Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2014, 16:01   #161
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke toon? En waarom zou dat vanuit Rooms standpunt "een ketterse gedachte" uitmaken? Is het niet eerder zo dat u er een soort simplistisch standpunt nahoudt als het gaat over de verhouding tussen geloof en gezag?
Pater Van Isacker was er zo eentje zoals pater Brauns. Van dat soort priesters van de generatie onmiddellijk na de oorlog, die nog probeerden de (politico)- christelijke ideologie voort te zetten van de ‘petits vicaires’ zoals Pater Callewaert, priester Verschaeve, pastoor Odiel Spruytte, Dom Modest Van Asse, pater Stracke en nog enkele anderen. Een soort ultramontaanse opvatting van het christendom dat zeer rechts was , eerder onverdraagzaam, zeer vlaamsgezind maar dan vooral 'om het zo gelovige katholieke Vlaamse volk toch niet verloren te laten gaan voor de Kerk’.

Als ik zie wat die Marcel Brauns in ‘Mijn Waarheid’ (1966) nog allemaal neerschreef in zijn bombastische taal, het is haast niet te geloven.

Toen die oude en nieuwe ‘petits vicaires’ met lede ogen zagen dat de gelovigen door de modernisering -die overigens niet meer te stoppen was- niet meer als gedweeë schapen volgden , vreesden zij (terecht) dat de Vlamingen het geloof van hun voorouders massaal zouden verlaten. En ze zochten dan een oorzaak hiervoor. En dan vonden ze die oorzaak bijvoorbeeld in ‘de desecralisatie door het materialisme’, of in de ‘miskenning en niet meer herkenning van "het heilige" door de rationalisering van alles’, of ‘het op een verkeerde manier autonoom worden van de mens’ en ga zo maar door.

Alleen vergaten ze dat de tijden onherroepelijk veranderd waren en dat de massa zich niet meer kon vinden in een zeer dogmatische, aanmatigende en totaal achterhaalde kerk met niet meer aansprekend geloof.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 september 2014 om 16:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2014, 16:30   #162
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een mis schrappen bij een katholieke begrafenis...! Nu hebben we alles gehad!
Ik zie het probleem niet !!
Waarom hoort of moet dat er ALTIJD bij ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2014, 21:22   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pater Van Isacker was er zo eentje zoals pater Brauns. Van dat soort priesters van de generatie onmiddellijk na de oorlog, die nog probeerden de (politico)- christelijke ideologie voort te zetten van de ‘petits vicaires’ zoals Pater Callewaert, priester Verschaeve, pastoor Odiel Spruytte, Dom Modest Van Asse, pater Stracke en nog enkele anderen. Een soort ultramontaanse opvatting van het christendom dat zeer rechts was , eerder onverdraagzaam, zeer vlaamsgezind maar dan vooral 'om het zo gelovige katholieke Vlaamse volk toch niet verloren te laten gaan voor de Kerk’.

Als ik zie wat die Marcel Brauns in ‘Mijn Waarheid’ (1966) nog allemaal neerschreef in zijn bombastische taal, het is haast niet te geloven.

Toen die oude en nieuwe ‘petits vicaires’ met lede ogen zagen dat de gelovigen door de modernisering -die overigens niet meer te stoppen was- niet meer als gedweeë schapen volgden , vreesden zij (terecht) dat de Vlamingen het geloof van hun voorouders massaal zouden verlaten. En ze zochten dan een oorzaak hiervoor. En dan vonden ze die oorzaak bijvoorbeeld in ‘de desecralisatie door het materialisme’, of in de ‘miskenning en niet meer herkenning van "het heilige" door de rationalisering van alles’, of ‘het op een verkeerde manier autonoom worden van de mens’ en ga zo maar door.

Alleen vergaten ze dat de tijden onherroepelijk veranderd waren en dat de massa zich niet meer kon vinden in een zeer dogmatische, aanmatigende en totaal achterhaalde kerk met niet meer aansprekend geloof.
Hiermee toont u onherroepelijk aan niets van pater Van Isacker te weten. Hij was bijvoorbeeld juist geen man als pater Brauns, wel integendeel. U hebt geen idee waarover het hier gaat, zeker niet als u in uw laatste alinea iets Van Isacker verwijt waarmee hij totaal geen uitstaans had. Van Isacker heeft immers een evolutie doorlopen waar u niets van schijnt af te weten.

Of weet u echt hoe pater Van Isacker uiteindelijk tot het schrijven van dat boek is gekomen, waaruit dan het een en ander is voortgekomen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2014, 21:28   #164
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Ik zie het probleem niet !!
Waarom hoort of moet dat er ALTIJD bij ??
Inderdaad, een katholieke begrafenis is niet onlosmakelijk verbonden met het opdragen van een mis. Wel is het een gebruik met een bijzonder grote waarde.
Oud 19 september 2014, 07:32   #165
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hiermee toont u onherroepelijk aan niets van pater Van Isacker te weten. Hij was bijvoorbeeld juist geen man als pater Brauns, wel integendeel. U hebt geen idee waarover het hier gaat, zeker niet als u in uw laatste alinea iets Van Isacker verwijt waarmee hij totaal geen uitstaans had. Van Isacker heeft immers een evolutie doorlopen waar u niets van schijnt af te weten.

Of weet u echt hoe pater Van Isacker uiteindelijk tot het schrijven van dat boek is gekomen, waaruit dan het een en ander is voortgekomen?
Toch wel. Ik ben zelfs naar de schuur geweest in Niel waar hij zijn missen hield. En ik heb niets tegen de man zelf. Van Isacker richtte ook een blad (Vlaamse Linie) op en hij trok mensen aan zoals Arthur de Bruyne om zijn blad te helpen volschrijven. En dat zegt al heel veel. (ex) Jezuïet Brauns dwaalde ook in die milieus rond. Hij hielp zelfs het Vlaams Blok mee oprichten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 september 2014 om 07:55.
Oud 19 september 2014, 15:16   #166
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, een katholieke begrafenis is niet onlosmakelijk verbonden met het opdragen van een mis. Wel is het een gebruik met een bijzonder grote waarde.
Wat is dan nog de zin van de gebedswake bij of voor een dode? Schaf dan die af.
Oud 20 september 2014, 08:45   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel. Ik ben zelfs naar de schuur geweest in Niel waar hij zijn missen hield. En ik heb niets tegen de man zelf. Van Isacker richtte ook een blad (Vlaamse Linie) op en hij trok mensen aan zoals Arthur de Bruyne om zijn blad te helpen volschrijven. En dat zegt al heel veel. (ex) Jezuïet Brauns dwaalde ook in die milieus rond. Hij hielp zelfs het Vlaams Blok mee oprichten.
Neen, u gooit werkelijk alles door elkaar. Vooreerst heeft pater Van Isacker niets met het Vlaams Blok te maken gehad. Hij was helemaal niet partijpolitiek geëngageerd, terwijl pater Brauns dat inderdaad wel was.

Daarnaast hebben beide geestelijken een heel ander parcours afgelegd als het gaat over zaken als het laatste concilie en de liturgie. Pater Van Isackers ontwikkeling is op dat vlak zelfs heel verbazend geweest, iets waar u schijnbaar helemaal niet van op de hoogte schijnt te zijn.
Oud 20 september 2014, 08:48   #168
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dan nog de zin van de gebedswake bij of voor een dode? Schaf dan die af.
Gebedswake is niet hetzelfde als de mis.
Oud 20 september 2014, 17:35   #169
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gebedswake is niet hetzelfde als de mis.
Goed, maar er is geen mis meer bij een begrafenis bij ons. Men heeft dus een gebedswake en de dag erna (of zo) de begrafenisceremonie zonder mis. Schaf dan een van de twee af, want ze overlappen mekaar.
Oud 20 september 2014, 18:22   #170
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nou en , is dat werkelijk een probleem of ramp ??
Stel als de overledene het zo wou/wil ??

Citaat:
Welke dan ??

breedbandwurger 1967

Oud 20 september 2014, 18:33   #171
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Nou en , is dat werkelijk een probleem of ramp ??
Stel als de overledene het zo wou/wil ??
Natuurlijk. Ik zeg alleen maar omdat e kerk problemen heeft met het aantal priesters en locaties, zou men misschien bepaalde ceremonies kunnen versimpelen en van twee ceremonies één kunnen maken. Dat is alles.
Oud 20 september 2014, 19:16   #172
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Ik zeg alleen maar omdat e kerk problemen heeft met het aantal priesters en locaties
Hoe zou da' nu komen ??

De ene zijn/haar dood , is de andere zijn/haar brood !!
Mij mogen ze de ruimte inschieten !!

breedbandwurger 1967

Oud 20 september 2014, 20:22   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, maar er is geen mis meer bij een begrafenis bij ons. Men heeft dus een gebedswake en de dag erna (of zo) de begrafenisceremonie zonder mis. Schaf dan een van de twee af, want ze overlappen mekaar.
Neen, ook dat schreef ik niet. Gebedswake en mis zijn twee verschillende zaken, net zoals de vespers ook niet hetzelfde zijn als een lof.
Oud 20 september 2014, 20:25   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Ik zeg alleen maar omdat e kerk problemen heeft met het aantal priesters en locaties, zou men misschien bepaalde ceremonies kunnen versimpelen en van twee ceremonies één kunnen maken. Dat is alles.
Welneen, daar een gebedswake helemaal niet door een geestelijke moet worden geleid. In vroeger tijden gebeurde de gebedswake trouwens zo goed als altijd door een lekenvoorganger, omdat er in heel afgelegen landelijke gebieden niet onmiddellijk een priester was.

Zoals ik al eerder stelde, zou de Roomse Kerk ook kunnen overgaan tot het instellen van een louter sacramenteel priesterambt, iets wat de orthodoxe Kerk in Griekenland kent.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be