Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2016, 20:25   #161
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ook al is de tekst over Krishna niet 100% correct, toch zijn de gelijkenissen frappant.

De maagdelijke geboorte (weze het dan via de slurf van een witte olifant), de kindermoord.

Ook bij Boeddha zijn geboorte zijn de gelijkenissen treffend, opnieuw de maagdelijke geboorte via een olifant, de wijzen ofte 3 koningen, de 40 dagen vasten in de woestijn en de verzoeking van de duivel versus de 49 dagen onder de boddhi boom met verzoeking van de duivel (ofte de god Mara en de bloedmooie dochters).
Maar jullie hebben het over de later verzonnen mythe rond Yehua bar Jehosef. O, en vergeet Mithras niet en de rest van de mysterieculten.
Is dat nu zooooo moeilijk om feiten en fictie uit elkaar te houden ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2016, 20:42   #162
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Maar jullie hebben het over de later verzonnen mythe rond Yehua bar Jehosef. O, en vergeet Mithras niet en de rest van de mysterieculten.
Over wie? Niet dat ik weet.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2016, 20:49   #163
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Over wie? Niet dat ik weet.
Wat weet je dan wél ?
Oud 17 januari 2016, 20:59   #164
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat weet je dan wél ?
Wat doet dat er toe? Het gaat niet over mij, wel?
Oud 17 januari 2016, 21:40   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door microwezen Bekijk bericht
Quote aangepast.
Nee?

Hier beweer jij dat god dus beslist over het wel of niet toetreden van atheïsten tot het hiernamaals.
Waarmee je expliciet beweert dat er dus een hiernamaals (hemel/hel) is.
Jij weet dus blijkbaar meer dan de rest.
En dan blijven beweren dat je geen stelling deponeert?

En als ik dan concludeer, dat als ik jou vraag om enige aanwijzing dat jij daar zo zeker van bent, zonder verhaaltjes van anderen (bijbel, Vaticaan, overige religieuze teksten) er bij te halen, dat je dan je eigen persoonlijke fantasie beleid, loop je hard hollend weg.

En op de vraag

Blijft het oorverdovend stil.

Dat je je dan gaat verschuilen achter het "bovennatuurlijke" maakt het alleen maar ingewikkelder; immers is het niet te detecteren/weet-baar waardoor het nóg moeilijker wordt te achterhalen waardoor jij weet dat er wel iets is.
Immers iets beweren zonder bewijs kan iedereen. En jij hebt daar blijkbaar ook een broertje dood aan.

Ik heb je al diverse handvatten gegeven, maar je blijft maar rond de pot draaien dat de vraag of stelling onjuist zou zijn om maar vooral niet van je eigen fantasie/geloof te vallen.
Zelfs het gewoon onder woorden brengen lukt je al niet zonder dat rondje om de pot. Verder dan "het is gewoon zo omdat ik dat ik dat geloof" komt het niet.

En dan ook nog eens beweren dat je niet klakkeloos iets geloofd, maar vervolgens niets in handen hebt om het niet-klakkeloos zijn te onderbouwen.

Sindsdien zitten er spinnenwebben in de draad en beginnen de krekels te sjirpen door jouw afwezigheid.

Ik zou inderdaad niet kunnen leven met zulke denkpatronen.
Maar blijkbaar heb jij er vrede mee dat je je eigen gefantaseerde leugens niet wil of kan zien.
Maar stop er dan mee jouw fantasie op te dringen aan de rest door te dreigen met jouw hel en verdoemenis.
Een heel bericht gevuld met uw eigen veronderstellingen die mijlen afstaan van wat ik nog maar ooit hier zou hebben kunnen schrijven. Jammer genoeg moet ik bijgevolg concluderen dat u overduidelijk van slechte wil bent.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2016, 22:26   #166
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jammer genoeg moet ik bijgevolg concluderen dat u overduidelijk van slechte wil bent.
Daar hoeft God alvast niet meer over te oordelen dan.
Oud 17 januari 2016, 22:45   #167
Hypatia
Burger

Standaard

Citaat:
Ook al is de tekst over Krishna niet 100% correct, toch zijn de gelijkenissen frappant.

De maagdelijke geboorte (weze het dan via de slurf van een witte olifant), de kindermoord.

Ook bij Boeddha zijn geboorte zijn de gelijkenissen treffend, opnieuw de maagdelijke geboorte via een olifant, de wijzen ofte 3 koningen, de 40 dagen vasten in de woestijn en de verzoeking van de duivel versus de 49 dagen onder de boddhi boom met verzoeking van de duivel (ofte de god Mara en de bloedmooie dochters).
(de slurf van een witte olifant)?
Wat zou het dan bij die witte duif, bij de moeder van Jezus geweest zijn?

Als je het nuchter bekijkt bij de drie hedendaagse monotheïstische godsdiensten, als je hun geschiedenis bekijkt, dan zijn het toch drie oorlogsgoden geweest! En nog in de islam! Dan hadden de Grieken en Romeinen in hun mythologische tijd, nog een god van de oorlog, een god van de liefde en nog een aantal goden, wat haast logischer was.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2016, 23:10   #168
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over mij, wel?
Wat knap van je dit nu reeds in te zien.
Oud 17 januari 2016, 23:39   #169
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat knap van je dit nu reeds in te zien.
Ga rustig voort met wat je niet laten kunt.
Oud 18 januari 2016, 05:46   #170
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ga rustig voort met wat je niet laten kunt.
O.K. ... Harry Krisnaaa Harry Krisna Krisnakrisna Harryharry.
Oud 18 januari 2016, 10:28   #171
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moeilijk?

Wat moeilijk is, dat blijkt jouw volharding om 'onaantastbaar' te blijven wat kennis betreft: een 'reus' die zelfs geen 'dwergen' naast zich duldt.

Feiten en fictie bij een mythe hoef overigens niet uit elkaar te houden. Daar draait het niet om.

Het is de kracht van de mythe die een waarachtig karakter vertoont, wat ook de waarheid is. Dat is zelfs al zo in de epische verhalen over de eerste Tour de France's die pas achter ons liggen.
Oud 18 januari 2016, 11:16   #172
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat moeilijk is, dat blijkt jouw volharding om 'onaantastbaar' te blijven wat kennis betreft: een 'reus' die zelfs geen 'dwergen' naast zich duldt.
Misschien kunnen die ' dwergen ' eerst eens wat kennis op te doen voor ze aan een debat deelnemen.
Citaat:
Feiten en fictie bij een mythe hoef overigens niet uit elkaar te houden. Daar draait het niet om.
Voor mij draait het hier wél om. Maak jij ook geen onderscheid tussen Nicolaas van Myra en Sinterklaas ?

Citaat:
Het is de kracht van de mythe die een waarachtig karakter vertoont, wat ook de waarheid is. Dat is zelfs al zo in de epische verhalen over de eerste Tour de France's die pas achter ons liggen.
Ik heb het hier niet over de kracht van de mythe, maar over de historische context. Lijkt ook voor jou wat moeilijk om onderscheid te maken.
Oud 18 januari 2016, 14:53   #173
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien kunnen die ' dwergen ' eerst eens wat kennis op te doen voor ze aan een debat deelnemen.
De meest perfecte autistische reactie die de juistheid van mijn kritiek bevestigt.

Je hebt een grote feitenkennis, maar je hebt veel minder wijsheid om met die kennis om te gaan. De starheid in je denken die elke andere denkvorm verkettert is daar een bewijs van.

In je herhaalde hautaine impliciete bewering dat de de énige 'kenner' bent zou je je overigens wel eens kunnen vergissen.

Citaat:
Voor mij draait het hier wél om. Maak jij ook geen onderscheid tussen Nicolaas van Myra en Sinterklaas ?
In de mythe interesseert het me niet waar ze vandaan komt. Ze bestaat en ontleent haar kracht aan haar bestaan. Ze is geen waarheid maar straalt een waarachtigheid (niets te maken met waarheid) uit en ze leeft. Meer in het algemeen hebben mythen vooral een symbolische waarde, ze verbinden ons met het Mysterie achter de fenomenaliteit, ze drukken 'iets' uit, zelfs al zijn ze zuivere magie. Ze gaan meestal terug op een historische gebeurtenis maar hebben daar verder niet veel mee te maken.

Zelfs al zou je er in slagen Jezus, Mohammed of Boeddha te doden, dan nog zou hun boodschap die via mythes tot ons kwam ongeschonden blijven, tenminste voor gelovigen die begrijpen waar eht om draait en daardoor automatisch de mystieke toer opgaan.

Zen boeddhisme heeft dat al goed begrepen: Kill the Bouddha when you see him.

Waar we elkaar wél vinden is in de manier waarop sommige godsdiensten - en dan moeten we helaas weer naar de 3 monotheïstische uit het midden oosten kijken - met hun mythes omgaan.

Het christendom heeft zijn mythes gedogmatiseerd, dat wil zeggen tot onaantastbare waarheden geloofspunten verheven. De schepping, de zondeval, de de incarnatie van god, de verrijzenis, de nederdaling van de geest.

Dat je daartegen fulmineert is je goed recht. Dat is een pure verkrachting van de mythe.

Maar er zijn ook religies, en ook hier komt de 'waarheid' weer uit het oosten, die de overvloedige mythes als verhaaltjes zijn met een zekere opvoedkundige waarde met met hoge verbeeldingskracht en schoonheid. Maar verhaaltjes, je moet ze niet geloven.

En al wat ik heb gedaan is wijzen op zekere overeenkomende punten uit de mythes van oost en west.

Klaarblijkelijk voldoende om op de korrel te worden genomen.

Citaat:
Ik heb het hier niet over de kracht van de mythe, maar over de historische context. Lijkt ook voor jou wat moeilijk om onderscheid te maken.
Ik meen te hebben aangetoond dat ik daar geen moeite mee heb.

Meer nog: ik heb gewezen op de gebrekkige manier van breedheid in denken die bij jou zekere moeilijkheden te weeg brengt.

Kennis genoeg, nu nog een beetje wijsheid kweken en niet schieten op alles dat beweegt.

En nee, ik ga hierover niet in discussie.

Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen.
Oud 18 januari 2016, 15:19   #174
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De meest perfecte autistische reactie die de juistheid van mijn kritiek bevestigt.
Je hebt een grote feitenkennis, maar je hebt veel minder wijsheid om met die kennis om te gaan. De starheid in je denken die elke andere denkvorm verkettert is daar een bewijs van.
In je herhaalde hautaine impliciete bewering dat de de énige 'kenner' bent zou je je overigens wel eens kunnen vergissen.
Aan dit ad hominem heb ik niks.
Citaat:
In de mythe interesseert het me niet waar ze vandaan komt. Ze bestaat en ontleent haar kracht aan haar bestaan. Ze is geen waarheid maar straalt een waarachtigheid (niets te maken met waarheid) uit en ze leeft. Meer in het algemeen hebben mythen vooral een symbolische waarde, ze verbinden ons met het Mysterie achter de fenomenaliteit, ze drukken 'iets' uit, zelfs al zijn ze zuivere magie.
Interesseert me nauwelijks.
Citaat:
Ze gaan meestal terug op een historische gebeurtenis maar hebben daar verder niet veel mee te maken.
Dit interesseert me wel.
Citaat:
Zelfs al zou je er in slagen Jezus, Mohammed of Boeddha te doden, dan nog zou hun boodschap die via mythes tot ons kwam ongeschonden blijven, tenminste voor gelovigen die begrijpen waar echt om draait en daardoor automatisch de mystieke toer opgaan.
Ik dus niet.
Citaat:
Zen boeddhisme heeft dat al goed begrepen: Kill the Bouddha when you see him.
Mag je helemaal hebben.
Citaat:
Waar we elkaar wél vinden is in de manier waarop sommige godsdiensten - en dan moeten we helaas weer naar de 3 monotheïstische uit het midden oosten kijken - met hun mythes omgaan.
Mij interesseert enkel waar ze op gebaseerd zijn.
Citaat:
Ik meen te hebben aangetoond dat ik daar geen moeite mee heb.
Dat heb je niet ! Je kan nog steeds geen onderscheid maken tussen feiten en fictie wat bv. het N.T. betreft.
Citaat:
Meer nog: ik heb gewezen op de gebrekkige manier van breedheid in denken die bij jou zekere moeilijkheden te weeg brengt.
Ik heb er absoluut geen moeite mee om het kaf van het koren te scheiden.
Citaat:
Kennis genoeg, nu nog een beetje wijsheid kweken en niet schieten op alles dat beweegt.
Ik kom hier zeker geen wijsheid aankweken. Daar zijn andere kanalen voor. En ik zal zeker blijven schieten op alle historisch wetenschappelijke misvattingen die ik tegenkom. Ik zal onder geen enkel beding meegaan in deze 2000 jaar oude leugen.
Citaat:
En nee, ik ga hierover niet in discussie.
Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen.
Gewoon hit and run. Klassiek.
Oud 18 januari 2016, 23:09   #175
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Over het leven Krishna zijn dus op punten verschillende verhalen bewaard gebleven. Wat mij vooral frappert is de geboorte tijdens een reis, de aanwezigheid van herders, de verering door drie wijzen of koningen, de poging van een koning om de baby te doden, de kindermoord en de vlucht om het kind te verbergen. Deze parallellen bewijzen m.i. dat het verhaal van Krishna als voorbeeld diende voor het geboorteverhaal van Jezus. De auteur meende kennelijk dat de goddelijkheid van Jezus onderbouwd kon worden met een geboorteverhaal dat net zo dramatisch en wonderlijk was als dat van Krishna. Het dogma van de goddelijkheid van Jezus wordt verder benadrukt in de apocrieve verhalen over de jeugdjaren van Jezus. Het zou mij niet verbazen als ook die verhalen hun oorsprong vinden in India.

Laatst gewijzigd door Piero : 18 januari 2016 om 23:11.
Oud 19 januari 2016, 07:01   #176
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

"Slaven zijn het bloed van onze natie" - Confederated States
Oud 19 januari 2016, 07:54   #177
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Over het leven Krishna zijn dus op punten verschillende verhalen bewaard gebleven. Wat mij vooral frappert is de geboorte tijdens een reis, de aanwezigheid van herders, de verering door drie wijzen of koningen, de poging van een koning om de baby te doden, de kindermoord en de vlucht om het kind te verbergen. Deze parallellen bewijzen m.i. dat het verhaal van Krishna als voorbeeld diende voor het geboorteverhaal van Jezus. De auteur meende kennelijk dat de goddelijkheid van Jezus onderbouwd kon worden met een geboorteverhaal dat net zo dramatisch en wonderlijk was als dat van Krishna. Het dogma van de goddelijkheid van Jezus wordt verder benadrukt in de apocrieve verhalen over de jeugdjaren van Jezus. Het zou mij niet verbazen als ook die verhalen hun oorsprong vinden in India.
Kan het niet zijn dat Krishna en Jezus van dezelfde oorsprong komen?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 08:17   #178
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Kan het niet zijn dat Krishna en Jezus van dezelfde oorsprong komen?
Uitgesloten ! Dit is een broodje aap over datum.
Oud 19 januari 2016, 08:25   #179
Peche
Banneling

Standaard

Maar Jezus heeft geleefd Aton.
Marianne ook.
En hij is zelfs gereïncarneerd en in meerdere mensen, zie Russell Brand.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 08:37   #180
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar Jezus heeft geleefd Aton.
Marianne ook.
En hij is zelfs gereïncarneerd en in meerdere mensen, zie Russell Brand.
Als je klaar bent met hier enkel wat onzin te plaatsen wil ik wel een gedegen antwoord geven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be