![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan amper katholicisme van de Oosters-orthodoxe kerk(en) onderscheiden. Vandaar dat ik me afvraag wat een katholiek zoals u daar zelf van denkt. Beschouwt u hen nog als katholieken of niet? Bovendien ontvlucht ik helemaal geen vraag. De post die u citeert was mijn eerste reactie hier. Er was helemaal geen vraag aan mij gesteld. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 14 mei 2020 om 09:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is subtiel wat u doet, maar daarom ook venijnig en achterbaks, ik had gehoopt dat u na uw lange afwezigheid uw leven gebeterd zou hebben. Nu, uw kerk drukt natuurlijk wel zaken door binnen de samenleving, of probeert dit minstens. In het verleden wat de zorg voor zieken het domein van kloosters, nonnen, de kerk...maar begin deze eeuw dacht ik, is de professionalisering van die instituten begonnen, dus ook binnen bijvoorbeeld psychiatrie. Wie daar werkt zit er dus niet omdat hij of zij Katholiek is maar omwille van professionele deskundigheid, dat staat ten dienst van de patient, en niet de religieuze overtuiging van de instelling. Nu, wie euthanasie wil gebruikt hiervoor zijn of haar wettelijk recht, een instelling hoort zich daar niet boven te zetten vanuit religieuze dogma's die blijkbaar belangrijker zijn dan christelijke principes. En omdat Jan vast begint over" wat is het verschil tussen dogma's en principes om daar de boom op te zetten die de kern van de discussie vermijdt, namelijk of Katholieke instellingen die dogma's boven de wettelijke rechten van de patient mogen stellen, even het verschil. Stellen dat euthanasie niet mag omdat enkel God over het menselijk leven mag beslissen is een dogma. Stellen dat euthanasie wel mag bij ondragelijk lijden ( dit bepaald de arts in samenspraak met de patient Jan)omdat mededogen ook een Christelijk principe is, duidt het verschil met dogmatisch denken, waar Jan absolute voorstander van is. Net zoals Opus Dei maar dat is vast ontzettend toeval. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Elke religie mag uiteraard zijn interne regels bepalen. De moeilijkheid stelt zich wanneer vanuit die religie allerlei maatschappelijke taken worden opgenomen waar de samenleving in zijn geheel beslissingen over neemt. Uiteraard binden die beslissingen de ganse samenleving, inbegrepen de gelovigen. Zelfs indien het beleid niet overeenstemt met de opvattingen van deze of gene religieuze groep.
Het is dat spanningsveld dat zich hier voordoet. De discussie over het patrimonium wordt wel erg wrang als je weet dat de overheid ziekenhuizen financiert om infrastructuur te bouwen of te onderhouden.
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is iemand nog katholiek als hij zich niet houdt aan de afspraken binnen de katholieke Kerk? Of beschouwt u iemand die het afgelopen jaar supporterde voor Club Brugge en niet meer voor Zulte-Waregem, nog altijd als een supporter van Z-W?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mag Zulte Waregem nog meedoen aan de competitie als ze erop staan een andere buitenspelregel te hanteren dan in het voetbalreglement?
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom vroeg ik u eerder al op basis van welke criteria wilt u iemand beschouwen als katholiek of niet. Of algemener: als christen of niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En is er geschuifel dat het geen naam heeft. De enige die dit hier objectief bekijkt, is Den Duitseren Duikboot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn antwoord daarop is dat een kerk uiteraard zijn lidmaatschapsregels bepaalt.
Maar een bijkomende stelling is dat dat betekent dat de kerk moet worden geweerd van terreinen waar haar kerndoelen haaks staan op democratisch overeengekomen principes. Zulte Waregem mag vasthouden aan de buitenspelregels van 1950, maar zal enkel aan de competitie kunnen meedoen als ze de regels van 2020 aanvaardt en zelf toepast.
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel, verplicht de Belgische wet dat de zorginstellingen euthanasie moeten aanbieden? Indien niet, waar zit dan de botsing? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar hier is het helemaal niet zo zwart-wit. Euthanasie is maar een klein aspect van alles wat katholieke geloof omvat, toch? Ik vrees dat uw voorbeeld dus wat extreem is gekozen. Iemand die beslist om geen sjaaltje van Zulte-Waregem meer te dragen, kan toch nog perfect een supporter zijn? Zolang Zulte-Waregem zijn favoriete ploeg blijft en hij telkens hoopt op winst van deze ploeg, beschouw ik die persoon als supporter van ZW. Bij het katholicisme moeten er ook enkele absolute basiselementen zijn die alle katholieken delen (en die hen onderscheiden van andere christenen). Ik zou zelf niet weten wat die basiselementen zijn. Vandaar dat ik u de vraag stel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als alice hier rondstrooit dat christenen in hun afwijzing van euthanasie bedoelen dat mensen maar moeten afzien, toont ze niet begrepen te hebben dat dit niet de zin en doel is. Als christen zijn we geroepen tot het leningen van de nood en het levenseinde van de mensen te begeleiden op een manier die overeenkomstig met onze erkenning van Gods soevereiniteit. We zetten dus in op verzachten, pijn wegnemen, mensen ook emotioneel gerust stellen en spiritueel begeleiden. Daarom ook heeft de Kerk al heel vroeg in de geschiedenis inzet op zorg, op stervensbegeleiding en op de uitbouw van allerlei zorginstellingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus ik begrijp uit uw reactie dat iemand die euthanasie goedkeurt, volgens u geen christen kan zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ongetwijfeld kan dat nu allemaal als flauwe praat beschouwd worden door wie geen christen is, maar die zijn geen theoretische principes voor een christen. Dit is gebaseerd op voor ons levende beelden die hun vertalingen moeten krijgen in onze eigen beleving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of iemand geen christen "kan" zijn is van een andere orde als de vraag is die handeling christelijk. En dan moet ik duidelijk zijn: euthanasie is geen christelijke daad.
|
![]() |
![]() |