Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2015, 12:26   #161
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ja ?
Hoeveel industrie is er nog in Vlaanderen die echt vervuilend is ?
Hoeveel van de pendelaars zijn bedienden die een kantoorjob hebben ?
Waarom kan een kantoor niet ergens op het platteland gevestigd worden ?
Zouden die personeelsleden zelfs niet bereid zijn om voor minder loon te gaan werken als ze dichter bij huis konden gaan werken.

Ik weet wel één ding : de regering en nu dus ook jouw partijtje, wil hieraan gewoonweg niets veranderen.
Mij lijkt het beter kantoren in de steden te vestigen dan ergens op een bedrijventerrein in 'the middle of nowhere' of ergens in een landelijke omgeving. Temeer omdat men meestal in steden betere OV-verbindingen ter beschikking heeft. En ook een hogere concentratie aan andere dienstverlening. Mensen kunnen dan vanuit hun woonomgeving op het 'platteland' naar een geconcentreerd gebied in de stad met een goede bereikbaarheidsgraad.

Voor heel wat mensen kan gedeeltelijk thuiswerk ook al een alternatieve oplossing zijn. Een administratief personeelslid kan evengoed thuis vanachter zijn schempje zijn opdrachten uitvoeren. Uiteraard lenen niet alle beroepsgroepen zich even goed voor gedeeltelijk thuiswerk. De lopende band zal nog altijd draaiende gehouden moeten worden en ook verpleegsters kunnen moeilijk de zieken vanop afstand verzorgen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 14:26   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dus er zijn op het 'platteland' geen oude mensen die gebruik maken van het OV ?
Ik vermoed procentueel zelfs meer dan in de stad.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 16:39   #163
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarstraks nog in de tram gezeten met enkele hoogbejaarde dametjes rond mij, waarvan twee met een wandelstok. Mogen van u die dametjes voortaan lekker 'knus' binnenblijven of gaat u ze te voet doen gaan of op een e-bike zetten ?
Ge moet het spel eerlijk spelen, of ik gooi een schoen naar je kop.

Ik had het over dames met een rollator die ik nog niet gezien heb op een bus. Uw bakkes dus met madammen met ne wandelstok.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 16:45   #164
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ge, ik zeg maar iets, per sé in de Riemegemstraat wilt gaan wonen, dan moet ge een (dikke) auto hebben, of 't zal stappen/fietsen zijn tot aan het buske.

.
Nondedju,
is er nu niemand die die straat opgezocht heeft en bemerkt dat huisnummer 1 daar 't hofke van Cleve is ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 23 december 2015, 17:11   #165
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ge moet het spel eerlijk spelen, of ik gooi een schoen naar je kop.

Ik had het over dames met een rollator die ik nog niet gezien heb op een bus. Uw bakkes dus met madammen met ne wandelstok.

.
De kersttijd maakt u blijkbaar respectvol en beleefd naar uw medeforummers toe ?

Misschien een goed voornemen voor 2016 ...

On topic: ik heb hier al degelijk madammen met rollators gezien die op de bus stappen. Zelfs mensen in een rolstoel, maar dat is bij De Lijn een heel gedoe en je moet dat in principe op voorhand verwittigen. Als er zo'n oude boechtbus of antieke tram voor het museum komt afgereden, dan geraak je daar met de beste wil van de wereld niet op.
Oud 23 december 2015, 17:19   #166
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Degelijke regenkledij voor op de fiets moet de baas dan maar betalen, hij betaald tenslotte ook een deel van de firmawagens.
misschien de wet veranderen, kledij is niet meer aftrekbaar ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 19:31   #167
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
De afbraakregering Bourgeois I haalt opnieuw de sloopkamer boven, to be continued in 2016:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-bedient.dhtml

Woont u toevallig niet in een grote of centrumstad en iets meer landelijk en heeft u om de een of andere reden (omwille van financiën, gezondheidsredenen, niet in het bezit zijn van een rijbewijs, ...) geen eigen stalen ros ter beschikking, dan mag u binnenkort voor het venster blijven zitten en de geraniums gaan tellen. Want veel zal u met deze maatregel niet meer moeten buitenkomen !

Zelf prijs ik me gelukkig, ik woon in een grootstedelijke omgeving en ben dus redelijk safe. Toch voor woon-werkverkeer en om de dagelijkse behoeften te dekken. Vrienden van mij die in de groene Kempendorpen wonen, die hebben echter minder geluk. Zelf zal ik die ook niet gauw meer in hun 'boeregaten' gaan bezoeken. Ik drink immers graag iets als ik wegga en voor mij gaat drinken én autorijden absoluut niet samen. De bus is daarvoor, hoewel het streekvervoer vrij omslachtig en vaak 'de weg op zeven' is, in zekere zin een bevredigende oplossing (hou je bezig met je smartphone om de lange bustijd wat te doden, veiliger dan je social media achter het stuurt te updaten).

Ik hoop nu niet dat de forummers hier domme opmerkingen gaan formuleren als 'je kan alles met de fiets doen', of 'ze komen wel met alternatieven'.

Natuurlijk probeert deze Vlaamsche pinokkioregering de goegemeente te sussen (toeval dat dt vlak voor het kerstrecès wordt aangekondigd?) door te zeggen dat ze op zoek gaan naar alternatieven, maar die zullen een stuk duurder uitvallen, zelfs al past men een deel bij en dan in de veronderstelling dat er au fond maatregelen zullen komen.

Ik woon in de stadsrand en sinds juli dit jaar rijden er in mijn 'koekenstad' geen nachtbussen meer in het weekend. Ook deze matregel werd vrij geruisloos aangekondigd, vlak voor de zomervakantie. Toen beloofde men toen ook op zoek te gaan naar alternatieven, tot zelfs gesbubsidieerde taxi's en minibusjes toe. Weet u hoeveel er van die maatregelen is in huis gekomen ? ... wel: nul, nada, noppes,niets !

Wat is eigenlijk het 'hogere doel' van deze asoregering ? Terug alle twijfelaars in de wagen duwen ? Liever de mensen dronken terug laten naar huis rijden ? Mensen die niet kunnen of willen autorijden in hun isolement laten zitten ? Hen in feite huisarrest geven ?

Bejubelaars van deze bende aso's zeggen dat het goedkoper is om mensen in een taxi te duwen op het platteland dan een buslijndienst te laten uitbouwen. Kan goed zijn, maar waar blijven die fameuze gesubsidieerde taxi's dan in godsnaam ? Of gaat men er automatisch van uit dat men die paar fervente busgebruikers zomaar aan hun lot kan overlaten ? Eventjes een 'stormpje' in de media, en dan kunnen we dit euvel rustig terug in de bodemoze Vlaamse kleiput dumpen ?

Goe bezig deze asociale bende onder hun glazen stolp ! Dat het maar niet in hun gezicht ontploft ...

En dat de formummers ook niet afkomen met de drogreden dat ze mee moeten betalen voor het OV zonder er zelf gebruik van te maken. Dat is waar, maar niet-autogebruikers betalen ook mee voor het wegenonderhoud en talloze infrastructuurwerken. En dan zwijg ik nog overde economische kost van alle fileleed. Ook niet-automobilisten zijn daar het slachtoffer van !

Noem me tot slot ook geen 'autohater': ik rij regelmatig en zelfs dikwijls met de wagen. Dit om professionele redenen. Maar in mijn vrij tijd ben ik ook een OV-gebruiker, al is het voor het 'zen-gevoel' en geen stress te moeten hebben in het zoeken naar parkeerplaats of het doorstaan van een file.
Logisch dat die beslissing wordt genomen, net zoals het logisch is dat ze in Antwerpen die nachtbussen geschrapt hebben en net zoals het logisch is dat bepaalde trein-lijnen ook de schop op gaan.

Zowal de NMBS als de Lijn horen een pak kosten-efficiënter te worden, om niet te zeggen zelfbedruipend. Dat doe je niet als het geld via ramen en deuren naar buiten smijt op overbodige verbindingen.

En je haalt het pijnpunt trouwens zelf al aan: subsidies.
Zij die moord en brand schreeuwen dat deze of gene bus/trein-verbinding moet verdwijnen, zijn typisch de laatsten die bereid zouden zijn om de reële kost van hun "eis" te betalen. "Ahja, dat moet een ander maar bijdragen! Ik wil die bus/trein-verbinding, en als dat niet lukt wil ik een ander alternatief, en een ander moet daarvoor betalen!"

't Is blijkbaar een terugkerend onderwerp voor je, niet? Anderen die moeten betalen voor jouw wensen...
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 20:25   #168
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kersttijd maakt u blijkbaar respectvol en beleefd naar uw medeforummers toe ?

Misschien een goed voornemen voor 2016 ...

On topic: ik heb hier al degelijk madammen met rollators gezien die op de bus stappen. Zelfs mensen in een rolstoel, maar dat is bij De Lijn een heel gedoe en je moet dat in principe op voorhand verwittigen. Als er zo'n oude boechtbus of antieke tram voor het museum komt afgereden, dan geraak je daar met de beste wil van de wereld niet op.
On topic zou zijn te lullen over lege bussen van 't ene plattelandsgehucht naar 't andere.

On topic zou zijn mee te denken over efficiëntere alternatieven voor die lege en dure bussen.

Gij met uw rollators. Toen ik jouw eerste bericht op dit forum las, dacht ik begod dat jij een rollator waart. En 'k peins nog altijd dat ik juist ben.

.

Oud 23 december 2015, 20:44   #169
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij lijkt het beter kantoren in de steden te vestigen dan ergens op een bedrijventerrein in 'the middle of nowhere' of ergens in een landelijke omgeving. Temeer omdat men meestal in steden betere OV-verbindingen ter beschikking heeft. En ook een hogere concentratie aan andere dienstverlening. Mensen kunnen dan vanuit hun woonomgeving op het 'platteland' naar een geconcentreerd gebied in de stad met een goede bereikbaarheidsgraad.

Voor heel wat mensen kan gedeeltelijk thuiswerk ook al een alternatieve oplossing zijn. Een administratief personeelslid kan evengoed thuis vanachter zijn schempje zijn opdrachten uitvoeren. Uiteraard lenen niet alle beroepsgroepen zich even goed voor gedeeltelijk thuiswerk. De lopende band zal nog altijd draaiende gehouden moeten worden en ook verpleegsters kunnen moeilijk de zieken vanop afstand verzorgen.
Ik denk dat jij heel weinig ervaring hebt met pendelen.
Oud 27 december 2015, 13:30   #170
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Logisch dat die beslissing wordt genomen, net zoals het logisch is dat ze in Antwerpen die nachtbussen geschrapt hebben en net zoals het logisch is dat bepaalde trein-lijnen ook de schop op gaan.

Zowal de NMBS als de Lijn horen een pak kosten-efficiënter te worden, om niet te zeggen zelfbedruipend. Dat doe je niet als het geld via ramen en deuren naar buiten smijt op overbodige verbindingen.

En je haalt het pijnpunt trouwens zelf al aan: subsidies.
Zij die moord en brand schreeuwen dat deze of gene bus/trein-verbinding moet verdwijnen, zijn typisch de laatsten die bereid zouden zijn om de reële kost van hun "eis" te betalen. "Ahja, dat moet een ander maar bijdragen! Ik wil die bus/trein-verbinding, en als dat niet lukt wil ik een ander alternatief, en een ander moet daarvoor betalen!"

't Is blijkbaar een terugkerend onderwerp voor je, niet? Anderen die moeten betalen voor jouw wensen...
Wij moeten wel mee aan de autobanen betalen waarop je met je stalen ros kan scheuren ? Waarom geef jij niet zelf wat geld aan die wegenfirma's om een nieuw laagje asfalt te gieten ?

Simpel: we betalen belastingen. Het is de bedoeling dat de overheid dit geld investeert in zaken die algemeen en openbaar nut hebben. Onderhoud van autowegen hoort daarbij, daar maak ik ook geen probleem van. Zolang jij er dan maar geen probleem van maakt dat ik gebruik kan maken van betaalbaar openbaar vervoer.

Trouwens, ik ben ook van het 'heilige' principe dat ook de zwakkeren in onze samenleving recht hebben op een goede en betaalbare basismobiliteit. Daar moet de overheid voor zorgen, zij het in eigen naam, zij het met privé-uitbaters, maar dan wel met subsidies.

Voor die zaken betaal ik gaarne mijn belastingen. Liever dan voor de aftrek van het lidmaatschap van de golfclub van een omhooggevallen zelfstandige of al die milieuvervuilende salariswagens die ons verkeersnet doen dichtslibben !
Oud 27 december 2015, 13:46   #171
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik denk dat jij heel weinig ervaring hebt met pendelen.
Waarop baseer je die ongenuanceerde uitspraak ? Veel werkgevers denken tegenwoordig in de richting die ik hierbij aangeef.

U moet beseffen dat het mobiliteitsmodel van de jaren zestig zo stilaan voorbij is.
Oud 27 december 2015, 13:49   #172
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
On topic zou zijn te lullen over lege bussen van 't ene plattelandsgehucht naar 't andere.

On topic zou zijn mee te denken over efficiëntere alternatieven voor die lege en dure bussen.

Gij met uw rollators. Toen ik jouw eerste bericht op dit forum las, dacht ik begod dat jij een rollator waart. En 'k peins nog altijd dat ik juist ben.

.
Als het gaat over oude mensen die met de bus moeilijk kunnen reizen, dan lijkt me dat wel degelijk on topic !

Het staat je altijd vrij enkele alternatieven op te sommen voor die mensen die straks niet meer op hun bestemming geraken door de asopolitiek van deze Vlaamsche bestuursbende (want een 'ploeg' kan ik dat bezwaarlijk nog noemen, eerder een zootje ongeregeld die regelmatig een holdup doen op de portemonnee van de doorsnee Vlaming).
Oud 27 december 2015, 13:49   #173
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij moeten wel mee aan de autobanen betalen waarop je met je stalen ros kan scheuren ? Waarom geef jij niet zelf wat geld aan die wegenfirma's om een nieuw laagje asfalt te gieten ?

Simpel: we betalen belastingen. Het is de bedoeling dat de overheid dit geld investeert in zaken die algemeen en openbaar nut hebben. Onderhoud van autowegen hoort daarbij, daar maak ik ook geen probleem van. Zolang jij er dan maar geen probleem van maakt dat ik gebruik kan maken van betaalbaar openbaar vervoer.

Trouwens, ik ben ook van het 'heilige' principe dat ook de zwakkeren in onze samenleving recht hebben op een goede en betaalbare basismobiliteit. Daar moet de overheid voor zorgen, zij het in eigen naam, zij het met privé-uitbaters, maar dan wel met subsidies.

Voor die zaken betaal ik gaarne mijn belastingen. Liever dan voor de aftrek van het lidmaatschap van de golfclub van een omhooggevallen zelfstandige of al die milieuvervuilende salariswagens die ons verkeersnet doen dichtslibben !
Dat is de Verandering.
Meer betalen voor slechtere openbare dienstverlening!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 13:52   #174
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat is de Verandering.
Meer betalen voor slechtere openbare dienstverlening!
2 !
Oud 27 december 2015, 16:26   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom niet? Ik ben een groot voorstander van rekeningrijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 17:37   #176
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het proefsysteem voor personenvervoer zoals het nu voorligt zal, vrees ik, vooral de 'armere' eigen autobezitters treffen. Mensen die geen bedrijfswagen onder hun gat geschoven krijgen en die dus geen onderhandelingsmarge met hun baas hebben, waardoor die laatste het rekeningrijden voor zich zal nemen.
Oud 27 december 2015, 19:55   #177
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus alle inkomsten die de overheid rechtstreeks en onrechtstreeks int uit het wegverkeer is onvoldoende om de wegen te onderhouden? Kan je dat onderbouwen met cijfers?

Citaat:
Ik heb niets tegen openbaar vervoer. Zolang het zo efficiënt mogelijk gebeurt.
Ik vind het niet meer dan normaal dat lijnen die onderbezet zijn, vervangen worden door belbussen.
Anders moet men voor die lijnen de ticketprijs maar aanpassen.
Auto's die minder efficiënt zijn worden ook extra belast.
Oud 27 december 2015, 20:02   #178
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Omdat je zelf met de fiets gaat werken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 21:01   #179
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het gaat over oude mensen die met de bus moeilijk kunnen reizen, dan lijkt me dat wel degelijk on topic !

Het staat je altijd vrij enkele alternatieven op te sommen voor die mensen die straks niet meer op hun bestemming geraken door de asopolitiek van deze Vlaamsche bestuursbende (want een 'ploeg' kan ik dat bezwaarlijk nog noemen, eerder een zootje ongeregeld die regelmatig een holdup doen op de portemonnee van de doorsnee Vlaming).
Over die alternatieven stond een mooie aanzet geformuleerd in het perscommuniqué van meneer de minister.

.

Oud 27 december 2015, 21:05   #180
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
...
Zoals al gezegd: er wordt niet getornd aan de basismobiliteit. Er wordt enkel gezocht naar een betere organisatie ervan.
Lege bussen rond laten rijden, dat is heel duur en helpt niemand.

Betaalbare mobliteit ?
Als gij een kaartje van De Lijn koopt, hoeveel kost dat dan, en hoeveel moet de belastingbetaler dan bijleggen om tot een vergoeding van die rit te komen ?

.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be