Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2006, 23:18   #161
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zo stierf de argusfazant uit.
Maar die was helemaal niet gehandicapt maar onaangepast aan zijn veranderende biotoop.
Zijn verhaal bewijst juist de evolutietheorie. Een God zou toch helemaal geen dieren scheppen die geen overlevingskansen hebben?
De argusfazant ( ken ik eerlijk gezegd niet ) zal toch ook gedurende x aantal generaties geselecteerd geweest zijn op zijn genetisch defect , de te lange staart die elke generatie langer werd .
Wie zegt dat de unieke , fittere argusfazant het niet gehaald zou hebben in een iets moeilijker biotoop ?
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 23:22   #162
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Ook daar weet seksuele selectie wel raad mee .

Op welke mannetjes gaan de wijfjes van kruisbekken kikken denk je ?

Een keer raden , op mannetjes met de minst aangepaste snavel om dennezaden te kraken .

Dat is seksuele selectie in een notendop .
Nee hoor, op mannetjes die voor brood op de plank zorgen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 07:08   #163
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja , ja , Judokus ,t'is al goed jong .

Als het Vaticaan vandaag het ID aanvaardt sta je er achter .
Maken ze er morgen een taboe van dan doe je mee .

Dan ben je verbaasd dat je hier een onderwerp moet openen " wat te doen met onze leegstaande kerken " zeker ?

De protestants-lutheriaanse-angelsaksische kerken zijn de katholieke kerk overal aan het terugdrijven in Latijns-Amerika en zwart-Afrika , niet ?
Die hebben precies zoveel last niet van leegstaande kerken .
Sommige Christelijke richtingen durven het aan de evolutietheorie volledig en niet halfslachtig te verwerpen , en zij hebben dan ook het meeste succes .

Zegt de Bijbel niet :Gij zult geen 2 goden dienen ?

Dogmaticus .
Neen, de katholieke kerk in zwart-Afrika groeit.
In Latijns-Amerika is het wel zo dat de protestantse (maar niet de lutheriaanse en angelsaksische) kerken groeien ten koste van de katholieke kerk. Het is echter zéér twijfelachtig of dit ook met de evolutietheorie te maken heeft.

Maar zelfs indien dat het geval is. Vergelijk het aantal volgelingen van de katholieke kerk en het aantal volgelingen van de charisismatische kerken, en u zult zien welke van de twee numeriek het meeste succes heeft.
Oud 28 november 2006, 09:56   #164
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Neen, de katholieke kerk in zwart-Afrika groeit.
In Latijns-Amerika is het wel zo dat de protestantse (maar niet de lutheriaanse en angelsaksische) kerken groeien ten koste van de katholieke kerk. Het is echter zéér twijfelachtig of dit ook met de evolutietheorie te maken heeft.

Maar zelfs indien dat het geval is. Vergelijk het aantal volgelingen van de katholieke kerk en het aantal volgelingen van de charisismatische kerken, en u zult zien welke van de twee numeriek het meeste succes heeft.
Ik heb nochthans al talloze reportages gezien over het succes van Amerikaanse zendelingenorganisaties in Oeganda , Kenia en Tanzania .

Volgens mij is dit te danken aan hun duidelijke boodschap .

Niemand kan vandaag de dag nog zeggen of het Vaticaan voor of tegen het condoom is of homoseksualiteit aanvaard .

Het antwoord is telkens : gedeeltelijk , en daar houden de mensen niet van .
Oud 28 november 2006, 10:02   #165
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Nee hoor, op mannetjes die voor brood op de plank zorgen.
Je vergelijkt weer mensen en dieren .

Mensen willen evolueren , dieren niet .

Voorbeeld : de rode wolf .
Van de rode wolf zijn nog zo'n 50 eksemplaren over in de natuur , inteelt is dus al een feit .
De rode wolf kan paren en vruchtbare nakomelingen krijgen met de coyote .
Pas als de rode wolf geen partner vindt in zijn eigen mutantengroep zal hij dat doen .
De rode wolf is de perfecte illustratie dat dieren geen overlevings-of evolutiegen bezitten .
Oud 28 november 2006, 10:12   #166
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja das waar; hoe moet ik het doen? Graag zou ik morgen vuur spuwen of zo...

Ik geloof niet dat evolutie iets is dat je in de hand hebt...
Volgens mij hebben alle cellen de must om te evolueren soms gaat dit goed soms niet als het goed gaat is er sprake van evolutie!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 10:12   #167
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De rode wolf is de perfecte illustratie dat dieren geen overlevings-of evolutiegen bezitten .
Allez, nu zou ik net denken dat die Rode Wolf gewoon geen racisme-gen heeft! Goed toch? Allemaal Rode coyotekes ...?
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 10:34   #168
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Oud 28 november 2006, 10:37   #169
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Allez, nu zou ik net denken dat die Rode Wolf gewoon geen racisme-gen heeft! Goed toch? Allemaal Rode coyotekes ...?

racisme genen hmmmm...interessant!
Is die gen verder geëvolueerd dan de niet-racisme-gen of niet?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 10:53   #170
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

geen idee Largo, volgens sommigen is die enkel ontwikkeld bij vlamingen.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 12:20   #171
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Amai Kaffer, na zo'n 65 (!!) pagina's volledig volgeluld te hebben in de topic "de evolutietheorie is een geloof", ben je nu elke andere topic aan het spammen. In de hoop dat je hier veilig bent voor de kritische meningen van Drosophila, Genehunter, Amon re, Firestone en anderen ?

Laat me je even herinneren aan een van je eerdere bijdragen:
Citaat:
Ik ken inderdaad een groot deel van jullie wetenschappelijke theorien niet , en misschien ben ik niet intellektueel genoeg om op deze site mee te babbelen

etc.
Schaveiger vroeg de bronnen van die "nieuwe wetenschappelijke inzichten", heeft hij ze al gekregen ?
Besef je eigenlijk dat sexuele selectie een argument pro evolutie en niet contra evolutie is ? Je beschouwt het verkrijgen van nieuwe inzichten in de manier waarop de wereld in mekaar zit als een zwakte, eerder dan als een teken van intelligentie. Het kan er bij jou ook niet in dat de wereld op een iets grotere tijdschaal dan een mensenlijk leven absoluut niet zo statisch is als hij op het eerste zicht lijkt. Ook dat is u al uitgelegd geweest.

Koop jezelf een ezel en verander je strijd van evolutietheorie naar windmolens, en de karikatuur is compleet.
Oud 28 november 2006, 12:29   #172
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja , ja , Judokus ,t'is al goed jong .

Als het Vaticaan vandaag het ID aanvaardt sta je er achter .
Maken ze er morgen een taboe van dan doe je mee .

Dan ben je verbaasd dat je hier een onderwerp moet openen " wat te doen met onze leegstaande kerken " zeker ?

De protestants-lutheriaanse-angelsaksische kerken zijn de katholieke kerk overal aan het terugdrijven in Latijns-Amerika en zwart-Afrika , niet ?
Die hebben precies zoveel last niet van leegstaande kerken .
Sommige Christelijke richtingen durven het aan de evolutietheorie volledig en niet halfslachtig te verwerpen , en zij hebben dan ook het meeste succes .

Zegt de Bijbel niet :Gij zult geen 2 goden dienen ?

Dogmaticus .
Katholieken dienen geen 2 goden! Waarom zouden ze? Ze dienen de Waarheid. En de Absolute Waarheid is God.
Daarom heeft de Katholieke Kerk meerdere malen moeten erkennen dat de Bijbel niet op alle plaatsen overeenkomt met de Waarheid. Bv. als er in het Oude Testament staat dat de aarde rond de zon draait. Honderd jaar na Galiliei heeft de Kerk erkend dat de Bijbel fout zat. De Kerk kan dat, want voor haar is het geloof niet puur gebaseerd op de Schrift alleen (zoals bij Protestanten "Sola Scriptura".
(wel een beetje late erkenningen, hoor ik je denken; maar de Kerk heeft het toch erkend) Idem met evolutie, condoom als Aidspreventie, etc.
Want: al loopt de Onwaarheid toch zo snel, de Waarheid achterhaalt haar wel...

Paus Benedictus zei: De Waarheid moet niet bang zijn van de waarheid. Daarom moet je de eerste hoofdstukken van Genesis niet in de prullenbak gooien, maar op een andere manier lezen. Niet als een kosmologisch traktaat. Maar als een verhaal over de relatie tussen God en mens.
LOGOS is heel belangrijk voor de Katholieke Kerk. Gans de vroege Kerk, die in contact kwam met de Griekse filosofie en wereld, heeft dit begrepen. In het begin was er de LOGOS, en de LOGOS is vlees geworden. (Joh1,1)(LOGOS=Woord,Rede).

Laten we dus de Rede dienen, en door de Rede tot God komen. Want God is de Absolute Rede.
Oud 28 november 2006, 14:51   #173
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voorbeeld : de rode wolf .
Van de rode wolf zijn nog zo'n 50 eksemplaren over in de natuur , inteelt is dus al een feit .
De rode wolf kan paren en vruchtbare nakomelingen krijgen met de coyote .
Pas als de rode wolf geen partner vindt in zijn eigen mutantengroep zal hij dat doen .
Mensen willen bewust evolueren bedoelt ge.
Uw voorbeeld van de rode wolf illustreert weer eens de evolutietheorie.
Beide soorten zijn nog niet zover uit elkaar geëvolueerd dat ze geen nakomelingen meer kunnen krijgen. Maar blijkbaar zal één van de tussenvormen toch verdwijnen.
Oud 28 november 2006, 14:54   #174
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij heeft het juist wél.
Hij weigert te paren met de coyote de racist.
Oud 28 november 2006, 15:14   #175
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb nochthans al talloze reportages gezien over het succes van Amerikaanse zendelingenorganisaties in Oeganda , Kenia en Tanzania .

Niemand kan vandaag de dag nog zeggen of het Vaticaan voor of tegen het condoom is of homoseksualiteit aanvaard .

Het Vaticaan is heel duidelijk.

Ze zijn tegen homoseksualiteit (dwz de homoseksuele daad) en het gebruik van condoom als puur contraceptivum.

Ze zijn niet tegen homofielen an sich of tegen het gebruik van het condoom als HIV-preventiemiddel binnen een stabiele relatie waarvan 1 van de partners besmet is.

m.a.w. je stelling, dat niemand de dag van vandaag nog kan zeggen wat de Kerk zegt, snijdt geen hout.

Laatst gewijzigd door Judokus : 28 november 2006 om 15:15.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 16:36   #176
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
m.a.w. je stelling, dat niemand de dag van vandaag nog kan zeggen wat de Kerk zegt, snijdt geen hout.
De inspiratiebron van Kaffer schijnt in de Wachttoren te liggen, vandaar ...
Oud 28 november 2006, 17:34   #177
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij ben jij de boze wolf net als iedereen die kritiek heeft op mij trouwens , en dat zijn er heel wat vandaag .

En de andere dagen ...

Wat een hel !

Nog eens een praktisch voor iedereen kontroleerbaar voorbeeld van het suicidaal karakter van dieren :
In Planckendael leven enkele tientallen ooievaars .
De jongen trekken elk jaar naar het zuiden en keren braafjes terug .
Na enkele jaren paren ze met hun broertjes , zusjes , neven en nichtjes .
Vraag is waarom ze op paringsrijpe leeftijd niet naar andere oorden trekken om daar te paren ?
Omdat ze neigen naar inteelt , tiens ?
Oud 28 november 2006, 18:20   #178
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Het Vaticaan is heel duidelijk.

Ze zijn tegen homoseksualiteit (dwz de homoseksuele daad) en het gebruik van condoom als puur contraceptivum.

Ze zijn niet tegen homofielen an sich of tegen het gebruik van het condoom als HIV-preventiemiddel binnen een stabiele relatie waarvan 1 van de partners besmet is.

Je geeft hier weer een schitterend voorbeeld van de dialectic binnen de RK-kerk weer .

Katholieken mogen enkel gemeenschap hebben om kinderen te maken .
Hiv-besmetten mogen betrekkingen hebben met een condoom .
ook om kinderen te maken ?

En waar vermeldt de Bijbel dat de zon rond de aarde draait ?
Jozua ( 10 , 12 ) vermeldt : Zon sta stil .
Genesis 1 vermeldt : God schiep de hemel en de aarde .
Nogmaals , waar staat dat de zon rond de aarde draait ?
Beiden zeggen dat de aarde het belangrijkste hemellichaam is .
Wil de RK-kerk daarvan maken dat de zon rond de aarde draait , dan is dat hun zaak .
Trouwens , het grootste gedeelte van die logica komt van de oude Grieken ( ik haat oude Grieken ) , Ptolemaeus vooraan .
99% van de kennis van de oude Grieken is thans al naar de prullenmand verwezen , en daarop is nog steeds een groot deel van de RK-kerk haar theologie op geschoeid .

Laatst gewijzigd door Kaffer : 28 november 2006 om 18:41.
Oud 28 november 2006, 18:50   #179
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Katholieken dienen geen 2 goden! Waarom zouden ze? Ze dienen de Waarheid. En de Absolute Waarheid is God.
Daarom heeft de Katholieke Kerk meerdere malen moeten erkennen dat de Bijbel niet op alle plaatsen overeenkomt met de Waarheid. Bv. als er in het Oude Testament staat dat de aarde rond de zon draait. Honderd jaar na Galiliei heeft de Kerk erkend dat de Bijbel fout zat. De Kerk kan dat, want voor haar is het geloof niet puur gebaseerd op de Schrift alleen (zoals bij Protestanten "Sola Scriptura".
(wel een beetje late erkenningen, hoor ik je denken; maar de Kerk heeft het toch erkend)
De Kerk heeft nooit erkend dat de Bijbel "fout" zat. De Kerk heeft wel een lofprijzenswaardig initiatief genomen (samen met andere Kerken) om de Bijbel in zijn ware context te lezen, en hem niet te reduceren tot een wetenschappelijk essay.

De Kerk heeft dus niet de Bijbel als foutief geduid, doch wel de vroegere (mede door de Kerk aangeprezen) letterlijke lezing ervan. De Kerk heeft m.a.w. het fundamentalisme geheel en al de rug toegekeerd. Want vergeet niet, beste Judokus, dat pakweg 500 jaar geleden nagenoeg alle katholieken (en ook protestanten) eigenlijk fundamentalisten waren die geloofden dat de Bijbel de letterlijke boodschap Gods bevatte.

De Kerk (en ik bedoel niet alleen de katholieke, doch de meeste Kerken) is hiermee stilaan volwassen geworden. En dit maakt een zodanige indruk op me, dat ik in die Kerk heb leren durven geloven, en ik in dit groeiproces de hand van God durf te (h)erkennen.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 18:59   #180
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Amerikaanse zendelingenorganisaties kunnen best succes hebben in Oegande, Kenia en Tanzania. Maar dat succes is dan zeker niet ten koste van de katholieke kerk. Want in Afrika is de groei van het aantal katholieken groter dan de bevolkingsgroei.

Vooraleer er gediscussieerd kan worden over het standpunt van het Vaticaan inzake condoom en homoseksualiteit, is het nodig om te zeggen wat er precies met het Vaticaan bedoeld wordt.
Dus als u het hebt over het Vaticaan, hebt u het dan enkel over de paus? Over de Romeinse Curie? Over 1 of meerdere Congregaties? Of ...?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be