Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 13 december 2015, 14:00   #161
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Kletskoek, zoals elk land .... eigenbelangen
Ja. Rusrael.

http://www.ynetnews.com/articles/0,7...737624,00.html
HIER
zonbron is offline  
Oud 13 december 2015, 14:16   #162
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Incidentje op zee.

https://www.rt.com/news/325785-russi...rkish-trawler/
HIER
zonbron is offline  
Oud 13 december 2015, 15:57   #163
Peche
Banneling

Standaard

Nuance?
Peche is offline  
Oud 14 december 2015, 03:09   #164
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ik kom net uit Turkije, en het blijft dubbelzinnig. Erdogan en z'n partij steunen zonder twijfel IS en andere radicaal islamistische fracties, maar de Turkse maatschappij staat daar mijlenver van af. De meeste Turken die ik sprak haten Erdogan. Gesluierde vrouwen in Istanbul zijn een zeldzaamheid.
tomm is offline  
Oud 14 december 2015, 04:10   #165
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik kom net uit Turkije, en het blijft dubbelzinnig. Erdogan en z'n partij steunen zonder twijfel IS en andere radicaal islamistische fracties, maar de Turkse maatschappij staat daar mijlenver van af. De meeste Turken die ik sprak haten Erdogan. Gesluierde vrouwen in Istanbul zijn een zeldzaamheid.
In grote steden.

Niet op 't platteland of bergdorpjes.

Of hij zou z'n verkiezingen gemanipuleerd hebben.
SDX is offline  
Oud 14 december 2015, 06:25   #166
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
In grote steden.

Zeker weten. Erdo is islamitisch maffiatuig.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 14 december 2015 om 06:27.
zonbron is offline  
Oud 14 december 2015, 09:46   #167
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
In grote steden.

Ongeveer 50% van de bevolking leeft op het platteland
Grote steden:
o Ankara: 4.2 miljoen
o Istanbul: 14 miljoen
Adrian M is offline  
Oud 14 december 2015, 18:54   #168
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

na de vuile streek van Erdogan, wordt het hoog tijd dat dit regime, bastion van IS, geëuthanaseerd wordt. Russische toeristen, goed voor zo'n 10% van de Turkse economie, zullen het nu massaal laten afweten. En ik denk dat landen als Frankrijk weinig sympathie zullen kunnen opbrengen voor een regime dat IS steunt.
tomm is offline  
Oud 14 december 2015, 18:58   #169
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In grote steden.

klopt dat er een gigantische kloof bestaat in de Turkse maatschappij.
Ook Rusland kent tegenstellingen, maar niet zo extreem als in Turkije.
tomm is offline  
Oud 14 december 2015, 20:53   #170
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
klopt dat er een gigantische kloof bestaat in de Turkse maatschappij.
Ook Rusland kent tegenstellingen, maar niet zo extreem als in Turkije.
Bestaat er geen mogelijkheid dat Turkije zich gaat opslitsen ?

Mocht ik Turk zijn dan zou ik er enorm de balen erin hebben als een president jouralisten en tekenaars het gevang in gooit.

Dan zijn er 3 opties, dunkt me:

A de plattelands Islam accepteren; erin meegaan.
B die achterlijke keuteboertjes hun stemrechtrechtontnemen en elk protest van hun meedogenloos neerslaan.
C afsplitsen - in een West en een Oost Turkije -, de de seculieren bij de seculieren, de fundie bij de fundis

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 14 december 2015 om 20:55.
Frankenstein is offline  
Oud 14 december 2015, 20:58   #171
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De meeste Turken die Engels spreken zullen wel Erdogan haters zijn.. Een soortgelijk ken ik van Venezuela; met mijn steenkolenspaans kan ik geen lange/diepe gespreken mee voeren, dus dan maar in het Engels. Wat blijkt; iedereen die Engels spreekt had een hekel aan Chavez.

Of je moet Turks kunnen spreken..

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 14 december 2015 om 20:59.
Frankenstein is offline  
Oud 15 december 2015, 00:02   #172
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Bestaat er geen mogelijkheid dat Turkije zich gaat opslitsen ?

Mocht ik Turk zijn dan zou ik er enorm de balen erin hebben als een president jouralisten en tekenaars het gevang in gooit.

Dan zijn er 3 opties, dunkt me:

A de plattelands Islam accepteren; erin meegaan.
B die achterlijke keuteboertjes hun stemrechtrechtontnemen en elk protest van hun meedogenloos neerslaan.
C afsplitsen - in een West en een Oost Turkije -, de de seculieren bij de seculieren, de fundie bij de fundis
A Dat zien de" stedelijke Turken niet zitten. Erdogan kan niet te ver gaan want dan krijgt hij het leger tegen zich.
B Zoals in Thailand gebeurde? Zo was het decennialang toen het leger Turkije regeerde, maar er is weinig animo om terug te keren naar die tijd.
Overigens de grootste voorstanders van Erdogan zijn de Belgische Turken, die veel religieuzer zijn dan de stedelijke Turken in Turkije.

C Ondenkbaar, geen enkele Turk behalve de Koerden wil weten van afspitsing van wie of wat dan ook.

Wat schiet er over? Geduld denk ik. Erdogan kan niet te ver gaan en de stedelijke Turken doen hun ding. Hij kan ze wel pesten door bvb. alcohol duur te maken of te verbieden op terassen en dergelijke. De boertjes stemmen nu nog voor hem omdat hij hen voorspoed bracht. Maar de zaken gaan niet schitterend in Turkije, en het IS monster begint langzaam aan ook Turkije te destabiliseren. De Koerden is Erdogan al langer kwijt. Hij zal ongetwijfeld proberen nog meer macht naar zich toe te trekken, maar aan de Ataturk (die hij omfloerst een alcoholist noemde) verering en de macht van het leger kan hij niet raken. Als hij te ver gaat verwacht ik een militaire staatsgreep.

Laatst gewijzigd door tomm : 15 december 2015 om 00:31.
tomm is offline  
Oud 15 december 2015, 00:08   #173
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
De meeste Turken die Engels spreken zullen wel Erdogan haters zijn.. Een soortgelijk ken ik van Venezuela; met mijn steenkolenspaans kan ik geen lange/diepe gespreken mee voeren, dus dan maar in het Engels. Wat blijkt; iedereen die Engels spreekt had een hekel aan Chavez.

Of je moet Turks kunnen spreken..
In Turkije is het simpeler, alle vrouwelijke Erdogan aanhangers zijn gesluierd. Een ongesluierde vrouw die pinten drinkt in een rock café of een verwijfde Turk die uitgaat in homo-café's zijn per definitie geen aanhangers van Erdogan.

GEEN Erdogan aanhangers.

http://news.yahoo.com/turkey-party-g...075224581.html
tomm is offline  
Oud 15 december 2015, 00:22   #174
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, u bent toch Belg? Waar staat u als Belg als een landgenoot van u in z'n F16 neergehaald wordt door een Russische vlieger of missile?

Internationaal recht
Dus als het Internationaal recht beslist dat een Belgische vlieger niet neergeschoten had mogen worden staat u erachter dat Rusland in dat geval fout zou zitten?
Kunnen we verwachten wat betreft MH17 in dat geval u eveneens een zelfde mening toegedaan zal zijn?
http://www.express.co.uk/news/world/...defence-expert

Russian jet shot down by Turkey was AMBUSHED, says defence expert

THE RUSSIAN plane shot down by Turkish forces last month was targeted in a cold-blooded ambush, according to a defence and aviation expert.

Pierre Sprey, an American defence analyst involved in the development of the F-16 fighter jet, has revealed that he thought it was clearly a "pre-planned operation."

He pointed to the height of the Turkish F-16 jets as proof of the premeditated attack.

Mr Sprey said: "They certainly weren't doing anything that would point to a routine air patrol along the border.

"They were not loitering up at high altitude –say twenty to thirty thousand feet – to conserve fuel, which is where you would normally be loitering if you were simply doing a routine border patrol.

"They were loitering quite low, at about 7,500 to eight thousand feet … below the coverage of the Syrian and Russian radars down around Latakia."

He concluded: "The evidence looks pretty strong that the Turks were setting up an ambush."

According to the Turkish government, the Russian aircraft had crossed into their territory and refused to change direction despite receiving ten warnings in five minutes.

However, the Russian military has responded by saying that their jet had not crossed the border and said it was one kilometre outside of Turkish airspace when it was shot down.

They also claimed that they had not received any warnings, something Mr Sprey believes could be true.

He said: "Now it so happens that Su-24s have no radios onboard for receiving UHF-frequency signals, a fact which is well known to American, NATO and Turkish intelligence.

"Those warnings may have been deliberately transmitted only on the international civilian frequency so that the Su-24s would never hear them."

http://www.express.co.uk/news/world/...defence-expert
tomm is offline  
Oud 15 december 2015, 00:27   #175
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Behalve een handelsembargo en andere economische strafmaatregelen (die Turkije wel degelijk pijn doen, Rusland is een van hun voornaamste handelspartners) verwacht ik nog andere maatregelen die de Turken pijn zullen doen. Zoals een officiële erkenning van de Syrische Koerden (in feite PKK) en meer Russische steun voor de Turkse Koerden. Ook zal de Turkse invloed in Centraal-Azië teruggeschroefd worden, en komt er meer Russische steun voor Armenië.
Azerbaidjan, dat met beide landen goede betrekkingen heeft, ziet de bui hangen en heeft de kant van Rusland gekozen, net als de meeste andere ex-Sovjet-landen (met uitzondering van het nazi-regime in Oekraïne natuurlijk)
tomm is offline  
Oud 15 december 2015, 00:33   #176
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Turkije is het simpeler, alle vrouwelijke Erdogan aanhangers zijn gesluierd. Een ongesluierde vrouw die pinten drinkt in een rock café of een verwijfde Turk die uitgaat in homo-café's zijn per definitie geen aanhangers van Erdogan.

GEEN Erdogan aanhangers.

http://news.yahoo.com/turkey-party-g...075224581.html
Die blonde, tho..

Dammm
Nietzsche is offline  
Oud 15 december 2015, 02:52   #177
Adrian M

Standaard

Citaat:
A Dat zien de" stedelijke Turken niet zitten. Erdogan kan niet te ver gaan want dan krijgt hij het leger tegen zich.
B Zoals in Thailand gebeurde? Zo was het decennialang toen het leger Turkije regeerde, maar er is weinig animo om terug te keren naar die tijd.
Overigens de grootste voorstanders van Erdogan zijn de Belgische Turken, die veel religieuzer zijn dan de stedelijke Turken in Turkije.

C Ondenkbaar, geen enkele Turk behalve de Koerden wil weten van afspitsing van wie of wat dan ook.

Wat schiet er over? Geduld denk ik. Erdogan kan niet te ver gaan en de stedelijke Turken doen hun ding. Hij kan ze wel pesten door bvb. alcohol duur te maken of te verbieden op terassen en dergelijke. De boertjes stemmen nu nog voor hem omdat hij hen voorspoed bracht. Maar de zaken gaan niet schitterend in Turkije, en het IS monster begint langzaam aan ook Turkije te destabiliseren. De Koerden is Erdogan al langer kwijt. Hij zal ongetwijfeld proberen nog meer macht naar zich toe te trekken, maar aan de Ataturk (die hij omfloerst een alcoholist noemde) verering en de macht van het leger kan hij niet raken. Als hij te ver gaat verwacht ik een militaire staatsgreep.
Met u eens dat het niet waarschijnlijk is dat Erdogan te ver kan gaan en het Turkse Leger in dat geval in zal grijpen.
Het Leger heeft een lange traditie achter zich om zich als beschermer van de staat op te stellen.

Turken zijn en -/of Turkije is niet een land als vaak voorgesteld wordt
Zoals vaak voorkomt, zonder een dosis kennis van een bevolking en hun geschiedenis is het uiterst gemakkelijk om vanuit een zwart/wit benadering een vijandbeeld te creeeren (wat overigens evenzeer geldt voor andere volken ingeval conflicten)

The Turkish Constitution itself does not tie a 'Turk' to an ethnicity, but regards it as a label for anyone who is “bound to the Turkish state through the bond of citizenship

Vaak wordt over het hoofd gezien dat er tevens cultureel veel gemeen is met de Grieken

Het is feitelijk een meltingpot aan bevolkingsgroepen
Behalve Koerden zijn er tal van andere bevolkingsgroepen bijv.:
Alevieten: Turks georiënteerd <> 10 á 20 miljoen
Alavieten: Arabisch georiënteerd, Arabisch talig <> 185,000 in 1970. / Mogelijk 400.000 in 2009?.(500,000 -750,000?)
Adrian M is offline  
Oud 15 december 2015, 03:17   #178
Adrian M

Standaard

Citaat:
Interessant is dat men dit op zeker vlak ook aantreft onder Nederlanders, evengoed Belgen neem ik aan, wanneer deze geëmigreerd zijn.
In bijv. de jaren 50/60 of 70 geëmigreerd zijn ze blijven hangen in die tijd en hebben een beeld van Nederlanders hoe ze destijds waren en dachten op tal van niveaus. Maakte dit mee in de US.

Ook een goede vriend me ging naar Canada op bezoek bij familie. Van oorsprong kwam hij uit de Reformatorische Gemeenschap, maar had daar niets mee.
Hij schrok zich een ongeluk hoe ze dachten in de daar sterk gesloten ontstane gemeenschap. Hij gaf aan, het leken wel reformatorische van bij ons 40 jaar geleden.
De taal onderling Nederlands, alleen wanneer nodig werd Engels gesproken als het niet anders kon. En dat terwijl ze soms al 30/40 jaar daar woonden.
Adrian M is offline  
Oud 15 december 2015, 22:07   #179
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Die blonde, tho..

Dammm
Veel mooie vrouwen gezien in Istanbul, en wilde party-scenes. Erdogan weet we dat dit bestaat maar wil er niets mee te maken hebben.
tomm is offline  
Oud 15 december 2015, 22:19   #180
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met u eens dat het niet waarschijnlijk is dat Erdogan te ver kan gaan en het Turkse Leger in dat geval in zal grijpen.
Het Leger heeft een lange traditie achter zich om zich als beschermer van de staat op te stellen.

Turken zijn en -/of Turkije is niet een land als vaak voorgesteld wordt
Zoals vaak voorkomt, zonder een dosis kennis van een bevolking en hun geschiedenis is het uiterst gemakkelijk om vanuit een zwart/wit benadering een vijandbeeld te creeeren (wat overigens evenzeer geldt voor andere volken ingeval conflicten)

The Turkish Constitution itself does not tie a 'Turk' to an ethnicity, but regards it as a label for anyone who is “bound to the Turkish state through the bond of citizenship

Vaak wordt over het hoofd gezien dat er tevens cultureel veel gemeen is met de Grieken

Het is feitelijk een meltingpot aan bevolkingsgroepen
Behalve Koerden zijn er tal van andere bevolkingsgroepen bijv.:
Alevieten: Turks georiënteerd <> 10 á 20 miljoen
Alavieten: Arabisch georiënteerd, Arabisch talig <> 185,000 in 1970. / Mogelijk 400.000 in 2009?.(500,000 -750,000?)
Turkije is in vele opzichten een overgangsland. Het tegenstrijdige is dat Turkije onder Erdogan net Europeser geworden is. In z'n beginjaren wierp de strijd tegen de corruptie en een meer efficiënt economisch beleid vruchten af, met een boomende consumeristische middenklasse als gevolg.
Ook Rusland is onder Putin Europeser geworden, net door de opkomst van de consumeristische middenklasse in de steden. Hetzelfde kun je ook ergens van China zeggen. Trouwens ook de Sovjets en de Chinese communisten onder Mao hebben die landen westerser gemaakt, door meer welvaart te creëren voor de arme bevolkingslagen.
De waarden die Putin en Erdogan uitstralen zijn niet Europees of westers, maar door een succesvol economisch beleid lijkt Turkije en Rusland nu meer op Europa dan pakweg 15 jaar geleden. Landen als Indië of Kenia, die de westerse democratie omarmen maar er niet in slaagden om de arme meerderheid een betere levensstandaard te geven, doen veel exotischer aan dan bvb. China, Turkije of Rusland.
De gemiddelde Belg kan zich niet vereenzelvigen met iemand die in een rioolbuis slaapt in Indië of een straatkind in Kenia, wel met een Chinees, Turk, Iranees of Rus die in een comfortabel middenklasse appartement woont.

Laatst gewijzigd door tomm : 15 december 2015 om 22:25.
tomm is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be