![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 augustus 2006 om 11:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Parlementslid
|
![]() Ik kom quasi nooit in Brussel.
Maar de weinige keren dat ik er kom spreek ik eerst Nederlands en als dat niet lukt schakel ik over op het Engels(heeft niks te maken met principes, maar met mijn uiterst gebrekkige kennis van het Frans) en ik heb daar nog nooit last mee gehad. Wat anderen doen(Frans, Nederlands of voor mijn part Chinees spreken) moeten ze zelf maar weten.
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat was niet BCD, dat was Bad Atilla.
Citaat:
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 11 augustus 2006 om 11:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hadden de Vlamingen het moeilijk in Brussel om als Vlaming door het leven te gaan? Ja (en ik heb aan den lijve ondervonden) Zijn de zaken aan het verbeteren? Ja (dat ondervind ik ook iedere dag) Is alles perfect? Verre van ... Dus ziet je : in het verleden ging het zeer slecht, maar men doet er VANDAAG iets aan.
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een kwart eeuw geleden werd er, bijvoorbeeld, al geklaagd over de toestand in de Brusselse ziekenhuizen. Wat is er sindsdien op dat vlak veranderd en dankzij wie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Worden er dan langs Franstalige zijde geen immersiescholen opgericht om ervoor de zorgen dat er meer tweetalige Franstaligen zijn? Zie je dan geen langzame mentaliteitswijziging bij de gewone mensen, waarbij je steeds minder scheef bekeken wordt als je het maar aandurft Vlaams te spreken? Twintig jaar geleden zou er van een "Vlaamse enclave" zoals de Dansaertwijk geen sprake geweest zijn, of tenminste, de Vlamingen zouden zich achter hun muren en vensters verschuild hebben. Citaat:
![]() |
![]() |
#168 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Franstaligen krijgen wel hulp in hun eigentaal, en dat zelfs in 1-talige Vlaamse steden, die ver van de taalgrens liggen.
![]() |
![]() |
#169 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() bij ons op kantoor in brussel spreken alle franstaligen nederlands. sommigen heel gebrekkig, anderen heel vlot, maar ze proberen allemaal wel en willen het leren. we wisselen altijd af tussen nederlands en frans. en dat gaat perfect. als je maar wat van goede wil bent. in de meeste zaken verstaan ze me als ik in het nederlands iets vraag en word ik vriendelijk geholpen. als het niet zo is, dan vraag ik het gewoon in het frans ipv wat nors te blijven mompelen in het nederlands. wat voor zin heeft het je op te jagen? volgens mij ligt het probleem niet in de taal, wel in jullie zeikerige attitude. ik zou ook niet vriendelijk zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb hier zelfs al horen verkondigen dat Quick of McDonalds, een van de twee in ieder geval, een doelbewuste politiek voerde van enkel Frans te spreken teneinde Nederlandstalig Brabant volledig te verfransen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij McDonalds zou ik het niet weten. Daar zet ik geen voet binnen. (om andere maar even politieke redenen...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Minister-President
|
![]() Ik spreek steeds NL in BSL.
Volgense situaties meegemaakt : -Ik stap in een lift in de WTC-toren aan het Noord. Zeggen twee mannen tegen mij : Bonjour. Bonjour. Zeg ik : Goedendag. Zegt de ene tegen de andere : 'ah, da's ook ne Vlaming', en zetten hun gesprek verder in het NL. - Ik ben op wandel (op een niet-drukke dag) in Zonienwoud : Ik kom op een verlaten stuk een jogger tegen. Hij zegt 'bonjour', ik zeg 'goedendag', en hij verbetert zich : 'goedendag' (zonder frans accent). - Ik was in hartje BSL en vond niet de juiste straat waar ik moest zijn. Ik vraag aan een allochtone mét hoofddoek in het NL de weg. Zij antwoordt mij in het NL. - In een van de zijstraten van de Louizalaan, bestel ik een broodje kaas. De juffrouw is duidelijk franstalig, en vraagt (in het frans) wat ik wil. Ik herhaal mijn vraag (in het NL). Ik krijg wat ik gevraagd heb en zij geeft mij de rekening in het NL. - In Watermaal stap ik een buurtwinkel binnen. Ik vraag in het NL wat ik hebben wil. Iedereen kijkt me aan. De (franstalige) uitbater geeft me wat ik vraag en staat mij te woord in het NL. - Op een markt in Bosvoorde vraag ik bij een (franstalige) Italiaan iets in het NL. Hij antwoordt in het NL. Tot nog toe heb ik weinig problemen met het NL in BSL. Ik merk ook wel onmiddelijk het verschil tussen een franstalige en een nederlandstalige. De Nederlandstaligen die een conversatie begonnen of een bonjour zeiden, schakelden over op het NL. Idem met duidelijk franstaligen. Wat stuit mij tegen de borst ? -Niet het feit dat franstaligen onwillig zijn in het praten van NL. Want als dit gebeurt dan negeer ik zulke mensen gewoon. Zij verdienen geen cent aan mij. -Wel aan het feit dat NL-taligen mij in BSL aanspreken in het Frans. Daar kan ik van 'rotten', zoals men zegt. Ander anecdote : ik vraag in Ronse de weg aan een oud vrouwtje. Antwoordt zij mij in het Frans dat zij geen 'Vlaams' spreekt. Als ik haar antwoord dat ik geen Vlaams maar AN spreek, slaat zij hemeltergend haar ogen in de lucht. En als haar ik vraag of zij van Ronse is, blijkt dit zo te zijn. En als ik dan zeg dat ik het merkwaardig vind dat zij, als echte Ronsenaar geen Nederlands verstaat noch spreekt, terwijl zij hier haar hele leven al woont, antwoordt ze iets onverstaanbaars, slaat zij haar ogen nogmaals ten hemel (biddend voor hoop ??) en klampt een voorbijganger aan waaraan zij in het Frans vraagt of hij Vlaming is en mij verder wil helpen, want 'deze meneer wil geen Frans begrijpen, want hij spreekt enkel Vlaams'. Ik antwoord haar dat onze conversatie net in het FR verliep, en dat ik het niet was die geen FR wilde begrijpen, maar zij die geen NL wilde spreken, terwijl het ondertussen zeer duidelijk was dat zij die taal wel onder de knie had.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar waar is de tijd dat een zekere Yann mij uitschold omdat ik niet op Frans wilde overschakelen om mijn eentalige buurvrouw te plezieren die al vele jaren in Vlaanderen woont... Zelfs de vrederechter die haar onlangs liet uitdrijven wegens wanbetalen vertikte het nochtans om haar in het Frans te woord te staan. 'Als het over geld ging zou ze hem wel verstaan', vertelde de eigenaar van het nu leegstaande appartement me. Hoog tijd om op onze taalstrepen te gaan staan, is dus de boodschap! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Onlangs was ik samen met een aantal andere mensen én de Rwandese vrouw in gesprek. Blijkt dat al de anderen (een vijftal) tegen haar in het Frans begonnen. Enkel ik sprak haar aan in het NL. Blijkt zij het vervelend te vinden dat mensen tegen haar in het FR beginnen want zij volgt NL les, haar kind gaat binnenkort naar een NL school, en ze woont uiteindelijk in VL. Na dit in de groep gegooid te hebben, besloten de anderen haar ook in het NL aan te spreken.
![]() |
![]() |
#177 |
Europees Commissaris
|
![]() Zij waren misschien nog op tijd, of het voor de rest too little too late is, is de vraag...
![]() |
#178 |
Europees Commissaris
|
![]() Oh maar zal zeker op mijn taalstrepen staan hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat voor bediende was dat dan? Een maand geleden was ik er bijna elke dag, in Station Noord, en ik heb geen Vlamingenhaat opgemerkt. Misschien had dat personeelslid gewoon haar dagje niet. Het spreekt het niet goed, maar dit is duidelijk gezever dat te dik aangesmeerd is.
Overal zijn ambetante haatdragende mensen en ik vraag me af hoe de topicstarter zich tegenover Franstaligen zou gedragen. Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 augustus 2006 om 21:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() In Vlaanderen kunnen ze maar Nederlands spreken, dan spreek ik Frans in Wallonië. Simpel hé?! ![]()
![]() |