Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 8 januari 2005, 00:18   #161
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Neen, als ik een stem geef, wil ik dat het enige invloed heeft, direct. Hoe groter het VB wordt, hoe banger dat de correcte partijen worden en dan hoop ik op een keer dat ze de problemen van de mensen zullen aanpakken.

(Het is trouwens niet mijn enige reden.Hun idiote uitlatingen overt het VB terwijl ze eigenlijk meer met elkaar zouden moeten samenwerken. Trouwens samengaan met de CDnV ligt me ook niet goed)

Laatst gewijzigd door lustige lezer : 8 januari 2005 om 00:20.
lustige lezer is offline  
Oud 8 januari 2005, 00:43   #162
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik zie niet goed in wat er nu volgens u toch zo belachelijk is aan "meesteropleiding". In het Nederlands kennen we trouwens "meester" als aanspreektitel voor iemand die een welbepaalde academische graad heeft behaald, nl. een advocaat. Dus kan men gerust de term tot alle academische graden uitbreiden.

Men spreekt ook over "regentopleiding" of "onderwijzersopleiding"...
De titels bachelor/master zijn eigenlijk vooral aangenomen omdat zo Belgische afgestudeerden meer concurrentiekracht zouden hebben in de internationale wereld. Als u bvb in de VS gaat solliciteren met een diploma van 'licentiaat' weten ze daar hoegenaamd niet waarover u het in godsnaam hebt. Voor hen kan het evengoed een A2 zijn of dergelijk.
Een goeie zaak dus dat die termen eindelijk zijn gelijkgesteld voor heel Europa, zo is er tenminste duidelijkheid en meer kans op een internationale loopbaan.

En btw, wie ligt nu nog wakker van Nederlands? Ik vind het heel verrijkend bijna uitsluitend in het Engels les te krijgen. Zo leer ik tenminste direct al de gangbare termen in mijn opleiding kennen zoals ze in het professioneel leven zullen gebruikt worden.
Meia noite is offline  
Oud 8 januari 2005, 00:48   #163
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Pff, tijdens een solicitaiegesprek kijken ze niet naar uw diploma maar naar uw kennis. Het fenomeen Universiteit kennen ze in de VS. Dikke zever allemaal. En de kwaliteit van ons onderwijs zal er ook onder leiden.
Trouwens er bestaan nu conflicten. Bv bij de richting Ind. Ing. In Engeland is die opleiding 2 keer niets. Hier is het hoge school 2 cycli. En in beide scholen wordt eenzelfde diploma uitgereikt. Ik zie hier geen voordeel.

Laatst gewijzigd door lustige lezer : 8 januari 2005 om 00:50.
lustige lezer is offline  
Oud 8 januari 2005, 01:03   #164
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Pff, tijdens een solicitaiegesprek kijken ze niet naar uw diploma maar naar uw kennis. Het fenomeen Universiteit kennen ze in de VS. Dikke zever allemaal. En de kwaliteit van ons onderwijs zal er ook onder leiden.
Trouwens er bestaan nu conflicten. Bv bij de richting Ind. Ing. In Engeland is die opleiding 2 keer niets. Hier is het hoge school 2 cycli. En in beide scholen wordt eenzelfde diploma uitgereikt. Ik zie hier geen voordeel.
in engeland worden jongeren echter wel sneller op de arbeidsmarkt gebracht op deze manier
ergo, goedkoper onderwijs -> capaciteit om meer studenten op te vangen EN/OF lagere belastingen
Oud 8 januari 2005, 01:33   #165
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
in engeland worden jongeren echter wel sneller op de arbeidsmarkt gebracht op deze manier
ergo, goedkoper onderwijs -> capaciteit om meer studenten op te vangen EN/OF lagere belastingen
En is dat altijd een nadeel ?
Iemand die er tot zijn 25 é over doet om een A2 diplome te halen is niet noodzakelijk een aanwinst. Het haalt alleen de werkloosheidscijfers omlaag.
Bobke is offline  
Oud 8 januari 2005, 02:23   #166
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Dus u stemt mee in dat zo'n internationale maatstaaf als bachlor/master onzin is.
lustige lezer is offline  
Oud 8 januari 2005, 02:25   #167
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat is toch net wat ik zeg! Nu bestaan er conflicten, en men probeert die weg te werken door eenzelfde titel toe te kennen. Bvb, als ik mij niet vergis zal een Ind. Ir een bachelor worden (dit weet ik niet zeker echter) en in engeland ook. Waarmee wordt duidelijk gemaakt dat er nog een hogere opleiding bestaat, die van hoger niveau is, zowel in belgië alms in Engeland.

En dat ze bij een sollicitatiegesprek niet naar uw diploma kijken?? I think not! Misschien in uw geval, maar zeker niet bij mijn opleiding. Ik wou mijn cv plaatsen bij de VN en moest daar natuurlijk mijn diploma's invullen. En raad eens?
Ja hoor, de optie licentiaat was niet aanwezig.. ik heb dan maar moeten invullen dat ik master ben, hoewel ik dit in principe niet ben. Via BAMA zijn al die problemen eindelijk van de baan.
Meia noite is offline  
Oud 8 januari 2005, 08:23   #168
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
De titels bachelor/master zijn eigenlijk vooral aangenomen omdat zo Belgische afgestudeerden meer concurrentiekracht zouden hebben in de internationale wereld. Als u bvb in de VS gaat solliciteren met een diploma van 'licentiaat' weten ze daar hoegenaamd niet waarover u het in godsnaam hebt. Voor hen kan het evengoed een A2 zijn of dergelijk.
Een goeie zaak dus dat die termen eindelijk zijn gelijkgesteld voor heel Europa, zo is er tenminste duidelijkheid en meer kans op een internationale loopbaan.
Een titel zegt nu eenmaal niets over de inhoud van de opleiding. Iedereen weet dat de opleidingen in de VS op een lager niveau staan dan in Europa (en zeker aan onze universiteiten). Dus is het een beetje belachelijk zich te fixeren op louter en alleen een titel.

Maar daarnaast is dat eigenlijk een beetje praat voor de vaak: nu al bestaan er vergelijkende schalen die tonen welke opleidingen in dit of dat land overeenkomen met een andere opleiding in een ander land.

Daarnaast is het zo dat de zaken niet volledig zijn gelijkgeschakeld "in Europa", maar alleen de landen die het Bologna-akkoord ondertekend en ook uitgevoerd hebben. Dat zijn niet alle landen van de EU.

En tenslotte, in Frankrijk gebruikt men de Engelse termen niet. Ongetwijfeld zijn er nog landen die eigen termen gebruiken naast de Engelse.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 januari 2005, 08:26   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En btw, wie ligt nu nog wakker van Nederlands? Ik vind het heel verrijkend bijna uitsluitend in het Engels les te krijgen. Zo leer ik tenminste direct al de gangbare termen in mijn opleiding kennen zoals ze in het professioneel leven zullen gebruikt worden.
Wie ligt er wakker van het Nederlands? Wees gerust, nog steeds de grootste groep mensen die het vanzelfsprekend vinden dat ze een opleiding in hun eigen moedertaal krijgen.

Juist iets waarvoor de Vlamingen vele tientallen jaren hebben moeten strijden, wilt u blijkbaar in een pennentrek opgeven. Onderwijs in eigen taal is een waardevol iets.

Dat u daar niet van wakker ligt, wel dat is uw zaak. Niemand houdt u tegen om in het (verre) buitenland te gaan studeren. Heb voor de rest respect voor alwie WEL in zijn moedertaal een opleiding wil volgen.
Oud 8 januari 2005, 08:46   #170
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

JVDB, lees eens mijn tweede reactie, daar leg ik mijn mening beter uit. bvb over de VN; die weten echt niet wat een licentiaat is hoor..
En btw, ik heb respect voor wie in zijn moedertaal een opleiding volgt, ik heb dat namelijk ook gedaan. Maar feit is dat u met louter Nederlandse termen in veel opleidingen niet verder geraakt dan de Vlaamse kerktoren.
Ik wil die Nederlandse taal ook niet in een pennentrek wegvegen, maar ik wil ze ook niet tot in den treure verdedigen. Spreken we binnen 100jaar allemaal Engels? Het zij zo voor mij, ik zal er geen traan om laten.

Laatst gewijzigd door Meia noite : 8 januari 2005 om 08:56.
Meia noite is offline  
Oud 8 januari 2005, 11:29   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
JVDB, lees eens mijn tweede reactie, daar leg ik mijn mening beter uit. bvb over de VN; die weten echt niet wat een licentiaat is hoor..
Dat is hun zaak. Er bestaan al vele jaren vergelijkende tabellen waardoor schoolinstellingen de diploma's en opleidingen in de verschillende landen met elkaar kunnen vergelijken.

Bij mijn weten is men trouwens in de VS niet zo "diplomagebonden" zoals bij ons. Wat men kan voorleggen aan werkprestaties alsook wat men weet te presteren in het bedrijf waarin men start, wordt daar veel belangrijker geacht. Daar steunt het Amerikaanse systeem op.
Oud 8 januari 2005, 11:32   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En btw, ik heb respect voor wie in zijn moedertaal een opleiding volgt, ik heb dat namelijk ook gedaan. Maar feit is dat u met louter Nederlandse termen in veel opleidingen niet verder geraakt dan de Vlaamse kerktoren.
Het Nederlands taalgebied is wel wat ruimer dan de door u getypeerde Vlaamse kerktoren. In ieder geval ontkracht dat geenszins de waarde van het Nederlands ook in de vakgebieden. IJsland is daarvan het mooiste voorbeeld. Alhoewel ze er maar met 300.000 zijn, is het onderwijs er volledig in die taal. Wel leert men er al van vroege leeftijd een tweede taal bij, nl. het Engels. Taalrijkdom betekent niet, zoals u voortdurend doet, het achteruit schuiven van de eigen taal, maar het aanleren en gebruiken in alle aspecten van wetenschap, onderzoek en industrie van de eigen taal naast een aantal vreemde talen. Er is daar hoegenaamd geen tegenstelling in die u echter graag erbij fantaseert.
Oud 8 januari 2005, 11:33   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil die Nederlandse taal ook niet in een pennentrek wegvegen, maar ik wil ze ook niet tot in den treure verdedigen. Spreken we binnen 100jaar allemaal Engels? Het zij zo voor mij, ik zal er geen traan om laten.
Neen, binnen honderd jaar spreken we geen Engels.

Ondertussen zal China ongetwijfeld tot de meest invloedrijke economische grootmacht zijn uitgegroeid en zullen we ongetwijfeld veel Chinees leren met het oog op de verovering van die miljardenmarkt.
Oud 8 januari 2005, 13:17   #174
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wie ligt er wakker van het Nederlands? Wees gerust, nog steeds de grootste groep mensen die het vanzelfsprekend vinden dat ze een opleiding in hun eigen moedertaal krijgen.

Juist iets waarvoor de Vlamingen vele tientallen jaren hebben moeten strijden, wilt u blijkbaar in een pennentrek opgeven. Onderwijs in eigen taal is een waardevol iets.

Dat u daar niet van wakker ligt, wel dat is uw zaak. Niemand houdt u tegen om in het (verre) buitenland te gaan studeren. Heb voor de rest respect voor alwie WEL in zijn moedertaal een opleiding wil volgen.
Talen zijn niet heilig, net zo min als staten. Als talen verdwijnen, dan is dat zo. Het enige belangrijke is te weten of mensen een taal willen spreken en andere talen al dan niet aanvaarden. Ik heb geen problemen met invloed van andere talen. We zullen wel zien waar het Nederlands zal staan binnen een eeuw, maar als een taal alleen door bescherming overleeft, zal ze snel verdwijnen.
Hans1 is offline  
Oud 8 januari 2005, 14:21   #175
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus u stemt mee in dat zo'n internationale maatstaaf als bachlor/master onzin is.
neen ik geloof sterk daarin
Oud 8 januari 2005, 15:39   #176
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Talen zijn niet heilig, net zo min als staten. Als talen verdwijnen, dan is dat zo. Het enige belangrijke is te weten of mensen een taal willen spreken en andere talen al dan niet aanvaarden. Ik heb geen problemen met invloed van andere talen. We zullen wel zien waar het Nederlands zal staan binnen een eeuw, maar als een taal alleen door bescherming overleeft, zal ze snel verdwijnen.
Talen zijn natuurlijk niet heilig en staten evenmin, wat evenwel niet betekent dat men een levende taal alsook de taalgroep waarin de taal wordt gedragen moet verachten of die geen ruimte geven waarin het zich maximaal kan ontwikkelen.

Als ik lees wat u er echter van maakt, heb ik echter de indruk dat u het liefst komaf wil maken met numeriek minder sterke talen.

En uw laatste stelling is wel al volledig fout: indien de Ierse overheid kort na WO I niet het Iers had beschermd, dan was de taal nu volledig verdwenen. Juist door het energiek optreden van de Ierse staat heeft de taal, die toen op het punt stond te verdwijnen, zich weer kunnen hernemen. De ademruimte die het heeft gekregen, heeft het in staat gesteld om weer terrein te winnen een stabiele, zij het nog steeds heel kleine minderheidsgroep te vormen. Hetzelfde geldt ook voor het Welsh dat ook door doelgericht optreden van de regionale overheid sterk aan belang is gaan winnen.

U slaat dus wel heel sterk de bal mis als u meent dat de overheid niet richtend kan optreden tegenover taal alsook op het vlak van taalbescherming.
Oud 9 januari 2005, 00:09   #177
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat is toch net wat ik zeg! Nu bestaan er conflicten, en men probeert die weg te werken door eenzelfde titel toe te kennen. Bvb, als ik mij niet vergis zal een Ind. Ir een bachelor worden (dit weet ik niet zeker echter) en in engeland ook. Waarmee wordt duidelijk gemaakt dat er nog een hogere opleiding bestaat, die van hoger niveau is, zowel in belgië alms in Engeland.

En dat ze bij een sollicitatiegesprek niet naar uw diploma kijken?? I think not! Misschien in uw geval, maar zeker niet bij mijn opleiding. Ik wou mijn cv plaatsen bij de VN en moest daar natuurlijk mijn diploma's invullen. En raad eens?
Ja hoor, de optie licentiaat was niet aanwezig.. ik heb dan maar moeten invullen dat ik master ben, hoewel ik dit in principe niet ben. Via BAMA zijn al die problemen eindelijk van de baan.
ik studeer als master af en Ind Ing Het is onmogelijk om zonder kwaliteitsverlies internationaal gekende diploma's af te leveren.
lustige lezer is offline  
Oud 9 januari 2005, 00:15   #178
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik studeer als master af en Ind Ing Het is onmogelijk om zonder kwaliteitsverlies internationaal gekende diploma's af te leveren.
waarom is het dan dat je in engeland je belgische diploma moet laten vertalen door een erkend vertalingsbureau?
Oud 9 januari 2005, 00:17   #179
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
dat is zever. men kijkt naast de titel ook naar de instelling die het diploma aflevert. zo zal men toch nog een kwaliteitsonderscheid maken tussen de verschillende masters.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 9 januari 2005, 00:27   #180
Top Dog
Banneling

Top Dog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kielse bulldog
Wat doet de B.U.B. met hun 5 euro?
Vang een stok!

Laatst gewijzigd door Top Dog : 9 januari 2005 om 00:28.
Top Dog is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be