![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In het kader van deze thread is het ook nog eens belangrijk om te herhalen dat Verbeke GEEN historicus is (de titel van de thread is dus totaal fout). Hij doet dan ook niet aan geschiedkundig onderzoek. Zijn publicaties zijn pure propaganda van zijn antisemitisch gedachtegoed. En hij is geen revisionist, maar een negationist, aangezien hij het bestaan van gaskamers en het plan tot systematische uitroeiing van de joden ontkent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
|
![]() Dacht eerder dat het een voorbeeld was hoe gevaarlijk zulke wetten kunnen zijn...
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
|
![]() Nogmaals, waar haal je het idee vandaan dat ik tegenstanders van de antinegationismewet automatisch als antisemiet bestempel? Guy van den Berghe is alles behalve antisemiet!!!
Laatst gewijzigd door Edina : 15 november 2006 om 23:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
|
![]() De geschiedenis leert ons in ieder geval dat het stoppen van de verspreiding van bepaald gedachtegoed in het verleden heel wat drama's had kunnen besparen. Denk bijvoorbeeld aan het radiostation Mille Collines in Ruanda dat permanent haat predikte tegen tutsi's of aan de antisemitische propaganda van de nazi's. Elke genocide werd vooraf gegaan door een haatcampagne waarin de toekomstige slachtoffers werden ontmenselijkt. Wachten tot er doden vallen is geen optie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |||
|
![]() Citaat:
Dat er ook massa's landen zijn waar de burgerlijke vrijheden aan banden werd gelegd waar beestigheden gebeurden en gebeuren, is nogal wiedes, maar ik snap niet wat dat met deze discussie te maken heeft. Het verbieden van negationisme en racisme heeft wat mij betreft niets met het aan banden leggen van burgerlijke vrijheden te maken. Acties die andere mensen benadelen of schade toebrengen, hebben niets met burgerlijke vrijheden te maken. En het Hof van Straatsburg deelt die mening overigens. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En die lessen uit de geschiedenis... kom mij die maar eens geven als je wat meer inzicht in de materie verworven hebt. Met het soort simplismen waarmee je hier zwaait, komen we alvast geen millimeter verder.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 16 november 2006 om 00:24. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het hele Nurnberg-discours is irrelevant; er is een halve eeuw overheen gegaan en als extreem-rechts vandaag kan dreigen, dan heeft het establishment dat enkel aan zichzelf te danken. Kijk om je heen; kijk vooral ook eens buiten onze landsgrenzen en je ziet meteen dat we een uitzondering vormen op dat punt. Ik heb een paar weken geleden net daarover nog een bijzonder boeiend gesprek gehad met een Franse vooraanstaande politicus van linkse signatuur en die man heeft me meer food for thought meegegeven dan ik de afgelopen tien jaar heb kunnen opvangen van de angstige betweters in onze politieke negorij. Citaat:
Rabiaat mensonwaardige praat counter je door mensen te wijzen op de consequenties van e.e.a. En vooral door de burger te vertrouwen en wieweet krijg je dan weer een stukje vertrouwen terug. Want ook met dat laatste is het bijzonder droevig gesteld. Hoe zou dat nu toch komen, denk je? Selffulfilling prophecies aan het creëren?
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 16 november 2006 om 00:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik ben dat soort lectuur wel eens tegengekomen en waarom zou dat iets veranderen. Ik zou niet liever hebben dan dat degenen die erin geloven dat ook van de daken schreeuwen. Dan weten we ze ten minste zitten en kunnen we er met een boog om heen. Heel gemakkelijk. De kans dat iemand antisemiet wordt door dat soort publicaties is nihil. Die waren het al lang voor dat ze dit begonnen te lezen mogelijk onder invloed van pro-palestijnse propaganda want die wil nogal eens op het randje balanceren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En probeer u in die oefening nu eens niet te verstoppen achter uw herdefinitie van het woord "mening". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||||||||||
|
![]() [quote]
Citaat:
Net zomin als het respecteren van minimale beperkingen van onze vrijheid, om hogere rechten (het recht op een beschaving, op leven) te behouden, ja om de vrijheid zelf te behouden die van ons lijfbehoud afhangt is evenmin te bestempelen als de zucht naar een sterke staat in een totalitaire structuur. Het is geen kwestie van wit zwart, maar van een beetje grijs tegen donkerzwart. Citaat:
Ik noem dat niet het betuttelen van de mensheid, maar het behoeden van de mensheid ten koste van de betuttelaars "per sé". In een wereld zonder autoritaire beroepsbetuttelaars is geen reserve nodig tegenover de medeburger. Daar die er wel zijn is voorzichtigheid in hoge mate geboden. Het is geen theoretisch gevaar, en zestig jaar geleden is historisch gezien een peuleschil. Onze genen, onze roots, onze gebreken en obsessies zijn geenszins verdwenen, onze oude gedachten niet en de vormen van de maatschappij zijn net zo min uitgestorven (om Henriette te parafraseren). Citaat:
Dat hij bij jou geen garen kan spinnen lijkt me evident. Maar je behoort duidelijk niet tot de doorgesneden modale Belg ![]() Citaat:
Het klimaat is altijd goed voor leugenaars: is het niet de armoede die hen klanten bezorgd dan is het verveling... Indien je opgelicht wordt door een gangster, bestaat het gevaar dat je dit aan jezelf gaat toeschrijven: "had ik maar...". Dit merk ik nu aan verschillende welwillende mensen: ze gaan zichzelf, of de democratische partijen gaan beschuldigen van medeplichtigheid aan de misdadige politieke houding van uiterst rechts. Komtoch: als je tolerant bent verwijten ze je permissiviteit, ben je strent dan verwijten ze je ondemocratisch te zijn. Hun methode kent geen duidelijke moraal: uiterst rechts heeft geen ideeën: het heeft enkel belangen en dit extreem populisme en extreem opportunisme kan je nooit stoppen door zelf van koerst te veranderen: ze jagen je op zoals een herdershond de schapen van links naar rechts over een weide jaagt ![]() Citaat:
Citaat:
Ik zie ook geen reden om zelf als je kritiek hebt op de regering, of onderdelen van haar beleid (en wie heeft dat nu niet?) je geen kritiek zou uiten op de vijanden van de vrijheid? Behoren zij immers ook al niet lang tot een hinderlijke tak van het establishment? Citaat:
Citaat:
Jezelf zien als capitulerend is volgens mij iets anders dan jezelf zien als het tijdig opwerpen van een wal tegen de oprukkende vijand: het behouden van het geheel ten koste van een deel is geen capitulatie: het is strategie. Er schuilt een groot gevaar in het absoluteren van waarheden, waarden en methoden. Totale menslievendheid maakt je tot een slachtoffer, totale argeloosheid tot een sloor en totaal vertrouwen in de mensen tot een "buurmansgek". Citaat:
En dan? Citaat:
En daar verschillen we allicht grondig van mening... Laatst gewijzigd door ericferemans : 16 november 2006 om 01:53. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het liedje van extreem-rechts is afgezaagd en voorspelbaar; de gemaakte analyses volslagen naast de kwestie en de in het vooruitzicht gestelde "oplossingen" mensonwaardig. Tenminste... dat laatste konden we nog krachtig stellen toen partijen als het VB nog openlijk hun dwaze praat konden verkondigen. Voor een nieuwkomer (of politiek iets minder geïnteresseerde) lijkt er vandaag zeer weinig te rapen van dat fameuze racisme in de VB-ideologie. Wij mogen dan wel overtuigd zijn "dat ze geen haar veranderd zijn"; maar als men dan verwijst naar de publicaties van de afgelopen paar jaar, dan moet ik -doorgaans de handige jurist- ook de duimen leggen. D�*t is het netto-effect van deze maatregelen én -bij nader inzien- van de hele cultuur die het cordon sanitaire heeft opgeleverd. En d�*t is onmiskenbaar een essentiële factor in het electorale succes dat extreem-rechts vandaag kent. Niet mijn analyse, maar deze van talloze politologen, journalisten en wetstraat-watchers. Met permissiviteit is nooit iets mis geweest; enkel waar mensen elkaar beschadigen (in de strikte juridische betekenis trouwens), is een overheidsingrijpen verantwoord. Het zal je ondertussen toch niet ontgaan zijn hoe we vooral de afgelopen 10 jaar gestaag geëvolueerd zijn in de richting van net d�*t klimaat dat onze aversie voor extreem-rechts ingeeft? Repressie, camera's op de hoek van elke straat, verregaande "bijzondere" onderzoeksmethodes van de politie, controle (ex post) op wat je zoal durft te zeggen of te publiceren,... Is de idee daarachter dat je vuur met vuur moet bestrijden? En is het risico dan niet levensgroot dat de vuurgang die je hiermee aanlegt zo groot wordt dat er uiteindelijk niks meer te beschermen valt? Ik stel voorts vast dat ook jij -net zoals de overgrote meerderheid van onze politici trouwens- véél te veel belang hecht aan wat het VB zoal te vertellen heeft. D�*�*r zit de denkfout en als je ooit eens onbevangen op zoek gaat naar de redenen voor het electoraal succes van extreem-rechts; begin je zoektocht dan vooral op dat punt. Ik hoor politici pleiten voor die fameuze "open, vrije en warme samenleving" en zie hen systematisch maatregelen nemen die daar lijnrecht tegenin druisen. "Voor het hogere goed", ja dat zal wel... Misschien moeten we extreem-recht gewoon laten voor wat het is en ons wat meer concentreren op een samenhangende visie op de samenleving; op een positief project. En daarmee bedoel ik véél meer dan de ideetjespolitiek en holle marketingpraat waarmee men tegenwoordig de boer mee opgaat. Neem het initiatief over en het VB zal moeten volgen; ik wil met je wedden dat ze in de achtervolging van het peloton de eerste heuvelrug niet eens weten te bemeesteren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor het overige, vrijheden beschermen doe je niet door ze af te pakken of in te perken; d�*t is pure roofbouw, schieten in je eigen voeten. Vrijheden beschermen doe je door ze stevig te verankeren en krachtig te verdedigen tegen wie er effectief aan wil raken. En -laat ons nu ook een kat een kat noemen- het gevaar dreigt niet enkel vanuit de hoek van extreem-rechts. In dat opzicht was bvb. het feit dat de Deense rechtbank de eisen van zgn. geschoffeerde moslims in de cartoonkwestie zelfs nog maar ontvankelijk verklaarde al een vorm van capitulatie. Citaat:
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 16 november 2006 om 08:00. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor het overige doet u weer aan fantasierijke interpretatie, vooral als het gaat om een zin die u in een bepaalde richting wil duwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een van de terechte opwerpingen van hun kant is bijvoorbeeld dat geen uitvoeringsdocumenten bestaan, terwijl het genoegzaam bekend dat de nazi-administratie een van de fijnste en hoogst bureaucratische was in het toenmalige Europa. Voor alles en nog wat bestonden er documenten. Ook is het normaal in de historische kritiek dat men getuigenissen kritisch benadert. Blijkbaar mag dat evenwel niet als het gaat om de holocaustgetuigen. Dan hoort een soort devoot stilzwijgen en algehele acceptatie. Dit strookt evenwel niet met de normale historische kritiek. Welnu, als men vaststelt dat er een aantal getuigen verklaren dat er bij de vergassingen groene en blauwe rook vrijkwam, dan mag men zich wel kritisch vragen waar die getuigen het over hebben. Zyklon-B is immers onzichtbaar... Enzovoort. Er zijn nog meerdere pijnpunten waar men, in een normale historische benadering, de vrijheid zou moeten krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er staat niet dat "alle Joden" moeten sterven. Dat probeert u erin te lezen, maar het staat er evenwel niet in.
|
![]() |
![]() |