Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2021, 21:30   #161
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Toch niet, één van de boeken van J.M.G Le Clezio die een paar jaar geleden de Nobelprijs voor literatuur heeft gewonnen heeft als titel Poisson d'Or.
De titel v.e. boek is absoluut geen norm !!!
"Dichters en schrijvers is álles toegelaten"...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 21:32   #162
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Ik spreek geen woord Frans maar wanneer ik in Google translate "Poisson d'Or" vertaal naar het Nederlands krijg ik "gouden vis" als uitkomst. Restaurant "de gouden vis" dus. Klinkt best oké wat mij betreft.
In dat restaurant in Sluis bedoelde men wel "Goudvis".
(Google translate is géén woordenboek !)
Oud 17 oktober 2021, 21:34   #163
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
OK, jij zult het waarschijnlijk beter weten dan handelaars die al 60 jaar onder die naam bestaan.
Ik weet alleen dat in een taal het officiële woordenboek de NORM is.
Handelaars zijn geen taalkundigen.
Oud 17 oktober 2021, 21:39   #164
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Fair point.
Maar bij een flink deel van onze van Antwerpen afkomstige politici is dat dan ook broodnodig, anders zouden we nooit weten over wat ze het hebben.

Praktisch voorbeeldje : https://www.youtube.com/watch?v=wdKw1bo9Ol0
Goede opmerking...
Oud 17 oktober 2021, 21:42   #165
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Het Frans van Haïti en Quebec is anders ook niet kristalhelder.

Maar toch worden Quebec en Haïti bij de francofonie gerekend en niemand geeft als reden van zijn onwil om Frans te leren het feit op dat de Haïtianen geen correct Frans spreken.
De Franstaligen daarentegen verklaren wel geregeld dat zij geen Nederlands willen leren omdat veel West-Vlamingen dialect spreken.
De meeste franstaligen vinden ALTIJD een of andere flauwe "reden" om geen Nederlands te leren.
Ofwel zijn ze te dom.
Oud 17 oktober 2021, 21:43   #166
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Zelfs geen confederalisme.
2024
Wait & see.
Oud 17 oktober 2021, 21:47   #167
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
We gaan verder met België met een tweede Vivaldi regering. Zo simpel is het.
Ik kan nu al de orders voor guilliotines en schavotten niet bij houden. Dan is er nog eens dat materiaaltekort ook.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 17 oktober 2021 om 21:47.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 23:23   #168
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Wereldwijd zijn er maar weinig mensen die Brussel in de eerste plaats kennen als de hoofdstad van België. De meesten kennen Brussel als de de facto hoofdstad van de Europese Unie.

Als men op de BBC zegt 'Brussels has decided ...' dan weet elke Engelsman dat het over de EU gaat, niet over België.

En de Aziaten kennen Brussel vooral vanwege "Mannekenpis" tot ze hem gaan zoeken en denken in Marakesch verdwaald te zijn.
Oud 17 oktober 2021, 23:38   #169
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
En de Aziaten kennen Brussel vooral vanwege "Mannekenpis" tot ze hem gaan zoeken en denken in Marakesch verdwaald te zijn.
Ach ,als ik van bij ons in Muizen op zaterdag naar de zandpoortvest in Mechelen rij en vervolgens te voet richting grote markt ga , passeer ik op die 15 minuten half Afrika en het compleet midden-oosten ....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 06:23   #170
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ach ,als ik van bij ons in Muizen op zaterdag naar de zandpoortvest in Mechelen rij en vervolgens te voet richting grote markt ga , passeer ik op die 15 minuten half Afrika en het compleet midden-oosten ....

Tja Belgen vinden in België wordt een uitdaging net zoals werkwilligen vinden.
Oud 18 oktober 2021, 07:32   #171
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De meeste franstaligen vinden ALTIJD een of andere flauwe "reden" om geen Nederlands te leren.
Ofwel zijn ze te dom.
Destijds was een excuus dat het een moeilijke taal was. Onze leraar in de humaniora zei altijd iedereen heeft een mond met een gehemelte en een tong. Een taal is een taal.
Enige uitzondering zijn wel talen die niet ons alfabet gebruiken.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 07:58   #172
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Destijds was een excuus dat het een moeilijke taal was. Onze leraar in de humaniora zei altijd iedereen heeft een mond met een gehemelte en een tong. Een taal is een taal.
Elke baby leert zijn moedertaal spreken als hij 2tot 3 jaar is .Dus alle talen zijn even moeilijk te leren.

Het is immers niet zo dat Franstalige babies al vlot het "gemakkelijke" Frans praten op tweejarige leeftijd en Nederlandstalige babies het "moeilijke" Nederlands pas drie jaar later kunnen praten omdat het veel moeilijker te leren zou zijn.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 18 oktober 2021 om 07:59.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 08:08   #173
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Die leraar vergat ook het gegeven gehoor. Ik las op verschillende plaatsen dat de Limburgs taal en héél moeilijke taal is om achteraf aan te leren. Dit komt omdat het gehoor op jonde leeftijd te weinig getraind werd om de minieme, maar voor Limburgse taal heel belangrijke toonverschillen (die in Nederlands, Frans, Duits, Engels...niet voorkomen) te kunnen onderscheiden.

Het vermogen om talen te leren is bij kinderen jonger dan 6 jaar veel groter dan op latere leeftijd. Om die reden hebben wij onze kinderen vanaf heel jonge leeftijd naar anderstalige kleuter-TV laten kijken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 08:10   #174
lancalot
Burgemeester

lancalot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Die leraar vergat ook het gegeven gehoor. Ik las op verschillende plaatsen dat de Limburgs taal en héél moeilijke taal is om achteraf aan te leren. Dit komt omdat het gehoor op jonde leeftijd te weinig getraind werd om de minieme, maar voor Limburgse taal heel belangrijke toonverschillen (die in Nederlands, Frans, Duits, Engels...niet voorkomen) te kunnen onderscheiden.

Het vermogen om talen te leren is bij kinderen jonger dan 6 jaar veel groter dan op latere leeftijd. Om die reden hebben wij onze kinderen vanaf heel jonge leeftijd naar anderstalige kleuter-TV laten kijken.
Sinds wanneer is limburgs een taal ?
Het is een dialect. Net als het Antwerps, het WestVlaams.
lancalot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 08:15   #175
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lancalot Bekijk bericht
Sinds wanneer is limburgs een taal ?
Het is een dialect. Net als het Antwerps, het WestVlaams.
Eeuwen voor er sprake was van Nederlands. Nooit geleerd dat Hendrik van Veldeke (Heynric van Veldeken) in de twaalfde eeuw al in zijn Limburgse moedertaal taal schreef?
Gij zijt blijkbaar ook niet op de hoogte dat 'Limburgs' een door Europa erkende minderheidstaal is?

PS verleden week vertelde mijn NEd-Limburgs klasgenoot nog dat hij in Lotharingen met een plaatselijke (bejaarde) inwoner een gesprek kon voeren in ons Limburgse taal omdat die streektaal heel gelijkend was.

Laatst gewijzigd door pajoske : 18 oktober 2021 om 08:17.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 08:19   #176
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Met Vlaamse dialecten heb ik feitelijk weinig problemen. Ik assimileer die wel vlug, zoals andere talen trouwens. Maar op dat Hollands met die platte Amerikaanse tongval en andere woorden en betekenissen struikel ik wel. Net zoals Duits, ik hoor het niet graag en heb ook geen zin om het te leren. Ik spreek zo een Jean Marie Pfaff Duits omdat ik er gewoon geen zin in heb of finesse met voel. Latijnse talen daarentegen liggen me zeer goed. En Engels is natuurlijk ook een onontbeerlijke taal maar zelfs in New York heb ik een paar dagen aanloop nodig om weer volledig mee te draaien in dat dialect en woordgebruik. Maar dat vind ik wel plezant.
Dialecten heb ik leren oppakken tijdens mijn studentenjaren, en in 't leger. Wel plezant, allemaal jonge mensen die van alle hoeken van Vlaanderen komen en hun eigen dialect meenemen. Ons lokaal dialect (Ronse) dat jammer genoeg aan het uitsterven is, is heel verwant aan het echte Gentse dialect. (evolutie door de textielarbeiders die vroeger met de trein vatn Gent naar Ronse kwamen en hier het lokaal dialect sterk beïnvloed hebben).
Om het wat lapidair te stellen : het is een 'werkmansdialect' daar waar ze 12 km verder, in Oudenaarde, nog echt 'boers' dialect praten.
Ondanks dat het dialect zeer snel achteruitgaat, is er sociaal toch veel interesse voor. Enkele jaren geleden heeft Donaat Deriemaecker samen met journalist stef vancaeneghem met hun volkstoneel een zeer succesvolle theater reeks gemaakt in het lokaal dialect.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 08:22   #177
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Ik spreek wel vloeind Frans maar ik ga er nooit meer heen of het is via de ring naar de luchthaven.
Brussel, daar voel ik me niet meer thuis terwijl het onze hoofdstad is .... niets meer om fier over te zijn als Belg.
Ik weet niet van waar u moet komen, maar de kans bestaat dat u geen meter in Brussel moet rijden om naar de luchthaven te gaan. De ring ligt grotendeels in Vlaanderen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 08:40   #178
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ofwel zijn ze te dom.
Wat is het nu ?
- Een andere reden ?
- Te dom ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 08:56   #179
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Eeuwen voor er sprake was van Nederlands. Nooit geleerd dat Hendrik van Veldeke (Heynric van Veldeken) in de twaalfde eeuw al in zijn Limburgse moedertaal taal schreef?
Gij zijt blijkbaar ook niet op de hoogte dat 'Limburgs' een door Europa erkende minderheidstaal is?

PS verleden week vertelde mijn NEd-Limburgs klasgenoot nog dat hij in Lotharingen met een plaatselijke (bejaarde) inwoner een gesprek kon voeren in ons Limburgse taal omdat die streektaal heel gelijkend was.
Nog straffer.
Men kan zelfs een gesprek in het Nederlands voeren in Suriname.

Hun Nederlands is hetzelfde als ons Nederlands .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 09:36   #180
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Nog straffer.
Men kan zelfs een gesprek in het Nederlands voeren in Suriname.

Hun Nederlands is hetzelfde als ons Nederlands .
In Z. Africa ook. Wat is uw punt ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be