Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2003, 17:35   #161
Jw en zijne grasmaaier
Partijlid

Jw en zijne grasmaaier's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Jw schreef:
Citaat:
Nu zegt u het zelf: adaptieve snelheidsregels. Aan de hand van de verkeersdrukte, weerstoestand en wegconditie kunt ge een veel efficientere beperking invoeren dan nu.
Op zich heb ik er geen probleem mee maar hoe doe je dat in de praktijk.
Iedereen vindt zichzelf de beste chauffeur en heeft zijn eigen visie over weerstoestand en conditie van de weg.
Het beste voorbeeld zijn de steeds weerkerende kettingbotsingen bij mist.
Ongevallen bij wegenwerken probeert men steevast in de schoenen te schuiven van de overheid of aannemer. (slechte signalisatie e.d.)
Ah, hier komt het nu van pas om Burgie te zijn zie! Dat we de bepaling niet kunnen overlaten aan de chauffeur lijkt me duidelijk. Om de maximumsnalheid te bepalen langs staatswege, ziehier een projectanalyse:

1) In een eerste (nog zeer grove) stap kunnen we bijvoorbeeld voor de typewegen (autostrade, gewestweg,...) dankzij statistische analyses opmaken dat bijvoorbeeld tussen 23u en 6u de verkeersdrukte minder dan 10% is van de verkeersdrukte overdag. Een simpele wijziging in het verkeersregelement ("'s nachts mag 50% sneller gereden worden, tenzij anders aangegeven") biedt hier uitkomst.
(Hier kan verfijning gerealiseerd worden door de verhoging afhankelijk te laten zijn van de weersomstandigheden, maar dit is niet echt efficient (wat is "dichte mist"?))
2) Willen we wat meer verfijning, dan kunnen we ook via lichtkranten, verkeersinfo op de radio, internet, ... (desnoods SMS) niet alleen weersomstandigheden, maar ook veel specifiekere info laten doorkomen (op de E40 kan nu 160 gereden worden, op de E314 slechts 140,...)
3) Nog meer detailering (per 5km) kunnen we krijgen door bijvoorbeeld GSM masten een RDS signaal uit te laten zenden dat door de radio opgepikt wordt en zo op de autoradio, of eventueel de aangesloten boordcomputer op een scherm verschijnt.
4) Last but not least, zullen we over enkele jaren, als de navigatiesystemen standaard ingebouwd zijn en iedere auto internetontvangst heeft gewoon via de GPS de snelheid kunnen doorsturen tot op 100 meter en met 0,5 seconden vertraging na het begin van een plensbui bijvoorbeeld, en via cruise-control rechtstreeks de snelheid van de motor aanpassen.

Stap 4 is niet echt voor nu, zeker met de economische crisis, stap 3 vereist wat meer planning maar moet haalbaar zijn op 1 �* 2 jaar tijd. Stappen 1 en 2 vereisen enkel wat studie en wat goodwill van de bevoegde instanties en kunnen binnen de maand geimplementeerd worden.

Geef mij een paar uur en kan hier voor u een schema onwikkelen met 40 stappen en kostberekening/arbeidsintensiteit tot in detail, maar aangezien ik hier niet voor betaald wordt en de politiekers er waarschijnlijk toch niet naar gaan zien zal ik dit maar laten zitten.
Jw en zijne grasmaaier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2003, 17:52   #162
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Mooie toekomstdroom hoor Jw.
Toch enkele bedenkingen:
Citaat:
In een eerste (nog zeer grove) stap kunnen we bijvoorbeeld voor de typewegen (autostrade, gewestweg,...) dankzij statistische analyses opmaken dat bijvoorbeeld tussen 23u en 6u de verkeersdrukte minder dan 10% is van de verkeersdrukte overdag. Een simpele wijziging in het verkeersregelement ("'s nachts mag 50% sneller gereden worden, tenzij anders aangegeven") biedt hier uitkomst.
De dagen van de week, het weer (terugkeer van de kust bvb.) zullen ook een invloed hebben op de drukte op de wegen om 23 u.
Maar dat is natuurlijk op te vangen met elektronische verkeersborden.
De rest lijkt mij wel realiseerbaar maar dat is nu nog niet het geval hé.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2003, 18:08   #163
Jw en zijne grasmaaier
Partijlid

Standaard

Citaat:
Mooie toekomstdroom hoor Jw.
Toch enkele bedenkingen:
Citaat:
In een eerste (nog zeer grove) stap kunnen we bijvoorbeeld voor de typewegen (autostrade, gewestweg,...) dankzij statistische analyses opmaken dat bijvoorbeeld tussen 23u en 6u de verkeersdrukte minder dan 10% is van de verkeersdrukte overdag. Een simpele wijziging in het verkeersregelement ("'s nachts mag 50% sneller gereden worden, tenzij anders aangegeven") biedt hier uitkomst.
De dagen van de week, het weer (terugkeer van de kust bvb.) zullen ook een invloed hebben op de drukte op de wegen om 23 u.
Maar dat is natuurlijk op te vangen met elektronische verkeersborden.
De rest lijkt mij wel realiseerbaar maar dat is nu nog niet het geval hé.
Zoals ik al zei, die eerste stap is zeer grof. En uit veiligheidsargumenten moet je het meest pessimistische scenario als standaard nemen, dus tijdens de week in een aprilnacht zal de aanpassing niet optimaal zijn. Maar de bedoeling is om te evolueren he.

En zó ver in de toekomst gaat het nu ook weer nie. Alle autoradio's waar opkomt "Stu Bru" ipv "102.1" ontvangen RDS, en ik zou de GSM-antennes eens nader onder de loepe moeten nemen, maar volgens mij moeten die zelfs niet aangepast worden.
Wat er vooral nodig is, is een politicus die het zich wat aantrekt.
Oud 24 mei 2003, 20:25   #164
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jw en zijne grasmaaier
Citaat:
Jw schreef:
Citaat:
Nu zegt u het zelf: adaptieve snelheidsregels. Aan de hand van de verkeersdrukte, weerstoestand en wegconditie kunt ge een veel efficientere beperking invoeren dan nu.
Op zich heb ik er geen probleem mee maar hoe doe je dat in de praktijk.
Iedereen vindt zichzelf de beste chauffeur en heeft zijn eigen visie over weerstoestand en conditie van de weg.
Het beste voorbeeld zijn de steeds weerkerende kettingbotsingen bij mist.
Ongevallen bij wegenwerken probeert men steevast in de schoenen te schuiven van de overheid of aannemer. (slechte signalisatie e.d.)
Ah, hier komt het nu van pas om Burgie te zijn zie! Dat we de bepaling niet kunnen overlaten aan de chauffeur lijkt me duidelijk. Om de maximumsnalheid te bepalen langs staatswege, ziehier een projectanalyse:

1) In een eerste (nog zeer grove) stap kunnen we bijvoorbeeld voor de typewegen (autostrade, gewestweg,...) dankzij statistische analyses opmaken dat bijvoorbeeld tussen 23u en 6u de verkeersdrukte minder dan 10% is van de verkeersdrukte overdag. Een simpele wijziging in het verkeersregelement ("'s nachts mag 50% sneller gereden worden, tenzij anders aangegeven") biedt hier uitkomst.
(Hier kan verfijning gerealiseerd worden door de verhoging afhankelijk te laten zijn van de weersomstandigheden, maar dit is niet echt efficient (wat is "dichte mist"?))
2) Willen we wat meer verfijning, dan kunnen we ook via lichtkranten, verkeersinfo op de radio, internet, ... (desnoods SMS) niet alleen weersomstandigheden, maar ook veel specifiekere info laten doorkomen (op de E40 kan nu 160 gereden worden, op de E314 slechts 140,...)
3) Nog meer detailering (per 5km) kunnen we krijgen door bijvoorbeeld GSM masten een RDS signaal uit te laten zenden dat door de radio opgepikt wordt en zo op de autoradio, of eventueel de aangesloten boordcomputer op een scherm verschijnt.
4) Last but not least, zullen we over enkele jaren, als de navigatiesystemen standaard ingebouwd zijn en iedere auto internetontvangst heeft gewoon via de GPS de snelheid kunnen doorsturen tot op 100 meter en met 0,5 seconden vertraging na het begin van een plensbui bijvoorbeeld, en via cruise-control rechtstreeks de snelheid van de motor aanpassen.

Stap 4 is niet echt voor nu, zeker met de economische crisis, stap 3 vereist wat meer planning maar moet haalbaar zijn op 1 �* 2 jaar tijd. Stappen 1 en 2 vereisen enkel wat studie en wat goodwill van de bevoegde instanties en kunnen binnen de maand geimplementeerd worden.

Geef mij een paar uur en kan hier voor u een schema onwikkelen met 40 stappen en kostberekening/arbeidsintensiteit tot in detail, maar aangezien ik hier niet voor betaald wordt en de politiekers er waarschijnlijk toch niet naar gaan zien zal ik dit maar laten zitten.
Zijn burgerlijk ingenieurs normaal gezien geen slimme mensen?
Oud 24 mei 2003, 20:35   #165
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat hij hier neerschrijft is nogthans mits wat hulp vanwege de overheid perfect uitvoerbaar.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2003, 20:40   #166
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Wat hij hier neerschrijft is nogthans mits wat hulp vanwege de overheid perfect uitvoerbaar.
Ja, da's zekerst da!

[sing] wie zal dat betalen.. wie heeft zoveel poen ...[/sing]
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2003, 20:57   #167
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Citaat:
Citaat:
Ja, da's zekerst da!

Als men het geld dat men nu uitgeeft aan nutteloze wegenwerken (bijvoorbeeld de wegenwerken waarbij wegen veranderd worden in een soort parcours voor auto's dmv verkeersdrempels, versmallingen waarbij uitendelijk blijkt dat de situatie er gevaarlijker is op geworden, bv Antwerpsesteenweg naar Lier) uitspaart zal men al snel aan poen genoeg komen, waar zie jij trouwens de grote kostprijs van dit project?
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2003, 02:29   #168
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oh ja, en de basisgedachte is natuurlijk heel gefundeerd: De verkeersdichtheid is 10% van wat ze overdag is, dus mag je 50% sneller rijden. Wat voor logica is dat nu? Onder dezelfde redenering stel ik dat er 's nachts nog steeds ongevallen gebeuren, overdag is de dichtheid 10x hoger, dus ligt de limiet overdag op de helft.

Ik vind de andere basisgedachte veel makkelijker om aan te nemen: Sneller = meer kans op ongeluk = zwaarder accident. Een limiet is goed, en een limiet aan 120 is acceptabel.

De snelheidslimieten liggen goed in Belgie, nu enkel nog de naleving. Voor die paar kwibusen die graag hun snelheid uitleven op de openbare weg moeten de levens van alle anderen in de maatschappij niet aan hogere risicos blootgesteld worden.
Oud 25 mei 2003, 08:22   #169
Jw en zijne grasmaaier
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Citaat:
Oh ja, en de basisgedachte is natuurlijk heel gefundeerd: De verkeersdichtheid is 10% van wat ze overdag is, dus mag je 50% sneller rijden. Wat voor logica is dat nu? Onder dezelfde redenering stel ik dat er 's nachts nog steeds ongevallen gebeuren, overdag is de dichtheid 10x hoger, dus ligt de limiet overdag op de helft.
U is een idioot.
Citaat:
Ik vind de andere basisgedachte veel makkelijker om aan te nemen: Sneller = meer kans op ongeluk = zwaarder accident. Een limiet is goed, en een limiet aan 120 is acceptabel.
U is een idioot.
Citaat:
De snelheidslimieten liggen goed in Belgie, nu enkel nog de naleving. Voor die paar kwibusen die graag hun snelheid uitleven op de openbare weg moeten de levens van alle anderen in de maatschappij niet aan hogere risicos blootgesteld worden.
U is een idioot. (maar dat wisten we onderhand wel al)
Oud 25 mei 2003, 08:28   #170
Jw en zijne grasmaaier
Partijlid

Standaard

Onze goeie vriend Tomb geeft toch langzaam aan zijn ware aard boven. We weten nu al wat hij wil (repressie) en we weten aan wie we moeten gehoorzamen (hem). Daar staan de basisidealen van de sossen. Vrijheid? "Nooit van gehoord. In het rijtje lopen zult ge doen. Wij pakken u alles af en we geven u juist genoeg terug om te overleven. De rest is voor Steve."
Bende communisten.
Oud 25 mei 2003, 08:33   #171
Jw en zijne grasmaaier
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Citaat:
Citaat:
Ja, da's zekerst da!

???? Ik geef u hier dus een oplossing die NIKS kost. Behalve de voorafgaande studies moet er haast niks gebouwd of aangepast worden. Voor de prijs van 4 verkeersdrempels kunde waarschijnlijk heel België voorzien. In de plaats van te zagen over hoeveel het kost, bereken eens hoeveel het opbrengt? Al die wegenverbouwingen die nie meer nodig zijn. Politiecontroles verminderd met een factor 10. Misschien kunnen we van da geld de bussen gratis laten rijden
Oud 25 mei 2003, 08:38   #172
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Iemand voor idioot schelden, maakt niet veel indruk als je eerst zelf beweert aan 120 km/h anderhalf uur te rijden om een afstand van 130 km..........
Snelheidsduivels denken vrijheid te propageren, maar ze vergeten dat hun visie erop totaal gedicteerd wordt door de reclamejongens van de blitze snelle merken, en dus per definitie zo onvrij is als mogelijk.
Echte tijds- en en dus vrijheidswinst (zoals zij het beschouwen) is enkel mogelijk op grote afstanden met TGV of vliegtuig. De winst met wagens is zowizo gelimiteerd en past dus al helemaal niet in één of ander surrogaat-denken over vrijheid.
Wat is de echte vrijheid: 's ochtends dankzij limieten tot 60 km/h op een half uurtje de 30 km naar je werk kunnen doen zonder de files, of mét mogelijkheid van 120 km/h te rijden en de daardoor ontstane files, er anderhalf uur op te zetten.
Oud 25 mei 2003, 08:47   #173
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Jw schreef:
Citaat:
Onze goeie vriend Tomb geeft toch langzaam aan zijn ware aard boven. We weten nu al wat hij wil (repressie) en we weten aan wie we moeten gehoorzamen (hem). Daar staan de basisidealen van de sossen. Vrijheid? "Nooit van gehoord. In het rijtje lopen zult ge doen. Wij pakken u alles af en we geven u juist genoeg terug om te overleven. De rest is voor Steve."
Bende communisten.
Toch een merkwaardige reactie voor iemand die al die traagrijders, ouwe pekes en boma’s het recht op autorijden zou willen ontzeggen.
Oud 25 mei 2003, 09:04   #174
Jw en zijne grasmaaier
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Iemand voor idioot schelden, maakt niet veel indruk als je eerst zelf beweert aan 120 km/h anderhalf uur te rijden om een afstand van 130 km..........
Dat er nog mensen zijn die zó kortzichtig zijn als Numarx had ik eerlijk gezegd niet gedacht. Ik weet niet waar u woont, maar mijn huisje staan niet langs de oprit naar de E40. Als 120 de MAXIMUMsnelheid is zulde al veel chance moeten hebben als ge een gemiddelde snelheid van 90 haalt.
Nu dit opgeklaard is zou ik graag vragen dat de sossen in het vervolg eerst een interne raadpleging doen vooraleer mij lastig te vallen.
Citaat:
Snelheidsduivels denken vrijheid te propageren, maar ze vergeten dat hun visie erop totaal gedicteerd wordt door de reclamejongens van de blitze snelle merken, en dus per definitie zo onvrij is als mogelijk.
Ooit al TVreclame gezien van BMW, Mercedes, Audi, Porche,...
Wat op TV komt zijn Peugots,Toyota's, Renaults,... En weete waarom? Omdat die een publiek hebben dat zich laat leiden door TV en reclame. (Ze stemmen toch voor Steve ook?) Iemand die een goeie auto koopt die doet da omdat em er een testrit mee gemaakt heeft. Mijn laatste Mercedes heb ik aangeschaft ten nadele van nen BMW, alhoewel die BMW iets vinniger was en directer in besturing, omdat er toch wat meer ruimtecomfort was. Mensen met klasse laten zich niet leiden door de VTM-boys.
Citaat:
Echte tijds- en en dus vrijheidswinst (zoals zij het beschouwen) is enkel mogelijk op grote afstanden met TGV of vliegtuig. De winst met wagens is zowizo gelimiteerd en past dus al helemaal niet in één of ander surrogaat-denken over vrijheid.
Met de TGV naar Leuven. Ik zie het u al doen. Als ge met wagens tot een derde of meer winst kunt maken vind ik da FERM de moeite. Ge moet een beke relatief kijken he. Met de TGV naar het zuiden van Frankrijk gaat ge een uur of 5 winst maken. 2 keer. (speciaal voor de rooie broeders: heen én terug) Met de auto maakt ge iedere werkdag een half uur winst (ook 2 keer). Aangezien ge toch wel meer dan 200 dagen in het jaar werkt en waarschijnlijk geen 10 keer op reis gaat, moet ik eigenlijk besluiten dat de tijdswinst met de TGV verwaardloosbaar is tov de tijdswinst realiseerbaar met de auto. (200 uur, da zijn meer dan 5 volle dagen he)
Citaat:
Wat is de echte vrijheid: 's ochtends dankzij limieten tot 60 km/h op een half uurtje de 30 km naar je werk kunnen doen zonder de files, of mét mogelijkheid van 120 km/h te rijden en de daardoor ontstane files, er anderhalf uur op te zetten.
Wa ge nu zegt is een fysische onmogelijkheid maar kom, ik gun het u. Het systeem waar ik op doel is bedoeld om files te vermijden. zodat ge aan 100 naar uw werk kunt en in een dik kwartier aankomen. Meer zelfs, doordat uw maximumsnelheid verlaagt zult ge alerter zijn op mogelijke files waardoor er weer minder ongelukken zijn.
(voor de trageren onder u (nie persoonlijk hoor, Tomb): ge kunt het een beke zien als blokrijden, maar dan zonder flik)
Oud 25 mei 2003, 09:06   #175
Jw en zijne grasmaaier
Partijlid

Standaard

Citaat:
Jw schreef:
Citaat:
Bende communisten.
Toch een merkwaardige reactie voor iemand die al die traagrijders, ouwe pekes en boma’s het recht op autorijden zou willen ontzeggen.
Ik wil geen traagrijders, ouwe pekes en boma’s het recht op autorijden ontzeggen, ik wil mensen die nie capabel zijn om op de autostrade te komen het recht om op de autostrade te komen ontzeggen. Net zoals iemand zonder rijbewijs het recht om achter het stuur te zitten ontzegd wordt. Wa gade doen? Standaard aan iedereen vanaf 16 een rijbewijs geven? Is da vrijheid?
Oud 25 mei 2003, 09:51   #176
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Jw schreef:
Citaat:
Ik wil geen traagrijders, ouwe pekes en boma’s het recht op autorijden ontzeggen, ik wil mensen die nie capabel zijn om op de autostrade te komen het recht om op de autostrade te komen ontzeggen.
En iemand die maar honderd wilt rijden is dus niet capabel?
Afzonderlijk rijbewijs voor toegang tot autostrades?
Oud 25 mei 2003, 09:53   #177
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Uiteindelijk is de minmumsnelheid op een autoweg 80 km/uur.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2003, 09:54   #178
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Jw schreef:
Citaat:
Wat op TV komt zijn Peugots,Toyota's, Renaults,...
Dan heeft u een andere TV dan ik.
Oud 25 mei 2003, 09:58   #179
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jw schreef:
Citaat:
Wat op TV komt zijn Peugots,Toyota's, Renaults,...
Dan heeft u een andere TV dan ik.
Ik denk het ook
Ook heb ik nog NOOIT een week/maandblad gezien waar enige reclame voor BMW/Mercedes/Audi in te bekennen was

Btw; BMW is BROL qua versnellingsbak (verhalen genoeg), Mercedes : ik ken iemand die uiteindelijk mogen opleggen heeft voor een nieuwe, nadat (de 2 maand jonge) wagen reeds meer tijd in reparatie doorgebracht had dan op de baan en een Audi is een veredelde Volkswagen.
Posche draait al 40 jaar op facelifts van hetzelfde model.
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2003, 10:01   #180
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Jw schreef:
Citaat:
Als 120 de MAXIMUMsnelheid is zulde al veel chance moeten hebben als ge een gemiddelde snelheid van 90 haalt.
Als 150 de MAXIMUM snelheid is zulde al veel chance moeten hebben als ge een gemiddelde snelheid van 100 haalt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be