Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2006, 10:21   #161
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
niets mee te maken, de oorspronkelijke tekst was in het Frans, omdat hij nu eenmaal alleen in Franstalige kranten stond. ik stond op het punt hem te posten trouwens. en ik ben geen Belgicist....
Maar als hij in een Chinese krant gestaan had en in het Mandarijns gesteld was, had je hem waarschijnlijk niet zondermeer gepost. En dan was het trouwens ook lang zo leuk niet geweest.
Oud 13 november 2006, 10:35   #162
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Maar als hij in een Chinese krant gestaan had en in het Mandarijns gesteld was, had je hem waarschijnlijk niet zondermeer gepost. En dan was het trouwens ook lang zo leuk niet geweest.
mijn Mandarijns is wat roestig, moet ik toegeven, er zou gewoon geen reactie gekomen zijn trouwens op zo'n tekst.
maar een tekst in het Frans of het Engels moet toch kunnen hé, als je het niet begrijpt, probeer dan een vertaling te zoeken of reageer niet, maar zo belachelijk reageren alsof met die tekst de verfransing van Vlaanderen een feit is, sorry, zelfs kinderen zouden dit kinderachtig vinden.
Oud 13 november 2006, 10:50   #163
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Nederlandstalige forum, nederlandstalige teksten. Als je Engelse, Franse, Duitse,.. teksten bericht, zou je uit hoffelijkheid een nederlandstalige vertaling erbij zetten.

Niet iedereen kan Frans, Duits, Engels,..... .
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 10:52   #164
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Enfin, ik lees net dat verdraagzame Helmut Lotti het anti-warande manifest ook al heeft getekend.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 10:52   #165
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Nederlandstalige forum, nederlandstalige teksten. Als je Engelse, Franse, Duitse,.. teksten bericht, zou je uit hoffelijkheid een nederlandstalige vertaling erbij zetten.

Niet iedereen kan Frans, Duits, Engels,..... .
allé, het was onhoffelijk dan

maar ik zou ook geen Nederlandse vertaling erbij gezet hebben, wegens geen tijd daarvoor.
Oud 13 november 2006, 11:04   #166
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Enfin, ik lees net dat verdraagzame Helmut Lotti het anti-warande manifest ook al heeft getekend.
Nu Tom Barman nog zeker?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 11:09   #167
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
allé, het was onhoffelijk dan

maar ik zou ook geen Nederlandse vertaling erbij gezet hebben, wegens geen tijd daarvoor.
Vele Franstaligen die ergens voor een Nederlandstalig publiek spreken, beginnen hun toespraak met de captatio benevolentiae "Goeiemiddag dames en heren, je ne parle pas assez le néerlandais pour vous adresser dans votre langue, veuillez m'en excuser", waarna ze parmantig voortdoen in het Frans. En de overgrote meerderheid van de Vlamingen is daar zelfs door gecharmeerd, een beetje erkenning volstaat voor hen al om welwillend te luisteren.

Wie zelfs dat piepkleine beetje hoffelijkheid niet kan opbrengen verdient een stamp onder zijn kont.
Oud 13 november 2006, 11:12   #168
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vele Franstaligen die ergens voor een Nederlandstalig publiek spreken, beginnen hun toespraak met de captatio benevolentiae "Goeiemiddag dames en heren, je ne parle pas assez le néerlandais pour vous adresser dans votre langue, veuillez m'en excuser", waarna ze parmantig voortdoen in het Frans. En de overgrote meerderheid van de Vlamingen is daar zelfs door gecharmeerd, een beetje erkenning volstaat voor hen al om welwillend te luisteren.

Wie zelfs dat piepkleine beetje hoffelijkheid niet kan opbrengen verdient een stamp onder zijn kont.
ok, maar het gaat niet over die mensen hé? het gaat simpelweg over een tekst in een Franstalige krant. als dat onderwerp niet in een Vlaamse krant staat, mag er dus niet over gediscussieerd worden? zo navelstaarders zijn we toch niet hé?
En dan te denken dat Vlaanderen bekend staat om zijn openheid en meertaligheid. als men hier zou lezen, men zou wel eens andere gedachten krijgen.

sorry, ik kan alleen maar mierenneukerij zien in het hele betoog dat deze Franse tekst niet kan.
Oud 13 november 2006, 11:13   #169
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:

Moet ik hoffelijkheid opbrengen voor een franstalige dat weigert Nederlands te spreken voor een nederlandstalig publiek en dan als een papagaai een nederlandstalige zin van buiten aftettert als excuses.
Oud 13 november 2006, 11:14   #170
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En dan te denken dat Vlaanderen bekend staat om zijn openheid en meertaligheid. als men hier zou lezen, men zou wel eens andere gedachten krijgen.
Laat dat. Geen volk ter wereld is zo meertalig en staat zo open voor anderstaligen als wij. Daar heeft dit tussendoortje niets mee te maken.

Citaat:
sorry, ik kan alleen maar mierenneukerij zien in het hele betoog dat deze Franse tekst niet kan.
Nee hoor, alleen een goeie gelegenheid om mensen met een retrograad gedachtengoed als Hans of Kim terug hun plek te wijzen.
Oud 13 november 2006, 11:15   #171
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
ok, maar het gaat niet over die mensen hé? het gaat simpelweg over een tekst in een Franstalige krant. als dat onderwerp niet in een Vlaamse krant staat, mag er dus niet over gediscussieerd worden? zo navelstaarders zijn we toch niet hé?

Dus mensen die geen Frans kunnen mogen dus niet deelnemen op een Nederlandstalige forum.
Oud 13 november 2006, 11:19   #172
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus mensen die geen Frans kunnen mogen dus niet deelnemen op een Nederlandstalige forum.
het wemelt hier van de Franstalige teksten hé zucht

en de teksten in het Engels dan? mogen mensen die geen Engels kunnen dan niet deelnemen??

ma allé, ik zie het al, dit Vlaams forum is door die ene tekst volledig Franstalig geworden, we zullen maar de rest dan in het Frans verder zetten zeker? jongens jongens, zo'n teergevoelige teentjes.
Oud 13 november 2006, 11:22   #173
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
het wemelt hier van de Franstalige teksten hé zucht

en de teksten in het Engels dan? mogen mensen die geen Engels kunnen dan niet deelnemen??

ma allé, ik zie het al, dit Vlaams forum is door die ene tekst volledig Franstalig geworden, we zullen maar de rest dan in het Frans verder zetten zeker? jongens jongens, zo'n teergevoelige teentjes.
Teergevoelige teentjes? Nee, alleen was het een kleine moeite geweest om die tekst te vertalen zodat iedereen het kon lezen.

En of dat nu in het Frans, Chinees, Spaans of wat dan taal ook, gewoon een vertaling bijsteken.
Oud 13 november 2006, 11:24   #174
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Teergevoelige teentjes? Nee, alleen was het een kleine moeite geweest om die tekst te vertalen zodat iedereen het kon lezen.

En of dat nu in het Frans, Chinees, Spaans of wat dan taal ook, gewoon een vertaling bijsteken.
zucht, jij hebt blijkbaar zoveel tijd om dat te doen, maar ik vrees dat de meesten dat niet hebben.
Oud 13 november 2006, 11:34   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ach, ja, MINIMALISEREN is uw job, hè. Het zal niet baten.
Kunt u mij dan eens een antwoord geven op een eerder gestelde maar door u niet beantwoorde vraag:

Waaruit leidt u het succes van dit manifest af? Ondertekenaars? Hoeveel mensen dan wel? Of uit de boekenverkoop? Hoeveel exemplaren gingen er dan over de toonbank?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 11:34   #176
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Nee hoor, alleen een goeie gelegenheid om mensen met een retrograad gedachtengoed als Hans of Kim terug hun plek te wijzen.
Excuseer? In welk opzicht heb ik een retrograad gedachtegoed? Ik ijver een vernieuwde federale staat (een staat die er anders uitziet dan vandaag de dag) en ik ben geen unitarist.

Laatst gewijzigd door Kim : 13 november 2006 om 11:34.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 11:40   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Proficiat ook aan Justine die morgen de driekleur zal verdedigen op de Masters in Madrid. Zoals de reporter op de VRT het zei vandaag: "Justine, doe het voor de Natie !". De VRT-sportredactie is duidelijk een redactie apart bij de VRT.
Henin, is dat niet die sportvrouw die met haar hebben en houden naar Monaco is verhuids om aldus geen euro meer te moeten betalen aan de staat België?

Nogal een echte "vaderlandslievende", nietwaar?
Oud 13 november 2006, 11:43   #178
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Excuseer? In welk opzicht heb ik een retrograad gedachtegoed?
Hier (passage in vet):

Citaat:
Ik ijver een vernieuwde federale staat (een staat die er anders uitziet dan vandaag de dag) en ik ben geen unitarist.
Maar verder ben je een lieve meid hoor.

Laatst gewijzigd door baarle : 13 november 2006 om 11:46.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 11:43   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Liever Napoleon dan de belgische staat. Napoleon bewonderde het Nederlands, voerde geen verfransingspolitiek, liet o.a. het Napoleondok graven. Vele Vlamingen hebben dan ook carrière gemaakt in zijn leger.
Geen verfransingspolitiek? Onder Napoleon werden de tijdelijke voorschriften op de openbare aankondigingen ingetrokken. Alles hoorde voortaan in het Frans te zijn.

Er werden in die tijd meerdere pamfletten gepubliceerd en in Vlaanderen verdeeld waarin Napoleon als "pest", "tiran", "antichrist" werd afgeschilderd.
Oud 13 november 2006, 11:45   #180
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Henin, is dat niet die sportvrouw die met haar hebben en houden naar Monaco is verhuids om aldus geen euro meer te moeten betalen aan de staat België?

Nogal een echte "vaderlandslievende", nietwaar?
Touché

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be