![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke hoofdstad voor Vlaanderen? | |||
Antwaarpe |
![]() ![]() ![]() |
15 | 27,78% |
Bruhhe |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,85% |
Gent |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,70% |
Kortrijk |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,56% |
Leuven |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,56% |
Mechelen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,70% |
toch maar Bruxelles |
![]() ![]() ![]() |
21 | 38,89% |
Andere |
![]() ![]() ![]() |
7 | 12,96% |
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Minister
|
![]() Citaat:
un saldudo
Laatst gewijzigd door Miguelito : 19 juli 2006 om 14:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Minister
|
![]() maar ik mag toch hier op het forum meespelen of niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Staatssecretaris
|
![]() Er is geen Zwitsers volk, er zijn franstalige zwitsers, italiaanse zwitsers en duitstalige zwitsers. Ze zijn een confederatie aangegaan uit economische redenen en uit lijfbehoud. Geef eens wat argumenten die aantonen dat er een zwitsers volk bestaat. Elk kanton kan trouwens onmiddelijk uit de bond stapen dus zo samenhangend zijn ze nu ook weer niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Staatssecretaris
|
![]() Weer fout, Zwitserland heeft geen hoofdstad. Bern is de bondstad. De discussie of Zwitserland een hoofdstad dient te hebben is al even oud als de bond zelf. Dus net zo min er een Zwitsers volk bestaat heeft Zwitserland een hoofdstad. Eerst eens informeren djimi als je iets post wat je niet zeker bent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de praktijk heeft een natie altijd één hoofdstad en meerdere centrumsteden. Zwitserland is geen natie, dus heeft het geen hoofdstad. Wat is de hoofdstad van de natie Groot Nederland? Geen. Dus de natie groot nederland bestaat niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat was onder meer een reacie hierop:
Citaat:
Een administratieve hoofdstad is trouwens niet noodzakelijk hetzelfde als een socio-culturele hoofdstad. Het zou best wel kunnen dat Zwitserland een stad als 'hoofdstad' heeft aangeduid louter omwille van de internationale relaties of om een paar regeringscentra in neer te poten. Voor de rest spreek ik maar hypothetisch want de situatie in Zwitserland is mij grotendeels onbekend.
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ik volg hier niet echt meer hoor
![]() Carry on.
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat neemt niet weg dat er wel degelijk een Zwitsers volk bestaat (in de 'juridische', niet in de 'etnologische' betekenis van het woord 'volk'). Het aantal talen die in Zwitserland gesproken worden speelt daarbij geen enkele rol. Niet elke staat dient op strikt 'etnische' basis georganiseerd te worden, hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
|
![]() Citaat:
Bosnië-Herzegovina is geen natie, toch heeft het een hoofdstad, Sarajevo. enz enz enz... De Republiek van de Verenigde Nederlanden was wel een natie, maar had geen hoofdstad. Duitsland was in de periode 1815-1866 ook al een natie, maar had toen ook geen hoofdstad... Kortom: dat klopt niet echt he, uw uitgevonden criterium... Het ontbreken van een hoofdstad duidt enkel op het vrije karakter van die staat, op een decentralistisch principe, op echte gelijkwaardigheid: iedereen is echt gelijk. Klinkt bombastisch, maar daar komt het grosso modo wel op neer... Maar ik vond het wel een goede poging van u ![]()
![]() |
![]() |
#174 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Sindsdien zijn er minstens 176 jaar gepasseerd en ik denk niet dat nog veel vlamingen Amsterdam als hoofdstad zien zitten, of veel nederlanders Brussel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Staatssecretaris
|
![]() Neen, Zwitserland heeft geen officiele hoofdstad. Lees bovenstaande posts eens
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Staatssecretaris
|
![]() Dan heb ik het natuurlijk niet op de wijze zoals: werkvolk e.d. maar zoals in deze topic bedoelde context.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
|
![]() Citaat:
Ik zie een staat eerder als een samenspannen van verschillende entiteitjes om hun eigenheid te bewaren. Dat er 1 grote autoriteit moet zijn, is voor mij dus om van te huiveren. In tegendeel kozen de Amerikanen, de Zwitsers, de Duitsers, Brazilianen... voor een zwakkere stad als hoofdstad om juist het gewicht te verdelen. Zürich was in Zwitserland nochtans ook kandidaat... Beter vind ik het principe om enkel een soortement administatieve zetel te hebben. In het geval van Vlaanderen is dat zo: Brussel maakt immers geen deel uit van Vlaanderen en kun je moeilijk het socio-economische en culturele hart ervan noemen. Volgens uw principe dienen we Brussel dus uit te stoten. De paradox is dat we beiden het omgekeerde willen wat dat betreft...
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() alle sociaal-economische feiten tonen net aan dat Brussel wel degelijk integraal deel uitmaakt van Vlaanderen, al zullen de francofone elites dat niet graag toegeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom hield West-Duitsland zo vast aan West-Berlijn? Omdat de West-Duitsers beseften dat Berlijn de sociaal-culturele hoofdstad was van hun Duitse natie, en niet Bonn.
|
![]() |
![]() |