Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2005, 11:17   #161
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW
Maar maak wel een uitzondering voor dit forum.
Hier is het totaal anders! Het is een internet forum; je bent niet echt in "physieke contact" met de mensen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 11:19   #162
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Bah, Dorian, laat maar. Om geen problemen met Vlamingen te hebben, doe zoals ik :

- Werk in een oftewel 100% Franstalige omgeving oftewel in een omgeving waarvan de grote meerderheid Franstalig is.
-Ga nooit meer naar Vlaanderen met vakantie of zelf voor een dag. Kies liever andere bestemmingen waar je zeker bent dat je er welkom zal zijn.
-Probeer met de tijd minder interesse te hebben voor Vlaanderen en kijk liever richting Frankrijk. In andere woorden, leef vooral in een Franstalige wereld.

Triestig dat we zo ver moeten gaan maar dat zijn de enige oplossingen om geen problemen met de Vlamingen te hebben. En geloof er mijn ervaring, dat lukt!
Als jullie jullie eens allemaal (ik denk vooral aan de franskiljons uit de rand) aan die simpele vuistregeltjes zouden kunnen houden dan zouden we beiden van veel miserie bespaard blijven.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 11:19   #163
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier is het totaal anders! Het is een internet forum; je bent niet echt in "physieke contact" met de mensen.
Amai, wat moet ik daar van denken, dat je vies bent van Nederlandstaligen, of zo?
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 14:20   #164
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
06/12 2004
OESO-onderzoek: Vlaanderen aan wereldtop voor onderwijs

Vlaanderen staat qua onderwijs aan de wereldtop. Dat blijkt uit PISA 2003, een onderzoek dat de OESO uitvoerde. Vlaanderen is wereldkampioen op het vlak van wiskundige geletterdheid. De Franse gemeenschap scoort op alle vlakken beduidend slechter dan Vlaanderen en de Duitstalige gemeenschap.
En wat bewijs je daar mee behalve dat men eigenlijk alleen maar naar het wiskundig inzicht peilde? Niets. Dit geeft me gelijk wat betreft parameters. De parameters haddenallen betrekking op wiskunde en wetenschappen, logisch denken in de wiskundige betekenis van het woord.

Citaat:
Vlaanderen staat op nummer 1 voor wiskunde, behoort tot de wereldtop voor probleemoplossen, moet qua leesvaardigheid enkel in Finland zijn meerdere erkennen en staat voor wetenschappen op de vijfde plaats (na Finland, Japan, Honkong en Korea).
De gepaste titel is dus : VLAANDEREN WERELDTOP IN WISKUNDEONDERWIJS. Dit staat echter niet gelijk aan heel het onderwijs. Of zijn talen ook al wiskunde.

Even een voorbeeldje van een doorsnee school: richting Economie A (lichte wiskunde richting)

Wiskunde, Fysica, Chemie en Biologie(= de wetenschappen): 4-1-1-1 = 7 uur
Nederlands, Frans, Engels, Duits (= de talen): 4-4-3-1 = 12 uur
Rest (= economie, geschiedenis, ...) = 13uur.
samen 32 uur.

Voor te staven dat het Vlaamse onderwijs in ZIJN GEHEEL het beste van de wereld is wijst men op de hoge resultaten die voor wiskunde en wetenschappen gehaald worden. Echter, op het totaal van een richting in het Vlaamse onderwijs; Economie A vormt wiskunde slechts 7 van de 32 uur of minder dan 25% van het totaal aantal lesuren. Hoe kan je dan in godsnaam beweren dat goede resultaten voor wikundig inzicht en kennis slaan op een hoog niveau van het Vlaamse onderwijs in het algemeen (= op alle vakken bekeken) Dat is waanzin. Dat is alles op een hoopje gooien en zomaar wat uitzoeken. Het onderzoek was sloeg enkel op het wiskundig inzicht en niet op andere inzichten en vaardigheden. Dus kan je niet zeggen dat het onderwijs in zijn geheel het beste van de wereld is. En zeker niet dat Vlaanderen het beste talen onderwijs heeft, Muys, want dat werd niet eens getest. Enkel leesvaardigheid werd getest. Maar talenonderwijs is net veel meer dan leesvaardigheid.
Bovendien dringt zich de vraag op hoe de Franstalige Vlamingen scoorden, als er toch louter naar de taal die iemand spreekt, gekeken wordt.
Citaat:
Kennisintensieve maatschappijen scoren ook altijd beter, luidde het maandag bij de voorstelling van de studie op het kabinet van Onderwijsminister Frank Vandenbroucke.
De Dani in de Baliemvallei in Nieuw Guinea hebben ook wel een kennisintensieve maatschappij bij mijn weten maar aangezien ze niet onderzocht werden, is Vlaanderen de beste van de klas. Het hangt gewoon af naar welke kennis je peilt.

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 14:21   #165
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Als je me toelaat: Wat een simplisme!
Zwak Luc, ik gaf net ervoor aan dat ik niet op de man speelde en toch vind je het nodig van zelf wel op de man te spelen. Gebrek aan argumenten neem ik aan.

Oud 3 mei 2005, 15:06   #166
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bah, Dorian, laat maar. Om geen problemen met Vlamingen te hebben, doe zoals ik :

- Werk in een oftewel 100% Franstalige omgeving oftewel in een omgeving waarvan de grote meerderheid Franstalig is.
-Ga nooit meer naar Vlaanderen met vakantie of zelf voor een dag. Kies liever andere bestemmingen waar je zeker bent dat je er welkom zal zijn.
-Probeer met de tijd minder interesse te hebben voor Vlaanderen en kijk liever richting Frankrijk. In andere woorden, leef vooral in een Franstalige wereld.

Triestig dat we zo ver moeten gaan maar dat zijn de enige oplossingen om geen problemen met de Vlamingen te hebben. En geloof er mijn ervaring, dat lukt!
Tja alles hangt af van wat je "problemen" noemt. Dorian zou in om het even welk land problemen hebben moest hij dezelfde opruierige, vulgaire taal gebruiken die hij hier hanteert.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 16:25   #167
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
De Middeleeuwen is voorbij, Rat. Zullen wij misschien in het Frans verder gaan ? Als Waal kan ik dan jouw Frans beoordelen.
We zijn hier niet om elkaar's talenkennis te beoordelen, noch om zulke kinderlijke verwijten naar elkander's hoofd te slingeren. Laten we als volwassenen debateren in dit forum. Als jullie dat niet kunnen, zwijg dan.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 16:28   #168
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
En wat bewijs je daar mee behalve dat men eigenlijk alleen maar naar het wiskundig inzicht peilde? Niets. Dit geeft me gelijk wat betreft parameters. De parameters haddenallen betrekking op wiskunde en wetenschappen, logisch denken in de wiskundige betekenis van het woord.

De gepaste titel is dus : VLAANDEREN WERELDTOP IN WISKUNDEONDERWIJS. Dit staat echter niet gelijk aan heel het onderwijs. Of zijn talen ook al wiskunde.

Even een voorbeeldje van een doorsnee school: richting Economie A (lichte wiskunde richting)

samen 32 uur.

Voor te staven dat het Vlaamse onderwijs in ZIJN GEHEEL het beste van de wereld is wijst men op de hoge resultaten die voor wiskunde en wetenschappen gehaald worden. Echter, op het totaal van een richting in het Vlaamse onderwijs; Economie A vormt wiskunde slechts 7 van de 32 uur of minder dan 25% van het totaal aantal lesuren. Hoe kan je dan in godsnaam beweren dat goede resultaten voor wikundig inzicht en kennis slaan op een hoog niveau van het Vlaamse onderwijs in het algemeen (= op alle vakken bekeken) Dat is waanzin. Dat is alles op een hoopje gooien en zomaar wat uitzoeken. Het onderzoek was sloeg enkel op het wiskundig inzicht en niet op andere inzichten en vaardigheden. Dus kan je niet zeggen dat het onderwijs in zijn geheel het beste van de wereld is. En zeker niet dat Vlaanderen het beste talen onderwijs heeft, Muys, want dat werd niet eens getest. Enkel leesvaardigheid werd getest. Maar talenonderwijs is net veel meer dan leesvaardigheid.
Bovendien dringt zich de vraag op hoe de Franstalige Vlamingen scoorden, als er toch louter naar de taal die iemand spreekt, gekeken wordt.

De Dani in de Baliemvallei in Nieuw Guinea hebben ook wel een kennisintensieve maatschappij bij mijn weten maar aangezien ze niet onderzocht werden, is Vlaanderen de beste van de klas. Het hangt gewoon af naar welke kennis je peilt.
Wat voor argumentatie is dat nu weer? Men preekt over het algemeen. Niemand kan verwachten dat iedereen dezelfde interesse heeft voor wiskunde, of even veel aanleg heeft voor dat vak.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 16:34   #169
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A

samen 32 uur.

Troost je.
Het was maar een onderzoek van Oeso, hoor.
Oud 3 mei 2005, 16:36   #170
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Overigens vraag ik me af wat ze hier mee bedoelden:

Citaat:
De Franse gemeenschap scoort op alle vlakken beduidend slechter dan Vlaanderen en de Duitstalige gemeenschap.
Oud 3 mei 2005, 23:06   #171
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Tja alles hangt af van wat je "problemen" noemt. Dorian zou in om het even welk land problemen hebben moest hij dezelfde opruierige, vulgaire taal gebruiken die hij hier hanteert.
Ik gebruik hier geen vulgaire taal. Behalve af en toe met kleingeestige mensen.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 23:08   #172
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW
Amai, wat moet ik daar van denken, dat je vies bent van Nederlandstaligen, of zo?
De reactie van Everytime begrijp ik. Misschien ben ik wel utopischer. Ik denk niet dat hij "vies" bent van Nederlandstaligen, dat ben ik zeker ook niet.
Oud 3 mei 2005, 23:09   #173
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Neen. Dorian is niet echt representatief.
"representatief" ?
Oud 4 mei 2005, 08:40   #174
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
"representatief" ?
De meeste franstaligen beginnen niet te schelden als ze op fora's met Vlamingen spreken. In die zin ben je dus niet representatief. Het was een reaktie op wat luc broers zei over "Franse" beleefdheid.

Laatst gewijzigd door Kaal : 4 mei 2005 om 08:41.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 09:40   #175
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ha, het is dus vooral bij fysiek contact dat Vlamingen voor problemen zorgen?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 09:42   #176
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De reactie van Everytime begrijp ik. Misschien ben ik wel utopischer. Ik denk niet dat hij "vies" bent van Nederlandstaligen, dat ben ik zeker ook niet.
Bedankt Dorian. Lees dit : http://www.pop-rock.be/breve.php3?id_breve=665 en je zal mijn standpunt nog beter begrijpen.
Oud 4 mei 2005, 09:48   #177
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent ontwapenend eerlijk. Ik zal niet voorstellen om in uw bericht "Vlaming" even te vervangen door "Marokkaan" en "Franstalige" door "Belg" en u zelf vervolgens aan te geven bij het Centrum voor Correct Denken.
Enkel dit: u demonstreert op onnavolgbaar-duidelijke wijze dat de Franstaligen, sinds ze de Vlamingen niet meer kunnen domineren, niet langer in België geïnteresseerd zijn. En kijk, dat wisten wij in 1830 al!

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 10:09   #178
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
U bent ontwapenend eerlijk. Ik zal niet voorstellen om in uw bericht "Vlaming" even te vervangen door "Marokkaan" en "Franstalige" door "Belg" en u zelf vervolgens aan te geven bij het Centrum voor Correct Denken.
Enkel dit: u demonstreert op onnavolgbaar-duidelijke wijze dat de Franstaligen, sinds ze de Vlamingen niet meer kunnen domineren, niet langer in België geïnteresseerd zijn. En kijk, dat wisten wij in 1830 al!

Egidius
Het is vooral op antwoord van uw nationalisme dat we zo moeten reageren.
Oud 4 mei 2005, 10:16   #179
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is vooral op antwoord van uw nationalisme dat we zo moeten reageren.
Waar denk je dat het Vlaams-nationalisme uit ontstaan is?
Oud 4 mei 2005, 10:16   #180
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Wat voor argumentatie is dat nu weer? Men preekt over het algemeen. Niemand kan verwachten dat iedereen dezelfde interesse heeft voor wiskunde, of even veel aanleg heeft voor dat vak.
Als men over het algemeen spreekt, waarom dan enkel kijken naar de wiskunde resultaten. Ik toonde de vakindeling van een zwakke wiskunde richting om een ander uiterste in beeld te brengen. Ik had kunnen denken dat er dergelijke reactie ging komen op mijn voorbeeldje.

Daarom breidt ik het voorbeeldje verder uit tot het ALGEMEEN. Het aantal lesuren wiskunde/wetenschappen en talen wordt naast elkaar gezet. Steeds op een totaal van 32 lesuren per week.

15 jarigen op dezelfde school krijgen :

Economie A : 7 u. Wetenschappen (4u. wiskunde), 12 u. Talen
Economie B : 7 u. Wetenschappen (5u. wiskunde), 11u. Talen
Grieks A : 7u. wetenschappen (4u. wiskunde), 12u. Talen
Grieks B : 7u. Wetenschappen (5u. wiskunde), 11u. Talen
Grieks-Latijn : 7u. Wetenschappen (4u. wiskunde), 17u. Talen
Latijn A : 7u. Wetenschappen (4u. wiskunde), 14u. Talen
Latijn B :8u. Wetenschappen (5u. wiskunde), 14u. Talen
Humane :7u. Wetenschappen (4u. wiskunde), 11u. Talen
Wetenschappen : 11u. Wetenschappen (7u. wiskunde), 11u. Talen

In het ALGEMEEN wordt dus duidelijk dat Wiskunde minder tijd inneemt dan Talen. Stellen dat het Vlaamse onderwijs heel goed is omdat voor Wiskunde hoge resultaten gehaald worden is en blijft dus waanzin omdat je op basis van resultaten voor een klein onderdeel van het lessenpakket oordelen velt over het ALGEMENE lessenpakket. Zelfs in de echt wetenschappelijke richtingen worden er evenveel talen als wetenschappen gegeven en maar talen dan wiskunde. OESO of geen OESO, de boel wordt veel te veel versimpeld. het Vlaamse onderwijs is van alle onderzochte landen het beste wat betreft wiskunde en wetenschappen. DIT WIL NIET ZEGGEN DAT HET HET BESTE ONDERWIJS TER WERELD IS!!!

Is dat nu zo moeilijk om dat te begrijpen of zijn jullie zo zielig dat alles wat Vlaams is persé het beste ter wereld moet zijn en jullie de waarheid, die meestal veel complexer is niet aankunnen?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be