Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2005, 17:44   #161
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Deze woorden behoren (behoorden) niet tot het officieel AN? Een zware tekortkoming zo lijkt me, want toch wel belangrijke woorden die dagelijks in officiële context gebruikt worden, alsook op school aangeleerd worden!
Ik denk dat institutionele woorden een uitzondering vormen. Ze zijn weliswaar landgebonden, maar er bestaan daardoor geen AN alternatieven voor. Daarom lijkt het me onvermijdelijk deze woorden in het AN te gebruiken.

Dat geldt overigens niet voor foutief of slecht vertaalde woorden uit het Frans in de Belgische politiek of justitie.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2005, 17:46   #162
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Met alle respect, Jan, maar wie weet er hier het beste welke woorden jongeren bezigen?
Worden die chatafkortingen ook in de spreektaal gebruikt?!

Hoe spreek je die dan uit? [roffel], [lemao]?
Oud 11 september 2005, 18:30   #163
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad. [roffel] en [leamo] of [lamao].
Ik gebruik ze zeer zelden of nooit, omdat ik ze nogal idioot vind klinken.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2005, 18:41   #164
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle respect, Jan, maar wie weet er hier het beste welke woorden jongeren bezigen?
Rekening houdend met het feit dat ik enkele achttienjarigen goed ken en hoor wat ze onder elkaar spreken, meen ik wel te kunnen oordelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2005, 18:57   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Overigens was er kortgeleden nog een reportage van NOVA n.a.v. het bezoek van minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot (zelf in NL-Indië geboren) aan de viering van 60 jaar onafhankelijkheid in Indonesië, een grote symbolische stap daar Nederland voorheen alleen de officiële onafhankelijkheidsdatum van 27 december 1949 erkende en niet 17 augustus 1945, de dag dat Soekarno de onafhankelijkheid uitriep. De verslaggeefster in Indonesië ging hiervoor op bezoek bij enkele veteranen uit het Indonesisch leger, dat tegen de Nederlanders vocht. Zij bleken na zestig jaar nog uitstekend Nederlands te kunnen spreken én zingen...
Heel charmerend, dat Nederlands dat die Indonesiërs spreken! 't Doet me onmiddellijk denken aan die Indonesiër die op de Nederlandse tv soms een kookprogramma presenteert. Hoe heet die alweer?

En dan dat liedje: "Hoezee! Hoezee! Voor vaderland. Hoezee!" 't Doet onmiddellijk denken aan het Nederland van het interbellum...
Oud 11 september 2005, 19:35   #166
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Rekening houdend met het feit dat ik enkele achttienjarigen goed ken en hoor wat ze onder elkaar spreken, meen ik wel te kunnen oordelen.
Gelieve er ook rekening mee te houden dat ikzelf 17 jaar ben (bijna 18), en de taal dus zelf spreek.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 11 september 2005, 19:49   #167
lofems
Burger

lofems's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft u die achtienjarigen dan nog nooit 'nigga', 'bitch', 'asshole', 'fuck off' en dergelijke naar u horen roepen? Want dit zijn zomaar enkele Engelse leenwoorden die de jeugd zeer makkelijk in de mond neemt!
lofems is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2005, 20:08   #168
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lofems
Heeft u die achtienjarigen dan nog nooit 'nigga', 'bitch', 'asshole', 'fuck off' en dergelijke naar u horen roepen? Want dit zijn zomaar enkele Engelse leenwoorden die de jeugd zeer makkelijk in de mond neemt!
Enkele van die woorden heb ik al gehoord. Dat zijn trouwens niet echt leenwoorden, maar gewoon scheldwoorden. Niet op het niveau te plaatsen van "vélo" e.d.
Oud 11 september 2005, 20:47   #169
van Maerlant

Standaard

Nigga enzo zijn geen scheldwoorden hé.

Oud 11 september 2005, 21:12   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nigga enzo zijn geen scheldwoorden hé.
En zo? Het vervolg luidt: 'bitch', 'asshole', 'fuck off'... Dat zijn fraaie woorden, zeker?!
Oud 12 september 2005, 10:28   #171
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Mensen uit Deinze, Eeklo, Gent, Oudenaarde, enz. begrijpen de taal van de Westhoek, van Brugge, van Kortrijk bijna moeiteloos.

In Leuven begrijpen Brabanders de studenten uit West-Vlaanderen. Gewenning is daarbij een belangrijk woord.
Sorry Jan maar hier ga je uit de bocht. Bij ons hier in Gent hebben we maar wat moeite ieder jaar om die nieuwe ladingen studenten uit West-Vl te verstaan. Geloof me vrij, ik spreek uitervaring.

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2005, 10:31   #172
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Enkele van die woorden heb ik al gehoord. Dat zijn trouwens niet echt leenwoorden, maar gewoon scheldwoorden. Niet op het niveau te plaatsen van "vélo" e.d.
Een leenwoord is de benaming voor een woord dat uit een taal door gebruikers van een andere taal overgenomen wordt en geintegreerd in hun taalgebruik annex woordenschat. Dus ook een scheldwoord dat uit een taal in een andere taal ingang vind is en blijft een leenwoord. Consequent blijven hé Jan

Oud 12 september 2005, 10:34   #173
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Het West-Vlaams hoeft zeker niet te verdwijnen, het maakt nu eenmaal deel uit van onze Vlaamse cultuur. Maar in het openbaar moeten we natuurlijk allemaal wel AN spreken, dat spreekt vanzelf.
Ook in West-Vlaanderen? Nu hoeft West-Vlaams voor mij helemaal geen 'taal' te worden, al zou ik er zeker niks op tegen hebben. Wat ik wel erg vind is het feit dat de dialecten erop achteruitgaan, en hoe zou dat komen natuurlijk?
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2005, 10:40   #174
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Ook in West-Vlaanderen? Nu hoeft West-Vlaams voor mij helemaal geen 'taal' te worden, al zou ik er zeker niks op tegen hebben. Wat ik wel erg vind is het feit dat de dialecten erop achteruitgaan, en hoe zou dat komen natuurlijk?
De Tael is gansch het Volk hé 8)

Oud 12 september 2005, 19:26   #175
Dimitri

Standaard

Citaat:
Inderdaad. [roffel] en [leamo] of [lamao].
Ik gebruik ze zeer zelden of nooit, omdat ik ze nogal idioot vind klinken.
Ik heb dat hier nog nooit gehoord. Tenminste niet in die betekenis, want roffel en lol zijn natuurlijk ook gewoon Nederlandse woorden.
Oud 12 september 2005, 19:27   #176
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U beweerde dat het woord goedgekeurd was door de Académie Française. Nog steeds wacht ik op een concrete bewijsplaats hiervoor.

Voor de Académie dat woord blijkbaar, zoals blijkt uit de laatste door mij aangehaalde alinea, "gewestelijk". Niet algemeen dus. Laat staan dat de Académie dat woord geconsacreerd heeft.
Duidelijk is dat deze uitdrukking in Frankrijk "gewestelijk" is, maar niet in Zwitserland en België waar ze officieel is.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2005, 19:29   #177
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Vélo" is natuurlijk een goed woord... in het Frans. Niet in het Nederlands.

De woorden die in Suriname gebruikt worden en enkel en alleen daar behoren niet tot het AN.

Een woord dat enkel en alleen in Drenthe bijvoorbeeld wordt gebruikt, is geen AN.

Een woord dat enkel en alleen in Holland wordt gebruikt, is geen AN.

Net zo min is een woord dat enkel in Vlaanderen bekend is, geen AN.

AN = ALGEMEEN Nederlands.
Maar België, Suriname en Nederland zijn verschillende landen, net als de VS en GB verschillende landen zijn, een zekere verscheidenheid tussen de verschillende landen is dus onvermijdelijk voor een levendige taal. Drenthe of West-Vlaanderen zijn geen landen maar provincies of regio's.
Oud 12 september 2005, 19:31   #178
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet alle West-Vlaamse dialecten het geval. In Kortrijk is het bijvoorbeeld niet "junder", maar "ulder". De je in "è je gie" is geen persoonlijk voornaamwoord, maar een tussenklank. Het is ook niet "denken" in de meeste West-Vlaamse dialecten, "pei'z'n". In een aantal zelfs (in Wingene bijvoorbeeld): "studeer'n" voor "denken". Ook niet "wij", maar "widder", "wilder", "wildre", in andere streken "wuldre", "wuld'r" en "wudder".
inderdaad, maar al deze grammaticale vormen verschillen sterk van het AN.
Oud 12 september 2005, 19:32   #179
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel. In Vlaanderen is de neergang van het dialect het grootst in de provincie Brabant en Limburg. Daarnaast gaat het dialect achteruit ten voordele van de regiolecten.
Lijkt me geen gunstige evolutie.
Oud 12 september 2005, 19:33   #180
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het dialekt ontleent dat woord aan het frans, en de taal van de jeugd aan het dialekt. Dus het dialekt treedt hier op als go-between.
Die woorden zijn al zo lang in ons taalgebruik vervat dat ze deel zijn gaan uitmaken van onze taal, al veel langer dan "speeddaten" en consoorten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be