Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2006, 18:39   #161
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Maar wanneer we dan kijken naar Didier Reynders en zelfs Elio di Rupo (laatstgenoemde presteert iets minder MAAR doet moeite) dan zien we een positieve tendens.
moeten we nu blij zijn en de franstalige federale ministers uitvoerig daarvoor bedanken dat ze dat doen wat ze moeten doen.
De bubbels en normalebelgicisten ergeren zich wel over de franstalige onkunde van regionale vlaamse ministers, maar kijken een andere kant op bij franstaligen, meer nog ze praten het goed.

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 18:42   #162
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waar de Koning en zijn familie geen respect tonen voor de Nederlandstaligen.

Ik heb de Koning nooit horen zeggen dat Nederlands een tweederangstaal is. Albert II en zijn troonopvolger(s) beheersen de landstalen m.i. goed.
Het gaat niet alleen om taal. Maar vindt u het nu echt een aanbeveling voor een Koning dat hij nooit heeft gezegd dat nederlands een tweederangstaal is? Dat zou alleen al uit zijn daden moeten blijken! De man is Koning van een volk waarvan de meerderheid nederlands spreekt. Hoe arrogant of onverschillig ben je als je je na al die jaren niet eens zorgvuldig in de meerderheidstaal kunt uitdrukken?

Maar het gaat natuurlijk om meer: Kijk eens naar de capaciteiten van de gehele familie en hun enthousiasme om echt een heel volk te 'leiden', alle verschillen te overbruggen, boven de partijen te staan en een bindende factor te zijn... Ze proberen het niet eens.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 18:44   #163
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Voor uw laatste uitspraak mag u eens een bron weergeven want dat heb ik nog NOOIT ervaren.

U spreekt over onwil, ik bemerk die onwil slechts bij een kleine minderheid. De Franstaligen die ik ken, doen moeite om Nederlands te spreken en de meeste van hen spreken zelfs op 3 maanden tijd beter Nederlands dan dat ik Frans spreek.
ik heb ooit eens op het vrtnieuws of zo een bericht gelezen dat Waalse politici zich bont en blauw ergeren aan de vele Nederlandse inwijkelingen, campinghouders, ... en wilden er iest aan doen.ook gehoord dat ze de nederlandse kayakuitbaaters proberen weg te pesten door stukken van de kayakafvaarten met dubieuze wetsvoorstellen te sluiten, natuurlijk enkel voor de Nederlandse uitbaateer. Die Nederlanders hebben ook meer problemen met het frans.
ik zal eens zoeken, misschien is het ergens wel aan mijn scherm blijven plakken.

un saludo
Oud 8 februari 2006, 18:45   #164
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
moeten we nu blij zijn en de franstalige federale ministers uitvoerig daarvoor bedanken dat ze dat doen wat ze moeten doen.
De bubbels en normalebelgicisten ergeren zich wel over de franstalige onkunde van regionale vlaamse ministers, maar kijken een andere kant op bij franstaligen, meer nog ze praten het goed.

un saludo
Ik ga de discussie verder zetten tegen de muur in mijn kamer want ik heb het gevoel dat jullie totaal niet lezen wat ik schrijf.

Goed, laatste poging: er is een positieve tendens gaande wat betreft het kennen van het Nederlands bij Franstalige politici.

Ik spreek hier helemaal niets goed, ik stel alleen maar vast dat de bewering "Franstaligen of Franstalige ministers zijn arrogant en weigeren Nederlands te spreken", in z'n geheel niet klopt.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 18:46   #165
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb ooit eens op het vrtnieuws of zo een bericht gelezen dat Waalse politici zich bont en blauw ergeren aan de vele Nederlandse inwijkelingen, campinghouders, ... en wilden er iest aan doen.ook gehoord dat ze de nederlandse kayakuitbaaters proberen weg te pesten door stukken van de kayakafvaarten met dubieuze wetsvoorstellen te sluiten, natuurlijk enkel voor de Nederlandse uitbaateer. Die Nederlanders hebben ook meer problemen met het frans.
ik zal eens zoeken, misschien is het ergens wel aan mijn scherm blijven plakken.

un saludo
Als je dat bericht zou terugvinden, mag je het me altijd doorsturen. Zoiets is inderdaad schandalig. Was er enige aanleiding toe?
Oud 8 februari 2006, 18:47   #166
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Nu goed, nog een prettige avond verder maar ik moet ervandoor.

Tot een volgende keer.
Oud 8 februari 2006, 18:48   #167
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
1) Ik denk dat niet, maar de koning toont het aan.
2) Ik help hier in Brugge regelmatig toeristen. Ik spreek ze aan in het Nederlands en schakel over naar E. Fr of D. indien nodig.
Ik heb nog nooit Franstalige landgenoten ontmoet die Nederlands verstonden. Ik vraag dan of ze er geen bezwaar tegen hebben dat ik VB-er ben, en praat dan toch maar Frans.
Jij beweet hiet dus dat Franstaligen beter de andere landstaal kennen dan Vlamingen.
Telkens weer valt het mij op: met 'Belgen' valt niet te praten.
Ik ken persoonlijk maar weinig antwerpenaren die zich degelijk kunnen uitdrukken in het frans.

Ik heb een hele famillie franstalige landgenoten die nederlands spreken en schrijven.

Als een nederlandstalige frans probeert te spreken wordt hij tenminste niet uitgelachen, hetgeen andersom meestal wel waar is (hoe dichter bij de nederlandse grens hoe erger, mischien iets met mentaliteit te maken)

Door te zeggen dat het u telkens weer opvalt dat met een bepaalde persoon of groep niet te spreken valt stelt u zich nogal terughoudend op vind ik. Het kan een mening zijn gelijk een ander of zelfs voortvloeien uit ervaringen, maar hiermee geeft u het signaal door dat u niet wilt spreken met de Belgen, ik kan moeilijk geloven dat dit de bedoeling is.

Ik kan trouwens ook niet geloven dat er met de Belgen niet te praten valt, mischien zijner bij de Belgen en de 'niet Belgen' langs wederszijde problemen om zich in te leven in de situatie van de andere of gewoon te lui om het standpunt van de andere te willen (of proberen) te begrijpen. Het is naar mijn ervaring zo dat wanneer 2 partijen bekvechten ze beide wel goede punten hebben maar dat ze gewoon niet naar elkaar willen luisteren, helaas.

Laatst gewijzigd door Gomtu : 8 februari 2006 om 18:56.
Gomtu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 18:49   #168
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tot een volgende keer.
Ja, ja, vlucht maar weg uit de discussie...

Prettige avond!
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 18:59   #169
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ga de discussie verder zetten tegen de muur in mijn kamer want ik heb het gevoel dat jullie totaal niet lezen wat ik schrijf.

Goed, laatste poging: er is een positieve tendens gaande wat betreft het kennen van het Nederlands bij Franstalige politici.

Ik spreek hier helemaal niets goed, ik stel alleen maar vast dat de bewering "Franstaligen of Franstalige ministers zijn arrogant en weigeren Nederlands te spreken", in z'n geheel niet klopt.
een beetje Nederlandskunde is natuurlijk beter dan niets. Maar franstaligen moeten beseffen dat ze zoals ze nu bezig zijn, juist meer separatisme in de hand werken.
Dat alle franstalige ministers onwillig zijn om nederlands te praten is natuurlijk niet waar, maar wel de meerderheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kim
Als je dat bericht zou terugvinden, mag je het me altijd doorsturen.
Zoiets is inderdaad schandalig.
Was er enige aanleiding toe?
ik heb eens gegoogelt, maar dat is nieuws van verleden zomer.
De modelburger en Nederlandstaligenvriend Happart heeft zijn vingers in het spel.
Hij wou die stukken sluiten die toevallig in handen waren van Nederlandse uitbaaters.
Spijtig genoeg is de website die ik vond enkel voor nieuwsbladleden.

Citaat:

Tot een volgende keer.
¡Buenas Tardes!

Laatst gewijzigd door Miguelito : 8 februari 2006 om 19:01.
Oud 8 februari 2006, 19:24   #170
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waar de Koning en zijn familie geen respect tonen voor de Nederlandstaligen.
Als je dat niet inziet heb je een probleem. Paola is 40 jaar of meer in het land en kent nog altijd niet de taal van de meerderheid;
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 19:45   #171
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gomtu Bekijk bericht
Ik ken persoonlijk maar weinig antwerpenaren die zich degelijk kunnen uitdrukken in het frans.
Antwerpen ligt ook niet in Wallonië en is officieël tweetalig.

Citaat:
Ik heb een hele famillie franstalige landgenoten die nederlands spreken en schrijven.
er zijn zelf mensen die klingon spreken

Citaat:
Als een nederlandstalige frans probeert te spreken wordt hij tenminste niet uitgelachen, hetgeen andersom meestal wel waar is (hoe dichter bij de nederlandse grens hoe erger, mischien iets met mentaliteit te maken)
Omgekeerd proberen de meesten het niet eens. En daarbij wordt dan meestal naar het frans omgeschakelt.
Tja eens kijken hoe het met nederlands gesteld is aan de grens met Frankrijk. en het is toch erg dat een bepaalde mentaliteit niet met een grens ophoudt, maar eerder cultuurgebonden is.

Citaat:
Ik kan trouwens ook niet geloven dat er met de Belgen niet te praten valt, mischien zijner bij de Belgen en de 'niet Belgen' langs wederszijde problemen om zich in te leven in de situatie van de andere of gewoon te lui om het standpunt van de andere te willen (of proberen) te begrijpen. Het is naar mijn ervaring zo dat wanneer 2 partijen bekvechten ze beide wel goede punten hebben maar dat ze gewoon niet naar elkaar willen luisteren, helaas
Inderdaad, franstaligen luisteren niet naar de Vlaamse vragen om meer autonomie, om het respecteren van een taalwet en taalgrens of om meer duidelijkheid en inzicht in de transfers. En als Vlamingen niet naar franstaligen zouden luisteren, zou belgique niet meer bestaan. Maar ik denk dat het geduld zelfs van de "braafste" vlaming opgeraakt.

un saludo

Laatst gewijzigd door Miguelito : 8 februari 2006 om 19:47.
Oud 8 februari 2006, 19:57   #172
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat er bitterweinig Vlamingen eisen dat alle Walen vloeiend Nederlands praten. Als je dat zou eisen, zou je in mijn ogen een deel van de Waalse culturele eigenheid ontkennen.
Maar een aantal zaken zouden toch geen overbodige luxe zijn.

*Van Franstaligen die in Vlaanderen wonen (in Grimbergen, Meise, Tervuren,...) mag toch verwacht worden dat ze vloeiend Nederlands kennen.
*Van een staatshoofd van een dreitalige staat mag verwacht worden dat hij perfect drietalig is. Zich kunnen uitdrukken in een halfslachtig Nederlands is niet voldoende.
*Wanneer Franstaligen naar Vlaanderen komen, kan met niet verwachten dat iedereen hen in het woord staat in het Frans.
*Wanneer de realiteit bewijst dat Vlamingen beter Frans kennen, en dat Franstaligen veel minder Nederlands kennen, dan kan men die realiteit niet gewoon verdoezelen omdat het niet binnen de staatspropaganda past.
*Van federale politici mag verwacht worden dat ze zich kunnen uitdrukken in de andere taal. (met een Di Rupo-Nederlands ben ik al best tevreden)
*Regionale politci moeten enkel de taal van hun regio kennen. Maar dat betekent dus ook dat van Brusselse poltici tweetaligheid kan worden geëist.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 17:26   #173
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Antwerpen ligt ook niet in Wallonië en is officieël tweetalig.

er zijn zelf mensen die klingon spreken

Omgekeerd proberen de meesten het niet eens. En daarbij wordt dan meestal naar het frans omgeschakelt.
Tja eens kijken hoe het met nederlands gesteld is aan de grens met Frankrijk. en het is toch erg dat een bepaalde mentaliteit niet met een grens ophoudt, maar eerder cultuurgebonden is.

Inderdaad, franstaligen luisteren niet naar de Vlaamse vragen om meer autonomie, om het respecteren van een taalwet en taalgrens of om meer duidelijkheid en inzicht in de transfers. En als Vlamingen niet naar franstaligen zouden luisteren, zou belgique niet meer bestaan. Maar ik denk dat het geduld zelfs van de "braafste" vlaming opgeraakt.

un saludo
Laat me eens weten waar ik dat kan terugvinden dat antwerpen officieel tweetelig is. tnx

Dus omdat luc broes nog nooit een franstalige landgenoot heeft tegengekomen die nederlands spreekt en ik hem antwoord dat ze wel degelijk bestaan (bv. mijn familie) antwoord u dat er ook mensen zijn die Klingon spreken... wil je daarmee zeggen dat mijn familie freaks zijn, of een uitzondering die niet gerespecteerd moeten worden, of is dit gewoon een domme opmerking van u tijdens een emotioneel moeilijk moment die uw verstandsvermogen paraliseerden. Mischien was dit een opzettelijke belediging en zegt dit veel meer over u dan over mijn familie.

Omgekeerd proberen ze het wel, en ze vinden het zelfs leuk om een andere taal te leren. Als ik mij niet vergis zijn ze vollop bezig met nederlandstalige lessen te geven in de lagere en middelbare scholen hetgene nog geen 10 jaren geleden niet bestond tenzij in bepaalde richtingen. Maar zoals ik al zei, de mentaliteit van nederlandstaligen is om er spot mee te drijven.

Ik hoef niet te gaan kijken aan de franse grens ik heb er famillie wonen in moeskroen, met name de Congostraat (Rue du Congo) frankrijk ligt in die mensen hun tuin en heel toevallig spreken 70% van de mensen vloeiend nederlands onderling en frans bij de bakker. Hoe raar toch dat er mensen zijn die niet in uw mooie plaatje van vooroordelen passen.

Nogmaals bedankt voor de belediging ...
Oud 9 februari 2006, 17:59   #174
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik hoef niet te gaan kijken aan de franse grens ik heb er famillie wonen in moeskroen, met name de Congostraat (Rue du Congo) frankrijk ligt in die mensen hun tuin en heel toevallig spreken 70% van de mensen vloeiend nederlands onderling en frans bij de bakker. Hoe raar toch dat er mensen zijn die niet in uw mooie plaatje van vooroordelen passen. ..
Als ik me niet vergis is Moeskroen een faciliteiten gemeente waar niet toevallig vele Vlamingen wonen, die zoals je zegt vloeiend nederlands praten onder mekaar en Frans bij de bakker.
In wiens mooie plaatje van vooroordelen past dit nu niet?
Ik verneem hier regelmatig dat Franstaligen nu meer en beter Nederlands spreken dan ik dacht. Ik hoop dat dit juist is en dat er dus weldra voldoende tweetalig personeel zal zijn in de Brusselse diensten vooral in de hopitalen. Ik weet zeker dat dit nu nog niet het geval is. Of ben ik weer verkeerd?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 18:13   #175
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
We leven nog steeds in België. Logisch dan dat de mening van alle Belgen telt.

In een echtscheiding moeten ook beide partners instemmen? Volgens uw logica dan toch ...

Mevrouw leeft al heel erg lang samen met een man die haar misbruikt, vernedert en slaat. Bovendien moet zij een groot deel van haar inkomen afstaan zodat haar al jaren werkloze man zich verder kan gaan amuseren bij de hoeren en op café. Rechter everytime: 'sorry mevrouwtje maar uw man wil niet scheiden dus u moet samenblijven.' ?

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 9 februari 2006 om 18:16.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 18:26   #176
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
In een echtscheiding moeten ook beide partners instemmen? Volgens uw logica dan toch ...

Mevrouw leeft al heel erg lang samen met een man die haar misbruikt, vernedert en slaat. Bovendien moet zij een groot deel van haar inkomen afstaan zodat haar al jaren werkloze man zich verder kan gaan amuseren bij de hoeren en op café. Rechter everytime: 'sorry mevrouwtje maar uw man wil niet scheiden dus u moet samenblijven.' ?
Dat is appelen met peren vergelijken. Bij een echtscheiding probeert men eerst ook tot een algemeen compromis te komen, als dat niet lukt zal de rechter beslissen met het oog op een evenwichtige oplossing voor beide personen.
Oud 9 februari 2006, 18:27   #177
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja, ja, vlucht maar weg uit de discussie...

Prettige avond!
Er zijn mensen die nog een leven hebben naast dit forum.
Oud 9 februari 2006, 18:28   #178
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ken persoonlijk maar weinig antwerpenaren die zich degelijk kunnen uitdrukken in het frans..
De gemiddelde antwerpenaar kan dan ook perfect zonder het Frans, itt de rest van vlaanderen waar men toch vaak werk moet gaan zoeken in het Brusselse of vlakbij de franse grens zit.

Ik denk dat de kennis van de vlaming en het frans sterk samenhangt met de mate waarin je het dagelijks hoort en de mate waarin het professioneel relevant is. Voor iemand die woont en werkt in Antwerpen is het Frans dat in geen van beide gevallen.

De kennis van nederlands van franstaligen neemt m.i. wel degelijk toe, maar zij het slechts selmectief. I.e. ambitieuze franstaligen die beseffen dat het professioneel als ze in het brusselse werken toch wel een plus is nederlands te kennen en volgens mij niet te onderschatten: het dramatische niveau van het franstalig onderwijs. Wie in brussel zijn kinderen nog ietwat een degelijke scholing wil geven kiest daarom vaak voor het nederlandstalig onderwijs.

Hoeveel Luikenaars spreken goed Nederlands? Stukken minder dan er Antwerpenaars Frans spreken. Wanna bet? Een vergelijking tussen Moeskroen en Antwerpen is op dat vlak absurd.

Citaat:
Waarop baseert u dit? Ik heb nog nooit iemand uitgelachen die Nederlands probeert te spreken en volgens mij geldt dat voor de overgrote meerderheid. Ik vind dit een ongefundeerde stelling zonder enig bewijs.
Oud 9 februari 2006, 19:02   #179
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
De kennis van nederlands van franstaligen neemt m.i. wel degelijk toe, maar zij het slechts selmectief. I.e. ambitieuze franstaligen die beseffen dat het professioneel als ze in het brusselse werken toch wel een plus is nederlands te kennen en volgens mij niet te onderschatten: het dramatische niveau van het franstalig onderwijs. Wie in brussel zijn kinderen nog ietwat een degelijke scholing wil geven kiest daarom vaak voor het nederlandstalig onderwijs.
Het aantal Nederlandskundige Franstaligen is gestegen omdat men de selectiecriteria versoepeld heeft. Typisch Belgische oplossing om het probleem aan te pakken...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 19:13   #180
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is appelen met peren vergelijken. Bij een echtscheiding probeert men eerst ook tot een algemeen compromis te komen, als dat niet lukt zal de rechter beslissen met het oog op een evenwichtige oplossing voor beide personen.

Na 175 jaar eenzijdige pogingen tot een eerbaar compromis hebben we dat wel lang genoeg geprobeerd imo.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be