![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard, maar er is verschil tussen het samen gaan van verschillende ideologische standpunten zoals bij een democratie, of autoritaire ideologie waarbij enkel die standpunten als juist worden gezien en om die reden alle anderen dit moeten aanvaarden. Dat is een blijft een dictatuur, ongeacht of het om religie gaat of niet. Wie daarvoor pleit, ijvert voor die dictatuur niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met andere woorden, de vrijheid in te perken voor iedereen ten voordele van uw Christelijke opvattingen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie is hier eigenlijk geen democraat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het merkwaardige is dat de godsdienstvrijheid een argument aanreikt dat anderen niet hebben. Je hebt niet eens een grondwettig middel om te proberen argumenteren dat je wil beesten kelen zonder verdoving omdat je een voorvaderlijk gebruik wil verderzetten. Als je rond dat gebruik de geschiedenis van een godsdienst weet te zetten krijgt dat op zich triviale gebruik opeens een grondrechtelijke lading.
![]() |
#167 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Democratie is de dictatuur van het volk.
![]() |
#169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kwam Hitler niet via democratie aan de macht?
Wel, evengoed bestaan er groeperingen die hun (religieuze) overtuiging zo belangrijk vinden dat zij ijveren om via democratie dit opnieuw als uitgangspunt voor de ordening van de samenleving te hanteren. Denk maar aan afschaffen abortus en euthanasie, verbod op homohuwelijken, opnieuw het kerkelijk huwelijk als wettelijk bindend huwelijk, wat dan ook geldt voor iedereen die dat geloof niet aanhangt. Niet dat ik geloof dat dit werkelijk mogelijk zou worden in dit land, maar die groepen die er voor ijveren bestaan wel degelijk. En in principe zou het kunnen, wat niet gelijk is aan realiteit, daarvoor zijn die groepen te klein en te onbeduidend. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu krijgen mensen vaak de keuze, niemand verplicht een huwelijk, en indien wel, kan dit met iemand van gelijke gender, kinderen hebben dezelfde rechten, abortus, euthanasie mogen, dat is een gevolg van democratie en niet vanuit een dictatuur. Er is bij democratie geen autoritaire ideologie die oplegt wat mag en wat niet. Dat is wel zo binnen een dictatuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet echter niet waar "opnieuw" in uw betoog eigenlijk op slaat. De wetgeving van de Belgische staat was nu eenmaal niet gebaseerd op "religieuze overtuiging", maar wel op de seculiere Code de Napoleon. Het kerkelijk huwelijk was naar Belgisch recht trouwens nooit het wettelijk bindend huwelijk. Al eerder heb ik opgemerkt dat u eigenlijk geen democratische reflex bezit. Voor u is democratie slechts dan de politieke staatsvorm zolang die in haar eindbeslissingen in de richting gaat die u voorstaat. U hebt al aangegeven tegen "volksdemocratie" te zijn. Lees: het volk dat zijn soevereiniteit ten volle uitoefent. Nog dit: Hitler is niet op een democratische wijze aan de macht gekomen. Wel na een hoop onregelmatigheden alsook een staatsgreep na de Rijksdagbrand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hetzelfde met alles wat u hierboven opsomde. Ook dat gebeurde allemaal binnen de krijtlijnen van de wet. Wie buiten de lijntjes kleurt, kan vervolgd worden. Een euthanasieprocedure die niet verlopen is volgens de richtlijnen, kan aanleiding geven tot vervolging. Een arts die een abortus uitvoert na de termijn door de wet voorzien, kan vervolgd worden. Polygamie is strafbaar. Enzovoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U schreef het zelf: Citaat:
Ik als democraat respecteer de eigenheden van deze beslissingsvorm, ook kan ik soms moreel niet instemmen met bepaalde eindbeslissingen. Dat is nu het verschil tussen u en ik. U streeft een systeemwissel na zodra de democratie evolueert in een richting die u niet zint. Als democraat zal ik dat evenwel nooit voorstellen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als een parlementaire meerderheid het huwelijk openstelt voor andere relaties dan man-vrouw, dan is dat een democratische beslissing. Als een parlementaire meerderheid beslist om dat niet te doen of eerdere wetten te veranderen, dan is dat ook een democratische beslissing. U moet nu eenmaal leren leven met de eigenheid van de democratie en dus ook leren aanvaarden dat er een meerderheid kan zijn voor een beslissing waarmee u niet akkoord bent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Logischerwijs vloeit daaruit voort, dat er geen registratie van burgerlijke huwelijken bestonden, en dus enkel het kerkelijk huwelijk de erkenning van " getrouwd" mee bracht. Ik herinner me uw pleidooi op dit forum, dat u daar voorstander van bent, om opnieuw het kerkelijk huwelijk als bindend te zien en niet het burgerlijk, of vergis ik me? Dacht van niet. De discussie kaderde in de erkenning van homohuwelijken wat u onzin vond. Waar " opnieuw" op slaat kan u dus niet zo onbekend zijn als u nu beweert. Waarom u van mening bent dat wie democratie niet als instrument tot het installeren van een ( religieuze) dictatuur wil laten gebruiken dan " geen democratische reflex " heeft, is onduidelijk. Stel dat alle moslims zich verenigen via een grote moslimpartij en via volledig democratische weg islam als basis voor de ordening van de samenleving uitroepen met een programma wat zich daarop baseert, gaat u dan akkoord? Of enkel wanneer uw Katholicisme zoveel macht zou hebben? Waar staat uw "democratische reflex "dan eigenlijk voor? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben voor het volledig loslaten van de verplichting om het religieus huwelijk te laten voorgaan aan een burgerlijk huwelijk. Daar het burgerlijk huwelijk tegenwoordig geen uniciteit meer heeft maar werd opengezet voor allerlei relatievormen, is het een contract als een ander geworden. Daarom heeft de verbinding met het religieus huwelijk dat wel nog zijn uniciteit heeft bewaard, niet langer gewenst. |
|
![]() |
![]() |