Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2010, 17:44   #161
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het Frans in Canada is een Frans dat in grote mate lijkt op het Frans in Frankrijk. Maar de Québécois hebben ook hun eigen uitspraak of tongval, hun eigen woordenschat, hun uitdrukkingen in bepaalde gevallen, enz. En toch is dit een vorm van Algemeen Beschaafd Frans (als ik me zo mag uitdrukken).

En zo is dat ook voor het Vlaams of Zuid-Nederlands. Het moet uit zijn met de noord-Nederlandse taalhegemonie hier in Vlaanderen. Wij behoren weliswaar tot hetzelfde taalgebied als de Nederlanders, maar wij hebben zo ook onze taaleigenheden en dito gevoeligheden hier in Vlaanderen. Net zoals de Québécois.

Maar die worden tenminste zo niet betutteld vanuit Parijs zoals wij vanuit Den Haag. En dit in samenwerking met die Vlaamse mossels die in de Taalunie zetelen.
Die betutteling is er niet, tenzij uitsluitend in dat gefrustreerde kopje van jou. Wij worden door Nederland heel hoffelijk behandeld. De gezaghebbende commissies inzake taalbeleid zijn netjes gemengd. Zoals hier reeds (o.m. door Spinoza) werd aangevoerd, is zowel de Taalunie als de desbetreffende samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen er in de eerste plaats gekomen op aandringen van Vlaanderen. Om heel begrijpelijke redenen overigens. Maar ja, er zijn in Vlaanderen altijd wel ergens recalcitrante, door Belgicisme gemotiveerde, jaloers-wantrouwige mensjes. Zwaar beladen met "Ollander"-haat.

Toch zullen we doorgaan...

Laatst gewijzigd door quercus : 3 april 2010 om 17:48.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 17:50   #162
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die betutteling is er niet, tenzij uitsluitend in dat gefrustreerde kopje van jou. Wij worden door Nederland heel hoffelijk behandeld. De gezaghebbende commissies inzake taalbeleid zijn netjes gemengd. Zoals hier reeds (o.m. door Spinoza) werd aangevoerd, is zowel de Taalunie als de desbetreffende samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen er in de eerste plaats gekomen op aandringen van Vlaanderen. Om heel begrijpelijke redenen overigens. Maar ja, er zijn in Vlaanderen altijd wel ergens recalcitrante, door Belgicisme gemotiveerde, jaloers-wantrouwige mensjes. Zwaar beladen met "Ollander"-haat.

Toch zullen we doorgaan...
Men kan ook ' hoffelijk ' betutteld worden. Maar dat hebt ge blijkbaar nog niet door. U kennende, verwondert me dat dan ook geenzins.

Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 17:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 18:55   #163
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men kan ook ' hoffelijk ' betutteld worden. Maar dat hebt ge blijkbaar nog niet door. U kennende, verwondert me dat dan ook geenzins.
De gekende methodiek welke door system wordt toegepast. Net daardoor maakt het geen indruk meer.
Oud 3 april 2010, 19:12   #164
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De gekende methodiek welke door system wordt toegepast. Net daardoor maakt het geen indruk meer.
Geef toe, u bent toch maar een slaafse ja-knikker van de Haagse vrienden.

U hebt zich uit de naad gewerkt (en ondertussen ook belachelijk gemaakt) om toch maar te bewijzen dat het Vlaamse 'droogkuis' niet deugde omdat het een Franse vertaling was en dat het Hollandse 'stomerij' wel deugde. Alleen vergat u erbij te vertellen dat 'stomerij' ook uit het Engels komt en dat de Engelsen ook 'dry cleaning' (droogkuis) gebruiken en waarmee u blijkbaar minder moeite hebt. Dat u als anglofiel zo'n blunder maakt, is onbegrijpelijk.

Let wel: ik wil hier niet opnieuw deze discussie starten. Gewoon een weetje.

Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 19:13.
Oud 3 april 2010, 19:41   #165
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Zijn jullie nu wéér over die taal aan het zagen?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 19:44   #166
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef toe, u bent toch maar een slaafse ja-knikker van de Haagse vrienden.

U hebt zich uit de naad gewerkt (en ondertussen ook belachelijk gemaakt) om toch maar te bewijzen dat het Vlaamse 'droogkuis' niet deugde omdat het een Franse vertaling was en dat het Hollandse 'stomerij' wel deugde. Alleen vergat u erbij te vertellen dat 'stomerij' ook uit het Engels komt en dat de Engelsen ook 'dry cleaning' (droogkuis) gebruiken en waarmee u blijkbaar minder moeite hebt. Dat u als anglofiel zo'n blunder maakt, is onbegrijpelijk.

Let wel: ik wil hier niet opnieuw deze discussie starten. Gewoon een weetje.

System, even een suggestie. Start een nieuwe draad op dit forum met een kleine vraag, gericht tot alle deelnemers.

Vraag: wie heeft zich tijdens de voorbije maanden in de discussie rond het "droogkuis versus stomerij"-onderwerp het meest belachelijk gemaakt? System of quercus? Geef de deelnemers gelegenheid tot stemmen. Veel succes!
Oud 3 april 2010, 20:16   #167
system
Banneling

Standaard

Citaat:

System, even een suggestie. Start een nieuwe draad op dit forum met een kleine vraag, gericht tot alle deelnemers.

Vraag: wie heeft zich tijdens de voorbije maanden in de discussie rond het "droogkuis versus stomerij"-onderwerp het meest belachelijk gemaakt? System of quercus? Geef de deelnemers gelegenheid tot stemmen. Veel succes!
Ge moet u niet van de domme houden. Ge weet perfect wat ik zeggen wil.

Iets anders. Ik zag zojuist de zoveelste aflevering van De Troon op Ned 2. De geschiedenis van het Nederlands koningshuis vanaf Willem I.

Na drie of vier afleveringen moet iedereen met een nuchtere geest en met wat gezond verstand onvermijdelijk toch tot een simpel besluit komen. Dat kan niet anders. En dat besluit luidt : wat een ontluisterende geschiedenis!! Wat een pretentieuze, dictatoriale lantefanters en onbekwamen die Oranjes toch niet zijn! Onvoorstelbaar. Wat een afgang! De Oranjes komen er wel zeer slecht uit. En ge kunt me dus hier niet eens verdenken van vooringenomenheid, want het wordt elke week uitgezonden op de Nederlands televisie. Eigenlijk wordt hier door de Nederlandse TV bevestigd wat ik hier al zo lang pretendeer.

Dus Quercus, ik zou me toch nog maar eens bedenken in uw plaats voordat ge nog eens op bedevaart vertrelt naar Delft .

___

Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 20:39.
Oud 3 april 2010, 20:21   #168
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou voor het Nederlands taalgebied niet mogen gelden wat we aantreffen in dat van het Frans, het Italiaans, het Spaans enz.? Ik heb nog nooit gehoord dat de Franstalige Zwitsers, de Frans Canadezen en al evenmin onze eigen Franstaligen met dergelijke onzin komen aandraven. Er is geen enkele reden waarom wij op dat vlak een uitzondering zouden moeten maken.
Ik heb de Fransen dan ook nooit horen spreken over een annexatie van die taalgebieden
En bij de Duitsers is het nu ook alweer 70 jaar geleden dat ze zo een stoot uitgehaald hebben.

Hier vormen de groot-nederlanders dan blijkbaar wel een uitzondering.
Oud 3 april 2010, 20:25   #169
Shadowke

Standaard

Alboreto, dat is weer is volledig uit de lucht gegrepen wat je zanikt!
er is nergens sprake geweest van annexatie behalve uit monde van belgicisten zoals jij, henri1 en system!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 06:55   #170
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Alboreto, dat is weer is volledig uit de lucht gegrepen wat je zanikt!
er is nergens sprake geweest van annexatie behalve uit monde van belgicisten zoals jij, henri1 en system!
U weet dat dat wel zo is.
Het enige wat U moet doen is de oerversie van uw eigen zogenaamde "document" bij de hand nemen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 08:32   #171
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik heb de Fransen dan ook nooit horen spreken over een annexatie van die taalgebieden
En bij de Duitsers is het nu ook alweer 70 jaar geleden dat ze zo een stoot uitgehaald hebben.

Hier vormen de groot-nederlanders dan blijkbaar wel een uitzondering.
De Fransen hoeven niet te zeuren,want Belgie is al een Frans wingewest.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 09:08   #172
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
idd
Oud 4 april 2010, 09:13   #173
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wist niet dat Vlaanderen een Franstalig gebied was! TAK, VVB en compagnie zullen het graag horen!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 09:21   #174
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik wist niet dat Vlaanderen een Franstalig gebied was! TAK, VVB en compagnie zullen het graag horen!
weet je wel wat wingewest betekent?
kdenket ni.
Oud 4 april 2010, 09:32   #175
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U weet dat dat wel zo is.
Het enige wat U moet doen is de oerversie van uw eigen zogenaamde "document" bij de hand nemen.
je doet wat je wilt met de oerversie!
de huidige en definitieve versie telt nu!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 april 2010 om 09:33.
Oud 4 april 2010, 09:55   #176
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge moet u niet van de domme houden. Ge weet perfect wat ik zeggen wil.

Iets anders. Ik zag zojuist de zoveelste aflevering van De Troon op Ned 2. De geschiedenis van het Nederlands koningshuis vanaf Willem I.

Na drie of vier afleveringen moet iedereen met een nuchtere geest en met wat gezond verstand onvermijdelijk toch tot een simpel besluit komen. Dat kan niet anders. En dat besluit luidt : wat een ontluisterende geschiedenis!! Wat een pretentieuze, dictatoriale lantefanters en onbekwamen die Oranjes toch niet zijn! Onvoorstelbaar. Wat een afgang! De Oranjes komen er wel zeer slecht uit. En ge kunt me dus hier niet eens verdenken van vooringenomenheid, want het wordt elke week uitgezonden op de Nederlands televisie. Eigenlijk wordt hier door de Nederlandse TV bevestigd wat ik hier al zo lang pretendeer.

Dus Quercus, ik zou me toch nog maar eens bedenken in uw plaats voordat ge nog eens op bedevaart vertrelt naar Delft .
Ja, en wat wil je nu bereiken met je gelul over de Oranjes? Daar heb ik toch geen zaken mee? Het enige wat mij interesseert is een nauwe samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen. Over de vorm die dit in de toekomst zou aannemen laat ik me niet uit. Het zal in geen geval een "annexatie" worden, zoals dit hier steeds maar opnieuw wordt gekwekt door onze Belgicisten. Het Nederlandse koningshuis, daar moeten de Nederlanders maar mee in het reine komen. Als zij vinden dat, ondanks de kleine en grote fouten, het toch nog steeds beter is dat die familie langs erfelijke weg de titel van staatshoofd van Nederland wordt toegeschoven, dan hebben wij als Vlamingen daar niets aan te zeggen. Trouwens, dat interesseert me niet ook. Ze zullen toch nooit het staatshoofd worden van de Vlamingen. Maar, de sappige verhalen over de Oranjes staan een nauwe samenwerking van Nederland en Vlaanderen hoegenaamd niet in de weg. Zij weten ook wel dat er in Vlaanderen veel meer republikeinen te vinden zijn, waaronder mijzelf.
Oud 4 april 2010, 09:58   #177
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wist niet dat Frankrijk belastingen en taksen inde hier in België?

Nonsens dus.

Maar het ging in de post ver Franstalig Zwitserland, Franstalig Canada, ...
Oud 4 april 2010, 11:18   #178
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Af en toe mag het ook eens minder serieus. Wij leven hier in het zuiden, niet in het barre en saaie noorden boven de Moerdijk.
Als er iemand op dit forum is die in de buurt komt van een schoolmeestertje a la Balkenende en Rouvoet, ben jij het wel.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 08:55   #179
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Zijn jullie nu wéér over die taal aan het zagen?
Alsof dat niet belangrijk is ?
Oud 5 april 2010, 08:56   #180
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
je doet wat je wilt met de oerversie!
de huidige en definitieve versie telt nu!
Nope, die telt niet.
De oerversie geeft aan waar je acht naartoe wil met Vlaanderen.

De huidige versie heb je afgezwakt om ze verkoopbaar te maken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be