Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2006, 13:57   #161
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Ja de taalachterstand van de Franstaligen is enorm, mede door hun onderwijs. Slechts 1 op de 10 spreekt Nederlands, en de 2de taal is een keuzo-optie (de leerlingen kunnen kiezen tussen Engels of Nederlands).

Je kunt een kei het vel niet afstropen. M.a.w. ze moeten eerst het geleerd hebben voor ze 't klappen. En nét daar zit de fout: het Waals Onderwijs.
Maar Onderwijs is een bevoegdheid van de gemeenschappen.

Dus hopen dat ze hun goede beloftes meenden om het Nederlands op te waarderen en er iets kan veranderen aan de communicatieproblemen. Want een land kan niet bestuurd worden als zelfs de burgers niet meer kunnen communiceren met elkaar.
Het land wordt al 175 jaar bestuurd en de burgers hebben nooit met elkaar kunnen communiceren...

Ach neen, ik vergeet iets....

Vroeger was het Frans spreken of niet mee doen... Zo krijg je natuurlijk ook een manier van communicatie...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 13:57   #162
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Pffff... en in Brussel is het wel goed gesteld met de talenkennis? Daarom dat bijna 25 pct van de Brusselaars werkloos is, zeker?

Geef het toe: jullie zijn taalmonomanen. Andere talen zijn niet goed genoeg voor jullie. Frans is in jullie ogen nog steeds de universele hoftaal.
Alvast veel beter dan in Wallonië!!!! En taal is niet de enige reden waarom er werkloosheid bestaat. Nee, Frans is gewoon ons moedertaal net als het Nederlands uw moedertaal is. Zeker geen "universele hoftaal"!!!!!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 13:58   #163
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja de taalachterstand van de Franstaligen is enorm, mede door hun onderwijs. Slechts 1 op de 10 spreekt Nederlands, en de 2de taal is een keuzo-optie (de leerlingen kunnen kiezen tussen Engels of Nederlands).

Je kunt een kei het vel niet afstropen. M.a.w. ze moeten eerst het geleerd hebben voor ze 't klappen. En nét daar zit de fout: het Waals Onderwijs.
Maar Onderwijs is een bevoegdheid van de gemeenschappen.
En waarom is hun Nederlands taalonderwijs zo abominabel?

Citaat:
Dus hopen dat ze hun goede beloftes meenden om het Nederlands op te waarderen en er iets kan veranderen aan de communicatieproblemen. Want een land kan niet bestuurd worden als zelfs de burgers niet meer kunnen communiceren met elkaar.
Ik wens je veel succes.

Maar ik geloof er niet in: je uitgangspunt zit fout.
Oud 23 juni 2006, 14:01   #164
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
In Brussel is de situatie lichtjes aan het verbeteren, maar is nog altijd rampzalig, vooral onder de allochtonen. Dat is geen stemmingmakerij, dat is de realiteit.
Vergeet ook niet de "werkdiscriminatie" : Vlaamse bazen die geen Franstaligen willen aanwerven. En ja, dat is ook de realiteit. Geen probleem ermee, hoor. Maar dat men dan niet verbaasd is dat ik dan enkel en alleen met Franstaligen wil werken.........
Oud 23 juni 2006, 14:01   #165
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Alvast veel beter dan in Wallonië!!!! En taal is niet de enige reden waarom er werkloosheid bestaat. Nee, Frans is gewoon ons moedertaal net als het Nederlands uw moedertaal is. Zeker geen "universele hoftaal"!!!!!
en niemand vraagt ook om hun moedertaal af te zweren, er wordt gewoon gevraagd om de taal van het gebied te respecteren en te spreken.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 14:02   #166
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergeet ook niet de "werkdiscriminatie" : Vlaamse bazen die geen Franstaligen willen aanwerven. En ja, dat is ook de realiteit. Geen probleem ermee, hoor. Maar dat men dan niet verbaasd is dat ik dan enkel en alleen met Franstaligen wil werken.........
??? omdat een Vlaamse baas vraagt aan een Waal dat hij Nederlands spreekt, is hij een racist ofwa?? Hoe gaat die Franstalige communiceren met zijn Nederlandstalige collega's? hoe gaat die Franstalige communiceren met Nederlandstalige klanten??
Oud 23 juni 2006, 14:04   #167
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en niemand vraagt ook om hun moedertaal af te zweren, er wordt gewoon gevraagd om de taal van het gebied te respecteren en te spreken.
Heb je het over de situatie in Brussel? Ik heb er Nederlands niet nodig om eerlijk te zijn.
Oud 23 juni 2006, 14:04   #168
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
En waarom is hun Nederlands taalonderwijs zo abominabel?
Omdat de Waalse ministerie van onderwijs, zoals de meeste Walen, het Nederlands niet belangrijk achtten. En dan zijn ze verwonderd dat ze het deksel op de neus krijgen...
Oud 23 juni 2006, 14:06   #169
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Heb je het over de situatie in Brussel? Ik heb er Nederlands niet nodig om eerlijk te zijn.
Ik heb in Brussel ook geen Frans nodig. Waneer ze mij in een winkel niet in het Nederlands bedienen, ga ik ergens anders. Zo lukt het me steeds om in het Nederlands bediend te worden.

Het moet trouwens gezegd worden dat Franstaligen in Brussel meer geneigd zijn om proberen Nederlands te spreken, dan Franstaligen die in Vlaanderen wonen. Dat bewijst dat Franstaligen in de Rand vertrekken van een koloniserend imperialisme, met een soort natte droom om la belzique weer ééntalig frans te krijgen.

Eignelijk is de situatie in de rand vergelijkbaar met de Gaza strook. Joodse kolonisten gaan daar ook wonen om te proberen er tegen wettelijke bepalingen in Joods gebied van te maken. Dat is net wat de franstaligen in de rand ook doen.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 23 juni 2006 om 14:07.
Oud 23 juni 2006, 14:06   #170
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
??? omdat een Vlaamse baas vraagt aan een Waal dat hij Nederlands spreekt, is hij een racist ofwa?? Hoe gaat die Franstalige communiceren met zijn Nederlandstalige collega's? hoe gaat die Franstalige communiceren met Nederlandstalige klanten??
Nee. Er zijn Vlaamse bazen in Brussel die geen Franstaligen willen aanwerven omdat ze Franstalig zijn en die enkel en alleen Vlamingen in hun bedrijf of kantoor willen. Dat is wat ik discriminatie noem.
Oud 23 juni 2006, 14:08   #171
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee. Er zijn Vlaamse bazen in Brussel die geen Franstaligen willen aanwerven omdat ze Franstalig zijn en die enkel en alleen Vlamingen in hun bedrijf of kantoor willen. Dat is wat ik discriminatie noem.
Dat is geen discriminatie, dat is selecteren op grond van taalcompetenties en kennis van talen, en is een legitiem selectiecriterium

Laatst gewijzigd door Judokus : 23 juni 2006 om 14:09.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 14:10   #172
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal geen discriminatie. Hoe weet die baas dat die sollicitant franstalig is? Gewoonweg omdat hij het Nederlands onkundig is. Wat voor nu heeft het om in een tweetalige stad eentalig personeel aan te nemen? Eentaligen aannemen doet die baas zijn Nederlandstalige klanten verliezen, die pikken dat immers niet. Het is dus commercieel gerechtvaardigd dat die baas eerder Vlamingen aanneemt. Vlamingen in Brussel zijn immers wél tweetalig (ze moeten wel).
Oud 23 juni 2006, 14:10   #173
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik heb in Brussel ook geen Frans nodig. Waneer ze mij in een winkel niet in het Nederlands bedienen, ga ik ergens anders. Zo lukt het me steeds om in het Nederlands bediend te worden.

Het moet trouwens gezegd worden dat Franstaligen in Brussel meer geneigd zijn om proberen Nederlands te spreken, dan Franstaligen die in Vlaanderen wonen. Dat bewijst dat Franstaligen in de Rand vertrekken van een koloniserend imperialisme, met een soort natte droom om la belzique weer ééntalig frans te krijgen.

Eignelijk is de situatie in de rand vergelijkbaar met de Gaza strook. Joodse kolonisten gaan daar ook wonen om te proberen er tegen wettelijke bepalingen in Joods gebied van te maken. Dat is net wat de franstaligen in de rand ook doen.
Ik wist niet dat er oorlog in de Rand was. Zie je veel bazookas?
Oud 23 juni 2006, 14:12   #174
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen discriminatie, dat is selecteren op grond van taalcompetenties en kennis van talen, en is een legitiem selectiecriterium
Taal heeft daarmee niets te maken. Ik herinner me een advertentie op het venster van een interimbureau in Brussel en die beviel me. Ik kwam binnen en vroeg meer inlichtigen over die job. Antwoord in het Frans : "Désolé, ils n'embauchent que des Flamands". Discriminatie dus.
Oud 23 juni 2006, 14:13   #175
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik wist niet dat er oorlog in de Rand was. Zie je veel bazookas?
Gelukkig zijn wij voor een vreedzame oplossing, ondanks de franstalige agressie.

Dat is trouwens ook waar de Dalai Lama ons voor feliciteerde:

Citaat:
Geert Bourgeois ontmoet de Dalai Lama 02/06/06 De Dalai Lama en Vlaams minister van Buitenlands Beleid Geert Bourgeois ontmoetten elkaar. Zij bespraken o.m. de kwestie Tibet en de bescherming van de culturele identiteit. De Dalai Lama toonde waardering voor de Vlaamse ontvoogdingsstrijd en de vreedzame wijze waarop de Vlamingen erin geslaagd zijn rechten te verwerven in een oorspronkelijk Franstalige staat. Hij wees op basisprincipes voor elke samenleving zoals respect voor de mensenrechten, vrijheid van meningsuiting en van godsdienst.
Oud 23 juni 2006, 14:14   #176
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Taal heeft daarmee niets te maken. Ik herinner me een advertentie op het venster van een interimbureau in Brussel en die beviel me. Ik kwam binnen en vroeg meer inlichtigen over die job. Antwoord in het Frans : "Désolé, ils n'embauchent que des Flamands". Discriminatie dus.
Geen discriminatie, want niet gebaseerd op een kenmerk waaraan u niets kan veranderen.

Een Vlaming is iemand die Nederlands spreekt en die geïntegreerd is in de Vlaamse gemeenschap, in de Vlaamse cultuur.
Leer dus Nederlands en u kunt die job krijgen.
Oud 23 juni 2006, 14:14   #177
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal geen discriminatie. Hoe weet die baas dat die sollicitant franstalig is? Gewoonweg omdat hij het Nederlands onkundig is. Wat voor nu heeft het om in een tweetalige stad eentalig personeel aan te nemen? Eentaligen aannemen doet die baas zijn Nederlandstalige klanten verliezen, die pikken dat immers niet. Het is dus commercieel gerechtvaardigd dat die baas eerder Vlamingen aanneemt. Vlamingen in Brussel zijn immers wél tweetalig (ze moeten wel).
Vlaams-Nationalistische bazen die geen Franstaligen kunnen verdragen en die dus geen Franstaligen in hun bedrijf of kantoor willen.

Laatst gewijzigd door Everytime : 23 juni 2006 om 14:15.
Oud 23 juni 2006, 14:15   #178
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Vind je dit nu uit? Want als je dit niet uitvind is het idd discriminatie.

Was ge toen perfect tweetalig?
Oud 23 juni 2006, 14:15   #179
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen over de situatie in de rand.
Oud 23 juni 2006, 14:16   #180
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen discriminatie, want niet gebaseerd op een kenmerk waaraan u niets kan veranderen.

Een Vlaming is iemand die Nederlands spreekt en die geïntegreerd is in de Vlaamse gemeenschap, in de Vlaamse cultuur.
Leer dus Nederlands en u kunt die job krijgen.
Maar ik ken het Nederlands!!!!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be