Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2005, 22:08   #161
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michroscoop
Dat is dan hun goed recht, of vindt jij dat de patroon een soort vader voor zijn kinderen-werknemers hoort te zijn?
Een bedrijf kan alleen maar goed draaien als er van de 2 kanten inzet en flexibiliteit is.
Dus u vindt het normaal dat er een bedrijf word opgestart en dat die dan na een tijdje failliet gaat door de onkunde van de bedrijfsleider?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2005, 22:59   #162
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Dus u vindt het normaal dat er een bedrijf word opgestart en dat die dan na een tijdje failliet gaat door de onkunde van de bedrijfsleider?
Zou het normaler zijn dat het bedrijf in kwestie ondanks de onkunde van de bedrijfsleider, overeind blijft?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2005, 23:11   #163
Michroscoop
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De werknemers kunnen niet oordelen over die zogezegde "onkunde" om te beginnen, die komen hun uurtjes kloppen en gaan daarna thuis voor de teevee zitten zolang ze hun pree krijgen.

En ten tweede mogen ze al heel blij zijn dat iemand anders het inititatief heeft genomen om met een bedrijf te beginnen anders hadden ze helemaal niks gehad.
Michroscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2005, 23:19   #164
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ten tweede mogen ze al heel blij zijn dat iemand anders het inititatief heeft genomen om met een bedrijf te beginnen anders hadden ze helemaal niks gehad.
klassieker. En misleidend. Mensen die na zelfs veertig jaar hard gewerkt hebben beschikken zelden over het kapitaal om iets op te starten.
Oud 29 september 2005, 23:30   #165
Michroscoop
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
klassieker. En misleidend. Mensen die na zelfs veertig jaar hard gewerkt hebben beschikken zelden over het kapitaal om iets op te starten.
Dus volgens u is er alleen maar geld nodig om iets op te starten?
In dat geval zouden de vakbonden met hun fortuin en hun machtsapparaat al lang zelf bedrijven hebben moeten oprichten om voor hun "achterban" te zorgen ipv altijd maar weer de verantwoordelijkheid op die "slechte bazen" af te schuiven.
Wees er maar zeker van dat de meeste werknemers meer kapitaal en bestaanszekerheid hebben dan de meeste ondernemers.
Oud 29 september 2005, 23:59   #166
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Het is wel bemoedigend dat er hier enkele vakbondsleden de geplande akties durven in vraag te stellen en beseffen dat het status quo onaanvaardbaar is met het oog op de toekomst. Wie weet hoeveel mensen denken zoals hen maar uit voorzorg toch maar liever zwijgen en ja-knikken tegenover het politburo in verplichte solidariteit.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by longhorn on 30-09-2005 at 01:07
Reason:
--------------------------------

Het is wel bemoedigend dat er hier enkele vakbondsleden de geplande akties durven in vraag te stellen en beseffen dat het status quo onaanvaardbaar is met het oog op de toekomst. Wie weet hoeveel mensen denken zoals hen maar uit voorzorg toch maar liever zwijgen en ja-knikken tegenover het politburo in verplichte solidariteit.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Het is wel bewonderenswaardig dat er hier enkele vakbondsleden de geplande akties durven in vraag te stellen en beseffen dat het status quo onaanvaardbaar is met het oog op de toekomst. Wie weet hoeveel mensen denken zoals hen maar uit voorzorg toch maar liever zwijgen en ja-knikken tegenover het politburo in verplichte solidariteit.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door longhorn : 30 september 2005 om 00:07.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 06:08   #167
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn
Het is wel bemoedigend dat er hier enkele vakbondsleden de geplande akties durven in vraag te stellen en beseffen dat het status quo onaanvaardbaar is met het oog op de toekomst. Wie weet hoeveel mensen denken zoals hen maar uit voorzorg toch maar liever zwijgen en ja-knikken tegenover het politburo in verplichte solidariteit.
Ik begrijp al die heisa niet het brugpensioen word niet afgeschaft maar gewoon een twee tal jaartjes opgeschoven is da nu zo erg?

Als men daarmee de sociale zekerheid enz een duwtje in de rug kan geven wil ik gerust twee jaar langer werken

ik wil niet de schuld krijgen later dat ik teveel eisen heb gesteld en dat mijn kinderen of kleinkinderen daar dan het slachtoffer zouden van worden
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 09:10   #168
eno2
Banneling

Standaard

@PeterP

Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het aan de idiosyncrasie van mensen die hun ongecontroleerde tot ongefundeerde beweringen steevast laten vergezeld gaan van de even irritante als onterecht simplifiërende stopwoordjes 'zo simpel is dat'.

Ik ben net iets méér ontslagen dan ikzelf ontslag nam, maar dat komt doordat één werkgever mij drie keer ontsloeg en de vakbonden dat drie keer ongedaan maakten. Zo simpel is dat.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 09:12   #169
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is wel bemoedigend dat er hier enkele vakbondsleden de geplande akties durven in vraag te stellen en beseffen dat het status quo onaanvaardbaar is met het oog op de toekomst. Wie weet hoeveel mensen denken zoals hen maar uit voorzorg toch maar liever zwijgen en ja-knikken tegenover het politburo in verplichte solidariteit.

Gelukkig zijn er nog museum-bewaarders en die vind je in grotere getale bij de vakbonden dan bij de openbare kunstcollecties. Iemand moet tot toch het tegenwicht vormen tegen de economische terreur van het losgeslagen libertarisme.

Het is ook bemoedigend dat grote sectoren van het ACV zich spontaan blijken te verenigen met de algemene staking van het ABVV (die beter meteen synchroon geörganiseerd was).[edit]
[size=1]After edit by eno2 on 30-09-2005 at 10:13
Reason:

Citaat:

Gelukkig zijn er nog museum-bewaarders en die vind je in grotere getale bij de vakbonden dan bij de openbare kunstcollecties. Iemand moet tot toch het tegenwicht vormen tegen de economische terreur van het losgeslagen libertarisme.

Het is ook bemoedigend dat grote sectoren van het ACV zich spontaan blijken te verenigen met de algemene staking van het ABVV (die beter meteen synchroon geörganiseerd was).[/size]

Citaat:

Gelukkig zijn er nog museum-bewaarders en die vind je in grotere getale bij de vakbonden dan bij de openbare kunstcollecties. Iemand moet tot toch het tegenwicht vormen tegen de economische terreur van het losgeslagen libertarisme.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 september 2005 om 09:13.
Oud 30 september 2005, 09:16   #170
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus volgens u is er alleen maar geld nodig om iets op te starten?
In dat geval zouden de vakbonden met hun fortuin en hun machtsapparaat al lang zelf bedrijven hebben moeten oprichten om voor hun "achterban" te zorgen ipv altijd maar weer de verantwoordelijkheid op die "slechte bazen" af te schuiven.
Wees er maar zeker van dat de meeste werknemers meer kapitaal en bestaanszekerheid hebben dan de meeste ondernemers.

Doorheen het omgekeerde uiteinde van de mi(s)chroscoop bekeken, zal dat wel kloppen.
Oud 30 september 2005, 10:43   #171
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat ze dan naar de bank stappen en gaan lenen. Ik ken weinig bedrijfsleiders die over het geschikte kapitaal beschikten toen ze er aan begonnen. Zij hebben ook risico's moeten nemen en zijn gaan lenen.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 14:21   #172
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
hehe chipi

Maar je kan ook niet ontkennen dat er bedrijven kopje onder gaan door bedrijfsleiders die er een boeltje van gemaakt hebben e
Dat is idd waar. Maar die bedrijfsleiders worden veelal afgestraft voor evt wanbeleid. I.e. ergens anders ceo gaan spelen is veelal onmogelijk na dergerlijke gevallen.

De vakbonden daartegenover worden nog eens beloond door extra inkomsten voor elke werkloze die er bij komt.

Er zijn niet veel bedrijven die stakingen lang kunnen overleven. Daarvoor zijn bvb de stocks veel te klein geworden in deze just in time world. Gevolg: bedrijven binden meestal relatief snel in wanneer er gestaakt wordt.

Eveneens het gevolg daarvan: deze bedrijven gaan niet meer investeren in Vlaanderen/België, maar investeren waar het klimaat minder vijandig is en wanneer ze er klaar voor zijn de productie in Vlaanderen/België afbouwen/stopzetten.

Hoeveel investeringen (en arbeidsplaatsen) zijn er al misgelopen door de vakbonden? Niemand kan daar cijfers op plakken, maar dat het er een onmiddelijk gevolg van is staat buiten kijf.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 15:20   #173
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Ik begrijp al die heisa niet het brugpensioen word niet afgeschaft maar gewoon een twee tal jaartjes opgeschoven is da nu zo erg?

Als men daarmee de sociale zekerheid enz een duwtje in de rug kan geven wil ik gerust twee jaar langer werken
Afbouw van het brugpensioen betekent helemaal geen steuntje in de rug van de sociale zekerheid, integendeel. Afbouw van brugpensioen betekent dus minder sociale zekerheid en dus afbouw van de sociale zekerheid; snap je dat nu niet.

Waar het om gaat is dat de rijken en patroons, ondanks hun enorme inkomens en winsten toch nog hogere winsten willen hebben, en daarvoor willen ze de belastingen verlagen. Maar dat kan alleen door de kosten van de sociale kosten naar beneden te halen, en dus door de sociale zekerheid af te bouwen...
Oud 2 oktober 2005, 15:22   #174
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Hoe zit dat eigenlijk met d ebuschauffeurs, staken die ook volgende week?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 15:24   #175
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Afbouw van het brugpensioen betekent helemaal geen steuntje in de rug van de sociale zekerheid, integendeel. Afbouw van brugpensioen betekent dus minder sociale zekerheid en dus afbouw van de sociale zekerheid; snap je dat nu niet.

Waar het om gaat is dat de rijken en patroons, ondanks hun enorme inkomens en winsten toch nog hogere winsten willen hebben, en daarvoor willen ze de belastingen verlagen. Maar dat kan alleen door de kosten van de sociale kosten naar beneden te halen, en dus door de sociale zekerheid af te bouwen...
Elossov, ik denk dat er veel is dat U ook niet snapt...
Of bent U een allessnapper?

Gertje heeft het duidelijk veel beter begrepen...[edit]
[size=1]After edit by CHIPIE on 02-10-2005 at 16:25
Reason:

Citaat:

Gertje heeft het duidelijk veel beter begrepen...[/size]

Citaat:

Of bent U een allessnapper? [/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Chipie : 2 oktober 2005 om 15:25.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 22:07   #176
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Hoeveel investeringen (en arbeidsplaatsen) zijn er al misgelopen door de vakbonden? Niemand kan daar cijfers op plakken, maar dat het er een onmiddelijk gevolg van is staat buiten kijf.
Dus wel degelijk die chantage. Arbeiders moeten hun smoel houden of ze verliezen hun job.
Ziedaar: kapitalisme = barbarij
Oud 2 oktober 2005, 22:29   #177
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE

Gertje heeft het duidelijk veel beter begrepen...
De vraag is uiteraard of ie ook de kans zal krijgen om 2 jaar langer te werken. Het brugpensioen is immers het gevolg van een probleem niet de oorzaak. Ik heb echter de indruk dat men de redenering aan het omdraaien is.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 22:57   #178
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus wel degelijk die chantage. Arbeiders moeten hun smoel houden of ze verliezen hun job.
Ik vind dat de vakbonden recht van spreken hebben: natuurlijk. Maar ik vind niet dat we moeten zwichten voor de chantage van een vakbond met zeer dubbele belangen, terwijl die staat de roepen 'dat de wereld plat is'. Want het discours van de vakbonden staat imo even ver van de realiteit.

Ik heb absoluut het beste voor met de werknemers (ik ben er zelf ook 1) en net daarom denk ik dat de vakbonden een compleet verkeerde houding aannemen. In het buitenland zie je hoe de vakbonden trachten mee te denken en te werken om zoveel mogelijk banen te redden. Hier denken ze nog steeds in de 'golden sixties' te zitten. Zij zijn het orkest op de titanic imo.[edit]
[size=1]After edit by Rr00ttt on 02-10-2005 at 23:57
Reason:

Citaat:
Ik vind dat de vakbonden recht van spreken hebben: natuurlijk. Maar ik vind niet dat we moeten zwichten voor de chantage van een vakbond met zeer dubbele belangen, terwijl die staat de roepen 'dat de wereld plat is'. Want het discours van de vakbonden staat imo even ver van de realiteit.

Ik heb absoluut het beste voor met de werknemers (ik ben er zelf ook 1) en net daarom denk ik dat de vakbonden een compleet verkeerde houding aannemen. In het buitenland zie je hoe de vakbonden trachten mee te denken en te werken om zoveel mogelijk banen te redden. Hier denken ze nog steeds in de 'golden sixties' te zitten. Zij zijn het orkest op de titanic imo.[/size]

Citaat:

Ik heb absoluut het beste voor met de werknemers (ik ben er zelf ook 1) en net daarom denk ik dat de vakbonden een compleet verkeerde houding aannemen. In het buitenland zie je hoe de vakbonden trachten mee te denken en te werken om zoveel mogelijk banen te redden. Hoer denken ze nog steeds in de 'golden sixties' te zitten. Zij zijn het orkest op de titanic imo.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 2 oktober 2005 om 22:57.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 23:21   #179
Michroscoop
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
De vraag is uiteraard of ie ook de kans zal krijgen om 2 jaar langer te werken. Het brugpensioen is immers het gevolg van een probleem niet de oorzaak. Ik heb echter de indruk dat men de redenering aan het omdraaien is.
Heel dat debat over brugpensioen op 43-53-58-66 is totaal naast de kwestie.
Oorzaak van het probleem is het repartitiestelsel dat onze dwaze politici een 5-tal decennia hebben ingevoerd en nu onder druk komt te staan.
Alleen een drastische overgang naar een persoonlijke kapitalisatie kan de zaak oplossen.
Oud 2 oktober 2005, 23:23   #180
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorzaak van het probleem is het repartitiestelsel dat onze dwaze politici een 5-tal decennia hebben ingevoerd en nu onder druk komt te staan.
Alleen een drastische overgang naar een persoonlijke kapitalisatie kan de zaak oplossen.
Persoonlijke kapitalisatie is helemaal niet zo persoonlijk of denk je dat je geld x op een bankrekening stort en dat je datzelfde geld decennia later uitgerkeerd krijgt? Het geld dat jij op een bank zet wordt evenzeer gebruikt om nu pensioenen uit te betalen als in een repartitie systeem het geval is. Het verschil tussen repartitie en kapitalisatie is in de praktijk helemaal niet zo groot. Het repartitiesysteem werd overigens deels ingevoerd omdat kapitalisatie op lange termijn niet altijd een veilige optie is. Niemand kan garanderen dat al je vandaag 5 frank in dit fonds stopt die morgen 6 frank is, het kan er ook 4 zijn. Veel Britten zullen op het einde vann hun loopbaan minder geld krijgen dan ze er hebben ingestoken omdat de beurskoersen zijn gedaald. Een aantal bedrijven beslissen botweg dat ze hun pensioensverplichtingen niet meer kunnen nakomen. Kapitalisatie of niet.[edit]
[size=1]After edit by solidarnosc on 03-10-2005 at 00:30
Reason:

Citaat:
Persoonlijke kapitalisatie is helemaal niet zo persoonlijk of denk je dat je geld x op een bankrekening stort en dat je datzelfde geld decennia later uitgerkeerd krijgt? Het geld dat jij op een bank zet wordt evenzeer gebruikt om nu pensioenen uit te betalen als in een repartitie systeem het geval is. Het verschil tussen repartitie en kapitalisatie is in de praktijk helemaal niet zo groot. Het repartitiesysteem werd overigens deels ingevoerd omdat kapitalisatie op lange termijn niet altijd een veilige optie is. Niemand kan garanderen dat al je vandaag 5 frank in dit fonds stopt die morgen 6 frank is, het kan er ook 4 zijn. Veel Britten zullen op het einde vann hun loopbaan minder geld krijgen dan ze er hebben ingestoken omdat de beurskoersen zijn gedaald. Een aantal bedrijven beslissen botweg dat ze hun pensioensverplichtingen niet meer kunnen nakomen. Kapitalisatie of niet.[/size]

[size=1]After edit by solidarnosc on 03-10-2005 at 00:29
Reason:

Citaat:
Persoonlijke kapitalisatie is helemaal niet zo persoonlijk of denk je dat je geld x op een bankrekening stort en dat je datzelfde geld decennia later uitgerkeerd krijgt? Het verschil tussen repartitie en kapitalisatie is in de praktijk helemaal niet zo groot. Het repartitiesysteem werd overigens deels ingevoerd omdat kapitalisatie op lange termijn niet altijd een veilige optie is. Niemand kan garanderen dat al je vandaag 5 frank in dit fonds stopt die morgen 6 frank is, het kan er ook 4 zijn. Veel Britten zullen op het einde vann hun loopbaan minder geld krijgen dan ze er hebben ingestoken omdat de beurskoersen zijn gedaald. Een aantal bedrijven beslissen botweg dat ze hun pensioensverplichtingen niet meer kunnen nakomen. Kapitalisatie of niet.[/size]

Citaat:
Persoonlijke kapitalisatie is helemaal niet zo persoonlijk of denk je dat je geld x op een bankrekening stort en dat je datzelfde geld decennia later uitgerkeerd krijgt? Het verschil tussen repartitie en kapitalisatie is in de praktijk helemaal niet zo groot.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 2 oktober 2005 om 23:30.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be