Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2005, 17:18   #161
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
en weer naamkaartjes..............Antipolitiek............ ............................
Yann,als het nationaal gedachtengoed er niet was kon u nu niet lekker op een luie zondagmiddag op een toetsenbord liggen te duwen....................

Dont forget this one.........................................
Dan had ik misschien wat beters te doen dan op een luie zondagmiddag tegen het Vlaams-nationalisme te strijden!

Dont forget that one!
Oud 27 februari 2005, 17:36   #162
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

De Vlamingen zullen snel doorhebben dat alles wat de flaminganten ook voorstellen, contraproductief werkt. Het flamingantisme is als een vloek, dat dient bestreden te worden. Ik zeg het nogmaals: zonder de flaminganten had BHV al lang gesplitst geweest. Maar omdat we in zo'n rijk en luxueus land als België leven, relativeer ik dat kleine probleempje over de flaminganten wel.
Oud 27 februari 2005, 17:45   #163
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Dus u wilt feitelijk zeggen dat de Vlaming onbekwaam is om deel te nemen aan een referendum over België? En dat hij te dom is, en te weinig op de hoogte van de huidige toestand, om te kunnen beslissen over een dergelijke vraag? Is dat de democratie die de Vlaams-nationalisten zo hoog in het vaandel dragen?
Neen dat was de stelling van Di Rupo vanmorgen.
Feit is wel dat een hoop BELGEN politieke gewoontedieren zijn of eerder, gewoon geen zak geïnteresseerd. (en dat is niet alleen zo in Belgique) Of ze nu in Belgique, Wallonië of Vlaanderen wonen, ze leggen zich bij eender welk staatshoofd en bijbehorend regeersysteem neer, al regeert daar Mussolini, Generaal Franco, LeopoldII of Hilter.

Citaat:
Ik zie het nu al aankomen! De flaminganten worden zenuwachtig omdat het woordje "referendum" meermaals in de Wetstraat gevallen is. En koortsachtig gaan ze op zoek naar "argumenten" om de nog onbekende uitslag te kunnen verantwoorden.
Niet nodig. Na het EU-referendum wordt ook het door Di Rupo aangekondigde referendum over de splitsing van Belgique ingeslikt.
Wie was er weer bang voor referenda?

Citaat:
Niet altijd. Ik denk bv. dat er vele deuren gesloten bleven voor bv. Le Pen, of Fortuyn, of Haider, of .... Dewinter als president.
Fortuyn is dood en Dewinter zit achter een cordon sanitaire. Die twee kunnen al niets bewijzen, al zouden ze dat willen. Of de oproep van dikke Louis veel aarde aan de dijk heeft gezet (of deuren op slot gehouden) betwijfel ik. Le Pen zal allicht niet bij zijn tegenstanders op de koffieklets uitgenodigd worden maar dat geeft ook al niks zolang dikke Michel maar bij Congoleze dictators welkom is en Steve Stevaert bij Cubaanse, he?

Citaat:
Een politiek neutraal persoon als staatshoofd is in het belang van het ganse land.
Zoals onze 'taaie' bedoel je?

Citaat:
De geschiedenis leert ons dat de relaties tussen staten in de wereld, bij wisseling van staatshoofden, meer dan eens bekoelden. Bv. bij de machtsovername van Castro in Cuba...
Of verbeterden. Bij machtsovernames door iets duidelijker 'democraten' dan Fidel Castro.

Citaat:
Nu dat weer. Als de meerderheid van dit land kiest voor de monarchie, dan is het democratisch, punt uit. U heeft duidelijk angst gekregen voor de stem van de bevolking!
Vermits de meerderheid van dit land daar nooit de gelegenheid voor kreeg (en nog niet) zal er wel een zeker spoortje van stront aan de knikker zijn anders waren we allang ter referendumbus gemoeten. De vraag is dus wie er het meest bang is voor de stem van de bevolking....

Citaat:
Ik heb niet dat gevoel. Ik heb wel het gevoel dat de flaminganten ons mee naar die afgrond aan het sleuren zijn.
Uiteraard! En daar gebruiken ze de scheepslift van Strepy voor, weet je! Zo dient die nog voor iets.

Citaat:
De Croo is een man van waarden en normen, die het ver geschopt heeft in de Belgische politiek. Uw oneliners halen hem geenszins onderuit. U maakt er zich enkel belachelijk mee.
De Croo is een belgicist van het zuiverste Spa-water. Niet minder maar ook niet meer. Een bloedbroeder van rooie Di Rupo dus.

Citaat:
Wie heeft u wat gevraagd om niet door het rood te mogen rijden?
Waar moet ik de link zien tussen de staat die ik nooit als de mijne aanvoelde en 'wie mij wat gevaagd heeft om niet door het rood te mogen rijden?'

Citaat:
Belachelijk. Ik wil wel een andere foto zoeken hoor.
Doe dat.
Oud 27 februari 2005, 17:48   #164
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus u wilt feitelijk zeggen dat de Vlaming onbekwaam is om deel te nemen aan een referendum over België? En dat hij te dom is, en te weinig op de hoogte van de huidige toestand, om te kunnen beslissen over een dergelijke vraag? Is dat de democratie die de Vlaams-nationalisten zo hoog in het vaandel dragen?
Nu leg je me woorden in de mond. Ik heb enkel gezegd dat de meeste mensen uit gewoonte leven, niet dat ze te dom zijn, maar...

Citaat:
Ik zie het nu al aankomen! De flaminganten worden zenuwachtig omdat het woordje "referendum" meermaals in de Wetstraat gevallen is. En koortsachtig gaan ze op zoek naar "argumenten" om de nog onbekende uitslag te kunnen verantwoorden.
... ik ben inderdaad principeel tegenstander van referenda, omdat de problematiek, zeker deze, te complex is om in een simpele ja-nee vraag te vatten. Bovendien is het overgrote gedeelte van de bevolking te weinig geïnteresseerd en/of betrokken om een echt oordeel uit te spreken (daar hebben we de representatieve democratie voor) - het gevaar dat ze zich bij hun keuze laten leiden door gemakzuchtige of gekleurde media laten leiden, of gevoelsmatig kiezen, is te groot.

Citaat:
Niet altijd. Ik denk bv. dat er vele deuren gesloten bleven voor bv. Le Pen, of Fortuyn, of Haider, of .... Dewinter als president. Een politiek neutraal persoon als staatshoofd is in het belang van het ganse land. De geschiedenis leert ons dat de relaties tussen staten in de wereld, bij wisseling van staatshoofden, meer dan eens bekoelden. Bv. bij de machtsovername van Castro in Cuba...
Onzin. Als je het regime niet lust, dan maakt het niet uit wie of wat er aan het hoofd staat, dan weiger je sowieso.

Citaat:
Nu dat weer. Als de meerderheid van dit land kiest voor de monarchie, dan is het democratisch, punt uit. U heeft duidelijk angst gekregen voor de stem van de bevolking!
Dat is absolute nonsens - volksinstemming is niet noodzakelijk gelijk aan democratie: populisme is nauwelijks democratisch. Bovendien, het zal me worst wezen wat 'de meerderheid' denkt: ook al was de rest van de bevolking monarchist, dan nog zou ik republikein zijn en ervoor uitkomen.

Citaat:
Ik heb niet dat gevoel. Ik heb wel het gevoel dat de flaminganten ons mee naar die afgrond aan het sleuren zijn.
Zo zie je maar... Waarom steun je dan wel op het buikgevoel van Decroo, en voer je dat aan als gezaghebbend argument?

Citaat:
De Croo is een man van waarden en normen, die het ver geschopt heeft in de Belgische politiek. Uw oneliners halen hem geenszins onderuit. U maakt er zich enkel belachelijk mee.
Oh ja... Decroo aast al jaren op een lintje en een adellijke titel, dus kritische zin zijn alvast niet aan hem besteed... en hij spreekt amper Nederlands, enkel iets wat er op lijkt.

Citaat:
Wie heeft u wat gevraagd om niet door het rood te mogen rijden?
Kijk, ik heb niet gevraagd om een monarchie, en ik steun die mensen niet. Mij vertegenwoordigen ze niet, punt aan de lijn. En ik vind stoppen bij rood een prachtige conventie, want die helpt mij en mijn medemensen vooruit.

Citaat:
Belachelijk. Ik wil wel een andere foto zoeken hoor.
't Was maar om te lachen he...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 17:55   #165
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlamingen zullen snel doorhebben dat alles wat de flaminganten ook voorstellen, contraproductief werkt. Het flamingantisme is als een vloek, dat dient bestreden te worden. Ik zeg het nogmaals: zonder de flaminganten had BHV al lang gesplitst geweest. Maar omdat we in zo'n rijk en luxueus land als België leven, relativeer ik dat kleine probleempje over de flaminganten wel.
Niet zo zichtbaar liegen, Yann. Zelfs je eigen voorzitter wil Bruxelles uitbreiden om het 'probleem' BHV 'op te lossen'.
Bij d�*t soort zitten de schuldigen die zelfs lak hebben aan de grondwet als die niet in HUN kraam te pas komt.

De te bestrijden vloek waar jij het over hebt is er dankzij jouw geliefde Belgique. Zoals het aan jouw geliefde Belgique zal liggen dat dit 'rijk en luxueus land' zelfs van pure armoe zal gesplist geraken als er niet gauw ernstig werk van gemaakt wordt.
Of geloof jij dat er ooit omgekeerde solidariteit tegenover Vlaanderen zal bestaan nadat Vlaanderen zichzelf de afgrond in heeft betaald om Wallonië uit de put te krijgen?
Oud 27 februari 2005, 18:25   #166
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Is deze man Decroos idee van democratie? Als dat het geval is, dan trek ik mijn woorden in... en heeft hij gelijk: de monarchie is een heerlijk stelsel!
Laat ons hopen niet diens idee voor het 'aanpakken' van eisen tot meer autonomie. Poetin's oplossing is gekend: desbetreffende regio platbombarderen naar het stenen tijdperk!
Oud 27 februari 2005, 18:30   #167
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Neen dat was de stelling van Di Rupo vanmorgen.
Feit is wel dat een hoop BELGEN politieke gewoontedieren zijn of eerder, gewoon geen zak geïnteresseerd. (en dat is niet alleen zo in Belgique) Of ze nu in Belgique, Wallonië of Vlaanderen wonen, ze leggen zich bij eender welk staatshoofd en bijbehorend regeersysteem neer, al regeert daar Mussolini, Generaal Franco, LeopoldII of Hilter.
Het was niet de stelling van Di Rupo vanmorgen, het was de stelling van Ossaert van daarstraks. Hij zegt letterlijk: rafel het (onbestaand) probleem uiteen in kleine facetten, en beoordeel elk facet afzonderlijk, om dan tot de conclusie te komen dat België dient opgedoekt te worden. Ongetwijfeld zijn er in België problemen, die in een onafhankelijk Vlaanderen kunnen geneutraliseerd, doch niet opgelost, worden. En ongetwijfeld kan men zo een paar problemen aanhalen, om dan te besluiten dat Vlaanderen alleen verder moet. Maar volgens die methode kan je elke staat in de wereld opdoeken. Het gaat erom of België moet gesplitst worden, ja of nee. En elk rationeel denkend persoon weet dan dat er een verpletterende meerderheid (dixit de Eerste Minister van dit land) bestaat, die voor België kiest. Vergeet ook niet dat ons nationaliteitsgevoel een grote rol speelt! De meeste mensen kiezen voor België, omdat ze zich goed voelen met hun nationaliteit. Daarbij schuiven ze wijselijk alle, door de politici gecreëerde, problemen aan de kant. Er is een groot Belg-gevoel, en dat dat ietwat controversieel is met hetgeen u beweert, kan ons geen barst schelen.

Citaat:
Niet nodig. Na het EU-referendum wordt ook het door Di Rupo aangekondigde referendum over de splitsing van Belgique ingeslikt.
Wie was er weer bang voor referenda?
En weer probeert u mij te vereenzelvigen met Di Rupo. Persoonlijk vind ik het ook niet goed dat Di Rupo zijn belofte omtrent een referendum heeft ingeslikt. Misschien heeft men hem ingelicht, dat dergelijke referenda gerecupereerd kunnen worden door bepaalde partijen, om zo een vertekende uitslag te krijgen? Ik weet het ook niet.

Maar waarom antwoordt u niet op mijn vraag? Is het omdat Di Rupo zijn beloftes niet nakomt, dat er geen meerderheid meer is die voor België kiest? Of gaat u daar gewoon van uit? Ik kan u alvast zeggen dat kleinschalige referenda, in de vorm van peilingen, ons steeds aangetoond hebben dat onze Eerste Minister het bij het rechte eind heeft: Er best�*�*t een verpletterende meerderheid tegen de splitsing van dit land!

Citaat:
Fortuyn is dood en Dewinter zit achter een cordon sanitaire. Die twee kunnen al niets bewijzen, al zouden ze dat willen. Of de oproep van dikke Louis veel aarde aan de dijk heeft gezet (of deuren op slot gehouden) betwijfel ik. Le Pen zal allicht niet bij zijn tegenstanders op de koffieklets uitgenodigd worden maar dat geeft ook al niks zolang dikke Michel maar bij Congoleze dictators welkom is en Steve Stevaert bij Cubaanse, he?
En heel subtiel probeert u de kern van de discussie te ontwijken: DE MONARCHIE. Onze Koning of Kroonprins is geen "dikke Louis Michel", geen Le Pen of geen Steve Stevaert. Het is een politiek neutraal persoon, die bijna overal ter wereld welkom is. Onze monarchie opent vele deuren, en dat is te wijten aan verschillende factoren. Als allereerste omdat ze, zoals eerder aangehaald, politiek neutraal zijn. Ten tweede dienen ze zich ook te houden aan een protocol. Van buitensporige opmerkingen of handelingen, zoals die van De Gucht in Congo bv., hoeven we dus geen schrik te hebben. Ten derde komen ze zeer goed over. Filip en Mathilde, wat de gefrustreerde Vlaams-nationalen ook mogen beweren, zijn een echt voorbeeldkoppel. Het is een echt gezinnetje, waar veel mensen naar opkijken. Het grote verschil tussen hen en politici, is dat de menselijke, en warme kant getoond kan worden.

Citaat:
Zoals onze 'taaie' bedoel je?
Ziehier weer een belachelijke onelinere van flamingant Knuppel. Het maakt haar betoog er des te ongeloofwaardiger op.

Het is Prins Filip zijn recht om zijn mening te uiten, ook als Kroonprins. Ik vind wel dat hij zich op de zijlijn moet houden, wat betreft de echte politieke discussies.

Zo zal u drie van die "incidenten" kunnen opnoemen. Het is goed dat hij dat nu ervaart, zodat hij klaargestoomd kan worden voor de echte taak: het Koningsschap.

Het eerste incident was met Morel als ik me niet vergis. Ik vind dat de Prins kan beslissen wie in zijn entourage thuishoort, en wie niet. Deze Vlaams Belangster had dus beter consequent geweest, en thuisgebleven, of zelf voor vervoer gezorgd. Ik vind het onbegrijpelijk dat een separatist als Morel het kan uithouden in het bijzijn van de toekomstige Koning van het door haar zo gehate land België. Het was haar om de provocatie te doen.

Het tweede incident was het gevolg van de uitspraken van Prins Filip op diezelfde handelsmissie in China over de separatisten in België. Hij heeft nooit het Vlaams Belang of de N-VA vernoemd, en dus is het zijn goed recht om zijn mening te uiten. Dat zoiets gevoelig ligt, was te verwachten. De reactie van de flaminganten was dan ook enorm, doch weer, inconsequent. Wat hadden ze eigenlijk verwacht van Prins Filip? Dat hij hen zou goedpraten? En als we hen mochten geloven, speelde de hele heisa toch in hun voordeel, daar de Kroonprins van dit land anti-Vlaams zou zijn?

Het laatste incident was over de handtekening van Prins Filip in een gastenboek van het VBO. Dat was totaal overroepen, daar de Kroonprins zelfs niet wist w�*t hij nu eigenlijk ondertekend had. Men had het hem gewoon niet verteld!

Citaat:
Of verbeterden. Bij machtsovernames door iets duidelijker 'democraten' dan Fidel Castro.
Welke relatie zou verbeteren als in plaats van Albert II, Filip Dewinter het staatshoofd zou zijn? De relatie met bepaalde neo-nazigroepen uit het buitenland? Ongetwijfeld, maar ik kies dan toch voor Albert.

Citaat:
Vermits de meerderheid van dit land daar nooit de gelegenheid voor kreeg (en nog niet) zal er wel een zeker spoortje van stront aan de knikker zijn anders waren we allang ter referendumbus gemoeten. De vraag is dus wie er het meest bang is voor de stem van de bevolking....
Ik niet.

Citaat:
Uiteraard! En daar gebruiken ze de scheepslift van Strepy voor, weet je! Zo dient die nog voor iets.
De flaminganten zijn slecht voor België, en dus voor de Belgen in het algemeen.

Citaat:
De Croo is een belgicist van het zuiverste Spa-water. Niet minder maar ook niet meer. Een bloedbroeder van rooie Di Rupo dus.
En weer probeert u Belgischgezinden in hokjes te duwen. De Croo is een Belgicist, dus een francofiele kontlikker van Di Rupo, een Vlamingenhater en wat weet ik nog allemaal. Echt belachelijk!

Citaat:
Waar moet ik de link zien tussen de staat die ik nooit als de mijne aanvoelde en 'wie mij wat gevaagd heeft om niet door het rood te mogen rijden?'
Dat u onze staat niet als de uwe aanvoelde, is mijn probleem niet. Dan moet u er iets aan doen, bv. naar de psychiater gaan, maar niet alle Vlamingen meesleuren in het Vlaams-nationalistische droomwereldje.

Citaat:
Doe dat.
Oud 27 februari 2005, 18:53   #168
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Nu leg je me woorden in de mond. Ik heb enkel gezegd dat de meeste mensen uit gewoonte leven, niet dat ze te dom zijn, maar...

... ik ben inderdaad principeel tegenstander van referenda, omdat de problematiek, zeker deze, te complex is om in een simpele ja-nee vraag te vatten. Bovendien is het overgrote gedeelte van de bevolking te weinig geïnteresseerd en/of betrokken om een echt oordeel uit te spreken (daar hebben we de representatieve democratie voor) - het gevaar dat ze zich bij hun keuze laten leiden door gemakzuchtige of gekleurde media laten leiden, of gevoelsmatig kiezen, is te groot.
Ik begrijp er geen snars van. U, als Vlaams-nationalist, die continu zit te verkondigen dat er niet zoiets bestaat als een Belg-gevoel, wil niet van een referendum over België weten? Hoe kan dat nu? U heeft duidelijk bang voor de uitslag.

Citaat:
Onzin. Als je het regime niet lust, dan maakt het niet uit wie of wat er aan het hoofd staat, dan weiger je sowieso.
Onze Koning wordt gecontroleerd door de regering, en heeft geen absolute macht, zoals jullie altijd laten uitschijnen. De job van de Koning is feitelijk louter protocolair. Ongetwijfeld heeft u Verhofstadt ook niet tot premier van België verkozen, maar omdat de meerderheid dat wel deed, moet je u er maar bij neerleggen. En zo is dat ook met onze monarchie. De meerderheid van de Belgen staat er volledig achter.

Citaat:
Dat is absolute nonsens - volksinstemming is niet noodzakelijk gelijk aan democratie: populisme is nauwelijks democratisch. Bovendien, het zal me worst wezen wat 'de meerderheid' denkt: ook al was de rest van de bevolking monarchist, dan nog zou ik republikein zijn en ervoor uitkomen.
Waarom is een referendum persé populistisch? Het is uiteraard uw goed recht om republikein te zijn, maar het maakt uw betoog er niet geloofwaardiger op. Al jarenlang strijden separatisten voor de vernietiging van België, doch zonder succes. Al jarenlang roept men de ene onafhankelijksheidsdatum na de andere uit, doch zonder gevolg. Wordt het niet stillaan tijd om zich neer te leggen bij de situatie? Is het geen zonde van al die verspilde energie?

Het separatisme heeft in België anno 2005 geen bestaansreden meer. De Vlaamse Beweging heeft in de loop van de Belgische geschiedenis meermaals terecht gestreden voor een aantal zaken, zoals de vernederlandsing van de universiteiten op Vlaams grondgebied. Maar dat verhaal is nu definitief afgesloten. Europa is zich aan het organiseren, en België speelt daar een grote rol in.

Citaat:
Zo zie je maar... Waarom steun je dan wel op het buikgevoel van Decroo, en voer je dat aan als gezaghebbend argument?
Waarom ben je niet voor een referendum, als je er zo zeker van bent dat België enkel bestaat volgens het buikgevoel van De Croo?

Citaat:
Oh ja... Decroo aast al jaren op een lintje en een adellijke titel, dus kritische zin zijn alvast niet aan hem besteed... en hij spreekt amper Nederlands, enkel iets wat er op lijkt.
Hoezo? Hij spreekt geen Nederlands?!

Citaat:
Kijk, ik heb niet gevraagd om een monarchie, en ik steun die mensen niet. Mij vertegenwoordigen ze niet, punt aan de lijn. En ik vind stoppen bij rood een prachtige conventie, want die helpt mij en mijn medemensen vooruit.
U kan ook altijd verhuizen naar regimes die u beter lijken. Ik vind het in België alvast niet slecht om leven.
Oud 27 februari 2005, 19:36   #169
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Een groot verschil tussen de pro-België-aanhangers en de separatisten is dat de eerste groep k�*n verliezen, de tweede niet. Als de meerderheid JA antwoordt op de vraag of Vlaanderen onafhankelijk moet worden, dan winnen de Vlaams-nationalisten. België wordt ontbonden, en de kans dat het terug eengemaakt wordt is 0,1 %. Gedane zaken nemen geen keer!

Als men echter NEE antwoordt, dan verliest echter niemand. België blijft bestaan, maar de flaminganten kunnen nog steeds pleiten voor de vernietiging ervan. Maar waarom zijn dan niet alle flaminganten voor een referendum te vinden? Juist omdat ze zo onzeker zijn! In feite heeft Ossaert, en niet Knuppel, het bij het rechte eind. De Vlaamse Beweging zal na een referendum dat laatste beetje credibiliteit verliezen, en ten onder gaan. Het flamingantisme zal na een referendum nog enkel bestaan in de geschiedenisboeken.

Laatst gewijzigd door Yann : 27 februari 2005 om 19:37.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 19:40   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar waarom zijn dan niet alle flaminganten voor een referendum te vinden?
Doe eens een peiling onder de Vlaamsgezinden op dit forum. Ik denk dat u een overgrote meerderheid zult hebben die voorstander is van een volksraadpleging. Ik zal er in ieder geva mee instemmen.

En trouwens, ook niet alle belgicisten zijn voorstander van een referendum. Vraag maar eens na aan Eyskens bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 19:52   #171
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Het is de belgicist Di Rupo die nu zijn woorden intrekt. Zegt dat niet veel?
Oud 27 februari 2005, 19:55   #172
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Het is de belgicist Di Rupo die nu zijn woorden intrekt. Zegt dat niet veel?
Nee. Dat is het hem nu net. En of Di Rupo zo bevorderlijk is voor het behoud van België, daar heb ik sterk mijn twijfels over, daar hij het eigen belang, zoals de Vlaams nationalisten, laat primeren boven de Belgische zaak. En in dat opzicht is hij allesbehalve Belgicistisch ingesteld.
Oud 27 februari 2005, 19:58   #173
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Doe eens een peiling onder de Vlaamsgezinden op dit forum. Ik denk dat u een overgrote meerderheid zult hebben die voorstander is van een volksraadpleging. Ik zal er in ieder geva mee instemmen.

En trouwens, ook niet alle belgicisten zijn voorstander van een referendum. Vraag maar eens na aan Eyskens bijvoorbeeld.
En zijn die Vlaams-nationalisten, die voorstander zijn voor een referendum over de toekomst van België, dan zo overtuigd over een positieve uitslag? Wat denkt u dan wat de meerderheid van de Vlamingen zal kiezen? Zal de uitslag analoog zijn met de verschillende peilingen die reeds georganiseerd werden? En zo ja: zal u er zich dan bij neerleggen?

Een heleboel vragen die u uiteindelijk zal ontwijken door rond de pot te draaien.
Oud 27 februari 2005, 20:06   #174
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En zijn die Vlaams-nationalisten, die voorstander zijn voor een referendum over de toekomst van België, dan zo overtuigd over een positieve uitslag? Wat denkt u dan wat de meerderheid van de Vlamingen zal kiezen? Zal de uitslag analoog zijn met de verschillende peilingen die reeds georganiseerd werden? En zo ja: zal u er zich dan bij neerleggen?

Een heleboel vragen die u uiteindelijk zal ontwijken door rond de pot te draaien.
Aan uw bericht te zien is uw ozo geliefde prins niet in staat zelfstandig een document te lezen.

Het laatste incident was over de handtekening van Prins Filip in een gastenboek van het VBO. Dat was totaal overroepen, daar de Kroonprins zelfs niet wist w�*t hij nu eigenlijk ondertekend had. Men had het hem gewoon niet verteld!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 20:09   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waarom zou ik dat laatste doen? Neen, ik ben niet zoals u die eerst belooft op vragen te zullen antwoorden, maar nadien als een angsthaas wegvlucht en wanneer mensen u eraan herinneren als een klein kindje gaat uithuilen bij de moderator.

Laat men de volksraadpleging gebeuren volgens de regels die in Zwitserland geldig zijn (dus met informatieplicht), dan ben ik ervan overtuigd dat een meerderheid van de bevolking voor verdere en diepgaander federalisering zal kiezen.

Ik heb me al altijd voorstander getoond van de wijze waarop men in Québec hiermee omspringt: niet alleen de bespreekbaarheid van het onderwerp in referenda, maar ook de herhaalbaarheid ervan.

Als democraat leg ik mij vanzelfsprekend neer bij de beslissing van de bevolking. Dat lijkt me maar heel logisch. U soms niet?
Oud 27 februari 2005, 20:09   #176
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Aan uw bericht te zien is uw ozo geliefde prins niet in staat zelfstandig een document te lezen.
Dat werd hem voorgeschoteld na een bijeenkomst van het VBO. Men heeft hem echter nooit verteld over de inhoud ervan. "U mag daar tekenen", en het kwaad was al geschied. Een beetje naïef van de kroonprins, maar dat is ook het enigste wat men hem kan verwijten. Ik kan alleen maar zeggen dat hij uit zijn fouten kan leren, en dat alles in acht genomen, zal hij het er als Koning uitstekend van af brengen!

Laatst gewijzigd door Yann : 27 februari 2005 om 20:09.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 20:11   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat werd hem voorgeschoteld na een bijeenkomst van het VBO. Men heeft hem echter nooit verteld over de inhoud ervan.
Een mens met een minimum aan verstand ondertekent nooit iets waarvan hij de inhoud niet kent.
Oud 27 februari 2005, 20:16   #178
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik dat laatste doen? Neen, ik ben niet zoals u die eerst belooft op vragen te zullen antwoorden, maar nadien als een angsthaas wegvlucht en wanneer mensen u eraan herinneren als een klein kindje gaat uithuilen bij de moderator.
Gemeld wegens off-topic.

Citaat:
Laat men de volksraadpleging gebeuren volgens de regels die in Zwitserland geldig zijn (dus met informatieplicht), dan ben ik ervan overtuigd dat een meerderheid van de bevolking voor verdere en diepgaander federalisering zal kiezen.
Daar ging het niet om! Het ging over de vraag: Vlaanderen onafhankelijk, ja of nee! Wat u nu eigenlijk zegt is dat de meerderheid van de Vlamingen uiteindelijk voor het behoud van België zal kiezen, maar dat Vlaanderen meer bevoegdheden zal krijgen. Hallo? Is dat een referendum waard? Ik dacht dat we nu eens voor eens en altijd komaf konden maken met de flaminganten, maar nee, ze trekken zich al terug voor de strijd begonnen is.

Het flamingantisme bestaat al lang genoeg, en heeft al evenlang de kans gehad om alle argumenten op tafel te gooien voor een onafhankelijkheid van Vlaanderen. (hetgeen ze ook gedaan hebben) Wordt het dan niet hoog tijd om, na bijna 200 jaar België, voor het behoud ervan te stemmen ja/nee? Waarom komen de flaminganten dan nog steeds met vergeelde slogans naar boven zoals "België Barst!"... Schiltz heeft dat misschien niet in zijn binnenzak zitten, doch het is wel zijn doel.

Citaat:
Ik heb me al altijd voorstander getoond van de wijze waarop men in Québec hiermee omspringt: niet alleen de bespreekbaarheid van het onderwerp in referenda, maar ook de herhaalbaarheid ervan.
Herhaal het zoveel je wilt. Uiteindelijk zal je beseffen dat je geen meerderheid vindt om uw onafhankelijke republiek mee op te richten.

Citaat:
Als democraat leg ik mij vanzelfsprekend neer bij de beslissing van de bevolking. Dat lijkt me maar heel logisch. U soms niet?
Uiteraard. dat heb ik ook meermaals gesteld. Dus stel, morgen is het referendum over Vlaanderen onafhankelijk JA/NEE, en 70 % kiest nee, dan legt u er zich bij neer?
Oud 27 februari 2005, 20:16   #179
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een mens met een minimum aan verstand ondertekent nooit iets waarvan hij de inhoud niet kent.
Heeft u nooit een gastenboek op bv. een trouwfeest ondertekend?
Oud 27 februari 2005, 20:19   #180
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is één van de eerste regels die kinderen mee krijgen van hun ouders maar blijkbaar heeft de chocoprins het na meer dan 40 jaar opleiding tot koning dat altijd nog niet gesnapt.
En dat zou onze koning moeten worden. zucht...
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be