Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2006, 11:48   #161
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Knuppel, het wordt echt ziekelijk hé. Met aan politiek te doen in het heden zal je nooit de 'reeds verholpen' fouten uit het verleden wegwerken. Jij bent echt wel een 100 tal jaar blijven steken hé
Het was jij wel die met deze stelling uitpakte:

Citaat:
Een taal leer je enkel wanneer je op een of andere manier die taal nodig hebt. Blijkbaar hebben de Franstaligen in de Rand geen nut aan kennis van het Nederlands, dus zullen ze het ook niet leren.
En dat gaat dus over vandaag.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 augustus 2006 om 11:48.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 11:49   #162
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Ik kom quasi nooit in Brussel.
Maar de weinige keren dat ik er kom spreek ik eerst Nederlands en als dat niet lukt schakel ik over op het Engels(heeft niks te maken met principes, maar met mijn uiterst gebrekkige kennis van het Frans) en ik heb daar nog nooit last mee gehad.
Wat anderen doen(Frans, Nederlands of voor mijn part Chinees spreken) moeten ze zelf maar weten.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 11:50   #163
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het was jij wel die met deze stelling uitpakte
Dat was niet BCD, dat was Bad Atilla.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Atilla
Een taal leer je enkel wanneer je op een of andere manier die taal nodig hebt. Blijkbaar hebben de Franstaligen in de Rand geen nut aan kennis van het Nederlands, dus zullen ze het ook niet leren.

Laatst gewijzigd door Kim : 11 augustus 2006 om 11:50.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 12:01   #164
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Ik kom quasi nooit in Brussel.
Maar de weinige keren dat ik er kom spreek ik eerst Nederlands en als dat niet lukt schakel ik over op het Engels(heeft niks te maken met principes, maar met mijn uiterst gebrekkige kennis van het Frans) en ik heb daar nog nooit last mee gehad.
Wat anderen doen(Frans, Nederlands of voor mijn part Chinees spreken) moeten ze zelf maar weten.
Idem
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 12:38   #165
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was jij wel die met deze stelling uitpakte:

En dat gaat dus over vandaag.
Het was een stelling van mij. En daaraan was een vraag gevoegd: wat doe je daar VANDAAG aan ipv systematisch over het verleden te mekkeren?

Hadden de Vlamingen het moeilijk in Brussel om als Vlaming door het leven te gaan? Ja (en ik heb aan den lijve ondervonden)
Zijn de zaken aan het verbeteren? Ja (dat ondervind ik ook iedere dag)
Is alles perfect? Verre van ...

Dus ziet je : in het verleden ging het zeer slecht, maar men doet er VANDAAG iets aan.
Oud 11 augustus 2006, 12:53   #166
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus ziet je : in het verleden ging het zeer slecht, maar men doet er VANDAAG iets aan.
Wie zijn die 'men' die er iets aan doen en wat doen ze eraan?

Een kwart eeuw geleden werd er, bijvoorbeeld, al geklaagd over de toestand in de Brusselse ziekenhuizen. Wat is er sindsdien op dat vlak veranderd en dankzij wie?
Oud 11 augustus 2006, 13:13   #167
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie zijn die 'men' die er iets aan doen en wat doen ze eraan?
Worden er dan geen taallessen voor de Franstalige handelaars door de overheid georganiseerd? En hebben die taallessen dan geen succes?

Worden er dan langs Franstalige zijde geen immersiescholen opgericht om ervoor de zorgen dat er meer tweetalige Franstaligen zijn?

Zie je dan geen langzame mentaliteitswijziging bij de gewone mensen, waarbij je steeds minder scheef bekeken wordt als je het maar aandurft Vlaams te spreken? Twintig jaar geleden zou er van een "Vlaamse enclave" zoals de Dansaertwijk geen sprake geweest zijn, of tenminste, de Vlamingen zouden zich achter hun muren en vensters verschuild hebben.

Citaat:
Een kwart eeuw geleden werd er, bijvoorbeeld, al geklaagd over de toestand in de Brusselse ziekenhuizen. Wat is er sindsdien op dat vlak veranderd en dankzij wie?
Dat is inderdaad een tegenvoorbeeld van wat ik hierboven zeg. Maar bon, het is natuurlijk gemakkelijk een zeer moeilijk en symbolisch beladen dossier te nemen om aan te tonen dat er in Brussel niks aan het veranderen is.
Oud 11 augustus 2006, 13:42   #168
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat is inderdaad een tegenvoorbeeld van wat ik hierboven zeg. Maar bon, het is natuurlijk gemakkelijk een zeer moeilijk en symbolisch beladen dossier te nemen om aan te tonen dat er in Brussel niks aan het veranderen is.
Het zou geen "zeer moeilijk en symbolisch beladen" dossier mogen zijn. Al wat een Vlaming vraagt is dat hij geholpen wordt in zijn eigen taal, in zijn eigen 2-talige hoofdstad.

Franstaligen krijgen wel hulp in hun eigentaal, en dat zelfs in 1-talige Vlaamse steden, die ver van de taalgrens liggen.
Oud 11 augustus 2006, 15:00   #169
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

bij ons op kantoor in brussel spreken alle franstaligen nederlands. sommigen heel gebrekkig, anderen heel vlot, maar ze proberen allemaal wel en willen het leren. we wisselen altijd af tussen nederlands en frans. en dat gaat perfect. als je maar wat van goede wil bent. in de meeste zaken verstaan ze me als ik in het nederlands iets vraag en word ik vriendelijk geholpen. als het niet zo is, dan vraag ik het gewoon in het frans ipv wat nors te blijven mompelen in het nederlands. wat voor zin heeft het je op te jagen? volgens mij ligt het probleem niet in de taal, wel in jullie zeikerige attitude. ik zou ook niet vriendelijk zijn.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 15:16   #170
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
bij ons op kantoor in brussel spreken alle franstaligen nederlands. sommigen heel gebrekkig, anderen heel vlot, maar ze proberen allemaal wel en willen het leren. we wisselen altijd af tussen nederlands en frans. en dat gaat perfect. als je maar wat van goede wil bent. in de meeste zaken verstaan ze me als ik in het nederlands iets vraag en word ik vriendelijk geholpen. als het niet zo is, dan vraag ik het gewoon in het frans ipv wat nors te blijven mompelen in het nederlands. wat voor zin heeft het je op te jagen? volgens mij ligt het probleem niet in de taal, wel in jullie zeikerige attitude. ik zou ook niet vriendelijk zijn.
Volledig accoord, hier is de situatie net hetzelfde
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 15:18   #171
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Dit is sarcastisch bedoeld, mag ik hopen?

Je weet nog niet eens of het verhaal waar is!
Natuurlijk is dat sarcastisch bedoeld. Wat daar gebeurd is, is schandalig mocht het waar zijn, maar in zo'n Panos werken jaarlijks tientallen verschillende jobstudenten. Dat is dus niet de schuld van de directie, dé Franstaligen, of - waarom ook niet - de Belgische staat.

Ik heb hier zelfs al horen verkondigen dat Quick of McDonalds, een van de twee in ieder geval, een doelbewuste politiek voerde van enkel Frans te spreken teneinde Nederlandstalig Brabant volledig te verfransen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 15:21   #172
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Natuurlijk is dat sarcastisch bedoeld. Wat daar gebeurd is, is schandalig mocht het waar zijn, maar in zo'n Panos werken jaarlijks tientallen verschillende jobstudenten. Dat is dus niet de schuld van de directie, dé Franstaligen, of - waarom ook niet - de Belgische staat.

Ik heb hier zelfs al horen verkondigen dat Quick of McDonalds, een van de twee in ieder geval, een doelbewuste politiek voerde van enkel Frans te spreken teneinde Nederlandstalig Brabant volledig te verfransen.
Bij Quick zou dat wel eens kunnen kloppen. Die zijn ook berucht voor hun eentalig Frans personeel.
Bij McDonalds zou ik het niet weten. Daar zet ik geen voet binnen. (om andere maar even politieke redenen...)
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 16:55   #173
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Hm, als ik in Brussel iets ga eten, bedient men mij altijd netjes in beide talen ("Goededag - Bonjour") en dan kan ik gewoon in het Nederlands bestellen.

Wanneer je hoort dat mensen moeite doen om Nederlands te spreken en het hen niet zo goed lukt, schakel ik gewoon over op Frans (zo onderhoud ik die taal ook weer wat).
"k kan die ervaring evemin delen.. in de regel: mag ik al héél content zijn met tweetalige kaarten, bediening in de twee talen: zelden of nooit..
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 17:14   #174
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Ik spreek steeds NL in BSL.
Volgense situaties meegemaakt :
-Ik stap in een lift in de WTC-toren aan het Noord. Zeggen twee mannen tegen mij : Bonjour. Bonjour. Zeg ik : Goedendag. Zegt de ene tegen de andere : 'ah, da's ook ne Vlaming', en zetten hun gesprek verder in het NL.
- Ik ben op wandel (op een niet-drukke dag) in Zonienwoud : Ik kom op een verlaten stuk een jogger tegen. Hij zegt 'bonjour', ik zeg 'goedendag', en hij verbetert zich : 'goedendag' (zonder frans accent).
- Ik was in hartje BSL en vond niet de juiste straat waar ik moest zijn. Ik vraag aan een allochtone mét hoofddoek in het NL de weg. Zij antwoordt mij in het NL.
- In een van de zijstraten van de Louizalaan, bestel ik een broodje kaas. De juffrouw is duidelijk franstalig, en vraagt (in het frans) wat ik wil. Ik herhaal mijn vraag (in het NL). Ik krijg wat ik gevraagd heb en zij geeft mij de rekening in het NL.
- In Watermaal stap ik een buurtwinkel binnen. Ik vraag in het NL wat ik hebben wil. Iedereen kijkt me aan. De (franstalige) uitbater geeft me wat ik vraag en staat mij te woord in het NL.
- Op een markt in Bosvoorde vraag ik bij een (franstalige) Italiaan iets in het NL. Hij antwoordt in het NL.

Tot nog toe heb ik weinig problemen met het NL in BSL. Ik merk ook wel onmiddelijk het verschil tussen een franstalige en een nederlandstalige. De Nederlandstaligen die een conversatie begonnen of een bonjour zeiden, schakelden over op het NL. Idem met duidelijk franstaligen.

Wat stuit mij tegen de borst ?
-Niet het feit dat franstaligen onwillig zijn in het praten van NL. Want als dit gebeurt dan negeer ik zulke mensen gewoon. Zij verdienen geen cent aan mij.
-Wel aan het feit dat NL-taligen mij in BSL aanspreken in het Frans. Daar kan ik van 'rotten', zoals men zegt.

Ander anecdote : ik vraag in Ronse de weg aan een oud vrouwtje. Antwoordt zij mij in het Frans dat zij geen 'Vlaams' spreekt. Als ik haar antwoord dat ik geen Vlaams maar AN spreek, slaat zij hemeltergend haar ogen in de lucht. En als haar ik vraag of zij van Ronse is, blijkt dit zo te zijn. En als ik dan zeg dat ik het merkwaardig vind dat zij, als echte Ronsenaar geen Nederlands verstaat noch spreekt, terwijl zij hier haar hele leven al woont, antwoordt ze iets onverstaanbaars, slaat zij haar ogen nogmaals ten hemel (biddend voor hoop ??) en klampt een voorbijganger aan waaraan zij in het Frans vraagt of hij Vlaming is en mij verder wil helpen, want 'deze meneer wil geen Frans begrijpen, want hij spreekt enkel Vlaams'. Ik antwoord haar dat onze conversatie net in het FR verliep, en dat ik het niet was die geen FR wilde begrijpen, maar zij die geen NL wilde spreken, terwijl het ondertussen zeer duidelijk was dat zij die taal wel onder de knie had....

job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 18:17   #175
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat stuit mij tegen de borst ?
-Niet het feit dat franstaligen onwillig zijn in het praten van NL. Want als dit gebeurt dan negeer ik zulke mensen gewoon. Zij verdienen geen cent aan mij.
-Wel aan het feit dat NL-taligen mij in BSL aanspreken in het Frans. Daar kan ik van 'rotten', zoals men zegt.
Helemaal mee eens.

Maar waar is de tijd dat een zekere Yann mij uitschold omdat ik niet op Frans wilde overschakelen om mijn eentalige buurvrouw te plezieren die al vele jaren in Vlaanderen woont...

Zelfs de vrederechter die haar onlangs liet uitdrijven wegens wanbetalen vertikte het nochtans om haar in het Frans te woord te staan. 'Als het over geld ging zou ze hem wel verstaan', vertelde de eigenaar van het nu leegstaande appartement me.

Hoog tijd om op onze taalstrepen te gaan staan, is dus de boodschap!
Oud 11 augustus 2006, 19:07   #176
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal mee eens.

Maar waar is de tijd dat een zekere Yann mij uitschold omdat ik niet op Frans wilde overschakelen om mijn eentalige buurvrouw te plezieren die al vele jaren in Vlaanderen woont...

Zelfs de vrederechter die haar onlangs liet uitdrijven wegens wanbetalen vertikte het nochtans om haar in het Frans te woord te staan. 'Als het over geld ging zou ze hem wel verstaan', vertelde de eigenaar van het nu leegstaande appartement me.

Hoog tijd om op onze taalstrepen te gaan staan, is dus de boodschap!
Een kennis van me heeft in BSL zijn (van Rwanda) vrouw leren kennen. Zij wonen na een aantal jaren in BSL gewoond te hebben nu in Vlaanderen. Hun eerste kind gaat binnenkort voor het eerst naar de (kleuter)school. De voertaal in het gezin is vnl. Frans, omdat zij enkel Frans spreekt en hij is viertalig. Zij volgt sinds kort Nederlandse les.
Onlangs was ik samen met een aantal andere mensen én de Rwandese vrouw in gesprek. Blijkt dat al de anderen (een vijftal) tegen haar in het Frans begonnen. Enkel ik sprak haar aan in het NL. Blijkt zij het vervelend te vinden dat mensen tegen haar in het FR beginnen want zij volgt NL les, haar kind gaat binnenkort naar een NL school, en ze woont uiteindelijk in VL. Na dit in de groep gegooid te hebben, besloten de anderen haar ook in het NL aan te spreken.
Oud 11 augustus 2006, 21:13   #177
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
ver zou ik niet durven stellen. Pas de laatste jaren merk ik een kentering bij de hogeropgeleide brusselse franstaligen. Too little, too late?
Zij waren misschien nog op tijd, of het voor de rest too little too late is, is de vraag...
Oud 11 augustus 2006, 21:19   #178
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Oh maar zal zeker op mijn taalstrepen staan hoor.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 21:28   #179
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wat voor bediende was dat dan? Een maand geleden was ik er bijna elke dag, in Station Noord, en ik heb geen Vlamingenhaat opgemerkt. Misschien had dat personeelslid gewoon haar dagje niet. Het spreekt het niet goed, maar dit is duidelijk gezever dat te dik aangesmeerd is.

Overal zijn ambetante haatdragende mensen en ik vraag me af hoe de topicstarter zich tegenover Franstaligen zou gedragen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 augustus 2006 om 21:29.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 21:34   #180
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wat voor bediende was dat dan? Een maand geleden was ik er bijna elke dag, in Station Noord, en ik heb geen Vlamingenhaat opgemerkt. Misschien had dat personeelslid gewoon haar dagje niet. Het spreekt het niet goed, maar dit is duidelijk gezever dat te dik aangesmeerd is.

Overal zijn ambetante haatdragende mensen en ik vraag me af hoe de topicstarter zich tegenover Franstaligen zou gedragen.
Mijn Frans is zeker niet slecht
In Vlaanderen kunnen ze maar Nederlands spreken, dan spreek ik Frans in Wallonië. Simpel hé?!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be