Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2016, 12:33   #161
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Kom kom, mijn Volvo haalt met gemak 1200 km. Maar dat is niet echt relevant.
Volledig akkoord met jou. Dit is inderdaad niet relevant.
Wellicht is een e-auto voor 90% van de bevolking een betere oplossing, en het zou het CO2- en vervuilingsprobleem al voor een groot deel van de wereld helpen. Die overige 10% moeten dan maar een beetje gehersenspoeld worden dat het niet echt een misdaad is om nu en dan eens een half uur te moeten staan laden onderweg, hee...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2016, 12:57   #162
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Wellicht is een e-auto voor 90% van de bevolking een betere oplossing, en het zou het CO2- en vervuilingsprobleem al voor een groot deel van de wereld helpen. Die overige 10% moeten dan maar een beetje gehersenspoeld worden dat het niet echt een misdaad is om nu en dan eens een half uur te moeten staan laden onderweg, hee...
Tegen dat ook die 10 % een E-auto rijden zal dat 10 minuten geworden zijn.

Aja BE-kust wil -wie weet- het roken op het strand verbieden, wanneer het roken van auto´s en hun fijnstofafval?
Citaat:
http://nieuws.vtm.be/binnenland/1892...traks-rookvrij

Behoort roken op het strand straks tot het verleden? Als het van enkele kustburgemeesters afhangt, wordt die optie alleszins bekeken. Het idee past in een groot afvalverminderingsproject aan de Belgische kust.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 mei 2016 om 13:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2016, 13:04   #163
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal enkel het CO2 probleem oplossen als de geleverde elektriciteit niet meer via kolencentrales wordt opgewekt. In dat opzicht is een Belgisch E-wagen beleid alleen maar nuttig als er nieuwe kerncentrales worden gebouwd.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2016, 13:35   #164
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zal enkel het CO2 probleem oplossen als de geleverde elektriciteit niet meer via kolencentrales wordt opgewekt. In dat opzicht is een Belgisch E-wagen beleid alleen maar nuttig als er nieuwe kerncentrales worden gebouwd.
Maar neent, gij. Zet die stomme kerncentrales nu toch eens voor eens en voor altijd uit uwen kop. We moeten massaal(*) inzetten op alternatieven, en niet alleen de "klassiekers" als zon en wind, maar ook geothermie, golven, en wat weet ik wat nog allemaal. We hebben de univs, we hebben de brains, R&D is bovendien zowat onze enige activiteitstoekomst geworden, dus let's go for it!

(*) En met "massaal" bedoel ik niet die paar schuchtere pogingen van de laatste jaren, hee, maar drastische beslissingen, zoals verplicht gebruik van PV-dakpannen bij nieuwbouw en verbouwing, verplichte installatie van enkele windbomen in elke tuin en langs elke straat, enz... enz...
Oud 3 mei 2016, 13:58   #165
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle kolencentrales zijn ondertussen gesloten, hetgeen een zeer spijtige en domme zaak is.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2016, 13:59   #166
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
en wat weet ik wat nog allemaal
Laten we het daar maar bij houden

In deze heeft Fox overschot van gelijk; het ideaalbeeld van iedereen een elektrische wagen, is enkel "groen" als je dat doet met niet vervuilende opwekking; de hoeveelheden en de nood aan stabiliteit en stuurbaarheid, triggeren in een land als België automatisch de nood aan extra nucleaire capaciteit.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2016, 14:08   #167
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ook bij debiele 100 % kolencentrale-stroomopwekking is de E-wagen "de allergroenste" van allemaal, betreft CO2 zelfs 22 % minder, berekende TNO.

Natuurlijk hebben E-wagens ook geen directe schadelijke emissies zoals fijnstof en NOx enz...
Daarnaast ook minder geluid, telt ook qua schadelijkheid.

Citaat:
http://www.anwb.nl/auto/themas/elekt...e-groen-is-het

Om de CO2 productie van elektrische en 'gewone' auto's realistisch met elkaar te vergelijken moet je dan ook de hele energieketen erbij betrekken. Zoals dat in het jargon heet: from well to wheel (van bron tot wiel). TNO heeft dat gedaan en daarbij ook alvast naar de toekomstige ontwikkelingen gekeken. Volgens dit instituut zal een gemiddelde elektrische auto in 2020 van bron tot wiel ongeveer 35% minder CO2 produceren dan een gemiddelde auto met verbrandingsmotor. En zelfs als de elektriciteit volledig in kolencentrales wordt opgewekt zal een elektrische auto nog altijd 22% minder CO2 produceren, aldus berekent TNO.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 mei 2016 om 14:14.
Oud 3 mei 2016, 14:13   #168
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
het ideaalbeeld van iedereen een elektrische wagen, is enkel "groen" als je dat doet met niet vervuilende opwekking
Serieus kort door de bocht. Een e-auto is in ieder geval al stukken groener dan een fossiel geval, en wel om meerdere redenen:
- Hij stoot geen cancerogene stoffen en CO2 uit in en langs de straten waar hij doorheen rijdt. Die stoffen blijven dus geconcentreerd rond de centrales.
- Ook het raffineren & transporteren van fossiele brandstoffen genereert vervuiling en verbruik van elektriciteit. De eeuwige well-to-wheel discussie borrelt dus weer op...
- Zolang we de komende generaties voor de komende duizenden jaren opzadelen met afval waar niemand goed raad mee weet, zouden we moeten ophouden met er maar bij te produceren.
Oud 3 mei 2016, 14:32   #169
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Laten we het daar maar bij houden

In deze heeft Fox overschot van gelijk; het ideaalbeeld van iedereen een elektrische wagen, is enkel "groen" als je dat doet met niet vervuilende opwekking; de hoeveelheden en de nood aan stabiliteit en stuurbaarheid, triggeren in een land als België automatisch de nood aan extra nucleaire capaciteit.
Grijze stroom stopt nooit aan de grens, en groene stroom al helemaal niet als men het niet voldoende kan opslaan.

Citaat:

http://phasenpruefer.info/deutschlan...richt-rekorde/

Der Stromexport trägt damit seinen Teil zum sehr hohen Außenhandelsüberschuss Deutschlands bei. Der Überschuss im Handel mit Elektrizität lag 2014 bei gerundet 1,75 Milliarden Euro, das sind immerhin 22 Euro pro Bundesbürger. Strom für 3,45 Milliarden Euro wurde ins Ausland verkauft, während 1,71 Milliarden Euro für Importe bezahlt werden mussten. Das ist etwas weniger als noch im Rekordjahr 2013, als der Außenhandelsüberschuss bei 1,94 Milliarden Euro lag.
Stroom is al jaren big business, speelt geen rol hoe het opgewekt wordt.
D haalt soms bijna 2 mrd € per jaar winst... vooral dankzij export van overtollige groene stroom natuurlijk...

Laatst gewijzigd door Micele : 3 mei 2016 om 14:35.
Oud 3 mei 2016, 18:27   #170
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag je eens af: hoeveel autorijdende Belgen doen méér dan - pakweg - 100 km elke dag, of 350 km elke weekend- of vakantiedag? En als ze eens daarover willen/moeten gaan, hoeveel keer per jaar dient dat dan te gebeuren? En is het voor die paar keer dan echt de moeite waard om de rest van het jaar met een fossiel geval rond te tuffen?

I rest my case...
Ik rijd geregeld wel eens naar Essen (250 km enkel) Frankfurt (450 km enkel) en ook wel eens naar Praag. (1000 km enkel)

Met mijn diesel-jag is dat geen enkel probleem, naar Praag is het 's avonds vertrekken om 20u en 's morgens om 8u sta ik daar.
3 of 4 koffiestops van een half uur en met 1 tankbeurt van 10 minuten incl.
Cruise control op 150, mooi muziekje en snorren maar door Duitsland.

Naar Frankfurt en Essen vertrek ik 's morgens ,ben ik daar tegen de middag en kom ik 's avonds na 18u nog terug, meestal zonder tanken.
Ik wacht niet op mijn auto, mijn auto wacht op mij.

Het moment dat ik dezelfde autonomie heb met een elektrische auto ben ik verkocht.

Laatst gewijzigd door parcifal : 3 mei 2016 om 18:34.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2016, 18:57   #171
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ik rijd geregeld wel eens naar Essen (250 km enkel) Frankfurt (450 km enkel) en ook wel eens naar Praag. (1000 km enkel)

Met mijn diesel-jag is dat geen enkel probleem, naar Praag is het 's avonds vertrekken om 20u en 's morgens om 8u sta ik daar.
3 of 4 koffiestops van een half uur en met 1 tankbeurt van 10 minuten incl.
Cruise control op 150, mooi muziekje en snorren maar door Duitsland.
12 hr voor 1000 km naar Praag? Misrekend, neen ?
Een Tesla kan dat desnoods in pakweg 9,5 uur, of 105 kmh gemiddeld, en dan overdrijf ik helemaal niet, bron# :

... zelfs met alle fileverlies inbegrepen haalde een Tesla 4000 km in 48 hr 11 minuten incl alle laadbeurten-pauzes natuurlijk.
Dat is 12 hr 03 minuten per 1000 km of ~ jouw berekening.

Snelheid navenant aanpassen waar de supercharger ligt dat kan tot 140-150 kmh maximum zijn maar ook maar 120 kmh max als de Suc op 350 kmh ligt, bvb van Ljubljana naar Verona. Maar met de simpele tripplanner van Tesla geen probleem.

File-tijdverlies afgetrokken* was het gemiddelde 111 kmh dat zou dan #9 hr voor 1000 km zijn

Citaat:
http://www.impulse.de/leben/mit-111-kmh-zum-weltrekord

Herr Willberg, Sie wollten in zwei Tagen zehn Länder mit Ihrem Tesla durchfahren. Haben Sie es geschafft?

Ja, los ging es am Mittwoch in Bayern und von da im Uhrzeigersinn einmal quer durch Europa: Österreich, Slowenien, Italien, Schweiz, Frankreich, Luxemburg, Belgien, Niederlande, Deutschland, Dänemark – und wieder zurück nach Bayern, wo wir pünktlich nach genau 48 Stunden und 11 Minuten am Freitagvormittag wieder ankommen sind. Es waren exakt 4000 Kilometer – Weltrekord auf der Langstrecke mit einem Elektroauto.

Exakt 4000? Wie haben Sie das denn hinbekommen?

Um den magischen Wert zu erreichen, mussten wir kurz vor dem Ziel noch drei Runden im Kreisverkehr drehen. [...]

Wie schnell waren Sie unterwegs?

In der Spitze waren es zwischen 140 und 150 km/h, im Durchschnitt lagen wir bei 111 km/h#, wenn man die Staus herausrechnet*. **Das ist also kein Unterschied zu einem Auto mit Benzinmotor**. Das Entscheidende für den Rekord waren aber die kurzen Ladezeiten: Wir haben die Strecke so geplant, dass die Batterien möglichst leer waren, wenn wir eine Ladestation angesteuert haben, weil sie sich dann am schnellsten aufladen lassen. Das ist wie beim Handy: je leerer der Akku, desto schneller geht das Aufladen.

Haben Sie es immer bis zur nächsten Ladestation geschafft?

Ja, sonst wäre der Rekord auch futsch gewesen. Die längste Strecke zwischen zwei Supercharger-Ladestationen war die zwischen Ljubljana in Slowenien und Verona in Italien. Da sind wir maximal 120 km/h gefahren, um etwas Strom zu sparen und die Batterie hat durchgehalten.
- **of eigenlijk geen verschil tov van een auto met benzinemotor.** -

Laatst gewijzigd door Micele : 3 mei 2016 om 19:25.
Oud 3 mei 2016, 19:30   #172
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
OK. Laten we er even (goedgelovig) van uitgaan dat dit verplaatsingspatroon minstens een maandelijkse frequentie heeft. Maak dan even de oefening:
(1) Hoeveel mensen ken je?
(2) Van al die mensen die je kent: hoeveel hebben een gelijkaardige verplaatsingsbehoefte?
Oud 3 mei 2016, 19:43   #173
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OK. Laten we er even (goedgelovig) van uitgaan dat dit verplaatsingspatroon minstens een maandelijkse frequentie heeft. Maak dan even de oefening:
(2) Van al die mensen die je kent: hoeveel hebben een gelijkaardige verplaatsingsbehoefte?
Die maandelijke frekwentie speelt geen rol.
1 keer per jaar volstaat om een (hedendaagse) elektrische wagen ongeschikt te maken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2016, 19:49   #174
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
1 keer per jaar volstaat om een (hedendaagse) elektrische wagen ongeschikt te maken.
I completely disagree!
Voor één zo'n verplaatsing per jaar huur je een (fossiele) wagen, of neem je een deelwagen. En dan nog in de (weinig waarschijnlijke) veronderstelling dat die verplaatsing absoluut en onvermijdelijk in één, zo snel mogelijke ruk dient te gebeuren...

Zolang er gasten met zo'n state of mind rondlopen, is iedere discussie ten dode opgeschreven en hopeloos....

Laatst gewijzigd door Bartjeuh : 3 mei 2016 om 19:50.
Oud 3 mei 2016, 19:50   #175
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd, en indien ik morgen of overmorgen naar Praag moet, ben ik nog altijd veel sneller - en wslk soms nog goedkoper, met het vliegtuig of Charleroi-Praag vliegtijd 1,5 hr:
Citaat:
Ryanair Flug 2121
Planmäßig – Abflug in 14 Stunden 3 Minuten
Mittwoch, 4. Mai Ankunft in Prag, Mittwoch, 4. Mai
CRL -------> PRG
Uhrzeit Terminal Gate Uhrzeit Terminal Gate
10:45 - - 12:15 2 -

https://www.google.be/search?sourcei...7j0l4.7012j0j7
Of van eenderwelke luchthaven, men heeft ze voor het uitkiezen.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 mei 2016 om 19:53.
Oud 3 mei 2016, 19:56   #176
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Meer onzin in één zin bestaat niet.
Oud 3 mei 2016, 20:53   #177
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, en indien ik morgen of overmorgen naar Praag moet, ben ik nog altijd veel sneller - en wslk soms nog goedkoper, met het vliegtuig of Charleroi-Praag vliegtijd 1,5 hr:

Of van eenderwelke luchthaven, men heeft ze voor het uitkiezen.
Steeds diezelfde onzin. De wereld reduceren naar uw nombril persoontje.

Als je een klant in Tsjechië hebt ligt die doorgaans niet aan de uitgang van de luchthaven, laat staan in Praag. Dus moet je al beginnen tijdschema's uitrekenen en dure taxi's om de bestemming na landing te bereiken.

Doorgaans is de terugvlucht niet afgestemd op uw tijdschema dan kan je een nacht langer (of méér) overnachten in Tsjechië. Aangezien Tsjechië niet zo super ver is met de wagen kan je overwegen dat je meer flexibiliteit hebt met de wagen.

Natuurlijk geen electrische Dinky Toy waar ge alle 2-300 km moet met stoppen om tergend traag die klote batterij op te laden. Ok je kan één keer diepvries frieten en andere bucht in uw kloten draaien maar geen 4 keer op een dag om de tijd te doden.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2016, 21:02   #178
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht

Als je een klant in Tsjechië hebt ligt die doorgaans niet aan de uitgang van de luchthaven, laat staan in Praag. Dus moet je al beginnen tijdschema's uitrekenen en dure taxi's om de bestemming na landing te bereiken.

Doorgaans is de terugvlucht niet afgestemd op uw tijdschema dan kan je een nacht langer (of méér) overnachten in Tsjechië. Aangezien Tsjechië niet zo super ver is met de wagen kan je overwegen dat je meer flexibiliteit hebt met de wagen.

Natuurlijk geen electrische Dinky Toy waar ge alle 2-300 km moet met stoppen om tergend traag die klote batterij op te laden. Ok je kan één keer diepvries frieten en andere bucht in uw kloten draaien maar geen 4 keer op een dag om de tijd te doden.
Ja, massa's Belgen hebben nu eenmaal klanten ver buiten Praag, waar ze bovendien maandelijks naartoe moeten...
Oud 3 mei 2016, 21:03   #179
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht

Nog altijd onwetend en wartaal uitkramend.

Citaat:
Dus moet je al beginnen tijdschema's uitrekenen en dure taxi's om de bestemming na landing te bereiken.
Men kan zich gewoon een wagen huren (die staat normaal al klaar als je die online# reserveert), doe nu toch eens normaal.

# https://www.billiger-mietwagen.de/pr...IqcaAi3V8P8HAQ

Natuurlijk overnacht men best één nacht en vliegt men ´s anderendaags terug dat weet men al op voorhand:
https://www.ryanair.com/be/fr/

Laatst gewijzigd door Micele : 3 mei 2016 om 21:19.
Oud 3 mei 2016, 21:14   #180
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, massa's Belgen hebben nu eenmaal klanten ver buiten Praag, waar ze bovendien maandelijks naartoe moeten...
Ja het zijn die Belgen die zich nog altijd bij voorkeur een Mercedes, BMW etc aanschaffen. En dat is niet noodzakelijk Praag, dat kan evengoed het Zuiden van Parijs zijn, Munchen, Birmingham of Zurich. Die mensen hebben geen tijd om zich te staan aftrekken terwijl hun batterij op het gemakske oplaad.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be