![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als ik zie wat die Marcel Brauns in ‘Mijn Waarheid’ (1966) nog allemaal neerschreef in zijn bombastische taal, het is haast niet te geloven. Toen die oude en nieuwe ‘petits vicaires’ met lede ogen zagen dat de gelovigen door de modernisering -die overigens niet meer te stoppen was- niet meer als gedweeë schapen volgden , vreesden zij (terecht) dat de Vlamingen het geloof van hun voorouders massaal zouden verlaten. En ze zochten dan een oorzaak hiervoor. En dan vonden ze die oorzaak bijvoorbeeld in ‘de desecralisatie door het materialisme’, of in de ‘miskenning en niet meer herkenning van "het heilige" door de rationalisering van alles’, of ‘het op een verkeerde manier autonoom worden van de mens’ en ga zo maar door. Alleen vergaten ze dat de tijden onherroepelijk veranderd waren en dat de massa zich niet meer kon vinden in een zeer dogmatische, aanmatigende en totaal achterhaalde kerk met niet meer aansprekend geloof. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 september 2014 om 16:12. |
|
|
|
|
|
|
#162 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Waarom hoort of moet dat er ALTIJD bij ??
C C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
|
|
|
|
|
#163 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of weet u echt hoe pater Van Isacker uiteindelijk tot het schrijven van dat boek is gekomen, waaruit dan het een en ander is voortgekomen? |
|
|
|
|
|
|
#164 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#165 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 september 2014 om 07:55. |
|
|
|
|
|
|
#166 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#167 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daarnaast hebben beide geestelijken een heel ander parcours afgelegd als het gaat over zaken als het laatste concilie en de liturgie. Pater Van Isackers ontwikkeling is op dat vlak zelfs heel verbazend geweest, iets waar u schijnbaar helemaal niet van op de hoogte schijnt te zijn. |
|
|
|
|
|
|
#168 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#169 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Goed, maar er is geen mis meer bij een begrafenis bij ons. Men heeft dus een gebedswake en de dag erna (of zo) de begrafenisceremonie zonder mis. Schaf dan een van de twee af, want ze overlappen mekaar.
|
|
|
|
|
|
#170 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nou en , is dat werkelijk een probleem of ramp ??
Stel als de overledene het zo wou/wil ?? Welke dan ??
C C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Natuurlijk. Ik zeg alleen maar omdat e kerk problemen heeft met het aantal priesters en locaties, zou men misschien bepaalde ceremonies kunnen versimpelen en van twee ceremonies één kunnen maken. Dat is alles.
|
|
|
|
|
|
#172 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De ene zijn/haar dood , is de andere zijn/haar brood !! Mij mogen ze de ruimte inschieten !!
|
|
|
|
|
|
#173 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Neen, ook dat schreef ik niet. Gebedswake en mis zijn twee verschillende zaken, net zoals de vespers ook niet hetzelfde zijn als een lof.
|
|
|
|
|
|
#174 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zoals ik al eerder stelde, zou de Roomse Kerk ook kunnen overgaan tot het instellen van een louter sacramenteel priesterambt, iets wat de orthodoxe Kerk in Griekenland kent. |
|
|
|
|