Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

Discussietools
Oud 15 februari 2006, 01:05   #161
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowman Bekijk bericht
Sounds like a dogma.
En sorry voor de spellingsfout.
Niks van, ofwel heb je VRIJE meningsuiting, ofwel heb je van alle wetten die deze aan banden legt waarbij ze niet meer vrij is.

Simpeler gezegt: ofwel ben je zwanger ofwel ben je niet zwanger. Een beetje zwanger bestaat niet.

phoebe is offline  
Oud 15 februari 2006, 07:24   #162
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus
Ik ben geen voorstander van een wettelijk verbod op dergelijke cartoons, maar als je ze bewust pucliceert om mensen te provoceren dan ben je verkeerd bezig.
Daar draait de hele kwestie om: het recht om iets te publiceren wat 'fout', 'provocatief' of 'shockerend' is.
Bedenk trouwens dat cartoons voor de helft van de wereldbevolking hoegenaamd niet 'fout', 'provocatief' of 'shockerend' zijn.
Algemeen gesproken: de ene mens heeft niet het recht om voor de andere te bepalen wat hij mag op papier zetten.
Oud 15 februari 2006, 07:33   #163
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Daar draait de hele kwestie om: het recht om iets te publiceren wat 'fout', 'provocatief' of 'shockerend' is.
Bedenk trouwens dat cartoons voor de helft van de wereldbevolking hoegenaamd niet 'fout', 'provocatief' of 'shockerend' zijn.
Algemeen gesproken: de ene mens heeft niet het recht om voor de andere te bepalen wat hij mag op papier zetten.
Geen speld tussen te krijgen!
Oud 15 februari 2006, 07:39   #164
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkgroep morkhoven Bekijk bericht
"Het recht op vrije meningsuiting is niet voor niets een hoeksteen van een moderne democratische samenleving. Die vrijheid van meningsuiting is er niet alleen voor meningen die braaf zijn, niemand ergeren of kwetsen, ze is er ook voor die meningen "who shock, offend and disturb". (Yves Desmet in De Morgen van 10.2.06)

Als Desmet inderdaad meent wat hij zegt, dan vraag ik mij af waarom dat jarenlange proces tegen het Vlaams Blok waaraan hij met De Morgen zoveel aandacht besteedde, eigenlijk nodig was.
Dat vroeg ik me ook al af toen ik dat bewuste krantencommentaar hoorde.
Oud 15 februari 2006, 08:28   #165
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat u zegt is waar, maar ik wil daar toch nog iets aan toevoegen.

Het is niet omdat iemand het recht heeft om iets te publiceren dat voor een groot deel van de bevolking beledigend is, dat dit ook moet gebeuren.

Er is trouwens ook een verschil tussen een publicatie met als doel kritiek te uiten of iets aan te klagen en die (al dan niet ongewild) voor een groep mensen kwetsend is, en een publicatie met als doel een groep mensen te kwetsen.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 15 februari 2006 om 08:29.
Dave Brocatus is offline  
Oud 15 februari 2006, 11:46   #166
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht

Het is niet omdat iemand het recht heeft om iets te publiceren dat voor een groot deel van de bevolking beledigend is, dat dit ook moet gebeuren.

Er is trouwens ook een verschil tussen een publicatie met als doel kritiek te uiten of iets aan te klagen en die (al dan niet ongewild) voor een groep mensen kwetsend is, en een publicatie met als doel een groep mensen te kwetsen.
Alleen is er hier helemaal niets wat erop wijst dat die publicaties gebeurden met als doel om te kwetsen. En zelfs dan nog moet het kunnen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 15 februari 2006, 12:13   #167
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind, als atheïst, het publiceren van de bijbel, koran & whatnot schokerend, beledigend & kwetsend, volgens U heb ik nu voldoende grond om die te verbieden.

Uw (falende) logica mijn beste.

Citaat:
De vrije verkoop van "Mein kampf" (spelling) demonstreerd de hypocrisie van dat volk. Zolang ze zulke zaken doen (om maar te zwijgen van de jarenlange vernedering etc van de joden) moeten ze niet bleiten als ze zelf het slachtoffer worden van spot & ridicule, al dan niet met opzet gepubliceerd
Amon_Re is offline  
Oud 15 februari 2006, 12:25   #168
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik vind, als atheïst, het publiceren van de bijbel, koran & whatnot schokerend, beledigend & kwetsend, volgens U heb ik nu voldoende grond om die te verbieden.

Uw (falende) logica mijn beste.
U hebt blijkbaar niet alles gelezen wat ik over dit onderwerp heb geschreven. Ik ben namelijk tegen een wettelijk verbod:

Citaat:
Ik ben geen voorstander van een wettelijk verbod op dergelijke cartoons, maar als je ze bewust pucliceert om mensen te provoceren dan ben je verkeerd bezig.
Ik vind het jammer dat het publiceren van de bijbel u kwetst, zeker omdat dat zeker niet de bedoeling van de publicatie is. Mag ik ook weten waarom u het publiceren van de bijbel zo kwetsend vindt?
Dave Brocatus is offline  
Oud 15 februari 2006, 12:32   #169
Amon_Re

Standaard

Citaat:
U hebt blijkbaar niet alles gelezen wat ik over dit onderwerp heb geschreven. Ik ben namelijk tegen een wettelijk verbod
Was gewoon ter illustratie dat, wat jij bewuste provocatie noemt, niet voor iedereen alsdus aanzien wordt.

Citaat:
Ik vind het jammer dat het publiceren van de bijbel u kwetst, zeker omdat dat zeker niet de bedoeling van de publicatie is. Mag ik ook weten waarom u het publiceren van de bijbel zo kwetsend vindt?
Alles. Het is een belediging aan mijn logische redeneringen.

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 15 februari 2006 om 12:34.
Amon_Re is offline  
Oud 15 februari 2006, 12:46   #170
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Was gewoon ter illustratie dat, wat jij bewuste provocatie noemt, niet voor iedereen alsdus aanzien wordt.
Of een publicatie al dan niet bewuste provocatie is, hangt niet af van hoe die publicatie door anderen aanzien wordt. Wanneer iemand iets publiceert, weet hij/zij zelf wel wat zijn/haar motivatie is.

En mijn stelling is dat wanneer iemand iets publiceert met enkel de bedoeling te kwetsen, dat verkeerd is.
Dave Brocatus is offline  
Oud 15 februari 2006, 13:02   #171
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of een publicatie al dan niet bewuste provocatie is, hangt niet af van hoe die publicatie door anderen aanzien wordt. Wanneer iemand iets publiceert, weet hij/zij zelf wel wat zijn/haar motivatie is.

En mijn stelling is dat wanneer iemand iets publiceert met enkel de bedoeling te kwetsen, dat verkeerd is.
Maar vindt ge dan ook bladen als Deng verkeerd, of ne boel publicaties tegen politieke tegenstanders. En als ge ze dan al verkeerd vindt, gaat ge ze dan verbieden ?
Bob is offline  
Oud 15 februari 2006, 13:07   #172
Amon_Re

Standaard

Citaat:

Maar in dit geval was de bedoeling van de krant om een dialoog te starten over de zelfcensuur waaraan wij ons onderwerpen.
Amon_Re is offline  
Oud 15 februari 2006, 14:20   #173
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar vindt ge dan ook bladen als Deng verkeerd, of ne boel publicaties tegen politieke tegenstanders. En als ge ze dan al verkeerd vindt, gaat ge ze dan verbieden ?
Ik heb Deng nooit gelezen, dus daar kan ik niets over zeggen.
Publicaties die kritiek geven op politieke tegenstanders, of een bepaald beleid/programmapunten e.d. aanklagen moeten kunnen.
Ik ben geen voorstander van het wettelijk verbieden van publicaties.
Dave Brocatus is offline  
Oud 15 februari 2006, 14:56   #174
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat verder dan dat. Wie bepaalt de grens? Cartoons over DeHaene en Verhofstadt en Dewinter zijn soms ook 'beledigend' voor die mensen. Sommigen mogen blijkbaar wel beledigd worden en anderen niet.
Oud 15 februari 2006, 21:06   #175
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het gaat verder dan dat. Wie bepaalt de grens? Cartoons over DeHaene en Verhofstadt en Dewinter zijn soms ook 'beledigend' voor die mensen. Sommigen mogen blijkbaar wel beledigd worden en anderen niet.
Inderdaad.
Zo gaat dat met censuur.
Als moslims hun zin krijgen, dan volgen de katholieken, Jehova's, bagwans, kwekers, mormonen,..... en voor je het weet is relgie een onbediscussiëerbaar gegeven, waar enkel de pro-zijde ongeremd haar 'respect' mag betonen.

Aangezien niemand een universele objectieve maatstaf bezit om goede van slechte meningen te onderscheiden, mag er ook geen instantie bestaan die handelt alsof ze een dergelijke maatstaf bezit.
Oud 17 februari 2006, 15:53   #176
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

[quote=Dave Brocatus;1548011

Er is trouwens ook een verschil tussen een publicatie met als doel kritiek te uiten of iets aan te klagen en die (al dan niet ongewild) voor een groep mensen kwetsend is, en een publicatie met als doel een groep mensen te kwetsen.[/quote]

Uit wat leid u af dat de cartoons als doel hebben om te kwetsen?
en wat dan nog, het is niet omdat het door een bepaalde groep als kwetsend wordt ervaren dat het daarom foutief is, of er rekening mee gehouden dient te worden.
Trek dit door naar andere facetten en je hebt een reinste dictatuur.

phoebe is offline  
Oud 17 februari 2006, 16:01   #177
Vrijheid
Schepen

Vrijheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie bepaalt of het om een toegestane vorm van kritiek of om louter kwetsen gaat? Dit onderscheid is problematisch:

1. ... omdat er in vele gevallen een grijze zone is. Ten eerste kan de waarheid kwetsen. Ten tweede kan men niet steeds zeer duidelijk de intentie van de auteur of cartoonist kennen. Doelde de cartoonist louter op moslimterrorisme of had hij de "intensie" de hele moslimgemeenschap te "stigmatiseren"? Ten derde is dat "psychisch leed" zeer subjectief en persoonsgebonden. Wat de ene moslim als beledigend ervaart zal de andere moslim totaal niet als een belediging aanvoelen.

2. ... omdat al dan niet politiek misbruik voor de hand ligt.

----------------------------------------------
Voorbeeld?
http://forum.politics.be/showthread.php?t=46104
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached."

"Matter doesn't matter, only interactions matter"

Me & my autism

Laatst gewijzigd door Vrijheid : 17 februari 2006 om 16:15.
Vrijheid is offline  
Oud 17 februari 2006, 17:11   #178
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door phoebe Bekijk bericht
Uit wat leid u af dat de cartoons als doel hebben om te kwetsen?
Een grote groep mensen zegt dat ze een bepaalde soort cartoon beledigend vindt. Een deel van die groep zegt zelfs dat het publiceren ervan verboden moet worden. Daarop publiceren verschillende kranten, goed wetend dat de cartoons beledigend zijn voor een groot aantal mensen, die cartoons enkel om aan te tonen dat ze het recht hebben dat te doen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door phoebe Bekijk bericht
en wat dan nog, het is niet omdat het door een bepaalde groep als kwetsend wordt ervaren dat het daarom foutief is, of er rekening mee gehouden dient te worden.
Trek dit door naar andere facetten en je hebt een reinste dictatuur.
Ik ben het daar niet mee eens. Iets publiceren met als enige doel anderen te kwetsen is verkeerd. Geen rekening houden met (de gevoelens van) anderen, kan ook leiden tot een dictatuur.
Dave Brocatus is offline  
Oud 17 februari 2006, 17:19   #179
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheid Bekijk bericht
Wie bepaalt of het om een toegestane vorm van kritiek of om louter kwetsen gaat? Dit onderscheid is problematisch:

1. ... omdat er in vele gevallen een grijze zone is. Ten eerste kan de waarheid kwetsen. Ten tweede kan men niet steeds zeer duidelijk de intentie van de auteur of cartoonist kennen. Doelde de cartoonist louter op moslimterrorisme of had hij de "intensie" de hele moslimgemeenschap te "stigmatiseren"? Ten derde is dat "psychisch leed" zeer subjectief en persoonsgebonden. Wat de ene moslim als beledigend ervaart zal de andere moslim totaal niet als een belediging aanvoelen.

2. ... omdat al dan niet politiek misbruik voor de hand ligt.
Ik pleit niet voor één of andere commissie die over dergelijke zaken moet oordelen. Dus hoeft voor mij enkel de persoon die iets beledigend publiceert te oordelen over zijn motieven en is politiek misbruik niet mogelijk.
Dave Brocatus is offline  
Oud 17 februari 2006, 17:34   #180
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een grote groep mensen zegt dat ze een bepaalde soort cartoon beledigend vindt. Een deel van die groep zegt zelfs dat het publiceren ervan verboden moet worden. Daarop publiceren verschillende kranten, goed wetend dat de cartoons beledigend zijn voor een groot aantal mensen, die cartoons enkel om aan te tonen dat ze het recht hebben dat te doen.
Dus niet om te kwetsen.

Citaat:
Ik ben het daar niet mee eens. Iets publiceren met als enige doel anderen te kwetsen is verkeerd.
Gelukkig is dat hier niet gebeurd.

Citaat:
Geen rekening houden met (de gevoelens van) anderen, kan ook eiden tot een dictatuur.
Ik zie niet hoe dat in dit geval kan gebeuren, tenzij dan wanneer men die cartoons censureert.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes

Laatst gewijzigd door Distel : 17 februari 2006 om 17:35.
Distel is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be