Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2006, 14:52   #161
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Neen, hoor. Dat doen ze enkel omdat die traditie erin gedoctrineerd werd. Ze zetten ze verder omdat bijna iedereen het doet en geen uitzondering willen zijn op de regel. Je kan het vegelijken met sinterklaastijd. Dan geef je je kind ook speelgoed al heeft het kasten vol. Gewoon omdat iedereen die traditie in stand houdt.
Wat de motivatie van mensen is om hun kind te dopen, weer ik niet. Dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken. Maar ik weet wel wat het doopsel is. En ik weet ook dat dat wordt uitgelegd aan ouders die hun kind laten dopen. Dus die mensen zijn daar op dat moment wel mee bezig.

Trouwens, een traditie houdt alleen stand zolang mensen er belang aan hechten. Als de rooms-katholieke kerk de mensen werkelijk koud zou laten, zouden ze zich van haar tradities niets aantrekken.

Citaat:
Zeg nu zelf, wie doet er zich nu de moeite om zich uit het doopregister te laten schrappen als het hem geen fluit interesseert dat hij daar wel of niet instaat?
Maar ook zij maken de hoop groter waar Rome zijn verhaal rond brouwt.

Zo moeilijk is dat nu toch niet te begrijpen?
Er kunnen een aantal mensen zijn voor wie het niet uitmaakt of ze in het doopregister staan of niet. Maar volgens mij is die groep qua aantal haast te verwaarlozen. Voor iedereen die bvb. voor de kerk trouwt, maakt het alvast wel een verschil.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 14:53   #162
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Die doopselfeestjes en communiefeestjes gaan niet zozeer om het aspect 'doopsel' of 'communie' (die kinderen in onze familie geven daar echt geen zak om die zijn de catecheselessen al vergeten nu), maar wel om het aspect 'feestjes'.
Maar ze kiezen wel voor "het katholieke feest" i.p.v. bvb. het feest van de vrijzinnige jeugd dat heel wat minder moeite kost.
Oud 4 april 2006, 15:25   #163
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Wat de motivatie van mensen is om hun kind te dopen, weer ik niet.
Ik zei het je nochtans al: uit gewoonte en traditie.
Of denk je dat de besnijdenis van Joden en Islamieten vandaag de dag nog nut heeft? Dat die kinderen dat leuk vinden?
Het 'gebeurt gewoon' omdat 'het erbij hoort' en omdat 'iedereen het doet'. Het is een stuk cultuur geworden dat puur op gewoonte berust maar verder geen nut of diepere betekenis meer heeft.

Citaat:
Dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.
Het IS geen bewuste keuze maar een gewoonte die door overlevering en gewoonte ingebakken geraakte. Iedereen gehoorzaamt al levenslang aan dat cultuurpatroon (want meer is het niet) zonder zich daar vragen over te stellen.

Citaat:
Maar ik weet wel wat het doopsel is. En ik weet ook dat dat wordt uitgelegd aan ouders die hun kind laten dopen. Dus die mensen zijn daar op dat moment wel mee bezig.
De meeste mensen ervaren 'het erbij betrokken worden' als een vervelend maar noodzakelijk kwaad. Tot zover zijn ze er 'ermee bezig', ja.

Citaat:
Trouwens, een traditie houdt alleen stand zolang mensen er belang aan hechten. Als de rooms-katholieke kerk de mensen werkelijk koud zou laten, zouden ze zich van haar tradities niets aantrekken.
Het is daarom zeker dat er veel minder voor de kerk getrouwd wordt, dat ik mijn zoon niet langer verplichtte om 'zijn plechtige communie te doen' toen hij zijn afkeer voor de cattacheselessen liet blijken, maar dat ik toch mijn dochters vrij liet om te trouwen omdat de familie van hun partners dit wilden. Zonder het boterbriefje van de pastoor is de gebeurtenis immers maar half afgewerkt en dus ook maar half zoveel waard.
Hun kinderen worden weer netjes gedoopt, doen weer braaf hun communie en worden gevormd zoals bij elk ander gezin. Geen van allen zetten ze echter ooit nog een poot in de kerk behalve voor hun eigen- en andermans 'feestelijke' en minder feestelijke kerkelijke aangelegenheden.

Citaat:
Er kunnen een aantal mensen zijn voor wie het niet uitmaakt of ze in het doopregister staan of niet. Maar volgens mij is die groep qua aantal haast te verwaarlozen. Voor iedereen die bvb. voor de kerk trouwt, maakt het alvast wel een verschil.
Er wordt idd rekening gehouden met het feit dat ze tegen een partner kunnen aanlopen wiens familie nog sterk hecht aan een kerkelijk huwelijk.

Ikzelf heb in alle geval belet om nog meegeteld te worden als 'gelovige' enkel en alleen omdat ik nog in het doopregister ingeschreven stond.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 4 april 2006 om 15:33.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 15:27   #164
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ze kiezen wel voor "het katholieke feest" i.p.v. bvb. het feest van de vrijzinnige jeugd dat heel wat minder moeite kost.
Als ze vrijzinnig waren opgevoed 'kozen' ze voor dat feest, weest gerust.
Oud 4 april 2006, 15:34   #165
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Respect is geen onderdanigheid. Ook Beatrix boog niet voor de paus. Ze ontving hem net als alle andere staatshoofden.
Beatrix is dan ook geen Rooms-Katholieke vorstin.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 15:36   #166
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Beatrix is dan ook geen Rooms-Katholieke vorstin.
Wat haar dus ontslaat van beleefde onderdanigheid aan de Paus, bedoel je?
Oud 4 april 2006, 15:42   #167
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat haar dus ontslaat van beleefde onderdanigheid aan de Paus, bedoel je?
Het Belgische Koningspaar is wel Rooms Katholiek en beschouwen de Paus dus als de vertegenwoordiger van God op aarde.
Je hebt het recht om dat belachelijk te vinden, maar dat neemt niet weg dat zij ook het recht hebben om deze persoon te begroeten op de wijze die ze zelf kiezen.
Het is dus geen verplichting en niet Roomse vorsten zoals Beatrix die de Paus niet erkent als leider van haar geloof, maar enkel als staatshoofd van Vaticaanstad, beperken zich dan ook tot het meer traditionele handjes schudden.
Oud 4 april 2006, 15:42   #168
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

In verband hiermee: de KRO in Nederland doet, ondanks haar naam, nog maar weinig aan katholieke zaken. Haar slogan is nu: 'Het gevoel van'. Programma's draaien om symbolen, feesten, het 'rijke roomsche leven'.
Dit geeft goed aan wat er onder de katholieken gebeurt. Men houdt nog van de nestwarmte maar van echte betrokkenheid is geen sprake meer.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 15:53   #169
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Het Belgische Koningspaar is wel Rooms Katholiek en beschouwen de Paus dus als de vertegenwoordiger van God op aarde.
Je hebt het recht om dat belachelijk te vinden, maar dat neemt niet weg dat zij ook het recht hebben om deze persoon te begroeten op de wijze die ze zelf kiezen.
Het is dus geen verplichting en niet Roomse vorsten zoals Beatrix die de Paus niet erkent als leider van haar geloof, maar enkel als staatshoofd van Vaticaanstad, beperken zich dan ook tot het meer traditionele handjes schudden.
Het is veel simpeler dan dat: De Belgische vorsten delen gewoon hun macht met Rome omdat ze weten dat Rome doopregisters vol bezit die hun macht in Belgique 'bewijst'. Allemaal mensen die even 'katholiek' zijn als Albert en Paola. Zeker in het licht van de schijnwerpers wordt het spel gewoon meegespeeld.
Oud 4 april 2006, 15:57   #170
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
In verband hiermee: de KRO in Nederland doet, ondanks haar naam, nog maar weinig aan katholieke zaken. Haar slogan is nu: 'Het gevoel van'. Programma's draaien om symbolen, feesten, het 'rijke roomsche leven'.
Dit geeft goed aan wat er onder de katholieken gebeurt. Men houdt nog van de nestwarmte maar van echte betrokkenheid is geen sprake meer.
Het is eerder een West-Europees fenomeen te noemen gepaard aan de toenemende onverschilligheid en het zich terugtrekken op zijn eigen luxueus eilandje van het grote gelijk.

In de rest van wereld trekt de RK Kerk wel steeds meer aanhangers.
Oud 4 april 2006, 16:04   #171
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is veel simpeler dan dat: De Belgische vorsten delen gewoon hun macht met Rome omdat ze weten dat Rome doopregisters vol bezit die hun macht in Belgique 'bewijst'. Allemaal mensen die even 'katholiek' zijn als Albert en Paola. Zeker in het licht van de schijnwerpers wordt het spel gewoon meegespeeld.
Verklaar u nader.
Oud 4 april 2006, 16:32   #172
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij lijdt je aan dezelfde ziekte als Hans1.
Waar Hans1 overal Vlaamse complotten ziet, zie jij overal Belgische complotten.

Maar beiden vergeten jullie dat jullie obsessie vooral tussen jullie oren zit.
Oud 4 april 2006, 16:37   #173
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik zie geen "Vlaamse complotten", wel een Vlaams-nationalistisch complot tegen België. De aanwijzingen zijn legio: VU, NVA, VB, medeplichtigheid in alle andere traditionele partijen, Ijzerbedevaart, Ijzerwake, opstoken van communautaire ruzies, beledigen van het koningshuis, enz. en dat alles met de hulp van een belangrijk deel van de pers. Zefs Annemie Neyts sprak in die zin zeer onlangs n.a.v. de verbazende en plotse kritiek op Prins Filip.

Wie dat niet ziet, is blind.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 16:39   #174
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zei het je nochtans al: uit gewoonte en traditie.
Of denk je dat de besnijdenis van Joden en Islamieten vandaag de dag nog nut heeft? Dat die kinderen dat leuk vinden?
Het 'gebeurt gewoon' omdat 'het erbij hoort' en omdat 'iedereen het doet'. Het is een stuk cultuur geworden dat puur op gewoonte berust maar verder geen nut of diepere betekenis meer heeft.
Dat is uw mening, ik denk daar anders over. Mensen kunnen heel persoonlijke redenen hebben om hun kind te laten dopen.

Citaat:
Het IS geen bewuste keuze maar een gewoonte die door overlevering en gewoonte ingebakken geraakte. Iedereen gehoorzaamt al levenslang aan dat cultuurpatroon (want meer is het niet) zonder zich daar vragen over te stellen.
Het is wel een bewuste keuze. Alleen al het feit dat er ook mensen voor kiezen om hun kinderen niet te dopen, bewijst dit.

Citaat:
De meeste mensen ervaren 'het erbij betrokken worden' als een vervelend maar noodzakelijk kwaad. Tot zover zijn ze er 'ermee bezig', ja.
Dat geloof ik niet. Indien de mensen het echt zo vervelend vinden, zouden ze hun kind zijn/haar vormsel niet laten doen.

Citaat:
Het is daarom zeker dat er veel minder voor de kerk getrouwd wordt, ...
Ik dacht dat mensen de laatste tijd weer meer voor de kerk touwden.

Citaat:
Als ze vrijzinnig waren opgevoed 'kozen' ze voor dat feest, weest gerust.
Juist, maar heel wat ouders kiezen er juist voor om hun kinderen "katholiek" op te voeden i.p.v. vrijzinnig.
Oud 4 april 2006, 16:41   #175
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en veel minder bekend is, zodat er ook veel minder mensen mee bezig zijn. Gewoon een kwestie van gewoontes en tradities. Ik ben eens benieuwd hoeveel gedoopte mensen nog effectief katholiek zijn. Ik ben gedoopt, en daar eindigt het dan ook, en dat geldt voor mijn hele familie. Zoals ik al zei: de cadeautjes en de receptie achteraf, daar doen ze't voor. En om de familie nog eens bijeen te zien want dat is in onze familie zelfs zowat de enige reden om naar doopsel, communie en wat nog wat voor feestjes te gaan.
Oud 4 april 2006, 16:44   #176
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik zie geen "Vlaamse complotten", wel een Vlaams-nationalistisch complot tegen België. De aanwijzingen zijn legio: VU, NVA, VB, medeplichtigheid in alle andere traditionele partijen, Ijzerbedevaart, Ijzerwake, opstoken van communautaire ruzies, beledigen van het koningshuis, enz. en dat alles met de hulp van een belangrijk deel van de pers. Zefs Annemie Neyts sprak in die zin zeer onlangs n.a.v. de verbazende en plotse kritiek op Prins Filip.

Wie dat niet ziet, is blind.
dat er veel organisaties zijn die de belze staat willen opblazen hebben wij nooit ontkent, hans, en wel integendeel, wij komen er zelfs expliciet voor uit, dus je kan het niet echt een 'complot' noemen. Wij hebben openlijk de oorlog verklaard aan de Belze staat en dat mag iedereen weten.8)
Oud 4 april 2006, 16:54   #177
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Al vanaf 1830 heeft Rome hier een vinger in de pap gehad omdat deze streek erg katholiek was. Daardoor kon, bij het schrijven van de Belgische grondwet, de zogenaamde 'vrijheid van godsdienst' afgedwongen worden én subsidieert de Belgische staat de kerk.
Je kan niet ontkennen dat Rome daarvoor wederdienst diende te verlenen.

De bekommernissen van de kardinalen en bisschoppen die wij gedurende 175 jaar hadden, bewijzen ruimschoots dat die bekommernissen NIET zozeer het katholieke, Vlaamse volk betroffen dan wel het regime waaraan zij hun inkomen ontleenden.

Zoals ik eerder zei, schreef Karl-Josef Rauber, de apostolische nuntius in Brussel eind 2004 nog dat voor Rome 'de eenheid van Belgique van vitaal belang is en dat een eind moet komen aan alle separatistische tendenzen. De monarchie heeft daarbij een onvervangbare en integrerende kracht.'

In 1926 kloeg Albert1 al bij de paus over: 'De extremistische propaganda, en met name de separatische doelstellingen, die de sociale orde en de eenheid van het land bedreigden'.

Baron Beyens, destijds de Belgische ambasadeur in het Vaticaan, vroeg de Paus op te treden tegen 'de verblinde propagandisten van een onafhankelijke republiek Vlaanderen'.

Pius XI stond toe dat in Belgique aan de formulering tijdens de heilige Mis werd toegevoegd dat zij werd opgedragen 'in gemeenschap met de Paus, de plaatselijke bisschop en met Koning Albert'.

Als gezagsargument, maar ook als bewijs van de Roomse en Koninklijke macht die met elkaar gedeeld werd kan dat toch tellen, hé?

Het is dus overduidelijk dat Rome en het Belgisch Hof de macht met elkaar delen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 4 april 2006 om 16:57.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 17:15   #178
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
dat er veel organisaties zijn die de belze staat willen opblazen hebben wij nooit ontkent, hans, en wel integendeel, wij komen er zelfs expliciet voor uit, dus je kan het niet echt een 'complot' noemen. Wij hebben openlijk de oorlog verklaard aan de Belze staat en dat mag iedereen weten.8)
Hand in hand met de racisten van het VB? U kiest rare partners.
Oud 4 april 2006, 17:23   #179
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Hand in hand met de racisten van het VB? U kiest rare partners.
'Hand in Hand' is de nieuwe naam voor Vaka, de 'vredestichters' die gesteund worden door de Koning Boudewijnstichting en die het Cordon sanitaire bedachten.
Oud 4 april 2006, 17:59   #180
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Hand in Hand' is de nieuwe naam voor Vaka, de 'vredestichters' die gesteund worden door de Koning Boudewijnstichting en die het Cordon sanitaire bedachten.
Ja, en dan?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be