![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In mijn ethisch denken gaat het belang van de levenden voor. Het leven dat nog moet komen of dat gepasseerd is is ondergeschikt aan het huidig leven. Maar ik beschouw het als een feit dat de mens een emotioneel wezen is en dat daar dus ook rekening mee moet gehouden worden. Indien men dus een goede toekomst wil voor de komende generaties, dan is dit eerder een collectief emotioneel gegeven dat moet gehonoreerd worden. De emoties van de ene kan in conflict zijn met de emoties van de andere. JvdB heeft het bijvoorbeeld emotioneel lastig dat men het leven van een foetus moedwillig beëindigd. Deze negatieve emotie moet afgewogen worden tegen de negatieve emotie die de moeder kan ondervinden door het kind alsnog te houden. In dergelijke conflicten van emoties dient men dus een standpunt in te nemen dat zo rationeel mogelijk moet benaderd worden. Vandaar mijn standpunt. Het zijn trouwens niet enkel de emoties die in rekening moeten gebracht worden maar ook de lichamelijke lasten. 2. Als je de redenering hierboven volgt zul je merken dat het niet zo vreemd is. Aangezien het een afwegen is van emoties en lasten zullen de emoties en lasten van de moeder in het begin de doorslag geven. Naarmate de tijd vordert komen ook echter emoties van anderen in beeld en worden de incrementele lasten van moeder kleiner. Indien de vrouw bijvoorbeeld 8 maanden zwanger is is de nog te dragen last voor haar veel kleiner vergeleken met een zwangerschap van 12 weken maar de emotionele impact voor haar omgeving zal groter zijn. Vandaar dat er ergens een punt zal komen waarop de balans naar de andere kant zal overhellen en dat abortus niet moreel meer te verdedigen is. 3. Dit is hoegenaamd geen paradox. Het is gewoon de bedoeling het leven van het kind in wording zo kwalitatief leven mogelijk te laten doorgaan. Want als het geboren wordt, dan wordt het onderdeel van de populatie die ik belangrijk vind, namelijk de levenden. Indien het niet geboren wordt, dan maakt het geen onderdeel uit van deze populatie en dan is de vraag indien het kwalitatief leeft of niet gewoon zinledig. Dit lijkt me logisch terwijl deze van de Franse RvS totaal onlogisch is, ze hebben daar zeker geen Van Bendegem in de buurt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dit instinct heeft overleefd in ons gedrag, en daarom hebben we nu abortus. Maar we kunnen ons afvragen of dat nog een nuttig gedrag is, in een Westerse welvaart maatschappij. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is de logica waar u ook achter staat. Enkel bij abortus maakt u een uitzondering. Maar laten we het over een andere boeg gooien. Probeer eens vanuit een evolutionaire bril te denken, en mijn mening over de doodstraf te raden. Ik daag u uit. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen juist het omgekeerde. Dat zijn mensen die hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen die de moed hebben een nobele beslissing te nemen en respect hebben voor moeder aarde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo meteen gaat hij nog toeteren dat een vrouw die bewust kinderloos blijft, ook laf is, omdat ze haar godsdienstige plichten niet opneemt. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Europees Commissaris
|
![]() Hmm, ik ben geen evolutiebioloog, maar als ik uit een evolutionaire bril zou denken zou ik ervan uitgaan dat de doodstraf ervoor zorgt dat de criminele genen nadeel ondervinden en waardoor men dus zou redeneren dat na verloop van tijd het criminele DNA vermindert in de maatschappij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() http://www.demorgen.be/nieuws/help-d...eren-bba4cabc/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk trouwens dat iedereen het criminele gen heeft, maar dat niet iedereen het aandurft om bepaalde grenzen te overschrijden.
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Iedereen heeft instinctmatig de drang om te overleven. Indien men een misdrijf begaat in een gemeenschap waar de doodstraf bestaat en uitgevoerd wordt heeft men veel te verliezen als men gevat wordt, vooral het leven. Vandaar gaat men veel driester te werk om uit handen van de law enforcement te blijven en dit is niet nadelig voor de maatschappij. Allez, dit is toch één van mijn belangrijkste redenen om tegen de doodstraf te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of eerder welke cultuur en maatschappelijke bepalingen/grenzen er zijn. Zo beschouwden Vikingen zichzelf niet als criminelen die bestraft moesten worden als ze de monniken doodsloegen en hun goud meenamen.
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij maakt een kapitale denkfout. In geval van uitvoering van de doodstraf, zou men tegelijk zijn/haar kinderen moet executeren, dan wel castreren/steriliseren. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is geen verwijt aan mijn voorouders. Het was gewoon zo. .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
|
![]() Citaat:
Evolutie 'denkt' wel niet in termen van crimineel gedrag. Het gaat om efficient gedrag. Het gaat om 2 polen. Conformistisch gedrag is efficient omdat het een stabiele maatschappij opbouwt. Crimineel gedrag is efficient omdat het profiteert van het werk van anderen. Zoals parasieten. En voor de conformisten is het nuttig gedrag om het aantal parasieten zo laag mogelijk te houden. Ook voor parasieten is dat trouwens belangrijk. Dat is waarom rechts eerder voor de doodstraf is, daar vindt men de meeste conformistische mensen. U ziet: vrije wil bestaat niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of u ooit in aanraking bent gekomen met een oplichter. Dat zijn mensen die hun bedoeling perfect kunnen verbergen (mooi kostuum, mooie praatjes), en een heleboel slachtoffers maken. Die vliegen dan na een tijd in de gevangenis, komen eruit, en beginnen opnieuw. Dat is omdat die niets anders kunnen. Het is de enige software die ze hebben. |
|
![]() |
![]() |