Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2003, 14:45   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Jamaar, mijn normering... Ik ben geen Germanist, hoor. Ik legde alleen maar uit hoe ik dat persoonlijk aanvoel. Als ik naar de Duitse T.V.zenders zap en ik versta niet wat ze zeggen, dan ben ik alleen maar verbaasd dat dat vroeger dezelfde taal was als het Nederlands.
Taal evolueert. En die evolutie wordt bepaald door een heleboel factoren, waaronder ook politieke. Het feit dat de Nederlandstaligen vandaag de dag in twee staten wonen (dan denk ik even niet aan Frans-Vlaanderen) heeft zijn invloed op de taal in beide gebieden gesproken. Dat is ook zo geweest voor de ontwikkeling naar twee afzonderlijke Germaanse talen, nl. Duits en Nederlands.

Dat persoonlijke gevoel heeft natuurlijk alles te maken met onze vorming. Op school (of bij sommigen thuis) leren we AN. Een dialectspreker die in Limburg woont, leert AN op school. Een Limburgstalige die in Duitsland woont (het Limburg stopt immers niet bij de staatsgrens) leert op school Standaardduits. Hierdoor ontstaan die zogezegde "vanzelfsprekendheden".

Eens was het inderdaad een en dezelfde taal. Dat geldt trouwens ook voor alle Germaanse talen die uit een en dezelfde brontaal komen. Ik herinner me nog hoe ik een toch wel interessant detail ontdekte in een oude Latijnse vita van de heilige Bonifatius. Daarin werd verteld dat Bonifatius, toen hij naar het vasteland kwam, zijn eigen taal sprak, dat iedereen hem wel begreep, maar dat de Germanen die hier woonden onmiddellijk wisten "hij is een van over het water". De taal die toen in "Engeland" werd gesproken was immers dezelfde als het Germaans van het vasteland, alleen waren er nuances en regionale verschillen. Maar kijk eens hoe Engels en dat Germaans van het vasteland uit elkaar zijn gegroeid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2003, 14:48   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Cid
Jan, heeft u toevallig een kaart met de spreektalen die de Nederlands-Vlaamse grens overschreidt en doorloopt tot in Duitsland?

Bron:

http://home-13.tiscali-business.nl/~...ng/langbel.htm
Oud 16 november 2003, 14:53   #163
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat persoonlijke gevoel heeft natuurlijk alles te maken met onze vorming. Op school (of bij sommigen thuis) leren we AN. Een dialectspreker die in Limburg woont, leert AN op school. Een Limburgstalige die in Duitsland woont (het Limburg stopt immers niet bij de staatsgrens) leert op school Standaardduits. Hierdoor ontstaan die zogezegde "vanzelfsprekendheden".
Gisteren zag ik die Limburgse zangeres in 2vandaag. Het was ondertiteld, maar het leek mij wel vrij makkelijk te verstaan. Voor mij was dat een Nedelands dialect en geen Duits. Dus die Duitsers die Limburgs spreken...

Citaat:
De taal die toen in "Engeland" werd gesproken was immers dezelfde als het Germaans van het vasteland, alleen waren er nuances en regionale verschillen. Maar kijk eens hoe Engels en dat Germaans van het vasteland uit elkaar zijn gegroeid.
Een tijd geleden zag ik hier een kaart op het forum en daarop stond dat de Saksen enkel in het Zuid-Oosten van Engeland leefden. Een klein stukje maar. De rest van het eiland werd bewoond door andere stammen. Nu ja, het Engels heeft veel leenwoorden uit het Frans, dus dat valt allemaal al weg als je Engels met Nederlands vergelijkt. Toch zijn er ook een heleboel woorden die noch op het Nederlands, noch op Frans lijken. Ik weet het niet, maar ik betwijfel of die Saksisch zijn.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2003, 14:53   #164
El Cid
Gouverneur

El Cid's schermafbeelding

Standaard

Mag ik u danken?

U valt best wel mee voor een vlaamsnationalist
Oud 16 november 2003, 15:07   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gisteren zag ik die Limburgse zangeres in 2vandaag. Het was ondertiteld, maar het leek mij wel vrij makkelijk te verstaan. Voor mij was dat een Nedelands dialect en geen Duits. Dus die Duitsers die Limburgs spreken...
Er is Limburgs en Limburgs. Waar kwam die dame vandaan bijvoorbeeld? Dus in welk Limburg dialect sprak ze? Of ging het wel om zuiver Limburgs?

Onlangs was ik in Tongeren en daar op straat mensen dialect spreken. Ik kon het nauwelijks verstaan. Maar bij anderen ging het wel omdat ze een soort Limburgs spraken dat een stukje vernederlandst waren.

Kijk eens naar de persoonlijke voornaamwoorden en lidwoorden (zaken die aanhaalde als verschillend in AN en Duits) in het Limburgs: die verschillen evenzeer van het AN.
Oud 16 november 2003, 15:09   #166
Stefanie
Minister-President

Standaard

Wel, het was op Nederland 2, dus zal het Nederlands Limburg geweest zijn. Ze toonden ook een café of restaurant in Maastricht.
Oud 16 november 2003, 15:16   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, het was op Nederland 2, dus zal het Nederlands Limburg geweest zijn. Ze toonden ook een café of restaurant in Maastricht.
Dan nog weet men nog niet of de dame zuiver Maastrichts bijvoorbeeld sprak of een vernederlandse vorm (die tegenwoordig ook veel voorkomt).
Oud 16 november 2003, 15:20   #168
Stefanie
Minister-President

Standaard

Wel, ze hebben een spelling voor het Limburgs ontwikkeld en je kan daar lessen voor volgen. De zangeres zei dat het dialect veel gesproken wordt door de jongeren daar, maar over vernederlandste vormen repten ze in de reportage met geen woord. Op die radiozender was er een radioprogramma met liedjes in het Limburgs, maar die kan je in West Vlaanderen niet ontvangen.
Oud 16 november 2003, 15:28   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, ze hebben een spelling voor het Limburgs ontwikkeld en je kan daar lessen voor volgen. De zangeres zei dat het dialect veel gesproken wordt door de jongeren daar, maar over vernederlandste vormen repten ze in de reportage met geen woord. Op die radiozender was er een radioprogramma met liedjes in het Limburgs, maar die kan je in West Vlaanderen niet ontvangen.
In veel gevallen is het Limburgs dat door de jongeren gesproken wordt sterk beïnvloed door het AN. Dat is trouwens een ontwikkeling die in heel veel dialecten voorkomt. Alleen de ouderen spreken nog "onvervalst" dialect. Ik stel dat trouwens vast bij mijn leerlingen. Wanneer ze tijdens de speelplaats dialect spreken, dan merk ik dat dit ondertussen doorregen is van AN-woorden waarvoor er eigenlijk wel een eigen dialectwoord bestaat maar dat bij hen in ontbruik is geraakt.

Reeds jaren zeggen de taalkundigen dat de dialecten verdwijnen, maar dat daar "regiolecten" in de plaats komen. Dat is juist. Deze regiolecten zijn een mengeling van dialect en AN, kenmerkend voor een bepaalde streek.

Toegepast op onze discussie heeft dit voor gevolg dat grensoverschrijdende dialecten langzaam aan uit elkaar groeien. In Duitsland worden de Limburgse dialecten door het Standaardduits beïnvloed, in Nederland en Vlaanderen door het AN.
Oud 16 november 2003, 15:30   #170
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Je kunt de reportage terugkijken op internet. Ga naar http://www.tweevandaag.nl klik op het tabblad video rechtsboven en ga in het rode menu eronder met je muis op het witte pijltje naar beneden staan. De reportage heet 'Passie voor het Limburgs'.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2003, 17:18   #171
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Er is Limburgs en Limburgs. Waar kwam die dame vandaan bijvoorbeeld? Dus in welk Limburg dialect sprak ze? Of ging het wel om zuiver Limburgs?

Onlangs was ik in Tongeren en daar op straat mensen dialect spreken. Ik kon het nauwelijks verstaan. Maar bij anderen ging het wel omdat ze een soort Limburgs spraken dat een stukje vernederlandst waren.

Kijk eens naar de persoonlijke voornaamwoorden en lidwoorden (zaken die aanhaalde als verschillend in AN en Duits) in het Limburgs: die verschillen evenzeer van het AN.
Er is inderdaad een groot verschil in het Limburgs dat in Zonhoven en Zolder gesproken wordt en dat van Bree en Peer. Nochtans ligt er maar +/-25km tussen deze gemeentes. Hoe dichter je naar de grens met Nederlands-Limburg toegaat, hoe duidelijker het verschil wordt.
Ik herinnner mij nog als de dag van gisteren dat mijn zussen en ikzelf als 'vreemdelingen' behandeld werden toen we het 'Brees' dialect in Heusden gebruikten op school. Wij werden door de nonnen verplicht, ook op de speelplaats, om 'abn' te spreken. Van de Heusdense kinderen werd dat niet geëist. Ons dialect was immers zo goed als onverstaanbaar voor een 'doorsnee' Vlaming, althans vergeleken met het Heusdense dialect.
Het is ook terwille van het gebruik van 'ich en dich' in het Breese dialect dat velen er 'Duits' in horen. Dat is dus niet zo. Het Duits steekt totaal anders in elkaar en ook de woordenschat is niet te vergelijken.
Tot ver over de Nederlandse grens wordt echter een dialect gesproken dat veel gelijkenis vertoond met dat van Bree en omstreken. Toon Hermans en Jo Erens zouden dus geen problemen gehad hebben een Breeënaar te verstaan, en andersom.
Oud 16 november 2003, 17:21   #172
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Al die onnozele zever! België moet Unitair worden in het belang van mijn Volk en al de rest is larie en apekool!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2003, 17:26   #173
El Cid
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Al die onnozele zever! België moet Unitair worden in het belang van mijn Volk en al de rest is larie en apekool!
Met wat kom jij nu af? We waren hier gewoon bezig een beetje over dialecten te praten.
Oud 16 november 2003, 17:27   #174
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dezelfde debiele slogan als altijd, alleen heeft hij er nu "in het belang van mijn Volk" bijgesmeten, alsof men dan plots zijn grote gelijk zal inzien.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2003, 17:28   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het aan de Blubbers dan teveel gevraagd hun mond te houden wanneer ze geen belangstelling hebben voor een bepaalde discussie. Blijkbaar kunnen ze over niets anders praten dan België unitair.

Misschien negeren we beter dergelijke Blubberuitspraken...
Oud 16 november 2003, 17:29   #176
El Cid
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Is het aan de Blubbers dan teveel gevraagd hun mond te houden wanneer ze geen belangstelling hebben voor een bepaalde discussie. Blijkbaar kunnen ze over niets anders praten dan België unitair.

Misschien negeren we beter dergelijke Blubberuitspraken...
Ik vind het een schande dat de meeste vlaamsnationalisten op dit forum beschaafder overkomen dan de BUB. Probeer België daar mee te redden.
Oud 16 november 2003, 17:36   #177
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Onder de hoofding "communautair" discussies over de Dietsche taal houden... Moet kunnen.

Om het toch even communautair te houden: is het mogelijk om een goede eenheid te bekomen in een eventueel onafhankelijk Vlaanderen als iemand van de Panne een tolk nodig heeft om iemand uit Dilsen-Stokkem te kunnen verstaan? Leuke culturele en taalkundige eenheid...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2003, 17:43   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Om het toch even communautair te houden: is het mogelijk om een goede eenheid te bekomen in een eventueel onafhankelijk Vlaanderen als iemand van de Panne een tolk nodig heeft om iemand uit Dilsen-Stokkem te kunnen verstaan? Leuke culturele en taalkundige eenheid...
Merkwaardig? Leven de Blubbers nog in de 19e eeuw? Of maken ze deel uit van de toenmalige Franstalige klasse die meende dat er voor de "patois flamands" geen overkoepelende standaardtaal bestond?

Ooit gehoord van AN, beste Blubber?
Oud 16 november 2003, 17:49   #179
El Cid
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Onder de hoofding "communautair" discussies over de Dietsche taal houden... Moet kunnen.

Dit doet me te veel aan een Frans geïnspireerde eenheidsworst denken.

Ik heb niets tegen dialecten, integendeel, België heeft zulke specifieke en overeenkomende dialecten dat we er uitstekend mee tegen af steken tegen de Hollanders.

Een dialect behoort bij het karakter van de streek. Mits men ook maar AN spreekt, kun je toch niets hebben tegen een dialect? Of zijn we zo fascistisch geworden dat we niet eens onze tongval mogen gebruiken? Dat lijkt me sterk op het werk van Frankrijk in Occitanië, Bretagne of de Elzas. Neen dank u, u mag dat houden.
Oud 16 november 2003, 17:59   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Cid
Ik heb niets tegen dialecten, integendeel, België heeft zulke specifieke en overeenkomende dialecten dat we er uitstekend mee tegen af steken tegen de Hollanders.
Ja, de Hollanders. Tenminste, als u daar de inwoners van de Hollandse provincies mee bedoelt. Wat ze immers in Nederlands-Limburg spreken lijkt algemeen gesproken toch "verdacht" veel op het Limburgs van aan de andere kant van de grens. Toevallig ook dat de taalvereniging Het Veldeke aan beide zijden van de grens werkt, "om af te stkeen tegen de Hollanders" zeker?

Ooit al eens het dialect van Axel gehoord? Onvervalst Maldegems. Inderdaad, we "steken er uitstekend mee af". Of gehoord wat men aan de andere kant van de grens met de Kempen spreekt. Mens, we moeten dringend die dialecten afschaffen want ze lijken toch zo verdraaid veel op elkaar!

Stop eens met die idiote, 19e eeuwse "Hollanderhaat".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be