niet groter zijn. De CD&v zal in een onmogelijk spagaat terechtkomen, waar ze federaal naar links (onder Di Rupo) moeten stomen, en regionaal naar rechts (onder De Wever). Die zitten daar volgens mij niet voor te springen.
De vLD en SPa zullen ook niet bepaald gretig zijn om zich nog wat verder de vernieling in te regeren indien ze inderdaad opnieuw weeral nog eens een oplawaai krijgen in 2014. Temeer daar Di Rupo zelf, die blijkbaar ook slaag krijgt wegens niet-links-genoeg-meer-voor-de-Walen, zeer karig zal zijn met toegevingen aan de restanten van de Vlaamse traditionele partijtjes.

De kans dat én vLD én SPa én CD&v in 2014 met cijfers als in deze peiling nog in een federale regering durven stappen zónder N-VA, is zo goed als nihil. Ze hebben stuk voor stuk meerdere goede redenen om die sprong zéér kritisch te overwegen.
En mochten ze al zo dwaas zijn - wat ik niet geloof - dan heeft die regering er binnen de drie maanden alweer gelegen en komt er een complete blokkering, gevolgd door een afstraffing van jewelste voor de traditio's bij de vervroegde federale verkiezingen.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 22:02   #163
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dus dat is ook je mening over de regering Di Rupo?
dat is wat jij ervan maakt. de regering di rupo heeft oa gedaan waar de vlaams nationalisten al decennia over memmen : bhv is gespltst. Dank U di rupo moet je eigenlijk zeggen.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 22:03   #164
abramis brama
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
Zelfs met slechts vijftien Vlaamse zetels kan een federale meerderheid gevormd worden.
Dat zou een godsgeschenk zijn voor de N-VA.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
Oud 6 september 2013, 22:07   #165
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Op Vlaams vlak speelt trouwens ook de factor-Peeters. Reken maar dat die heel wat N-VA-stemmen zal binnenhalen (en Crevits in W-Vlaanderen). Volgens mij zal N-VA procentueel meer scoren op federaal dan op Vlaams niveau.
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 22:08   #166
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij blijft maar gans de tijd hameren op het feit dat N-VA zeker in de Vlaamse regering zal zitten, terwijl hier nauwelijks volk zit die dat ontkent. Tuurlijk zullen ze dat. Als er geen aardverschuiving gebeurt zullen ze verdorie dubbel zo groot zijn als het tweede partijtje.

Maar jij koppelt dat volledig los van de federale regeringsvorming. En da's andere koek. Volgens jou wordt het blijkbaar sowieso Di Rupo II. En daar zou ik toch niet zo zeker van zijn. Di Rupo II zal uiterst onstabiel zijn als ze er komt. De tegenstellingen tussen de twee locomotieven kunnen niet groter zijn. De CD&v zal in een onmogelijk spagaat terechtkomen, waar ze federaal naar links (onder Di Rupo) moeten stomen, en regionaal naar rechts (onder De Wever). Die zitten daar volgens mij niet voor te springen.
De vLD en SPa zullen ook niet bepaald gretig zijn om zich nog wat verder de vernieling in te regeren indien ze inderdaad opnieuw weeral nog eens een oplawaai krijgen in 2014. Temeer daar Di Rupo zelf, die blijkbaar ook slaag krijgt wegens niet-links-genoeg-meer-voor-de-Walen, zeer karig zal zijn met toegevingen aan de restanten van de Vlaamse traditionele partijtjes.

De kans dat én vLD én SPa én CD&v in 2014 met cijfers als in deze peiling nog in een federale regering durven stappen zónder N-VA, is zo goed als nihil. Ze hebben stuk voor stuk meerdere goede redenen om die sprong zéér kritisch te overwegen.
En mochten ze al zo dwaas zijn - wat ik niet geloof - dan heeft die regering er binnen de drie maanden alweer gelegen en komt er een complete blokkering, gevolgd door een afstraffing van jewelste voor de traditio's bij de vervroegde federale verkiezingen.
Kan je me enig idee geven op welk regeringsprogramma die federale regering met de N-VA volgens u gaat werken?
Oud 6 september 2013, 22:10   #167
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De CD&v zal in een onmogelijk spagaat terechtkomen, waar ze federaal naar links (onder Di Rupo) moeten stomen, en regionaal naar rechts (onder De Wever). Die zitten daar volgens mij niet voor te springen.
Mogelijk is cd&v slim genoeg om zichzelf niet in zo'n positie te plaatsen. Ze zullen dus moeten kiezen, en als je hun retoriek hoort de laatste maanden, zouden ze best voor Di Rupo kunnen kiezen. N-VA loopt het risico om in een moeilijke situatie te komen. In een scenario waar N-VA op Vl niveau incontournable is: als er eerst een federale regering gevormd wordt, zal de bewegingsruimte om dingen te veranderen voor N-VA onmiddellijk veel kleiner zijn. N-VA kan dan weigeren om in een Vlaamse regering te stappen, maar als zij zelf voor onbestuurbaarheid zorgen op Vlaams niveau kunnen ze de partij zo goed als opdoeken. Of het zou moeten zijn dat ze met VB gaan regeren op Vlaams niveau (indien NVA + VB = meerderheid). Ik vrees een scenario waarbij er eerst een federale regering wordt gevormd, en dat dan de druk op NVA toeneemt om in een Vlaamse regering te stappen die nauwelijks of niks van confederalisme realiseert.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 22:11   #168
rafkaf
Banneling

Standaard

Laat ons hopen dat de PS in het noorden volledig misbaar wordt.

En als Crombez zijn werk doet, zit dat er dik in.
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 22:14   #169
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Zou iemand voor mij eens bondig maar volledig, de splitsing van bhv uit de doeken kunnen doen ?
Met volledig bedoel ik: de uitzonderingen, waar doorkruisingen van Vlaanderen, Wallonië en Brussel, op de diverse vlakken, vermeld worden.

Uitzonderingen dus op het systeem: Vlaanderen Vlaams, Wallonië Franstalig, Brussel tweetalig.

En om pseudo-intellectualiteit te voorkomen, liefst met een degelijke onderbouwing van verwijzingen naar een betrouwbare link. Want er zijn soms fantasten op dit forum.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 22:15   #170
abramis brama
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Kan je me enig idee geven op welk regeringsprogramma die federale regering met de N-VA volgens u gaat werken?
Nee. Uiteraard niet. De PS vertegenwoordigt de politieke grondstroom in Wallonië, terwijl de N-VA de politieke grondstroom in óns land vertegenwoordigt. Die twee zijn niet eeuwig verenigbaar, wegens diametraal tegengesteld.

Ik hoop dan ook dat we in 2014 wél kunnen wat we bij ons wereldrecord (nog net) niet konden : vaststellen dat belgië (al lang) niet meer werkt.

Ik wil geen federale regering met N-VA.
Ik wil ook geen federale regering zonder N-VA.
In 2014 is het streefdoel : het opdoeken van de laatste federale belgische regering, en het opstarten van minstens een confederale staatsstructuur en als het even kan - half werk is immers nooit goed - de start van de finale onderhandelingen over de opdeling van het land in twee of drie volwaardige entiteiten.
Oud 6 september 2013, 22:15   #171
abramis brama
Parlementslid

Standaard

*knip* (dubbel) (kwade blik naar muis)

Laatst gewijzigd door abramis brama : 6 september 2013 om 22:15.
Oud 6 september 2013, 22:17   #172
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is wat jij ervan maakt.
Nee, niet echt. Ik had het over een scenario waarbij de traditio's een Vlaamse regering vormen. Jij noemt zo'n coalitie 'een coalitie van allen die niets kan beslissen omdat ze over alles oneens zijn'
. Maar dat is de Vlaamse helft vd coalitie die nu federaal bestuurt.
Of denk je dat een partij als Groen hét grote verschil zal maken?

Wat een gespartel peter!

Citaat:
de regering di rupo heeft oa gedaan waar de vlaams nationalisten al decennia over memmen : bhv is gespltst. Dank U di rupo moet je eigenlijk zeggen.
Nee, niet echt. BHV is gesplitst maar er komen Franstalige rechters in heel Vlaams-Brabant, en wat het kiesdistrict betreft is de splitsing maar half-half, het kanton Sint-Genesius-Rode kan op Brusselse lijsten stemmen. Je kunt al van mijlenver zien aankomen dat de Franstalige imperialistische politici dit gaan aangrijpen om dat kanton van Vlaanderen los te weken, vermits de Franstaligen die daar de meerderheid zijn uiteraard op Brusselse lijsten zullen stemmen.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 22:22   #173
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dan heb je er vast ook geen probleem mee dat van de NSDAP ook te beweren ?
[trolmode on]
Die staken nogthans altijd vriendelijk hun hand op naar iedereen
[trolmode off]
Oud 6 september 2013, 22:24   #174
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spabert Bekijk bericht
Frank vandenbroecke was dan ook een dream team lid

spabert
Welk team? Frank en zijn ego?
Oud 6 september 2013, 22:24   #175
abramis brama
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Mogelijk is cd&v slim genoeg om zichzelf niet in zo'n positie te plaatsen. Ze zullen dus moeten kiezen, en als je hun retoriek hoort de laatste maanden, zouden ze best voor Di Rupo kunnen kiezen. N-VA loopt het risico om in een moeilijke situatie te komen. In een scenario waar N-VA op Vl niveau incontournable is: als er eerst een federale regering gevormd wordt, zal de bewegingsruimte om dingen te veranderen voor N-VA onmiddellijk veel kleiner zijn. N-VA kan dan weigeren om in een Vlaamse regering te stappen, maar als zij zelf voor onbestuurbaarheid zorgen op Vlaams niveau kunnen ze de partij zo goed als opdoeken. Of het zou moeten zijn dat ze met VB gaan regeren op Vlaams niveau (indien NVA + VB = meerderheid). Ik vrees een scenario waarbij er eerst een federale regering wordt gevormd, en dat dan de druk op NVA toeneemt om in een Vlaamse regering te stappen die nauwelijks of niks van confederalisme realiseert.
Hier volstaat het te verwijzen naar wat er in Antwerpen is gebeurd. Mits ze de juiste postjes aan te bieden, zijn de tsjeven �*ltijd over de streep te trekken. Dat geldt net zo goed voor de Vlaamse regering als voor de Antwerpse coalitie.

Ik herinner me nog heel goed dat Van Peel er 100 % voor wou gaan om BDW buiten het stadhuis te houden, en voor 200 % zijn loyauteit aan Onderlijfke betuigde. En zie nu...

Me dunkt trouwens dat CD&v louter programmatorisch meer raakvlakken heeft met de N-VA dan met de PS. Ook dat zal een rol spelen bij de keuze die zich inderdaad zal opdringen.

Last but not least : die keuze zou wel eens erg makkelijk kunnen worden als blijkt dat één van de twee geslagen honden (SP.a en vLD die blijkbaar niet genoeg krijgen van het inkrimpen) besluit de oppositie op te zoeken.
Er zijn vele redenen voor elk van de traditionele partijen om niet holderdebolder mee te gaan in een vervolgverhaal voor Di Rupo I.
Oud 6 september 2013, 22:25   #176
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is wat jij ervan maakt. de regering di rupo heeft oa gedaan waar de vlaams nationalisten al decennia over memmen : bhv is gespltst. Dank U di rupo moet je eigenlijk zeggen.
ontdubbeld.
http://www.mensenrecht.be/node/1984
Citaat:
De ontdubbeling van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde (BHV) zou kosteloos zijn, maar nu blijkt dat zij jaar na jaar 12,5 miljoen euro zal kosten. Dat bericht De Tijd.
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 22:26   #177
system
Banneling

Standaard

Off topic.

De Belgische ploeg won zojuist met 2-0 van Schotland.

Sommige Vlaams-nationalistjes zullen niet goed slapen vannacht.

Het zij zo.

Laatst gewijzigd door system : 6 september 2013 om 22:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 22:30   #178
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Off topic.

Het zij zo.
Wie gaat daar nu zijn slaap voor laten...
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 22:31   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, want voor een vanzelfsprekendheid hebben de Vlaamse onderhandelaars zich bereid getoond heel diep te gaan. Beschamend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 22:31   #180
abramis brama
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Off topic.

Het zij zo.
Ook off-topic

Dat wordt wel weer goedgemaakt op dat �*nder koekendozenromantisch top-evenement : het Eurovisiesongfestival.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be