Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2013, 11:40   #161
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is bij de meeste protestanten niet anders. Zodra er een interpretatie is die niet strookt met die van de "oudsten", ontstaat een afscheuring. En zo versnippert de protestantse wereld steeds verder.
De enige reden waarom de katholieke kerk minder versnipperd is, is de vermenging met politiek in onze streken.
De kerk krijgt miljarden. En voor het smeer en macht der aarde doet men al eens wat meer moeite om 'overeen' te komen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 12:04   #162
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Tegenwoordig is dat misschien evident, in het technische onderwijs in Nederland in de jaren zestig, weliswaar ietsjes minder.

Ik ervaar dat niet echt als een mankement. Men kan niet �*lles kennen/weten. Gewoonweg onmogelijk.
Natuurlijk niet, maar ik ben toch van mening dat een basis in de filosofie en de kunsten wel wenselijk zijn. Beetje volksverheffing, weet je wel?

Misschien kunnen de levensbeschouwelijke lessen er plaats voor maken.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 12:04   #163
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De enige reden waarom de katholieke kerk minder versnipperd is, is de vermenging met politiek in onze streken.
De kerk krijgt miljarden. En voor het smeer en macht der aarde doet men al eens wat meer moeite om 'overeen' te komen.
Dat was al het drama van de kerk van Constantijn. Toen week de kerk definitief af. En dat bleef het drama tot in onze tijd.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 12:09   #164
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Plato (links) wijst naar boven, naar de metafysische wereld. Aristoteles (rechts) houdt zijn hand vlak, alsof hij wil zeggen: "Laat ons het maar houden op het aardse." Geheel in de stijl van zijn socio-politieke praktische filosofie. Ik vind dat heel krachtige symbolen. Je ziet soortgelijke gebaren terug in vele standbeelden, bijvoorbeeld.

John Wesley was een hervormer die vond dat het anglicanisme te ver van de gewone mensen stond. Hij streefde naar een praktischer geloof, met eenvoudige kernboodschappen, ruimte voor de sociale situaties van alleman, met een belangrijke klemtoon op sociale emancipatie. Daarom vind ik zijn handgebaren in het schilderij erg sprekend en treffend. In de portretten van vele heiligen zul je bv. zien dat hun vingertoppen of handen naar boven gericht zijn.
Maar die heiligen hebben hun vingertoppen zo voor héél andere redenen, weet je wel? Een van mijn professoren kan echt uren uitwijden over gestures.

Maar bon, hoe vroeger je gaat, hoe hoger de kans is dat het gaat om het gebruik van de Romeinse gestiek. Dit is ook sowieso het geval in de streng gereguleerde iconenkunst.

Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 12:28   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Tridentijnse mis is toch bij ons zo goed als altijd in het Latijn. En u bent enthousiaste voorstander van de Tridentijnse mis.
Ja, maar niet omwille van het Latijn op zich. Als dit immers het geval was, had ik mij bijvoorbeeld een enthousiast medestander getoond van de "Vereniging voor Latijnse Liturgie". Die vereniging tracht het Latijn in de nieuwe mis te promoten.

Alleen draait het geenszins om het Latijn, dat slechts de verpakking betreft. Veeleer gaat het om de inhoud, de teksten die een uiting zijn van het geloof. Daarom ook zei mgr. Lefebvre meer dan eens dat hij duizendmaal liever de oude mis in het Frans zou opdragen dan de nieuwe mis in het Latijn.

Wat mij betreft, mag er gerust wat ruimte geschapen worden voor de volkstaal. Er kan ook een goed evenwicht gezocht worden tussen het gebruik van Latijn en volkstaal binnen eenzelfde dienst. In die zin was de liturgiehervorming van 1965 een heel beloftevolle stap. Aanvankelijk werd de Tridentijnse mis overeenkomstig de bepaling van '65 in Ecône opgedragen. Op een bepaald ogenblik heeft mgr. Lefebvre evenwel de keuze gemaakt de vorige editio te gebruiken. Niet uit nostalgie, niet uit een zucht naar het Latijn, maar om toenmalige tamelijk zware spanningen binnen de traditionele vleugel te ontmijnen. Met succes.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 12:29   #166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wees maar zeker dat de eerste christenen van Paulus wel een kerk hadden van hun tijd. En daarom namen ze het niet meer zo nauw met de besnijdenis en de voedselwetten.
Helemaal niet: de toenmalige christenen deden niet mee met een aantal in het Romeinse Rijk verbreide gebruiken: ze offerden niet voor de keizer; ze verwierpen de spelen; ze hielden er een veel striktere moraal op na dan hun heidense tijdgenoten; enzovoort.
Oud 13 november 2013, 12:30   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u niet van deze wereld bent, wat doet u dan in deze wereld. Nu, let wel, de kerk heeft altijd geprobeerd de massa dom te houden. Dat zei zelfs Augustinus met zoveel woorden als ik me niet vergis.
De Kerk is altijd een belangrijke drager van cultuur en onderwijs geweest. Aan de Ierse monniken zijn we in het Westen bijvoorbeeld heel wat verschuldigd. Ook werd een deel van de antieke erfenis door de oosterse christenen doorgegeven.
Oud 13 november 2013, 12:32   #168
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Waar haalt u dat vandaan? Veremnging van politiek en godsdienst? Ik merk daar niets van. Of heeft de Kerk dan de wetgeving op abortus, euthanasie e.d. kunnen tegenhouden?
Oud 13 november 2013, 12:34   #169
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Kerk is altijd een belangrijke drager van cultuur en onderwijs geweest. Aan de Ierse monniken zijn we in het Westen bijvoorbeeld heel wat verschuldigd. Ook werd een deel van de antieke erfenis door de oosterse christenen doorgegeven.
Dat neemt niet weg dat, voorzover ik het mij herinner, Augustinus het normaal vond dat men de massa niet alles moest zeggen en dingen voor haar moest achterhouden.
Oud 13 november 2013, 12:37   #170
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet: de toenmalige christenen deden niet mee met een aantal in het Romeinse Rijk verbreide gebruiken: ze offerden niet voor de keizer; ze verwierpen de spelen; ze hielden er een veel striktere moraal op na dan hun heidense tijdgenoten; enzovoort.
Dat is zo, maar u denkt toch niet dat alle volgelingen van Paulus de spelen verwierpen. En zeker niet de heiden-christenen, de gentiles. Die deden gewoon mee met de rest van de bevolking. En dat bleef zo tot Theodosius en erna. Toen deden vele christenen zelfs nog mee met de heidense agapen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 november 2013 om 12:40.
Oud 13 november 2013, 12:56   #171
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat maken ze de kinderen in het basisonderwijs nog wijs. En wat doen we hier mee?:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypatia
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 12:59   #172
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Of heeft de Kerk dan de wetgeving op abortus, euthanasie e.d. kunnen tegenhouden?
Ze doen nog steeds hun best om dit tegen te gaan. Gelukkig zijn ze aan de verliezende hand.
Oud 13 november 2013, 13:10   #173
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ze doen nog steeds hun best om dit tegen te gaan. Gelukkig zijn ze aan de verliezende hand.
Ja, maar abortus vind ik nu toch niet zo'n goede zaak.
Oud 13 november 2013, 14:05   #174
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar niet omwille van het Latijn op zich. Als dit immers het geval was, had ik mij bijvoorbeeld een enthousiast medestander getoond van de "Vereniging voor Latijnse Liturgie". Die vereniging tracht het Latijn in de nieuwe mis te promoten.

Alleen draait het geenszins om het Latijn, dat slechts de verpakking betreft. Veeleer gaat het om de inhoud, de teksten die een uiting zijn van het geloof. Daarom ook zei mgr. Lefebvre meer dan eens dat hij duizendmaal liever de oude mis in het Frans zou opdragen dan de nieuwe mis in het Latijn.

Wat mij betreft, mag er gerust wat ruimte geschapen worden voor de volkstaal. Er kan ook een goed evenwicht gezocht worden tussen het gebruik van Latijn en volkstaal binnen eenzelfde dienst. In die zin was de liturgiehervorming van 1965 een heel beloftevolle stap. Aanvankelijk werd de Tridentijnse mis overeenkomstig de bepaling van '65 in Ecône opgedragen. Op een bepaald ogenblik heeft mgr. Lefebvre evenwel de keuze gemaakt de vorige editio te gebruiken. Niet uit nostalgie, niet uit een zucht naar het Latijn, maar om toenmalige tamelijk zware spanningen binnen de traditionele vleugel te ontmijnen. Met succes.
Ja, daar hebt u wel een punt.
Oud 13 november 2013, 14:18   #175
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, maar abortus vind ik nu toch niet zo'n goede zaak.
Dat is zeer persoonlijk.
Oud 13 november 2013, 17:10   #176
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt dat de kerk veel verschuldigd is aan de Ierse monniken? Dat klopt wel.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 17:12   #177
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je bedoelt dat de kerk veel verschuldigd is aan de Ierse monniken? Dat klopt wel.
Zonder de Ierse monniken was de kans groot dat er geen katholieke kerk meer zou zijn geweest in onze gewesten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 november 2013 om 17:13.
Oud 14 november 2013, 00:08   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat neemt niet weg dat, voorzover ik het mij herinner, Augustinus het normaal vond dat men de massa niet alles moest zeggen en dingen voor haar moest achterhouden.
Om Augustinus te begrijpen, moet men die uitspraak in zijn context lezen. Hebt u dus een referentie?
Oud 14 november 2013, 00:10   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Neen, dat bedoel ik niet.

U moet eens het boek "Hoe de Ieren de beschaving redden" lezen. Ondertussen een boek van bijna twintig jaar oud, maar toch blijvend interessant.
Oud 14 november 2013, 00:12   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is zo, maar u denkt toch niet dat alle volgelingen van Paulus de spelen verwierpen. En zeker niet de heiden-christenen, de gentiles. Die deden gewoon mee met de rest van de bevolking. En dat bleef zo tot Theodosius en erna. Toen deden vele christenen zelfs nog mee met de heidense agapen.
Daar er in veel spelen christenen werden gedood, is wat u schrijft wel heel onwaarschijnlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be