![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Groentje 18, kijk naar de opbouw van mijn vorige posting. Eerst vermeld ik de babelse spraakverwarring, en dan pas wijs ik op de misvatting die U tentoon spreid.
Citaat:
Citaat:
Het reactorgebouw zelf van buiten naar binnen gekeken. Buitenste meters dikke betonnen wand, impactbestendig tot verdomd zware klappen ([size=1]707's ,bomauto's, aarbevingen tot 8 op de schaal van Richter enzoverder[/size]).Er komt geen meetbare straling naar buiten boven de natuurlijke achtergrondstraling, bij vollast. Binnenin hebben we dan nog eens een stalen afschermingswand van centimeters dik staal- dit is geen stralingsschild maar een wand om alle rotzooi bij een ongeval toch binnen te houden en het beton te beschermen tegen grote hitte. De betonnen inkapseling van het reactorvat zelf is enorm, met alleen bovenaan een meters diepe moonpool boven het reactordeksel en 3 inlaten voor de koelwaterpompen. De reactor zelf is decimeters dik roestvaststaal van een legering die specifiek stralingsbestendig is. De radioactive elementen zelf zitten dan nog eens in roestvast stalen buisjes, de zogenaamde brandstofstaven. Alle delen die blootgesteld worden aan hoge temperaturen en hoge stralingsdosisen worden jaarlijks zwaar gecontroleerd tijdens de revisie/bijvulling. Dit kost 3 tot 4 weken full continue werkende grote ploegen .Deze controles worden uitgevoerd door AIB Vincotte en die resultaten worden appart gecontroleerd door een andere onafhankelijke firma. Alle bewegende delen worden getest op slijtage, alle smeermiddelen gecontroleerd op radioactiviteit en metaaldeeltjes die op uitzonderlijke slijtage wijzen. Dan vervangen ze de smeermiddlen en indien de waardes niet goed zijn , ook de lagers en andere bewegende delen in de desbetreffende apparaten, indien nodig het apparaat zelf. De gebouwen worden konstant in onderdruk gehouden, alle weggepompte lucht word door enorme koolstoffilters getrokken en zwaar in de gaten gehouden met sensors en meettoestellen allerhande. Iedereen die binnen en buiten gaat word verschillende keren gecontroleerd op radioactive besmetting. Tijdens de Tjernobil ramp werden mensen de toegang geweigerd omdat ze te radioactief waren om binnen te mogen. Ik zou zo zeggen. Er is een reden waarom een kerncentrale bouwen belachelijk duur lijkt ten opzichte van een conventionele. De veiligheid is de eerste prioriteit, en heeft in alle jaren dat onze Belgische reactoren draaiden alleen maar verbeteringen ondergaan. Zelfs in Frankrijk, wat een slechte reputatie heeft onder de Europese Nucleaire veiligheidsmensen heeft per kilowatt/uur nucleaire electriciteit minder ongevallen-slachtoffers of niet- dan eenderd welke andere electriciteitsopbrenger. Om een voorbeeld te geven in verschil tussen opbouw van kerncentrales geef ik de Tjernobil opbouw. Buitenste betonnen muur is niet meer dan een stevige hangar.Met veel ramen en deuren. RMBKE reactor in semi luchtdichte stralingsafscherming van beton met binnenschild van zand en koolstofblokken([size=1]gaf het leuke mineraal Tjernoboiliet na stolling met de splijtstofstaafresten[/size]). Met een gat boven elke splijtstofingang.-dit om de militaire honger naar plutonium te stillen-. deze reactoren zijn herlaadbaar tijdens gebruik. ([size=1]de reactoren zoals in Doel moeten stilgelegd worden en worden leeggemaakt en herladen onder water om alle soorten van stof op te vangen en de splijtstofelementen nooit zonder koeling te laten staan)[/size] En het is een feit dat de USSR niet zoveel zorgen maakte over de veiligheid, zolang het plutonium maar kwam, en de electriciteit-[size=1]meer een afvalproduct voor hen[/size]- maar bleef vloeien. Dit gecombineerd met een lage arbeidsetos, gebrek aan controle en zakkenvullerij van alle betrokken leveranciers/bouwheren leverde belabberde bouwkwaliteit op. De testen die de kernramp in Tjernobil veroorzaakten waren erop gericht net die plutoniumopbrengst te vergroten. Geinspireerd door een slecht begrepen theoretisch verslag en een serie apparatjiks die een wit voetje wilden halen. Ik hoop dat de vergelijking duidelijk maakt dat het niet kernenergie is die gevaarlijk is, maar politieke onwil het goed te doen. Ook de VS is ziek in dat bedje. In Europa en Japan ([size=1]welke transporten zwaar onder vuur liggen door alle onwetende groentjes[/size]) recycleren we ons splijtstofafval en houden we het radioactieve afval goed in de gaten. Dit geeft wel zijn eigen problemen. Zie maar naar de verwerkingsfabrieken in La Hague in frankrijk en Sellafield/seascale in de UK langs de Ierse zee. De VS dumpte het afval gewoon. Nu doen ze wat meer moeite en hebben ze een berg uitgehold in een tectonisch rustig gebied en waar geen kat woont. Yukka Mountain.
![]() |
![]() |
#162 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ik wist dus absoluut niet dat radioactieve straling uit alfa-straling bestond, en zeker niet dat alfa-straling de meest schadelijke is ... maar dat had u waarschijnlijk wel al door ondertussen ...
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
|
![]() Citaat:
Zoveelste beter natuurlijk. ![]() Als kernenergie op zich niet gevaarlijk is, dan maakt het toch ook niet uit hoe de politiek hiermee omgaat of niet? Maar idd, politieke onwil, of de wil van degenen die er rijk door moeten worden kan ervoor zorgen dat er nonchalant wordt omgegaan met de risico's. Helaas.
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kernenergie heeft 1 ding dat het gevaarlijker maakt dan alle andere soorten van energieproductie.
De meeste mensen hebben de kennis niet om de gevaren in te schatten. En de gevaarlijke straling zie je niet. Als je die wel kan zien ([size=1]die ijl blauwe gloed-Tcherenkov straling, de interactie van gammastraling met waterstofatomen[/size]), dan kan je die "PING" ook horen. Het gaar zijn in de microgolfoven. Ook, en dat onderschatten de meeste mensen, is de concentratie van energie in een klein volume. Een kernreactor zoals in Doel 3 is niet veel groter dan een container achter een vrachtwagen. Toch zit hierin de energie om een zeer grote stad een jaar van electriciteit te voorzien. Om dit te doen met fossiele brandstoffen heb je rangeerterreinen vol wagens nodig. Als je het wil vergelijken. Een fossiele brandstof centrale die een jaar wil draaien zonder bevoorrading is zo groot als een grote stad. Een kerncentrale een stadwijk. En dat kan nog kleiner met de nieuwere types kerncentrale. Wat betreft afval bij het "conventioneel" maken van electriciteit. En dan spreken we niet over CO2. Met steenkool heb je kankerverwekkende, zwaar metaal vervuilde asse en vliegasse. Stookolie verontreinigd de bodem bij het minste lekje, nog niet te spreken over de waterlopen. Aardgas is nog het properste, maar da's dan weer duur en zou sneller uitgeput zijn. Bij kernenergie is het afval zeer geconcentreerd ,en uiteindelijk beter beheersbaar dan alle andere soorten. Net omdat iedereen hier doodsbang van is.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 1 juli 2005 om 16:44. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
|
![]() Bon, eigenlijk is het helemaal niet de bedoeling geweest van deze topic om te discussiëren over kernenergie, ik vond het wel interessant maar het loopt duidelijk een beetje mis zoals jullie zien.
![]() Anderzijds moet ik wel zeggen dat het leerrijk was, zoals alles trouwens, ik weet nu o.a. dat alfa-straling de gevaarlijkste radio-actieve straling is ![]() ![]() De bedoeling van deze topics was eigenlijk vooral om maartregelen te nemen die de milieuvervuiling terugdringen of op z'n minst afremmen. Kernenergieproductie kan hierbij een deel van de oplossing zijn. Het is inderdaad milieuvriendelijker dan CO2-verbranding (leid ik af uit jullie stellingen)... zolang er niets misgaat natuurlijk. En omdat de gevolgen van zo'n kernramp zo ernstig zijn, zou ik het gewoon liever zonder al die reactoren (of welke termen er ook voor mogen zijn) hebben. Als er zo'n risico's vasthangen aan de productie van NRG, ook al worden die heel erg teruggedrongen door de verbeterde technieken en verkleind hierdoor de kans dat het risico zich voordoet, dan zou ik liever terug in een grot gaan wonen en me behelpen met fakkels en kaarskes. ![]() Ik ben ervan overtuigd dat er nog een andere manier van energie-productie moet zijn die nog schoner is dan kernenergie, en een stuk veiliger. Misschien is het zelfs zo dat het vinden van alternatieve energiebronnen wordt afgeremd omdat sommigen alle heil verwachten van kernenergie en hierin een lange-termijn oplossing zien?
![]() |
![]() |
#166 | |
|
![]() Citaat:
![]() Aardgas zou inderdaad ook weer snel uitgeput zijn. Maar als we zo grote kernenergiecentrales gaan bouwen als in ITER, dan vraag ik me af als de grondstoffen hiervoor ook niet snel uitgeput gaan zijn. Of kunnen die opnieuw gebruikt worden? Trouwens ... ik zie ineens een voordeel aan kernenergie door het herlezen van jouw post: als voor de opwekking uranium en plutonium etc. wordt gebruikt ... dan kan dat niet meer gebruikt worden bij de productie van wapens, toch? ![]() Maar, ... als het plutonium enzo ooit op is, kunnen die centrales dan nog voor iets anders gebruikt worden? En blijven ze jaren na sluiting nog radioactief?
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Groentje-18. ik deel uw mening. Het is gevaarlijk, al die enorme hoeveelheden energie die nodig zijn om een moderne overbevolkte beschaving draaiende te houden.
Kan je je voorstellen wat er zou gebeuren dat alle afvalwater, gemaakt door mensen zonder energievretende zuivering de natuur in zou gaan? Kom eens kijken naar de Zenne, quadrateer dit in geur en smaak en je komt in de buurt. Maar dan voor alle waterlopen. of we laten ons welvaartsniveau drastisch dalen. Voedselbonnentjes en goed geisoleerde woonhangaars waar hele stadswijken mensen in leven zonder privacy en zeer beperkte middelen qua ontspanning is een optie als we met zoveel willen blijven op een kluitje zitten. Of we investeren in de toekomst, gebruiken alleen zeer duurzaam ontwikkelde technologie, en vervangen deze pas als de echte volgende generatie technologie op punt staat. En dan natuurlijk de hoeveelheid mensen laten zakken tot op zijn maximale 10% van de huidige bevolkingsdruk, verspreid over de hele wereld.[edit] [size=1]Edit:[/size]
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 1 juli 2005 om 16:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat,is het hele eieren eten groentje-18. ITER en de bijhorende technologie.
De brandstof is deuterium en tritium. beiden zijn het waterstof isotopen. het deuterium kan je zelfs commercieel uit een menselijk lichaam persen. Tritium is makkelijker te maken door het zwaar bestralen van deuterium. Als we alle deuterium uit het zeewater halen, dan kunnen we enkele tientallen millenia bergen energie meer verbruiken dan wat nu verspild word. En als we alle deuterium uit de oceanen hebben gehaald, zie je het niveauverschil nog niet eens. Mits we ITER en de commerciele opvolgers in orde krijgen. Oftewel, de "grondstoffen" zijn echt het probleem niet voor kernfusie. En als we het systeem nog verbeteren en een stapje verder gaan, kunnen we gewoon waterstof gaan omzetten in helium. Wat betreft plutonium. Dit is een kunstmatig element, en is dus altijd "op". Het is een afvalproduct van commerciele reactoren. En voor dat dit op is moet alle uranium op zijn. Kerncentrales hebben een lange afkoeltijd nodig.De zwaar bestraalde delen blijven lang "heet" En ik begrijp niet waarom het vooral groene jongens zijn die het afbreken daarvan willen bewerkstelligen. Beter de boiel in elkaar laten staan. misschien leegmaken en de spulletjes kompacter in die zwaar betonnen gebouwen laten liggen.En dan aanvullen met ander kernafval van andere bronnen. Vol, deurtje dicht en een bordje erbij " opgepast radioactief"[edit] [size=1]Edit:[/size]
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 1 juli 2005 om 17:00. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
|
![]() Citaat:
Deuturium persen uit een mensenlichaam? :-s Dat klinkt ... walgelijk, en uit de oceanen? Hoe komt die stof daar eigenlijk? Heeft ze dan geen nut in de oceanen? En is het dan neit schadelijk als we ze erui zouden halen? Ah oké, uranium moet dus eerst op zijn. Laten we maar hopen dat er niet gevochten wordt om dat laatste uranium. Maarja, het is natuurlijk altijd beter dan vechten met uranium hé. ![]() Het afbreken van kerncentrales als die nog niet 'uit-ge-radioactief-d zijn' lijkt mij ook niet erg ver nagedacht (maar, zoals je mss hier al ooit ergens hebt gelezen: mijn naam is in 1e instantie groentje omdat ik een groentje ben in de politiek, en op andere gebieden) en niet omdat ik enige partij of groene beweging zou aanhangen. Maar anderzijds, zoals je merkt: ik ben natuurlijk wel 'voor het milieu'. En ik ben een meisje). Ze (kerncentrales) afbreken zou er toch alleen maar toe lijden dat de radioactiviteit kan ontsnappen lijkt me? Laten afkoelen en wachten tot de radioactiviteit vervalt lijkt me dan ook de beste oplossing, en al die ruimte die er dan is in dat gebouw benutten voor het andere radioactief afval lijkt me een interessante optie. Zeker als het gehele gebouw wordt ingepakt met al die materialen die nodig zijn om de straling tegen te houden (zoals papier, en andere dus), en dan kunnen we daar alles zo'n 500 jaar laten liggen totdat het niet meer radioactief is. Is het waar dat de ITER alleen helium als afvalproduct zal hebben trouwens?
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
|
![]() Ik heb net een bericht gevonden dat wel bij deze topic aansluit (het komt wel weer van hvbl.be maar het is gewoon 'n krant die kort en bodig resultaten publiceert van wetenschappelijk onderzoek, ik denk niet dat ze er veel belang bij hebben wat die resultaten zijn, tenzij er zou gevonden worden dat krant lezen negatieve gevolgen heeft
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We spreken over iets langere tijden om het alle radioactiviteit te laten vervallen. Pak'm beet een half miljoen jaartjes als we geen handje helpen- wat weer bergen energie vraagt-.
Deuterium is gewoon waterstof met een extra neutroon. Het is chemisch gezien waterstof, en samen met zuurstof maakt dat water. Het is dus gewoon water in de oceanen. Evenals in je lichaam trouwens. Het maakt geen verschil uit voor een levend wezen dat er nu een watermolecule in een cel zit of een di-deuteriumoxide molecule. voor alle doeleinden is het gewoon water.
![]() |
#172 | |
|
![]() Nog een vers artikeltje uit mijn welgekende bron.
![]() Dit keer over de gevolgen van de verandering van het klimaat, specifiek voro de gebieden rond de Middelanse zee. (De gevolgen op de zeeën zelf, ziet u hierboven ![]() Citaat:
Het is echt vijf voor twaalf lijkt me ...
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
|
![]() Citaat:
Wat zit hier iedereen dan maar te posten van 'superveilig' 'milieuvriendelijk' en alles wat neerkomt op de nadelen zijn minimaal! :s ... getver ... Ah oké... dus .. er wordt gewoon water uit de oceanen gepompt dan? :s Waaraan een neutron wordt toegevoegd? Of komt het natuurlijk voor en is het pas ontdenkt? :s
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Indien we goed sorteren in kernafval maar een heel klein deel zal zo kort gevaarlijk blijven. De rest zal veel langer laag radioactief zijn, zoals zoveel andere spullen in de natuur.
Uranium heeft een halfwaarde tijd van 4 500 000 jaar. na die tijd is de helft van het uranium vervallen naar andere elementen. Plutonium doet er de luttle 24800 jaar over. Koolstof 14- waarmee de "carbon dating" gedaan word 5700 jaar. En tritium, dat doet er 12.3 jaar over. Deuterium is al langer bekend Citaat:
![]() |
![]() |
#175 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik had gehoopt dat die bommen na een jaar of 20 vervalden ... Je moet je voorstellen ... zoiets is gewoon niet vatbaar voor een mens, evenals de halfwaardetijd van plutionium, en koolstof. Maar zelfs die 'lage' halfwaardetijd van tritium vind ik al veel. Ze moeten toch in staat zijn om iets te maken dat veel sneller vervalt dan dit? Denk je niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
|
![]() Citaat:
Dit is een quote uit een reportage van zembla. Op bovenstaande link vindt u er meer info over en kunt u de uitzending bekijken als u dat wenst.
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | ||
Minister-President
|
![]() En als men nu een klein begon in plaats van al die grootse ideeën??
Waarom zou men al niet beginnen met een boete te geven als men iets op straat weggooit? Een kleine boete, direct te betalen bv 5 euro?? Na een paar keer zouden de mensen de vuilnisbakken die een meter verder staan wel gebruiken en daar hun papietjes en blikjes ingooien. Het is schanddalig hoe vuil sommige straten erbij liggen en wat een kleine moeite het is om ze netjes te houden. Bovendien kost het hopen geld om alles op te ruimen . Ik wijs de mensen die iets laten "vallen"" er steevast op dat er overal vuilnisbakken staan en dat ze daarin hun afval moeten dumpen. Kan mij misschien vroeg of laat een rammling kosten, maar ik hou daarom mijn mond niet; Onlangs meegemaakt: een heer laat zijn grote hond een pakje leggen en wandelt doodgemoedereerd verder. Ik maak hem erop attent dat je verplicht bent om poepzakjes bij te hebben, waarop hij antwoordt: ik heb erbij, mevrouw, moet je ze zien??? Jaja, de mentaliteit, he...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door omaplop : 2 juli 2005 om 15:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | ||
Banneling
|
![]() Dat van die auto's op perslucht, waar heb je dat vandaan?[edit]
Laatst gewijzigd door eno2 : 2 juli 2005 om 15:44. |
||