![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat persoonlijke gevoel heeft natuurlijk alles te maken met onze vorming. Op school (of bij sommigen thuis) leren we AN. Een dialectspreker die in Limburg woont, leert AN op school. Een Limburgstalige die in Duitsland woont (het Limburg stopt immers niet bij de staatsgrens) leert op school Standaardduits. Hierdoor ontstaan die zogezegde "vanzelfsprekendheden". Eens was het inderdaad een en dezelfde taal. Dat geldt trouwens ook voor alle Germaanse talen die uit een en dezelfde brontaal komen. Ik herinner me nog hoe ik een toch wel interessant detail ontdekte in een oude Latijnse vita van de heilige Bonifatius. Daarin werd verteld dat Bonifatius, toen hij naar het vasteland kwam, zijn eigen taal sprak, dat iedereen hem wel begreep, maar dat de Germanen die hier woonden onmiddellijk wisten "hij is een van over het water". De taal die toen in "Engeland" werd gesproken was immers dezelfde als het Germaans van het vasteland, alleen waren er nuances en regionale verschillen. Maar kijk eens hoe Engels en dat Germaans van het vasteland uit elkaar zijn gegroeid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Bron: http://home-13.tiscali-business.nl/~...ng/langbel.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Gouverneur
|
![]() Mag ik u danken?
U valt best wel mee voor een vlaamsnationalist ![]()
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onlangs was ik in Tongeren en daar op straat mensen dialect spreken. Ik kon het nauwelijks verstaan. Maar bij anderen ging het wel omdat ze een soort Limburgs spraken dat een stukje vernederlandst waren. Kijk eens naar de persoonlijke voornaamwoorden en lidwoorden (zaken die aanhaalde als verschillend in AN en Duits) in het Limburgs: die verschillen evenzeer van het AN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Minister-President
|
![]() Wel, het was op Nederland 2, dus zal het Nederlands Limburg geweest zijn. Ze toonden ook een café of restaurant in Maastricht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Minister-President
|
![]() Wel, ze hebben een spelling voor het Limburgs ontwikkeld en je kan daar lessen voor volgen. De zangeres zei dat het dialect veel gesproken wordt door de jongeren daar, maar over vernederlandste vormen repten ze in de reportage met geen woord. Op die radiozender was er een radioprogramma met liedjes in het Limburgs, maar die kan je in West Vlaanderen niet ontvangen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Reeds jaren zeggen de taalkundigen dat de dialecten verdwijnen, maar dat daar "regiolecten" in de plaats komen. Dat is juist. Deze regiolecten zijn een mengeling van dialect en AN, kenmerkend voor een bepaalde streek. Toegepast op onze discussie heeft dit voor gevolg dat grensoverschrijdende dialecten langzaam aan uit elkaar groeien. In Duitsland worden de Limburgse dialecten door het Standaardduits beïnvloed, in Nederland en Vlaanderen door het AN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik herinnner mij nog als de dag van gisteren dat mijn zussen en ikzelf als 'vreemdelingen' behandeld werden toen we het 'Brees' dialect in Heusden gebruikten op school. Wij werden door de nonnen verplicht, ook op de speelplaats, om 'abn' te spreken. Van de Heusdense kinderen werd dat niet geëist. Ons dialect was immers zo goed als onverstaanbaar voor een 'doorsnee' Vlaming, althans vergeleken met het Heusdense dialect. Het is ook terwille van het gebruik van 'ich en dich' in het Breese dialect dat velen er 'Duits' in horen. Dat is dus niet zo. Het Duits steekt totaal anders in elkaar en ook de woordenschat is niet te vergelijken. Tot ver over de Nederlandse grens wordt echter een dialect gesproken dat veel gelijkenis vertoond met dat van Bree en omstreken. Toon Hermans en Jo Erens zouden dus geen problemen gehad hebben een Breeënaar te verstaan, en andersom.
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al die onnozele zever! België moet Unitair worden in het belang van mijn Volk en al de rest is larie en apekool!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien negeren we beter dergelijke Blubberuitspraken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#177 |
Minister
|
![]() Onder de hoofding "communautair" discussies over de Dietsche taal houden... Moet kunnen.
Om het toch even communautair te houden: is het mogelijk om een goede eenheid te bekomen in een eventueel onafhankelijk Vlaanderen als iemand van de Panne een tolk nodig heeft om iemand uit Dilsen-Stokkem te kunnen verstaan? Leuke culturele en taalkundige eenheid...
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit gehoord van AN, beste Blubber? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb niets tegen dialecten, integendeel, België heeft zulke specifieke en overeenkomende dialecten dat we er uitstekend mee tegen af steken tegen de Hollanders. Een dialect behoort bij het karakter van de streek. Mits men ook maar AN spreekt, kun je toch niets hebben tegen een dialect? Of zijn we zo fascistisch geworden dat we niet eens onze tongval mogen gebruiken? Dat lijkt me sterk op het werk van Frankrijk in Occitanië, Bretagne of de Elzas. Neen dank u, u mag dat houden.
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit al eens het dialect van Axel gehoord? Onvervalst Maldegems. Inderdaad, we "steken er uitstekend mee af". Of gehoord wat men aan de andere kant van de grens met de Kempen spreekt. Mens, we moeten dringend die dialecten afschaffen want ze lijken toch zo verdraaid veel op elkaar! Stop eens met die idiote, 19e eeuwse "Hollanderhaat". |
|
![]() |
![]() |