Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2004, 16:02   #161
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Zelf al gedacht hoe een argument overkomt dat je weigert te illustreren ?
Het is natuurlijk veel moeilijker mijn argumenten te verdedigen dan wel die van het Vlaams nationalisme, maar wat wil je ? Ondertussen noemt wel iedere partij zich her 'Vlaams', tot zelfs de SP.A toe. Ik geloof in mijn gedachtengoed omdat ik er in geloof, en niet omdat er een bepaalde meerderheid in gelooft.

Laatst gewijzigd door Wanne : 31 december 2004 om 16:06.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 16:06   #162
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Het is natuurlijk veel moeilijker mijn argumenten te verdedigen dan wel die van het Vlaams nationalisme, maar wat wil je ? Ondertussen noemt wel iedere partij zich her 'Vlaams', tot zelfs de SP.A toe.
Wat zit ge nu te neuten. Ge komt af met hopen Nederlandse forums waar naar het schijnt de Limburgse revolutie al is uitgebroken en weigert dan een link te geven. Dat is zwak.

Ik zie mij al in het parlement staan : "De misdaadcijfers zijn gedaald" "Kan u die cijfers aanhalen ?" "Zoek zelf ne keer he"...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 16:12   #163
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dimitri spreekt vanuit de huidige situatie van Limburg. Als onafhankelijk land zou die situatie echter geheel kunnen veranderen. Bedrijven zouden zich dan op Limburg moeten richten als land, wat een aantal noodzakelijke veranderingen zou meebrengen, zowel in de privesector als in de staatsector, wat ook nieuwe jobs meebrengt. Ben dus al zeker niet overtuigd door Dimitri's argumenten.
Het is echt een illusie om te denken dat je door het creëren van een staat en de daarbij behorende banen in de publieke sector de werkloosheid kan oplossen. In Wallonië kunnen ze dat misschien doen bij de regionale en lokale overheden, maar een onafhankelijk land kan dat echt niet. Wie gaat dan immers de belastingen opbrengen die de staat financieren? Wie gaat de sociale zekerheid betalen, die voor Limburg behoorlijk wat zal gaan kosten?

Zulke vragen stelt men zich overigens niet, want dit idee leeft helemaal niet. Ik heb er nog nooit een Limburger op de universiteit over gehoord, en er zijn er toch behoorlijk wat in Utrecht.
Daardoor weet ik al wel dat de onderlinge verschillen in Limburg behoorlijk groot zijn. Noord-Limburg ten oosten van de Maas is op Kleef en Nijmegen georiënteerd, Noord- en Midden-Limburg ten westen van de Maas eerder op Oostelijk Noord-Brabant. De Oostelijke Mijnstreek in Zuid-Limburg sluit aan bij de agglomeratie van Aken, terwijl Maastricht weer meer banden met Vlaams-Limburg en ook met Luik heeft. De dialecten sluiten daar ook grotendeels bij aan: in Gennep en Bergen wordt Kleverlands gesproken, in Venraij Brabants, terwijl het Limburgs van Weert overeenkomt met de dialecten in het uiterste zuidoosten van Noord-Brabant. In het oosten van Zuid-Limburg kan men probleemloos iemand uit Aken verstaan, terwijl in het westen van Zuid-Limburg de dialecten aan beide zijden van de Maas grote overeenkomsten vertonen.
Op basis van al deze gegevens kun je al stellen dat een onafhankelijk Limburg voor een groot deel van de Limburgers weinig voordelen biedt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 16:19   #164
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik ben er nochthans zeker van. Een tijdje geleden zelfs nog op de website van http://www.limburg.nl Maar ik heb die topic daar niet meer teruggevonden.
Uit de discussies op het forum blijkt al meteen het lucratieve ervan: "Laten we Noord-Limburg afstaan!" is een van de onderwerpen.

Als de discussie serieus gevoerd zou worden, zou die trouwens allang door de politiek zijn overgenomen. Waarom hoor ik geen enkel Limburgs Kamerlid pleiten voor autonomie of onafhankelijkheid van Limburg? Waarom pleit de provinciale partij (Partij Nieuw Limburg) zelfs niet voor meer autonomie?
Oud 31 december 2004, 16:23   #165
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Als de discussie serieus gevoerd zou worden, zou die trouwens allang door de politiek zijn overgenomen. Waarom hoor ik geen enkel Limburgs Kamerlid pleiten voor autonomie of onafhankelijkheid van Limburg? Waarom pleit de provinciale partij (Partij Nieuw Limburg) zelfs niet voor meer autonomie?
Vertwijfeling !? Als je twijfelt, dan kom je sowieso nergens.
Oud 31 december 2004, 16:32   #166
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Vertwijfeling !? Als je twijfelt, dan kom je sowieso nergens.
Huh... een politicus spreekt over iets als hij denkt er stemmen mee te winnen. Als er niet wordt over gesproken dan wil dat zeggen dat de achterban er niet wakker van ligt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 17:20   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben er nochthans zeker van. Een tijdje geleden zelfs nog op de website van http://www.limburg.nl Maar ik heb die topic daar niet meer teruggevonden.
U sprak over een forum: op die webstek zie ik zelfs geen forum!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 17:22   #168
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk veel moeilijker mijn argumenten te verdedigen dan wel die van het Vlaams nationalisme, maar wat wil je ? Ondertussen noemt wel iedere partij zich her 'Vlaams', tot zelfs de SP.A toe. Ik geloof in mijn gedachtengoed omdat ik er in geloof, en niet omdat er een bepaalde meerderheid in gelooft.
Dat is praat naar de vaak: u beweerde dat er op Nederlandse forum door Limburgers werd gepleit voor een zelfstandig of onafhankelijk Limburg alsook dat men zich afzette tegen de Nederlandse staat. Ik stel vast dat u die bewering niet kunt staven...

Uw gedachtegoed is uw gedachtegoed. Niemand die daar aan twijfelt, maar u beweerde wel tegelijkertijd dat het door velen werd/wordt gedeeld. Dat laatste heeft u echter op geen enkele manier kunnen illustreren, staven of aantonen.
Oud 31 december 2004, 19:14   #169
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
U sprak over een forum: op die webstek zie ik zelfs geen forum!
Midden onderaan de beginpagina zie je 'Discussies in het forum' staan. Als je klikt op de knop 'meer discussies >>>' kom je in het discussieforum. Daar zie je onder meer het grappige onderwerp 'Laten we Noord-Limburg afstaan!'.
Oud 1 januari 2005, 20:50   #170
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Komen die ons lastig vallen met een nationalistische partij ? Neen. Ik wil als Limburger niet met Vlaanderen geassocieerd worden, en dat gebeurt tot mijn grote spijt, en de spijt van een hoop andere Limburgers, wél ! Diezelfde attitude ben ik overigens ook al tegengekomen bij verschillende Nederlandse Limburgers, tegenover Nederland dan.
De verbondenheid met B-Limburg leeft aan de rechterkant van de Maas anders minder dan aan de linkerkant, een pak minder.

Face it, een onafhankelijk Limburg, met of zonder onze oosterburen, is een doodgeboren kind. Kijk naar de toekomst en dat is niet het onlogische en ondemocratische België, noch het logge en onwerkbare Europa, maar het kleine, welvarende en dynamische Vlaanderen.

Je mag je op de eerste plaats Limburger voelen, net zoals ik, maar wees realistisch en als je alles op een rijtje zet, zie je gewoon dat Vlaanderen de verstandigste oplossing is, waarom ik dan ook Vlaams-nationalist (jaja, ze bestaan in Limburg hoor en een vrij grote getalen) ben geworden.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2005, 22:53   #171
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

Wist u dat uw partij de provincies willen afschaffen?
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2005, 22:56   #172
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna
Ja, en zoveel overbodige ambtenaren minder.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 00:45   #173
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

Spijtig voor Vlaanderen_Onafhankelijk die zich in de eerste plaats Limburger voelt.
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 01:51   #174
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Je mag je op de eerste plaats Limburger voelen, net zoals ik, maar wees realistisch en als je alles op een rijtje zet, zie je gewoon dat Vlaanderen de verstandigste oplossing is, waarom ik dan ook Vlaams-nationalist (jaja, ze bestaan in Limburg hoor en een vrij grote getalen) ben geworden.
Ik heb het soort 'verstandige oplossingen' dat de Nederlandstalige Belgen de laatste tien jaar met de lepel is ingegoten écht niet nodig. Maar wees gerust: aan de nieuw gevestigde, huidige politieke correctheid komt ook nog wel een eind.
Oud 2 januari 2005, 01:57   #175
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna
Ja, en zoveel overbodige ambtenaren minder.
Als u de afschaffing van de provincies goedkeurt, dan is het misschien toch wel ver gekomen met u als Limburger, niet ? Ieder z'n goed recht om in zijn idealen te geloven natuurlijk, maar voor mij is het alvast een zeer goede reden om niet voor uw partij te stemmen. Ik zal dan ook NOOIT in Vlaanderen geloven.
Oud 2 januari 2005, 10:34   #176
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u de afschaffing van de provincies goedkeurt, dan is het misschien toch wel ver gekomen met u als Limburger, niet ? Ieder z'n goed recht om in zijn idealen te geloven natuurlijk, maar voor mij is het alvast een zeer goede reden om niet voor uw partij te stemmen. Ik zal dan ook NOOIT in Vlaanderen geloven.
Is dat een probleem?
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 11:03   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En die laatste zin erbij sleuren lijkt me getuigend van een bijzonder groot gebrek aan logisch redeneren. Vlaanderen is immers veel meer dan alleen maar een welbepaalde partij.
Oud 2 januari 2005, 11:04   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het soort 'verstandige oplossingen' dat de Nederlandstalige Belgen de laatste tien jaar met de lepel is ingegoten écht niet nodig. Maar wees gerust: aan de nieuw gevestigde, huidige politieke correctheid komt ook nog wel een eind.
Ja? Wanneer sticht u dan uw gedroomde Limburgse Volkspartij?
Oud 2 januari 2005, 14:26   #179
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En die laatste zin erbij sleuren lijkt me getuigend van een bijzonder groot gebrek aan logisch redeneren. Vlaanderen is immers veel meer dan alleen maar een welbepaalde partij.
Inderdaad. Iedere partij noemt zich tegenwoordig verdorie Vlaams.
Oud 2 januari 2005, 14:27   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Iedere partij noemt zich tegenwoordig verdorie Vlaams.
Wanneer richt u dan een Limburgse Volkspartij op? Als we u mogen geloven is er in Limburg ontzettend veel enthousiasme voor een Limburg los van Vlaanderen. Dus dat zal een schot in de roos worden, die partij van u!!!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be