![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Is een libertarische partij in Vlaanderen nodig? | |||
JA, ik zou daar mijn medewerking aan verlenen |
![]() ![]() ![]() |
15 | 23,81% |
JA, maar ik zou er mijn medewerking niet aan verlenen |
![]() ![]() ![]() |
17 | 26,98% |
NEEN, dat is niet nodig omdat ik tegen libertarisme ben |
![]() ![]() ![]() |
22 | 34,92% |
NEEN, dat is niet nodig er is voldoende politieke keuze |
![]() ![]() ![]() |
9 | 14,29% |
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Vasthouden aan principes binnen een drukkingsgroep en pogen mensen die aan de beslissingstafel zitten te overtuigen. Dergelijk iets zal trouwens minder mensen afschrikken dan een partij, denk ik.
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het artikel van Rockwell over wat te doen, steunt die visie trouwens.
Laatst gewijzigd door lombas : 15 augustus 2006 om 08:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Minister
|
![]() Ik lees dat straks even grondig, lijkt me interessant.
![]() |
#164 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Essentieel is de innerlijke emancipatie ten overstaan van de staatsideologie. Het doel moet zijn, dat de tirannieke en diefachtige natuur van de staat voor het innerlijk oog van de mensen duidelijk zichtbaar wordt. In de mate dat dit gebeurt smelt de macht van de staat als sneeuw voor de zon. De macht van de staat berust op autoritaire memes die in onze koppen zijn ingeplant en die met behulp van zorgvuldig denkwerk moeten gerooid worden. De strijd is cultureel van aard en dient door vrije culturele organisaties te worden gevoerd. De individuele mens moet het recht verwerven om vrij te leven zoals hij wil en met wie hij wil, en om daarbij de zogenaamde verstandige, wetenschappelijke, verrijkende en mensenrechtvriendelijke keuzes af te wijzen, die de politieke klasse voor hem maakt. Enkel in de mate dat zulks mogelijk is, zal ook daadwerkelijk sociaal leven en echte, want uit vrijheid ontspruitende solidariteit mogelijk zijn. Dat is, algemeen gesteld, de blijde boodschap. http://www.mises.org/story/2258
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De particratie lijkt een onontkoombaar concept geworden om aan het besluitvormingsproces deel te nemen. Zelfs bij 'vrijdenkers' Beter ware om te ijveren voor direct-democratische middelen, via dewelke de libertaire ideeën hun licht kunnen laten schijnen in het politieke leven, en de wetten in die zin beïnvloeden, voorzover de burger(meerderheid) er zich in vindt.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 15 augustus 2006 om 09:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Minister
|
![]() @ Jos Verhulst en Superstaaf,
Ik raak ook meer en meer overtuigd van de noodzaak om een drukkingsgroep op te richten ipv een partij. Vandaag bereid ik een tekstje als voorstel in deze zin voor en plaats het straks of morgen.
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Let wel: ik ben niet in principe tégen een libertaire partij als denktank die politiek ook macht verwerft met de middelen die het huidige systeem biedt. Hoogst waarschijnlijk stem ik in dat geval voor de verandering niet blanco of niet op een marginale partij zoals LSP, PVDA, AMADA, RAL, BUB o.i.d.
![]() |
![]() |
#169 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#170 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#171 | |
|
![]() Citaat:
Ze hebben er gewoon belang bij. Als men een (meer) libertarisch Vlaanderen wil hebben , dan moet men eerst gedane zaak maken met de Belgische Staat.
![]() |
![]() |
#172 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
http://fr.wikisource.org/wiki/Discou...ude_volontaire http://fr.wikipedia.org/wiki/Étienne_de_La_Boétie Men kan dat ook formeel bekijken (min of meer speltheoretisch,eigenlijk een te beperkt gezichtspunt, maar toch nuttig) als een probleem van lokaal versus absoluut evenwicht. Wanneer veel mensen uit de staatsruif eten, dan hebben die stuk voor stuk 'belang' bij het vullen van die staatsruif. Men zal, indien men kortzichtig is, de tendens vertonen om het eigen stukje subsidie en 'sociale' zekerheid te verdedigen. Iedereen doet dit, en daardoor houdt het systeem zichzelf in stand. Niettemin bestaat er een verderaf gelegen evenwicht dat voor iedereen veel gunstiger is: men houdt op om elkaar via de staat te bestelen, daardoor vallen weliswaar de eigen subsidie-inkomsten weg maar tegelijk houdt men méér belastingsgeld over, dat nu door de staat werd afgepakt om de subsidies voor anderen te betalen, om bureaucratische inefficiëntie te bekostigen, en last but not least om allerlei plunder- en diefstalmechanismen in stand te houden. Om nog niet te spreken over het menselijk en geestelijk verlies, dat door deze toestand van onderworpenheid wordt veroorzaakt. Overstap naar het verderaf gelegen evenwicht leidt tot meer vrijheid, minder bureaucratisch verlies, minder ruimte voor diefstal en misbruik, meer efficiëntie, meer menselijke waardigheid. De memes die het uitzicht op dat verderaf gelegen evenwicht belemmeren, dienen via zorgvuldig onderzoek en daarop aansluitende culturele strijd te worden opgeruimd.
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel goed idee! Hoe meer de kapitalistische rechterzijde verdeeld raakt hoe beter
![]()
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat "rechts"?
![]() |
![]() |
#175 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als VLOTT een libertarische patij is, dan ben ik Pinokkio. Meer nog, je doet precies of wij met volle plezier met het VB samenwerken...
Ik stem niet op het kartel, omdat ik niet aan een door het VB gesteunde lijst mijn stem verleen.
![]() |
![]() |
#177 | |
|
![]() Citaat:
Mooi, we hebben eens een gelijke mening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo komt het wat meer aan de gemeenschap ten goede, die gruwelijk onethische ongelijkheid van inkomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het moet me ook nog van het hart dat 99,9999% van de mensen overleven in sociale verbanden, groepen ter bevordering van eigen groepsbelangen, instituties,partijen, grote concerns, etc etc, en dat het ideaal van de libertariërs met hun autonomie en autarkie daarom niet zo een klein beetje hol klinkt, zoniet onmogelijk is. Ze houden er zich trouwens zelf niet aan, door politieke parijen op te richten. Ik vind dit een basiskritiek... 'k Ga hem inkaderen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die commentaar hebben we meer dan anderhalve eeuw geleden al eens van de kaart geveegd.
Laatst gewijzigd door lombas : 16 augustus 2006 om 09:41. |
|
![]() |
![]() |