Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: wat doen jullie
wij stappen in het nieuwe verbond 4 44,44%
wij blazen het akkoord af 5 55,56%
Aantal stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2004, 17:19   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Ik voel me als Limburger niet in het minste verwant met Oost- of West-Vlamingen, zelfs niet met Antwerpenaren. Ik ben natuurlijk geen leraar geschiedenis die de nood voelt om zoveel mogelijk jeugd te indoctrineren, waardoor mijn kennis van het verleden niet zo uitgebreid is als die van u, maar ik weet wel wat ik voel en wat veel andere Limburgers voelen. Dan mag u me nu antwoorden op de vraag wat ik gemeen zou moeten hebben met de mensen in 'Vlaanderen', dan wel met de Nederlandse Limburgers ?
Dit is helemaal geen antwoord op de vraag: waarop baseert u dan wel de Limburgse volksidentiteit. Eerder probeerde u die historische te duiden door te wijzen op het feit dat het gebied van de huidige Vlaamse provincie Limburg geen deel uitmaakte van het graafschap Vlaanderen en de Limburgers bijgevolg geen Vlamingen zijn.

Niemand heeft u gezegd dat er geen Limburgs gevoel bestaat; dat is nu eenmaal een werkelijkheid dat mensen zich identificeren een welbepaalde mate met de provincie waarin ze wonen. Maar dit leidt er niet toe dat we ook over respectievelijke volkeren spreken, wat u echter wel doet. Daarom mijn vraag: waarop is die Limburgse volksidentiteit gestoeld? Hoe komt ze tot uiting? En indien Limburgers zich een ander volk voelen en als dusdanig naar voortreden, waarom zijn er dan geen bewegingen die deze gegevenheid tot uitdrukking brengen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 17:19   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
[font=Verdana]Klassieke techniek:[/font]

1) volledig naast de kwestie beginnen zeuren kwestie om de topic naar de maan te helpen!
2) persoonlijke aanval op de auteur en hem omschrijven als een domme kl**t.
Inderdaad, het was een aanvalsmanoeuver omdat hij nog steeds niet de vraag kan beantwoorden over zijn toegedichte Limburgse volksidentiteit.
Oud 27 december 2004, 17:20   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
uw bewoording "Ik voel me als Limburger niet in het minste verwant met Oost- of West-Vlamingen, zelfs niet met Antwerpenaren. Ik ben natuurlijk geen leraar geschiedenis die de nood voelt om zoveel mogelijk jeugd te indoctrineren"
voldeed prima aan de debattechnieken.
Inderdaad, ik zie hoegenaamd niet in wat die opmerking eigenlijk aan de discussie bijbrengt, tenzij een uiting is van een totaal gebrek aan argumenten.
Oud 27 december 2004, 17:24   #164
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Niemand heeft u gezegd dat er geen Limburgs gevoel bestaat; dat is nu eenmaal een werkelijkheid dat mensen zich identificeren een welbepaalde mate met de provincie waarin ze wonen. Maar dit leidt er niet toe dat we ook over respectievelijke volkeren spreken, wat u echter wel doet. Daarom mijn vraag: waarop is die Limburgse volksidentiteit gestoeld? Hoe komt ze tot uiting? En indien Limburgers zich een ander volk voelen en als dusdanig naar voortreden, waarom zijn er dan geen bewegingen die deze gegevenheid tot uitdrukking brengen?
Dat uit zich in kleine, dagdagelijkse dingen. Is het u al opgevallen dat Het Belang Van Limburg wel heel erg veel succes heeft ? Natuurlijk verschilt dat van persoon tot persoon en naar de aanwezigheid van een meerderheid van mensen die zich daarin terug kunnen vinden is het natuurlijk gissen. Dat er nu geen bewegingen zijn, dat wil niet zeggen dat die er over tien jaar niet zullen zijn. Jij probeert me waarschijnlijk te bewijzen dat ik maar een eenzaat ben, maar ik denk dat er wel meer en meer Limburgers zijn die effectief over die dingen nadenken. 't is gewoon een kwestie van tijd voordat die dingen echt zichtbaar zullen worden. En de media, die bepalen natuurlijk ook wel een belangrijke rol. Hoe groot was de 'Vlaamse' aanhang van tien jaar geleden in vergelijking met nu ?

Laatst gewijzigd door Wanne : 27 december 2004 om 17:27.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 17:27   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat uit zich in kleine, dagdagelijkse dingen. Is het u al opgevallen dat Het Belang Van Limburg wel heel erg veel succes heeft ? Natuurlijk verschilt dat van persoon tot persoon en naar de aanwezigheid van een meerderheid van mensen die zich daarin terug kunnen vinden is het natuurlijk gissen. Dat er nu geen bewegingen zijn, dat wil niet zeggen dat die er over tien jaar niet zullen zijn.
Ach, is de populariteit van een krant al een teken van een volksidentiteit. Dan bestaat er ook een Brugs volk, want ja, beste vriend, het Brugsch Handelsblad is razendpopulair in Brugge en omgeving! Leve Brugge onafhankelijk!

De Vlaamse Beweging heeft een start gekend vrijwel onmiddellijk bij de afscheuring in 1830. Limburg? Geen enkele Limburgse beweging... En u zwaait maar met uw handen roepend "wat niet is, kan komen". Ik vraag dan aan u: waarop baseert u zich? Zijn er tekenen die wijzen op een gang en drang naar Limburgse onafhankelijkheid?

En nog steeds de immers onbeantwoorde vraag: waarop is de Limburgse volksidentiteit dan wel gebaseerd? Toch niet op een krantenverkoop! Wat een giller!
Oud 27 december 2004, 17:30   #166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij probeert me waarschijnlijk te bewijzen dat ik maar een eenzaat ben, maar ik denk dat er wel meer en meer Limburgers zijn die effectief over die dingen nadenken. 't is gewoon een kwestie van tijd voordat die dingen echt zichtbaar zullen worden. En de media, die bepalen natuurlijk ook wel een belangrijke rol. Hoe groot was de 'Vlaamse' aanhang van tien jaar geleden in vergelijking met nu ?
Ik hoef helemaal niet te bewijzen dat u eenzaat bent: dat bent u en de gegeven toestand wijst daarop heel duidelijk. Indien u ervan overtuigd bent dat uw opvattingen een grote weerslag krijgen onder de Limburgers, wat houdt u er dan tegen om een politieke structuur op poten te zetten?
Oud 27 december 2004, 17:48   #167
tronca
Staatssecretaris

tronca's schermafbeelding

Standaard

Gelieve de discussie met argumenten te voeren, in plaats van te vervallen in persoonlijke aanvallen. Gelieve het ons te melden indien iemand zich toch tot dit niveau verlaagt. Indien de forumregels niet gevolgd worden, zal ook deze thread gesloten worden. Indien jullie blijven volharden in de boosheid zullen verdere maatregelen overwogen worden.
tronca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 17:59   #168
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Is dit ook geldig voor de topic "Flaminganten roepen op tot genocide tegen Belgen! "
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 18:00   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dit ook geldig voor de topic "Flaminganten roepen op tot genocide tegen Belgen! "
Daar lijkt de oproep me veel eerder op z'n plaats.
Oud 27 december 2004, 18:01   #170
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

waar staat zo'n topic.
Oud 27 december 2004, 18:04   #171
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter
waar staat zo'n topic.
Onder de communautaire discussies.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 18:06   #172
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

ze is gesloten.
Oud 27 december 2004, 18:10   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter
ze is gesloten.
't Was ook nietszeggend en gebaseerd op een flagrante leugen.
Oud 27 december 2004, 19:00   #174
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

wij stappen in het nieuwe verbond
Kim, Tantist 2 50,00%
wij blazen het akkoord af
Patriot!, rodeo 2 50,00%
Stemmers: 4.

Tantist, een blubber?!
Oud 27 december 2004, 22:53   #175
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
wij stappen in het nieuwe verbond
Kim, Tantist 2 50,00%
wij blazen het akkoord af
Patriot!, rodeo 2 50,00%
Stemmers: 4.

Tantist, een blubber?!
Hij is alvast goed op weg. Eerst bevestigde hij dat Vlaanderen bestaat dankzij België, en nu dit. Overigens moet hij wel een royalist zijn. Binnenkort zal hij meestrijden aan de zijde van de Belgicisten, tégen het separatisme.

Kameraad Tantist, vervoeg onze rangen!
Oud 27 december 2004, 23:08   #176
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Die vlag, dat lied en die koning zorgen niet voor jobs etc, dus waarom zijn die zo belangrijk?
Dan schaffen we maar inneens alle Europese staten af.

Citaat:
Uiteindelijk zal Europa een federatie worden, en het is twijfelachtig of die federatie een monarchie zal zijn. Dan zal het de koningshuizen net zo vergaan als die van de deelstaten van Duitsland in 1871.

Dus ja: Europa zal dat doen...
Tuurlijk zal dat geen monarchie zijn, wie twijfelt daar nu aan...
Oud 28 december 2004, 00:03   #177
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

[quote=Jan van den Berghe]Wat heeft identiteit nu te maken met economische zelfstandigheid? Dat moet u mij eens uitleggen, hoor.

Zoiets moet u nu juist vragen ! Dan ben je het dus eens met de afschaffing van het Vlaams gewest?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 00:10   #178
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En dan nog blijft de vraag: op basis van welk feit oordelen de Limburgers dan dat ze een eenheid vormen?

Komt als antwoord niet meer in aanmerking:

(a) historisch alleszins al niet;
(b) dialectisch ook al niet.

Wat dan wel?
We kunnen hen eens vragen in een referendum of ze nog van het Vlaams gewest willen deel uitmaken. Wedden van niet?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 07:56   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
We kunnen hen eens vragen in een referendum of ze nog van het Vlaams gewest willen deel uitmaken. Wedden van niet?
Daar ben ik vrij gerust in. Limburg zal, net als de andere provincies, gewoon kiezen voor het Vlaams Gewest. Er zijn trouwens geen tekenen die uw stelling kunnen aantonen: geen Limburgse drukkingsgroepen, geen Limburgse partijen die strijden voor een apart Limburg, geen verenigingen met dergelijke doelen (hoe bescheiden ook). NIETS. Jullie begoochelingen zijn gestoeld op niets anders dan jullie fantasie.

't Doet me onmiddellijk denken aan de uitspraak van goedgelovige Kim en die parafraseer ik even: liever de macht aan de provincies dan een Vlaams Gewest of Vlaamse staat. Zo diep zit de haat er bij jullie ingebakken. Daarom blijft het nog steeds heel duidelijk dat de Bubbelclub een groep reactionaire en Fransdolle haatdragers zijn tegenover alles met Vlaanderen te maken heeft.
Oud 28 december 2004, 07:58   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Zoiets moet u nu juist vragen ! Dan ben je het dus eens met de afschaffing van het Vlaams gewest?
Het Vlaams Gewest is niet gestoeld op identiteit als dusdanig, maar wel op de eenheid van taal daar dit de werking binnen een structuur in grote mate vergemakkelijkt vooral wanneer men dan weet dat er een bepaalde consensus bestaat onder die groep.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be