![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() En in de Many Worlds visie is de huidige wereld enkel een product van mijn specifiek bewustzijn (mijn copieen nemen andere werelden waar). Als ik dus ophou van te bestaan (tenzij de kwantum zelfmoord onmogelijk is), dan is er niks meer dat "deze" wereld van alle andere alternatieven onderscheidt. Mijn zonen leven natuurlijk in "deze" wereld, maar quasi identieke copieen van mijn zonen leven in "andere" werelden, en in nog andere werelden bestaan ze niet. Alle mogelijke variaties van alle denkbare werelden "bestaan" in het multiversum ; het enige wat DEZE consistente historie onderscheidt van alle anderen is dat IK ze waarneem. Maar als ik er niet meer ben om ze waar te nemen, verliest deze wereld elke vorm van specificiteit. Het loont dus geen enkele moeite om proberen in DEZE historie iets speciaals te doen voor "nadien", want die historie zal bestaan. Het is misschien gewoon "deze" niet, maar "deze" heeft na mijn dood geen enkele aparte betekenis meer. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat zou dat voor een globaal temperatuurverschil uitmaken tegen pakweg 2050 of 30 jaar later ?
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2015 om 21:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daar staat dat van a tot z in projecties allerhande. Heb je iets tegen de ipcc rapporten misschien? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Als dan nog eens de niet (of alleszins heel lichte) stijging van de temperatuur de laatste 15 jaar ver afstaat van de best estimates van de modellen lijkt me paniek op basis van deze modellen niet echt nodig of aangewezen. Citaat:
Ik ga er persoonlijk maar voorzichtig van uitgaan dat men ook over het universum of multiversum nog meer niet dan wel weet. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Minister
|
![]() aan al de ontkenners: vreet uwe eigen platte schijt toch op!
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Echter, voor de tweede helft van de eenentwintigste eeuw gaat het misschien wel een verschil maken in tempo, en dus meer tijd kopen om aan te passen. Bijvoorbeeld: steden die verlaten moeten worden want niet meer aangepast aan de nieuwe vorm van lokaal klimaat, dat maakt een verschil of je daar 30 jaar meer tijd voor hebt of niet. Nieuwe steden bouwen waar het nu stukken aangenamer wordt: als je daar 30 jaar meer voor hebt of niet kan ook een verschil maken. Ik ben ook van de mening toegedaan dat de klimaatswijziging, welke vorm ze ook aanneemt, niet de belangrijkste wijziging zal zijn waaraan we ons zullen moeten aanpassen in de komende honderd jaar. Waarschijnlijk zijn de economische en politieke transformaties veel meer van invloed dan het klimaat. Als we nog 1 of 2 wereldoorlogen uitvechten, als er nog nieuwe social engineering experimenten a la Soviet unie ontstaan (ik denk aan de EU) die gigantische miserie veroorzaken, dat zal meer invloed hebben dan Bangladesh dat onderloopt of de Groenlanders die appelen kunnen kweken he.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zegde, het is "simpel" om klimaatsmodellen te testen: bouw er een, wacht 100 jaar, en zie of het werkt. Indien niet, verander het, en wacht weer 100 jaar ![]() Wat de relatieve stagnatie van de laatste 15 jaar betreft, ik weet niet of je dat kan beschouwen als een falen van die modellen. 15 jaar is kort op klimatologisch vlak. Ik zou stellen dat het grootste probleem van de klimaatswetenschap het feit is dat het gegeven gepolitiseerd is. We maken wat klimaatswetenschap betreft, interessante tijden mee op puur wetenschappelijk vlak. Er gebeurt iets ! Dat is toch interessant. Dat men niet weet hoe het systeem gaat reageren is normaal, want het is de eerste keer dat dit gebeurt: een massieve actieve injectie van CO2 (op historische gigantische vulkaanuitbarstingen na, maar die deden ook andere dingen, zoals veel stof in de atmosfeer gooien). Zuiver CO2 zonder veel stof aan die hoeveelheden in de atmosfeer pompen, dat is een experiment dat nog nooit gedaan werd (tenzij die historie van cladraten of zo die misschien een uitleg zouden kunnen zijn voor de warmtepiek 12000 jaar geleden of zo). Het is bijzonder interessant. Dat is een beetje zoals een springlading doen ontploffen en naar seismografische reacties kijken: zoiets is nooit eerder gedaan op natuurlijke wijze. Men kan dus nu redelijk goed het gedrag van een atmosfeer bekijken onder invloed van een sterke, redelijk kortstondige (enkele eeuwen) CO2 impuls. Het is dus normaal dat men uit het verleden niet veel kan leren over dat effect, aangezien in het verleden de CO2 injecties mee zaten in terugkoppelsystemen, en de oorzaken en gevolgen dus niet duidelijk zijn. Hier is de CO2 injectie totaal onafhankelijk van het klimaat zelf, en goed gekend. Men bestudeert als het ware de systeem respons. Citaat:
De enige "kansprocessen" in zo een visie zijn die die een bewustzijn maakt, niet het universum. Dat maakt alle keuzen tegelijkertijd in parallel. Als ik een dobbelsteen gooi, als het ware, dan "splitst" dit universum in 6 copieen, splitst mijn lichaam in 6 copieen, ontstaan er 5 nieuwe "bewustzijns", en gaat er 1 van verder als "ikzelf" in een van die branches. Welke van die 6 copieen van mijzelf de "originele" ik is, is het eigenlijke kansproces. Maar let op, die 5 anderen denken ook dat zij de originele ik zijn, alleen ervaar "ik" er maar 1. Merk op dat in die visie, "van buitenaf", er geen dobbelsteen kansproces is: de 6 mogelijke uitkomsten (want alle 6 fysisch mogelijk) komen voor, telkens in een universum. Van buitenaf bekeken kan men ook niet zeggen welke uitkomst "ik" zal zien, want er zijn nu 6 patrickskes. Maar "ik" ervaar er maar een van en denk dus dat de dobbelsteen op "3" is neergekomen, en ik ervaar ook alle andere copieen die mee in "mijn" branche zitten. Als jij mee kijkt naar mijn dobbelsteen, kom jij ook in 6 copieen voor, maar "ik" zal enkel maar "jouw" copie zien die ook de "3" gezien heeft, en het universum is voor "mij" (en voor "jou") dus consistent in zijn verleden. Dat lijkt zo van de pot gerukt dat het moeilijk is om daar 10 seconden bij stil te staan. Echter, als je het kwantummechanische formalisme bekijkt, is dat precies wat de berekeningen aangeven. Sinds bijna 100 jaar past men dan een lelijke truuk toe die wiskundig eigenlijk alles inkonsistent maakt om bovenstaande "af te breken", en men doet dat "op het einde van de berekening". Die techniek heet "the collapse of the wave function". Echter, als je een model van het universum wil hebben, is er nooit een "einde van de berekening". Everett was de eerste in de jaren 50 om dat in te zien. Men heeft lang willen doen alsof men vroeg of laat wel een antwoord op dat probleem zou vinden. Maar er is nog altijd niks gevonden. Telkens men denkt dat men iets gevonden heeft, loopt men tegen de lamp met relativiteit. Zoals ik al zegde, het is altijd idioot om teveel filosofische aandacht te schenken aan de huidige stand van de wetenschap (omdat die zal veranderen). Maar het is anderzijds het minst idiote: de huidige stand van de wetenschap NIET beschouwen in filosofische beschouwingen is immers NOG idioter. Laatst gewijzigd door patrickve : 24 juli 2015 om 06:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Wat met een emigrant die naar het zuiden van Spanje trekt en zich daar beter voelt aan een veel hogere gemiddelde temperatuur, bij senioren... bvb Benidorm... ik noem maar wat. Klimaatdiagram Alicante-Benidorm | Ukkel : ![]() ![]() "De mensen" hebben zich toch steeds weer aangepast aan hogere temperaturen of een warmer klimaat in de jaren pakweg tussen 1835 en 2014: bron http://www.frankdeboosere.be/klimaat...limaatjaar.php als we daar een gemiddelde nemen van telkens 10 jaren hebben we pakweg 1,5 °C gemiddelde temperatuur meer na 180 jaar. Nemen we aan de temperatuur gaat de volgende 60 jaar evenveel stijgen of met 1.5 °C. So what ?
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2015 om 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Banneling
|
![]() https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg2/d...l_Findings.pdf
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerst gooit Staat decennia lang de grachten dicht om ze door buizen te vervangen, sponsort geld lenen tot overal beton asfalt en huizen, dan lopen centra onder en schuldwijzend vingerke gaat naar O O Opwarming.
Nu is Staat bezig met de zee vol met windmolens te zetten en als straks de kust onderloopt zal het ook niet zijn van al het beton erin maar van de O O ... ![]()
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, en economische achteruitgang komt nie door de plundering ervan door Staat, maar ook door de O O ...
Blame the O O...
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat gezegd, er is vooruitgang. Vroeger was de zondenbok een of andere onweerbare populatie (die men dan een pak rammel ging verkopen, om vast te stellen dat de problemen er nog altijd waren). Tegenwoordig doen we zoals de Egyptenaren he: de schuldige, dat is Ra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat gezegd, het is VANDAAG moeilijk om dat te doen. Binnen 100 jaar, geen idee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er kunnen ook aangename effecten zijn door klimaatsverandering bvb minder gemiddelde droogte, en zeer droog land kan (terug) bewoond worden. Dit kan bvb de vluchtelingenstroom doen ophouden van Afrika en het Midden-Oosten naar het Noorden, ik gis maar. Nog redelijk recent: Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...ningsprojecten Je ziet ik zie het niet zo pessimistisch.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 juli 2015 om 10:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar er zullen ook gebieden zijn die nu vruchtbaar zijn, en die zullen verdrogen. Verandering, met andere woorden. Maar in de mate dat je het nog niet gesnapt had: ik scheid volledig het wetenschappelijk (interessante) vraagstuk van enige actie die zou moeten ondernomen worden. Het wetenschappelijke vraagstuk mag niet beïnvloed worden door zij die denken dat actie nodig is, of juist onnodig is. Omdat de werkelijkheid onafhankelijk is van het gegeven of wij die werkelijkheid aangenaam vinden of niet. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is beslist heel wat ingewikkelder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus dat ze dat vooral niet doen, ook al zouden ze er op korte termijn veel geld mee verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Er zijn genoeg stof en andere zaken die men in de lucht pompt (zie de massale smog in China bijvoorbeeld) Het is daarom ook nu niet zo eenvoudig om te determineren wat nu exact het effect is uitsluitend van CO2 op de temperatuur. Dan heb je ook nog eens niet menselijke factoren die een sterke invloed kunnen hebben (Bvb. Zon, El Nino, ...). Als je de 20 ste eeuw bekijkt verklaart men grofweg de temperatuurstijging tot 1940 door een verhoogde zonneactiviteit, de niet-stijging van 1940-1970 door aerosolen, en dan de terug stijging van 1970-2000 door Co2, voor de niet-stijging van de laatste 15 jaar heeft men al vanalles gezegd. Om maar aan te duiden dat de resultaten van "het experiment" blijkbaar toch niet zo eenvoudig te interpreteren zijn. Ik ga wel akkoord dat het nu zeker interessante tijden zijn. Maar dat speelt voor mij eerder op andere vlakken. Bvb. de steeds grotere kans op het ontdekken van buitenaards leven om maar iets te noemen. Citaat:
Je visie op het leven laten afhangen enkel van je persoonlijk favoriete interpretatie van de quantum mechanica lijkt me alleszins te neigen naar teveel. Nu volledig of topic van het klimaat natuurlijk maar ik heb het persoonlijk niet zo voor theoriën/interpretaties die tegelijk alles en het tegenovergestelde van alles kunnen verklaren en die dan nog eens onfalsificeerbaar zijn. Dit lijkt me allemaal teveel naar religie te ruiken dan naar echte wetenschap. Ik begrijp dat quantummechanica klopt en contra-intuïtieve resultaten weergeeft. Maar persoonlijk zou ik toch eerder geneigd zijn om een interpretatie van de theorie te geloven die niet tot resultaten leid zoals jij vermeld. Ik bedoel, is er echt geen waarschijnlijkere interpretatie dan één die zegt dat telkens jij met een dobbelsteen smijt er voor mij 6 nieuwe universums ontstaan? Ik heb in het verleden nog wel eens gelezen over de verschillende interpretaties, mijn instinctieve voorkeur ging hierbij toen naar interpretaties die de "wave functie" enkel zien als een matematische functie om een resultaat te voorspellen maar niet als iets dat op zichzelf een fysieke betekenis heeft. Nu, Ik ben maar een leek hierin natuurlijk en ga niet beweren dat mijn mening enige betekenis heeft. Laatst gewijzigd door Morphy : 25 juli 2015 om 21:09. |
||
![]() |
![]() |